Vegatopia Forum

Spruitjes, maar dan lekker

Offline Bast

• 4.149
Re:Spruitjes, maar dan lekker
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2004, 00:21:16 »
Maar eindelijk ergens rond mijn 12e kreeg ik spruitjes a la polonaise en dat was lekker :kwijl: Alleen heb ik dat recept dus niet :'(
Google is echt ergens goed voor!

Ik wou net iets gelijkaardigs posten. Maar Christiaan is dus sneller...

:-*

Na vandaag dacht ik even het vertrouwen in mannen kwijt te zijn, maar gelukkig!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2004, 15:05:53 »
Deze heb ik gisteren gemaakt. Erg lekker.  :yummie:

Quiche met spruitjes en champignons

omschrijving:  hoofdgerecht voor ca. 3 en bijgerecht voor ca 8 personen  
Bereidingstijd:  langer dan 1 uur  

Ingrediënten: 5 plakken bladerdeeg (10 x 10 cm),diepgevroren- ca. 2 eetl. bloem, gezeefd- 4 eetl grof kruim van droog brood of beschuit (liever geen paneermeel)- 350 gr. kleine spruitjes, schoongemaakt- zout- ca. 50 gr. boter- 50 gr. sjalotjes, gesnipperd- 2 teentjes knoflook, ragfijn gehakt- 250 gr. kleine champignons, schoongemaakt- 3 grote eieren- 3,5 dl room- witte peper uit de molen- nootmuskaat- 50 gr. geraspte belegen goudse kaas.  

Bereidingswijze:  Laat het bladerdeeg ontdooien. Beboter intussen een quiche-, vlaai- of springvorm met een middellijn van 26 a 28 cm. Leg de deegplakken op elkaar. Rol ze op een met wat bloem bestoven werkvlak met een eveneens met bloem bestoven deegroller uit tot een ronde plak met een middellijn van ca. 32 cm. Bekleed de bodem en de wand van de vorm ermee. Prik met een vork gaatjes in de deegbodem. Zet de vorm daarna tot verder gebruik in de koelkast. Zet de spruitjes op met ruim kokend water met wat zout. Laat de spruitjes 7 a 8 min. koken. Stort ze daarna op een zeef en laat ze uitlekken. afkoelen en zoveel mogelijk opdrogen. Verhit een wok en laat er 30 gr. boter in smelten. Laat de boter even door de pan walsen. Temper de warmtebron. Fruit de sjalotten 2 min. Voeg de knoflook en champignons toe. Laat alles, onder voortdurend roeren en omscheppen 4 a 5 min. bakken. Schep daarna de spruitjes erdoor. Laat ze ongeveer 3 min.zachtjes meebakken. Stort alles op een grote zeef of in een vergiet. Laat alles uitlekken en afkoelen. Klop intussen in een kom eieren en room goed los. Voeg zout, peper en nootmuskaat toe. Bestrooi de deegbodem zo gelijkmatig mogelijk met brood- of beschuitkruim. Verdeel spruitjes en champignons erover. Schenk er vervolgens het roommengsel over. Bestrooi met geraspte kaas. Plaats de vorm iets onder het midden in de voorverwarmde oven (200 gr. C). Reken voor de baktijd ongeveer 50 a 55 min. Leg wanneer de bovenzijde van de quiche wat te donker wordt een velletje aluminiumfolie erop.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Hanne

« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2004, 17:17:39 »
mm spruitjes zoas mama die maakt :)
mmmmmm ik hoooooooouw van spruitjes

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #23 Gepost op: 23 november 2004, 10:19:52 »
spruitjes met pindasaus  :yummie:

Gewoon spruitjes met saus erover of komt er iets meer bij kijken?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2005, 19:07:13 »
Vandaag heb ik een recept getest: spruitjes uit de wok met walnoten en olijven.  :hungry:
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2005, 21:49:09 »
Basis voor lekkere spruitjes is dat je ze niet te lang moet koken. Dan komt er zwavel vrij en dat veroorzaakt de spruitjeslucht en vieze smaak. Je kunt ze ook in de magnetron koken: per 250 gram afgedekt met platicfolie zo'n 8 minuten op hoogste stand. In kokend water niet langer dan diezelfde 8 minuten.
Deze week quorn stukjes met cajunkruiden gebakken, gekookte spruitjes en gestampte nootjes even meebakken, oude kaas erdoor raspen en door aardappelpurree roeren. Serveren met vegetarische jus met gebakken uien: HEERLIJK. Ook de kinderen vinden dat.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2005, 22:00:28 »
8 minuten? Dan zijn ze toch nog keihard?

Trouwens, wat is er mis met spruitjeslucht? Ik ben dol op spruitjes en dus ook op de lucht.  :P
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline bart

• 2.585
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2005, 23:36:17 »
Je moet groene groenten eigenlijk nooit langer dan zeven minuten koken, dan gaan ze kleur en smaak verliezen. Als je spruiten zo groot zijn dat ze niet gaar zijn in de tijd moet je òf kleinere spruitjes kopen (Bredase spruitjes zijn wat kleiner, te koop op de markt of bij de betere groenteboer), òf je spruiten doormidden snijden.

