Vegatopia Forum

Waarom eten mensen (nog) vlees?

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2004, 20:24:30 »
alhoewel de meningen over vissen ook nogal verdeeld zijn.

Als ik zie hoe mijn goudvis tegenspartelt als ik heb uit zijn bak vis om die schoon te maken, dan lijkt het me vrij duidelijk dat hij zich op dat moment in een situatie bevindt die hij niet fijn vindt. Dat zegt voor mij genoeg over bewustzijn.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Fabian

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2004, 20:39:54 »
En wat nu als er furby's op de markt waren die begonnen te spartelen als je hun keeltjes zou dichtknijpen.... zoude die furby's dan ook bewustzijn hebben volgens jou?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2004, 21:23:30 »
wat is er mis met het idee dat iemand geen lijken wil eten?
als iemand dat nou echt niet wilt, en er zijn voldoende alternatieven (en die zijn er dus) dan is dat toch zijn probleem, en niet het jouwe?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2004, 21:48:49 »
ik kan me niet voorstellen dat mensen dode planten beschouwen als lijk
lijk is toch wel iets dierlijks voor mij, vandaat mijn reactie
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #24 Gepost op: 19 december 2004, 22:05:49 »
Het teveel eten van rood vlees maar ook schaaldieren kan oa. jicht veroorzaken of zelfs verergeren.

Let op: zuivelconsumptie ook. Jicht is dus niet perse een vleeseterskwaaltje, maar dat even terzijde.

Citaat
Ps: Grappige signature. Het zou de lijfspreuk van Microsoft kunnen zijn.  :O ;)

Maar het is van Monty Python!  8)
“it's strange how life makes sense in time...”

Arwen van der Burg

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2004, 11:50:17 »
Volgens mij eten mensen vlees omdat het natuurlijk is. Van oudsher zijn mensen omnivoren. Bovendien is het in de natuur 'eten en gegeten worden'. Vegetarisme is een reactie op de overmatige consumptie van vlees door niet-vegetariers en op de bio-industrie.

Kiwi

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2004, 11:56:45 »
Van oudsher zijn mensen omnivoren.

Dat klopt, echter: van oudsher aten mensen larven en insekten, geen koeien of varkens. Want hoe hadden ze die ooit moeten vangen zonder werktuigen? Ooit wel eens een rauwe koe met je tanden aan flarden gescheurd?

Arwen van der Burg

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2004, 12:02:27 »
2000 jaar geleden konden mensen toch ook al gereedschap maken? Misschien niet zo makkelijk en geavanceerd als nu, maar toch. Een konijntje was er wel mee te vangen en villen.
De periode dat mensen op grote schaal vlees eten is in ieder geval een heel stuk langer dan dat mensen op grote schaal vegetarier zijn en daarmee is het vlees eten iets menselijks geworden. Helaas, maar waar, vrees ik.

Kiwi

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #28 Gepost op: 20 december 2004, 12:11:07 »
De periode dat mensen op grote schaal vlees eten is in ieder geval een heel stuk langer dan dat mensen op grote schaal vegetarier zijn en daarmee is het vlees eten iets menselijks geworden. Helaas, maar waar, vrees ik.

Ten eerste bestaan mensen al heel wat langer dan 2000 jaar, maar dit terzijde.
Nu beweer je dat vlees eten iets menselijks is, zojuist was het nog iets natuurlijks. Natuurlijk is dat mensen zaden, noten en andere gewassen en ook larven en insecten verzamelen en eten. De mens is pas veel later met jagen begonnen.
En je maakt mij niet wijs dat het eten van bio-industriedieren die tegenwoordig gegeten worden vergeleken kan worden met het vangen en eten een konijn (waar men zelf achteraan moest rennen en die met eigen handen gedood en gevild moest worden).

Arwen van der Burg

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #29 Gepost op: 20 december 2004, 12:23:13 »
Menselijk vind ik ook natuurlijk. We zijn toch ook een produkt van de natuur?
En natuurlijk is het zelf vangen en villen van een konijn niet te vergelijken met de bio-industrie van tegenwoordig. Maar vlees eten is wel een eigenschap die door de eeuwen heen (inderdaad langer dan 2000 jaar) bij de mens is gaan horen en als het niet ontwikkeld was tot de afschuwelijke praktijken van de bio-industrie dan zie ik daar eerlijk gezegd geen kwaad in.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #30 Gepost op: 20 december 2004, 12:52:36 »
Arwen, zijn hindoes niet al heeeeeeeel lang voornamelijk vegetarische eters?

