Vegatopia Forum

Waarom eten mensen (nog) vlees?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #100 Gepost op: 19 mei 2005, 12:05:44 »
:worshippy:
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #101 Gepost op: 19 mei 2005, 13:14:46 »
Ik kan me eigenlijk wel vinden in een aantal van engeltjes uitspraken (aperte drogredenen en het BH/maandelijkse-ongemakken-verhaal daargelaten).
Het grote verschil is het uitgangspunt: Ik vind vleeseten niet nodig dus waarom zou ik; Engeltje vindt vlees laten staan niet nodig dus waarom zou hij.

Waar Engeltje beweert dat vleesloos eten aangeleerd gedrag is, gebaseerd op sentimentele flauwekul, zou ik hem willen aanraden om een jaar of tien strikt vegetarisch door het leven te gaan, en dan het vleeseten weer op te pikken. En laat hem dan eens beweren dat vleeseten géén aangeleerd gedrag is.

Over Engeltje's stijl van discussiëren kan je discussiëren ( :P) , maar irritant? Waarom? Omdat hij dingen debiteert waar je als rechtgeaarde vegetariër liever niet mee geconfronteerd wordt? Ik vind juist dat het wel een hoog vermakelijkheidsgehalte heeft om die reacties over en weer te zien. Ieder zijn heug.

En
Citaat
onwetendheid is ook een rede
geweldige vondst. Hoewel ik moet aannemen dat Engeltje hier reden bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2005, 13:16:29 door Esp@ña »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #102 Gepost op: 19 mei 2005, 13:18:04 »
Over Engeltje's stijl van discussiëren kan je discussiëren ( :P) , maar irritant? Waarom?
omdat ik hier niet kom om te discussieren met mensen die vlees eten,    als ik dat zou willen trok ik wel in bij een stel bejaarden
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #103 Gepost op: 19 mei 2005, 13:23:06 »
Over Engeltje's stijl van discussiëren kan je discussiëren ( :P) , maar irritant? Waarom?

Omdat hij aan de lopende band aantoonbare onzin als feiten te berde brengt en hij alle pogingen 'm daarop te wijzen in de meeste gevallen schijnbaar totaal negeert.

Of engeltje uberhaupt wel discussieert, daar valt dus ook nog over te discussieren...



“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #104 Gepost op: 19 mei 2005, 14:19:08 »
Over Engeltje's stijl van discussiëren kan je discussiëren ( :P) , maar irritant? Waarom?
omdat ik hier niet kom om te discussieren met mensen die vlees eten,    als ik dat zou willen trok ik wel in bij een stel bejaarden
Ook bij bejaarden zitten vegetariërs. Mijn oom en tante zijn beiden op de leeftijd van ongeveer 90 overleden en hun hele leven strikt vegetarisch geleefd. Ook is er een Vegetarisch verzorgingscentrum Felixoord in Oosterbeek bij Arnhem.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #105 Gepost op: 19 mei 2005, 14:22:02 »
Over Engeltje's stijl van discussiëren kan je discussiëren ( :P) , maar irritant? Waarom?

Omdat hij aan de lopende band aantoonbare onzin als feiten te berde brengt en hij alle pogingen 'm daarop te wijzen in de meeste gevallen schijnbaar totaal negeert.

Of engeltje uberhaupt wel discussieert, daar valt dus ook nog over te discussieren...




De toon wordt al wat milder,er is al in een enkel geval een sorry uitgesproken en er is een ronduit confronterende tekst uit een draad weggehaald. Dus, ook al lijkt het niet zo: hij steekt er toch wel wat van op.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #106 Gepost op: 19 mei 2005, 14:28:51 »
Ook bij bejaarden zitten vegetariërs. Mijn oom en tante zijn beiden op de leeftijd van ongeveer 90 overleden en hun hele leven strikt vegetarisch geleefd. Ook is er een Vegetarisch verzorgingscentrum Felixoord in Oosterbeek bij Arnhem.
duh
weet ik wel, maar de enige in mijn omgeving die niet vol begrip en plaatsvervangende trots zijn, zijn mijn grootouders (van vaders kant, dan) en ik heb het gevoel dat bejaarden sowieso meer aardappel-vlees-groenteneters zijn, dan jongeren

