Vegatopia Forum

De Schijf van Vijf

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
De Schijf van Vijf
« Gepost op: 17 november 2004, 08:42:55 »
Het was al nieuws van de dag, maar verdient ook een eigen topic, die nieuwe schijf van vijf. Waarvan akte.


Mijn eerste reaktie: gerechtigheid! Geen kaas meer, alleen nog maar magere melk. Waarmee gewoon een heel duidelijk signaal wordt afgegeven over zuivel en gezondheid: zuivel bevat teveel verzadigde vetten.

Verder is nu ook veel beter te zien dat je als vegetarier heel makkelijk gezond kan eten, je hoeft alleen maar dat visje en dat vleesje weg te strepen, en dan blijft er nog een hééééleboel over!  ;D
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2004, 09:22:08 »
Hmm, maar waar staat de pizza in deze schijf?   :D

Kiwi

Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2004, 09:37:05 »
Als je er nog wat te drinken bij neemt heb je toch alle schijven gehad? ;)

Monie

Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2004, 09:37:28 »
Hee, zelfs een pakje tofu erbij, hartstikke goed! :D

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2004, 17:47:42 »
Hee, zelfs een pakje tofu erbij, hartstikke goed! :D

Uit NRC-Handelsblad:

Kaas, kip, ei, alcohol, koffie, rijst en boter ontbreken ook. Wel zalm, geen haring. In de wandelgangen van het Amersfoortse congres barstte de discussie los over voedingsmiddelen die géén plaatsje op de schijf hebben gekregen. Diëtisten en voedingonderzoekers spraken soms honend over het pakje tofu dat wél op de schijf staat.



Monique

Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2004, 18:03:10 »

Verder is nu ook veel beter te zien dat je als vegetarier heel makkelijk gezond kan eten, je hoeft alleen maar dat visje en dat vleesje weg te strepen, en dan blijft er nog een hééééleboel over!  ;D


Psies :D

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2004, 19:35:49 »
Diëtisten en voedingonderzoekers spraken soms honend over het pakje tofu dat wél op de schijf staat.

Wederom een bewijs dat diëtisten vaak minder verstand van (gezonde) voeding hebben dan altijd wordt gedacht, laat staan van vegetarisch eten. :smeerie:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2004, 22:48:36 »
Het zal gewoon een duidelijk signaal zijn, dat:

- er naast vlees, vis, zuivel andere eiwitbronnen zijn
- een signaal naar/voor de vegetariers of daarnaar neigend

Het nut van en een zalm en een haring erop zetten, zie ik niet.
Een "produkt" vertegenwoordigt de groep, toch!?
« Laatst bewerkt op: 17 november 2004, 22:53:35 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2004, 22:58:38 »
Wat zijn die stokjes die in het broodvak zitten? Ontbijtgranen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2004, 23:14:31 »
penne?
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2004, 23:21:21 »
Ja, volkoren penne, zelfs.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2004, 23:23:26 »
En die bruine dingen zijn bonen?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2004, 23:33:49 »
Op het plaatje in het AD van vandaag (zo'n 20 bij 20) is goed te zien dat het bonen zijn.  

Wel raar dat er nergens op de site van het voedingscentrum een groter plaatje is te vinden.
“it's strange how life makes sense in time...”

Pom

Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2004, 07:54:25 »
Heel mooi deze schijf. Door het plaatsen van zuivel, vlees, vis én tofu in één vakje, zijn er geen vakjes die de veganist niet in zijn voeding heeft. Deze nieuwe schijf kan als argument worden gebruikt in discussies met mensen die veganisme als ongezond beschouwen. Heel goed!  :)

En de boon heeft het mooie prominent plaatsje gekregen dat hij verdient.  :)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2004, 12:10:16 »
Deze nieuwe schijf kan als argument worden gebruikt in discussies met mensen die veganisme als ongezond beschouwen. Heel goed!  :)


Ik zie anders nergens een vakje met vitamine B12-pillen. Sprak hij vals.  :devil:

Pom

Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2004, 13:28:24 »
Die B-12-kwestie is bij mijn ouders (om maar een bijvoorbeeld te noemen) toch niet bekend  ;D. Die zitten nog bij de vraag of ik wel genoeg eiwitten binnenkrijg  :O.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2004, 23:17:39 »
Gaat met de Schijf van Vijf de kaas in de ban?

Nee, het oer-Hollandse broodje kaas hoeft niet te worden opgegeven. Veel media trokken deze conclusie toen het Voedingscentrum deze week de nieuwe Schijf van Vijf onthulde. Wel is het ontbreken van kaas in het beeld van de Schijf van Vijf een duidelijk signaal. Kaas bevat naast waardevolle voedingsstoffen veel (minder gezond) verzadigd vet. Ook is volvette kaas calorierijk. Het Voedingscentrum adviseert magere zuivel en 20+ of 30+ kaas.

 
Veel mensen eten te veel en verkeerd. De Schijf van Vijf, met de vijf regels centraal, maakt mensen bewust van wat gezond eten inhoudt. Gezond eten, betekent vooral met gezond verstand bewuste keuzes maken. Met de vijf regels als leidraad:

Eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente,fruit en brood en ga veilig met uw voedsel om.

Zie verder:
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=4798


Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2004, 22:03:24 »
Punt 5: eet veilig. Wat bedoelen ze in naam van de profeet hier nu weer mee?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #18 Gepost op: 24 november 2004, 23:18:02 »
Geen dingen over datum, met schimmel, vlees goed doorbakken etc.


Elsbeth

Re:De Schijf van Vijf
« Reactie #19 Gepost op: 25 november 2004, 17:29:55 »
Die nieuwe schijf van vijf is echt geen gebaar o.i.d. naar vegetariers of veganisten hoor. Het is gewoon eerlijk, meer niet, en dat is toch juist wat er van een overheidsinstantie verwacht kan worden, niet?
Dat je beter 20+ en 30+ kaas kan eten, was volgens mij al best bekend, maar toch goed dat er extra aandacht aan besteed wordt. Ik moet zeggen dat ik wel eens 20+ of 30+ kaas eet en dat ik de 30+ kaas nog wel lekker vind, maar de 20+ kaas niet echt meer naar kaas vind smaken. Dat lekkere romige is eraf :( Echter, als je de komijn-variant neemt van de 20+ (en 30+) kaas, dan schijn je het niet-romige (en dus minder lekkere) minder te proeven! In ieder geval, dat heb ik van mijn ouders, die heel verantwoord dat soort kaas eten.
Ikzelf eet gewoon volvette kaas, nl. de goedkoopste, dus Euroshopper of eigen merk. Weet iemand of Zonnezuivel (van Campina geloof ik) echt gezondere kaas is? Dat beweren ze wel, omdat het met zonnebloem olie is bereid en er schijnen extra vitaminen in te zitten en het bevat minder vet (dan gewonen kaas). (Of er stremsel in zit of niet, is voor mij persoonlijk niet zo'n punt.)  
« Laatst bewerkt op: 25 november 2004, 17:32:17 door Elsbeth »