Zelf ben ik van mening dat de mens steeds verder van de natuur af gaat staan/staat en dus minder natuurlijk is. Ook minder menselijk, maar dat is weer iets anders imho...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #31 Gepost op: 20 december 2004, 12:58:57 »
De periode dat mensen op grote schaal vlees eten is in ieder geval een heel stuk langer dan dat mensen op grote schaal vegetarier zijn

Bewijs dat eerst maar eens.  :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Arwen van der Burg

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #32 Gepost op: 20 december 2004, 13:12:40 »
De periode dat mensen op grote schaal vlees eten is in ieder geval een heel stuk langer dan dat mensen op grote schaal vegetarier zijn

Bewijs dat eerst maar eens.  :)






Ik ga niets bewijzen, want dat kan ik niet, net zoals jij hoogstwaarschijnlijk niet het tegendeel kan bewijzen en dan verzanden we alleen maar in een welles nietes discussie.

Hoe dan ook wil ik ook niets liever dan dat iedereen vegetarier wordt, maar alsnog ben ik ervan overtuigd dat het zo is als ik eerder heb geschreven.

edit J@n: quote-reparatie uitgevoerd
« Laatst bewerkt op: 20 december 2004, 20:23:49 door J@n »

Kiwi

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #33 Gepost op: 20 december 2004, 13:44:10 »
en als het niet ontwikkeld was tot de afschuwelijke praktijken van de bio-industrie dan zie ik daar eerlijk gezegd geen kwaad in

Maar dat is het wel, dat is het punt nu juist! Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand zijn eigen, goedverzorgde dier op een diervriendelijke manier slacht en opeet. Dat moet diegene zelf weten. Ik heb er alleen wel problemen mee als uit mijn naam duizenden dieren worden mishandeld en op een gruwelijke wijze om het leven worden gebracht, zoals in de bio-industrie gebeurt. En omdat ik daar niet aan mee wil werken eet ik geen vlees. Dat is niet de enige reden dat ik vegetariër ben, het is in ieder geval wel de aanleiding geweest.

En als je het eten van vlees goed denkt te kunnen praten met argumenten als 'het is natuurlijk' en 'het is menselijk' dan blijf ik erbij dat de mens langer op een dieet heeft geleefd van alles wat ze zonder werktuigen bij elkaar konden sprokkelen dan dat er op grote schaal dieren worden geslacht. Het is natuurlijk om insecten te eten (rauw), niet om dieren te eten die je zonder werktuigen nooit had kunnen vangen en verorberen. Kijk maar naar onze natuurlijk gebleven broertjes, de apen. Ik heb wel eens apen gezien die termieten van een stokje likken, maar nog nooit een aap die met een complete gnoe thuiskwam.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #34 Gepost op: 20 december 2004, 14:17:42 »
En als je het eten van vlees goed denkt te kunnen praten met argumenten als 'het is natuurlijk' en 'het is menselijk'

Kiwi, het onderwerp van deze discussie is 'Waarom eten mensen (nog) vlees'? Daarop geeft Arwen antwoord. Of iets natuurlijk/menselijk is heeft niets met goed of slecht te maken, maar het kan wel een verklaring zijn voor gedrag, in dit geval dus vlees eten.

Kiwi

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #35 Gepost op: 20 december 2004, 14:40:06 »
En als je het eten van vlees goed denkt te kunnen praten met argumenten als 'het is natuurlijk' en 'het is menselijk'

Kiwi, het onderwerp van deze discussie is 'Waarom eten mensen (nog) vlees'? Daarop geeft Arwen antwoord. Of iets natuurlijk/menselijk is heeft niets met goed of slecht te maken, maar het kan wel een verklaring zijn voor gedrag, in dit geval dus vlees eten.

Oké, dat 'goedpraten' is mijn subjectieve inbreng. ;)
Maar ik blijf erbij dat het eten van vlees in eerste instantie niet natuurlijk en/of menselijk is, kijk naar het voorbeeld van die apen wat ik gaf.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #36 Gepost op: 20 december 2004, 17:42:35 »
Nou ja, apen willen ook nog wel eens jagen. Ze hebben dan wel geen werktuigen, maar dingen als jonge weerloze beestjes uit een nest stelen als de ouders er even niet zijn is een efficiënte manier om aan je voedsel te komen als aap zijnde. En ze zullen ook af en toe wel aas eten als ze ergens een karkas tegen het lijf lopen.

Panda's, het prototype van het snoezige en knuffelbare natuurserie-subject, blijken ook aas te eten als ze dat tegen komen. Dat schiet een stuk harder op dan 23 uur per dag op bamoe knagen.

gummibeertje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2005, 23:44:38 »
Ehm... omdat ze het lekker vinden?