waar het mij omgaat is dat ik hier mij niet gedwongen wil voelen om mijn keus te rechtvaardigen, als ik me graag wilde rechtvaardigen, of mensen wilde overtuigen van mijn gelijk, ging ik niet op een vegetariersforum zitten, maar tussen mensen die absoluut niets van het vegetarisme begrijpen, die ik kort heb aangeduid als "bejaarden"
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #107 Gepost op: 19 mei 2005, 14:53:51 »
Ook bij bejaarden zitten vegetariërs. Mijn oom en tante zijn beiden op de leeftijd van ongeveer 90 overleden en hun hele leven strikt vegetarisch geleefd. Ook is er een Vegetarisch verzorgingscentrum Felixoord in Oosterbeek bij Arnhem.
duh
weet ik wel, maar de enige in mijn omgeving die niet vol begrip en plaatsvervangende trots zijn, zijn mijn grootouders (van vaders kant, dan) en ik heb het gevoel dat bejaarden sowieso meer aardappel-vlees-groenteneters zijn, dan jongeren

waar het mij omgaat is dat ik hier mij niet gedwongen wil voelen om mijn keus te rechtvaardigen, als ik me graag wilde rechtvaardigen, of mensen wilde overtuigen van mijn gelijk, ging ik niet op een vegetariersforum zitten, maar tussen mensen die absoluut niets van het vegetarisme begrijpen, die ik kort heb aangeduid als "bejaarden"
Ja, dat had ik wel begrepen Fem. Ik hou echter niet zo van groepsdenken. binnen groepen zitten ook nog heel veel variaties. En ook individuen zijn niet altijd eender. Zelfs Engeltje kan wel mild uit de hoek komen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #108 Gepost op: 19 mei 2005, 16:44:46 »
het feit dat ik niet om vegeratisch recepten vraag wil nog niet zeggen dat ik er niet in geïnteresseerd ben ;), er staat immers genoeg op de site gepost over vegetarische gerechten. Ik kan idd fel en (enorm) bot uit de hoek komen, dat is waar, maar van mij mag iedereen z'n eigen keuze maken over het eten van vlees. Waar het mij om gaat is dat veel mensen zeggen dat zodra je vegetarisch bezig bent (sorry voor de manier van uitdrukken), dat je meteen alle dierenleed tegengaat, wat helemaal niet zo is. ook komt veel (vlees)dierenleed niet voort uit het wel of niet eten van vlees (en ja, ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken), maar m.i. voorald door de manier waarop mensen met de dieren omgaan. Als ik de mogelijkheid had zou ik gewoon m'n eigen vleesdieren houden, net als vroeger bij m'n oma thuis, maar die mogelijkheid heb ik niet. Daarom wil ik graag weten waar mijn eten vandaan komt. En wat de rest van de kritiek betreft, zoals ik al zei, een vegetarische site, organisatie of wat dan ook zal alleen de slechtse dingen van de veehouderij laten zien, net zoals de slagersbond alleen de goede beelden laat zien. Als ik dan mijn bevindingen neer zet wordt er ineens geroepen dat dat onzin is en dat je niet alles moet geloven wat je leest en vertelt wordt, behalve als het gaat over dierenleed.

Citaat
Waar Engeltje beweert dat vleesloos eten aangeleerd gedrag is, gebaseerd op sentimentele flauwekul, zou ik hem willen aanraden om een jaar of tien strikt vegetarisch door het leven te gaan, en dan het vleeseten weer op te pikken. En laat hem dan eens beweren dat vleeseten géén aangeleerd gedrag is
Als het niet aangeleerd is, wat is het dan? Zoals al gezegd werd bij dat filmpje van meet your meat, zou het zien van dat filmpje al veel mensen hebben OVERGEHAALD tot vegetarisch en veganistisch eten en drinken. Een klein kind ammuseert zich kostelijk met een vlieg de pootjes en vleugeltjes uittrekken en als niemand hem leert dat dat zielig is voor de vlieg, zal hij er waarschijnlijk mee blijven doorgaan. Zo eet een kind ook vlees en worden de (meeste) mensen (die niet vegetarisch zijn opgevoed) pas vegetarisch nadat ze geleerd/gezien hebben hoe het met de dieren gaat.
Ik zeg niet dat er iets mis om is om vegetarisch te worden nadat je die dingen geleerd hebt, ik zeg alleen dat het vaak gaat om aangeleerde sentimentaliteit, gezien de mens van nature uit egoistisch is. Nadenken over leed wat je anderen aandoet (of het nou dieren of hongerige mensen zijn) komt voort uit aangeleerd schuldgevoel en sentimentaliteit.