Op het NK vegetarisch koken maakte mijn buurman een stamppotje van mini-spruitjes, gegarneerd met een ring van gefrituurde aardappellinten, falafelballetjes (van wat??) en morillesaus. Garnituur van lentegroenten erbij, die hem vanwege de bittere kou buiten waarschijnlijk strafpunten ipv bonuspunten opleverde.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline willem

• 2.430
« Reactie #28 Gepost op: 28 januari 2005, 11:55:59 »
8 minuten? Dan zijn ze toch nog keihard?

Trouwens, wat is er mis met spruitjeslucht? Ik ben dol op spruitjes en dus ook op de lucht.  :P
Hangt  uiteraard ook van de grootte af. Beetje experimenteren zou ik zo zeggen. In de magnetron met afdekking moet je dat echt niet langer doen. Koken met kleine spruitjes zijn ze precies gaar en inderdaad nog redelijk hard. Zwavel vind ik niet zo lekker ruiken en ook niet zo lekker smaken. Maar dat is ook persoonlijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #29 Gepost op: 28 januari 2005, 21:41:02 »
Ik kook spruitjes heel kort, gehalveerd, en wok ze dan verder.

Offline Viz

• 395
« Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2005, 11:20:46 »
Je moet groene groenten eigenlijk nooit langer dan zeven minuten koken, dan gaan ze kleur en smaak verliezen. Als je spruiten zo groot zijn dat ze niet gaar zijn in de tijd moet je òf kleinere spruitjes kopen (Bredase spruitjes zijn wat kleiner, te koop op de markt of bij de betere groenteboer), òf je spruiten doormidden snijden.

Ik snijd er van onderen altijd een kruisje in met een aardappelschilmesje, van mijn mama geleerd :)  , dan zijn ze ook eerder gaar. Nu hebben we altijd vrij kleine 'hotelspruitjes' (zo heten die toch?)

blub!
'fish are friends, not food!'

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2005, 13:51:51 »
Wij krijgen altijd enorme spruitjes van de bioboer. Was groot nou ouderwets?

Efa

« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2005, 11:47:37 »
In navolging van kinderen voor kinderen:

Spruitjes met satesaus  ???

Maar wel bewezen lekker is:

Spruitjes in mosterd-roomsaus:
In het kort:

Spruitjes koken, champignonnetjes bakken, als die bruin zijn (kook-)room en flinke lepels mosterd door roeren en warmen (niet koken uiteraard) en champignonnen over de spruitjes 'gieten' ... lekker met piepers en een fopvleesje! ;)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2005, 13:30:51 »
Ik wil niet lullig doen, maar met suiker maak je alles lekker... tenminste dat is wat m´n ma zegt.  :puh2:
Met sojasaus laat je alles naar sojasaus smaken ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Danielle

« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2005, 13:40:17 »
Je moet groene groenten eigenlijk nooit langer dan zeven minuten koken, dan gaan ze kleur en smaak verliezen.
Spruiten, broccoli en prei: OK.
Vooral broccoli, zonde als zo'n lekkere groente pap wordt. En prei wordt slijmerig en spruiten bitter.
Maar andere koolsoorten vind ik dan echt niet lekker, zo hard!

Gaat bij te lang koken trouwens ook alle vitaminen verloren? En dat te lang, is dat meer dan 7 minuten?

Danielle

« Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2005, 13:41:28 »
Spruitjestaart
Aantal personen:  6  
Ingrediënten: 500 gram spruitjes
Beetje weinig  ???

Danielle

« Reactie #36 Gepost op: 14 maart 2005, 13:43:17 »
Groenteballetjes in kerrie-notensaus
Aantal personen:  4  
Ingrediënten: 450 g spruitjes

:-\
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2005, 13:43:36 door Danielle »

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2005, 14:29:50 »
Je moet groene groenten eigenlijk nooit langer dan zeven minuten koken, dan gaan ze kleur en smaak verliezen.
Spruiten, broccoli en prei: OK.
Vooral broccoli, zonde als zo'n lekkere groente pap wordt. En prei wordt slijmerig en spruiten bitter.
Maar andere koolsoorten vind ik dan echt niet lekker, zo hard!

Gaat bij te lang koken trouwens ook alle vitaminen verloren? En dat te lang, is dat meer dan 7 minuten?

Als je niet zo van gekookte groenten houdt kun je ze ook roerbakken

Elsbeth

« Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2005, 14:47:09 »

Ja, helaas wel. Wat ik tegenwoordig doe, is stomen. Heerlijk knapperig en er blijven volgens mij bij stomen de meeste vitaminen bewaard. Bij broccoli en winterwortel in ieder geval erg lekker! Andere groenten nog niet geprobeerd, maar ik vraag mij af of witlof ook kan eigenlijk.. Spruitjes stomen moet ook wel lukken, denk ik. Ga ik eens proberen!
Trouwens, spruitjes in pindasaus = erg lekker, maar ja, alles is lekker met pindasaus :P

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #39 Gepost op: 20 maart 2006, 18:31:59 »
Op de BBC site staat een recept voor soep met spruitjes. Lijkt me niet verkeerd.
,,,,فلافل