...en er geen zier om geven dat het karbonaadje enige tijd ervoor nog rondscharrelde...

dan heeft dat karbonaadje veel geluk als je het mij vraagt, ik
denk dat het merendeel nooit rondgescharreld heeft... krijgt eerder
meer plaats als het in een bakje dat vier keer zo groot als het
stuk vlees is in de supermarkt ligt, dan dat het dier vaak had
toen het leefde...
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2005, 23:45:02 door gummibeertje »

gummibeertje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2005, 23:52:21 »
Vrijwel alle argumenten voor vegetarisme (milieu, gezondheid) zijn vooral van toepassing op de overmatige vleesconsumptie en grootschalige bio-industrie.

Alleen bij overmatige vleesconsumptie??? Daar ben ik het niet mee
eens! Bijv. in een boven houtskool gebraden runderlap van een kilo
zit evenveel kankerverwekkende stof als in 600 sigaretten. Toch
ken ik heel veel niet-rokende vleeseters die niet roken, vanwege
het risico op kanker. Ze eten echter wel dit vlees, niet overmatig,
maar wel geregeld...

gummibeertje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2005, 00:09:23 »
De voedingsstoffen die in vlees zitten, zitten ook wel in andere (plantaardige) producten, maar het menselijk lichaam is beter in staat om bv. ijzer van dierlijke oorsprong op te nemen dan van plantaardige oorsprong. Om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen zal een vegetariër dan ook veel bewuster met voeding moeten omgaan dan een vleeseter. (Veel plantaardige producten zijn zwaarder verteerbaar, waardoor herbivoren een uitgebreider verteringskanaal hebben dan carnivoren en omnivoren).

Ik heb vanaf mijn 4e tot mijn 12 vrijwel constant bloedarmoede gehad en moest hier vaak voor naar de doktor en het ziekenhuis... de doktor
raadde mij toen overigens het volgende aan: 1x per week een glaasje donkerbier, regelmatig stroop en Boskoop appelen. Die zijn alleen niet het hele jaar door te krijgen: raspen, basterdsuiker op doen en laten staan tot het bruin kleurt... nooit iets van vlees of iets... extra spinazie raadde hij overigens af, dit is een veel voorkomend fabeltje, er zit in werkelijkheid minder ijzer in dan in sla. Verhaal ken je vast wel, komt doordat ze de resultaten van een onderzoek eerst fout hadden gedrukt, komma op de verkeerde plaats, waardoor spinazie een heel hoog ijzergehalte had gekregen. Later rechtgezet, maar blijkbaar is alleen de fout heel algemeen verspreid, niet de rectificatie... zoals meestal...
Nadat ik 13,5 was, heb ik niet alleen nooit meer vlees gegeten, ook
nooit meer bloedarmoede gehad...

Overigens valt het wel mee met het zwaarder verteerbaar zijn
voor mensen van plantaardig voedsel t.o.v. vlees. Tenslotte mag
je als je 48 uur voor een operatie eigenlijk niets meer mag eten
dan een sneetje brood en verder alleen water drinken, wel nog
sojapudding eten (geen pudding op basis van melk!) en tofu.
Zeg ik uit meerdere ervaringen (helaas... wat de operaties betreft
dan...). Dit terwijl je absoluut niets meer van vlees mag eten...
En als je iets weet van de oorzaken van darmkanker, weet je
ook dat dit het gevolg kan zijn van onverteerbare deeltjes van
vlees. Nu ik dat toch meld: een paar jaar geleden heb ik een
docu gezien over een onderzoek naar de gevolgen van vlees eten
op de conditie van de darmen. Het bleek dat door onverteerde
vleesdeeltjes in je darmen er een stof ontstaat die kleine gaatjes
in je darmen maakt. Daardoor zou weer een of andere stof vrij
komen, die bij veel van die gaatjes ervoor zorgt dat er een te grote
hoeveelheid van die stof in je hersenen komt wat het gevolg zou
hebben dat mensen psychisch verward raken en bij hoge mate
zelfs zelfmoordneigingen krijgen. Puur door dit stofje, niet doordat
ze problemen of iets hebben, maar je lichaam schijnt dat stofje
'niet aan te kunnen'. Wie heeft deze docu (dacht Discovery) gezien
of er ergens anders iets van gelezen en weet hoe deze stof heet.
Of wie weet waar ik er ergens iets over kan vinden... Wil mijn
info namelijk compleet hebben en het irriteert me mateloos dat ik
dit nergens terug kan vinden...


 
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2005, 09:28:50 door gummibeertje »