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #109 Gepost op: 19 mei 2005, 16:46:03 »
Wel zou de man waarschijnlijk een stuk eerder sterven door de typische mannenkwaaltjes, zoals problemen met de prostaat.

Laat dat 'typische mannenkwaaltje' nou vooral een 'typisch vleeseterskwaaltje' zijn...

ok, typisch vleesetersmannenkwaaltje

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #110 Gepost op: 19 mei 2005, 16:59:11 »
Een klein kind ammuseert zich kostelijk met een vlieg de pootjes en vleugeltjes uittrekken en als niemand hem leert dat dat zielig is voor de vlieg, zal hij er waarschijnlijk mee blijven doorgaan.
Niemand heeft tegen mij gezegd dat ik moet stoppen met vlees eten, stoppen met vissen, stoppen met vliegen/muggen doodslaan, mieren verbranden etc. Ik kreeg het gevoel dat ik onjuist bezig was. ALs kind besef je het wat minder, omdat men om je heen allemaal het niet zegt en omdat andere het doen denk je dat het hoort.
Dat is aangeleerd.... maar toen ik ouder werd ging ik nadenken over wat men deed enzo en ben ik het uit eigen beweging geworden. Zonder vegetariers en veganisten in de buurt e.d. Noem je dat aangeleerd?
Het doen wat andere doen of doen zonder dat iemand je terecht wijst en denken dat het normaal is is aangeleerd.
Vlees eten ook. Vegetarisch of veganistisch eten doe je omdat je NADENKT. Voor sommige misschien omdat ze het zo gedaan hebben in opvoeding, maar de meeste niet. Of die denken later dat hun ouders gelijk hadden.

Citaat
Zo eet een kind ook vlees en worden de (meeste) mensen (die niet vegetarisch zijn opgevoed) pas vegetarisch nadat ze geleerd/gezien hebben hoe het met de dieren gaat.
Ik ben vegetarier geworden voordat ik zag hoe het in de bioindustrie er aan toe ging. Geen contact met wakker dier oid. Ik was 10 of 11. En vond het niet juist dat het dier gedood moest worden voor vlees. Pas daarna heb ik geleerd waar vlees echt vandaan kwam, daarvoor was het maar het beeld wat je voorgeschoteld krijgt van de industrie/school etc. (dus van de koeien in wei, varkens ook, etc. en waar de dieren met plezier gedood willen worden ...).  Je hebt een verkeerd beeld van wat mensen die vegetarier worden of veganist beweegt.

Citaat
Ik zeg niet dat er iets mis om is om vegetarisch te worden nadat je die dingen geleerd hebt, ik zeg alleen dat het vaak gaat om aangeleerde sentimentaliteit, gezien de mens van nature uit egoistisch is. Nadenken over leed wat je anderen aandoet (of het nou dieren of hongerige mensen zijn) komt voort uit aangeleerd schuldgevoel en sentimentaliteit.

Van nature kan de mens egoistisch zijn, echter zijn wij ook best sociale wezens, maar dat komt er niet altijd uit.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #111 Gepost op: 19 mei 2005, 17:00:20 »
Jouw bijdrage begon zo mild. Inderdaad vanuit het besef dat je anderen in hun waarde kunt en moet laten. In de tweede helft begin je weer de andere kant op te slaan. Sentimentaliteit en egoïsme zijn geen woorden waar je anderen (mij althans niet) mee overtuigt. Bovendien, ook al vind je dat de mens egoïstisch is dan nog kun je er voor kiezen om verder te kijken dan je neus lang is. Immers door het kappen en branden van bomen heeft de hele mensheid (inclusief jij) last van het kwijtraken van de longen van de wereld. En nog eens de vraag: wat is er tegen aangeleerd gedrag? Ook al leert een kind op die manier hoe je je tegenover vliegen moet gedragen dan is dat toch prima? Ook omgangsvormen zijn aangeleerd gedrag, houden aan regels (op het Forum bijvoorbeeld) is ook aangeleerd gedrag. Jij noemt dit aangeleerd schuldgevoel of sentimentaliteit. Maar schuldgevoel is een basisgevoel voor het creëren van ethiek. Mededogen is wat anders dan sentimentaliteit. Leren van dingen die fout gaan voor jezelf of voor een ander is toch prima. Of vind je dat iemand eigenlijk van nature zich goed zou moeten gedragen. Als dat zo is zit er weer een merkwaardige dubbele redenering in. Maar die moet je zelf maar ontdekken.
Uiteraard zul je via vegamensen niet een promofilmpje tegenkomen van het laatste liflafje op basis van struisvogelbiefstukken. Dit klinkt naar een open deur.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #112 Gepost op: 19 mei 2005, 17:14:17 »
Waar het mij om gaat is dat veel mensen zeggen dat zodra je vegetarisch bezig bent (sorry voor de manier van uitdrukken), dat je meteen alle dierenleed tegengaat, wat helemaal niet zo is.

Jamaar jee..., dat is zo'n dooddoener. Als je op zo'n manier beredeneert  moet je ook maar niks aan goede doelen geven, want wat maakt die ene bijdrage van jou uit? En je vuilnis hoef je ook niet te scheiden, want daarmee los je niet alle milieuproblematiek op.

Op die manier heeft helemaal niks zin. Ik ken persoonlijk geen vegetarier die denkt al het dierenleed tegen te gaan door vegetarisch te eten. Maar ik zal wel andere vegetariers kennen dan jij, blijkbaar.

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #113 Gepost op: 19 mei 2005, 19:22:04 »
wat ik bedoel is dat ook als je vegetarisch eet er veel dieren sterven voor je voedsel (zie twijfel, openings post)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #114 Gepost op: 19 mei 2005, 19:32:15 »
wat ik bedoel is dat ook als je vegetarisch eet er veel dieren sterven voor je voedsel (zie twijfel, openings post)

Maar veel minder dan als je vlees eet. Alle kleine beetjes helpen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #115 Gepost op: 19 mei 2005, 23:07:54 »
wat ik bedoel is dat ook als je vegetarisch eet er veel dieren sterven voor je voedsel (zie twijfel, openings post)

En aangezien je beter dan eigenlijk maar niks kan eten, omdat dat het allerbeste is. Maar omdat dat niet haalbaar is, kan je maar beter toch alles eten dan te doen wat in je macht ligt?

Hmmm. Nee, dat vind ik gek.

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #116 Gepost op: 20 mei 2005, 10:06:20 »
Citaat
Waar Engeltje beweert dat vleesloos eten aangeleerd gedrag is, gebaseerd op sentimentele flauwekul, zou ik hem willen aanraden om een jaar of tien strikt vegetarisch door het leven te gaan, en dan het vleeseten weer op te pikken. En laat hem dan eens beweren dat vleeseten géén aangeleerd gedrag is

Als het niet aangeleerd is, wat is het dan?

Inderdaad. Precies wat ik bedoel, vleeseten moet net zo goed aangeleerd worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #117 Gepost op: 20 mei 2005, 11:47:08 »
als je een kind een tafel voedsel voorzet, zal ie waarchijnlijk alles proberen, dus ook vlees.

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #118 Gepost op: 20 mei 2005, 11:50:14 »

En wat nou als nooit iemand vlees op die tafel zet, dacht je?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #119 Gepost op: 20 mei 2005, 12:00:41 »
dan zal er later wel eens, zodra de mogelijkheid is om aan vlees te komen, geprobeerd worden (als er niet op het kind is ingepraat dat vleeseten zielig is, slecht voor de natuur etc). Of ie het dan lekker vindt, durf ik niets over te zeggen. Ik eet zelf al bijna m'n hele leven vlees en heb geen flauw idee of vlees iets is wat je moet leren eten, zoals je whisky moet leren drinken.