Vegatopia Forum

paprika's

Offline greet

• 2.671
Re:Wat te doen met 5 kg paprika's?
« Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2010, 16:55:33 »
Inderdaad, maar je moet ze dan zo luchtdicht afsluiten, zeker?

Offline MissTries

• **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 15 maart 2010, 16:58:37 »
ja, maar dat is niet zo moelijk, ik gebruik daar lege augurkpotten voor.
Die steriliseer ik (met dop) door ze 10 minuten in de oven te leggen op 120 graden. (de deksels heb ik dan eerst in een heet sodabadje geweekt.)

Dan de Relish heet erin scheppen en de deksel erop draaien. Tijdens het afkoelen trekt het vacuüm.
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2010, 17:05:29 »
Droog jij deksels in de oven? Bij mij smelt dan de binnenkant altijd...
(Ik laat potten en deksels altijd een minuut of tien in kokend water borrelen, en laat ze dan op een schone theedoek uitdampen. Of ik zorg ervoor dat de vaatwasser net klaar is als ik de potten wil vullen (en dat ze daar dan dus inzitten dan, he))
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #43 Gepost op: 15 maart 2010, 17:14:40 »
Ik steriliseer mn glazen potten eigenlijk nooit. Heel soms doe ik ze in een pan met kokend water, maar meestal alleen in de afwasser. Wat er in gaat, is dan wel kokend.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #44 Gepost op: 15 maart 2010, 17:25:30 »
Ik ben gewend ze te steriliseren, omdat ik ook weleens dingen in een pot stop die niet kokend zijn (lemon curd bijvoorbeeld). Maar inderdaad, hete inhoud doet de baan. En de vaatwasser trouwens ook, die steriliseert ook.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2010, 17:39:02 »
Niet-warme dingen eet ik meestal op voordat het kan schimmelen  ;)

Wat ook zou kunnen is pot met dichte deksel en inhoud in een pan met kokend water even zetten. Een soort van conserveren. Ik denk dat het met iets als lemon curd alleen geen goed idee is, groot kans op citroen-omelet in pot.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2010, 17:49:28 »
Dat heb ik ook weleens gehoord, maar ik vind het een beetje raar.
Want waarom zou 'even' koken in dat geval werken? Dan wordt de inhoud van de pot nog steeds niet waanzinnig heet. Of zou het idee zijn dat enge bacteriën zich niet zo snel verplaatsen, dat die aan de rand van de pot blijven zitten tot je ze daar hebt doodgekookt?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2010, 17:58:51 »
Iemand met een meer scheikundige achtergrond kan er wellicht wel een zinnig antwoord op geven. Hoe doen ze dat in conservenfabrieken? Daar gaan de potjes toch ook niet heel lang de pan in? Ik denk dat het toch ergens de combinatie is van drukverschil en een stoot hitte. Maar hoe en wat precies weet ik ook niet.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2010, 18:05:09 »
Ik denk zomaar dat ze daar door een hete oven gaan. Of door een bad met kokend water.
Hmmm had ik nou maar beter opgelet bij 'how it's made' of die andere programma's.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #49 Gepost op: 15 maart 2010, 18:22:48 »
Ik krijg ook een beetje de neiging om naar Het Klokhuis een brief te schrijven  ;D

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #50 Gepost op: 15 maart 2010, 18:34:28 »
Zou het iets te maken hebben met de overgebleven lucht in de pot die vacuum trekt bij verhitting ofzo?

Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #51 Gepost op: 15 maart 2010, 18:40:04 »
Maar dat gaat ook al bij dingen heet in de pot doen en gelijk het deksel dicht te draaien.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #52 Gepost op: 15 maart 2010, 18:46:01 »
En op zn kop neerzetten Dat was toch noodzakelijk? Meen ik mij uit mijn paardenbloemenjamavontuur te kunnen herinneren.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #53 Gepost op: 15 maart 2010, 18:46:55 »
Ik doe dat niet altijd, maar ik vul de potten ook meestal goed totaan het randje.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #54 Gepost op: 15 maart 2010, 19:02:03 »
paardenbloemenjamavontuur

Jij bent vast goed in Scrabble :p
Maar is dat lekker, paardebloemjam?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #55 Gepost op: 15 maart 2010, 19:11:02 »
Da's een leuke om uit te beelden met party&co.

Op zich proef je van de paardenbloemen niet zo heel veel en het is een helse klus.
Ik had iets van honderd bloemen geplukt (eerst zoeken naar een weiland waar ze geen hondjes uitlaten!), van alle bloemen alleen de gele blaadjes af halen, koken, zeven en dan nog iets van een citroen en sinaasappel erbij.

Een vriend van me heeft jicht en bij hem help het daar ontzettend tegen, dus ik heb het voor mijn moeder gemaakt die ook iets aan haar gewrichten heeft.
(wat weet ik niet want ze is doodsbang voor dokteren), maar het helpt dus echt!
Het is wat slap uitgevallen dus nu heeft het veel weg van honing, door de thee is het iig ook lekker :)

Offline MissTries

• **
  • 45
« Reactie #56 Gepost op: 15 maart 2010, 20:55:31 »
Da's een leuke om uit te beelden met party&co.

Op zich proef je van de paardenbloemen niet zo heel veel en het is een helse klus.
Ik had iets van honderd bloemen geplukt (eerst zoeken naar een weiland waar ze geen hondjes uitlaten!), van alle bloemen alleen de gele blaadjes af halen, koken, zeven en dan nog iets van een citroen en sinaasappel erbij.

Een vriend van me heeft jicht en bij hem help het daar ontzettend tegen, dus ik heb het voor mijn moeder gemaakt die ook iets aan haar gewrichten heeft.
Het is wat slap uitgevallen dus nu heeft het veel weg van honing, door de thee is het iig ook lekker :)

Zo heb ik eens paardenbloemwijn gemaakt (correctie, proberen te maken, wat een drama) zelfde principe, niet te drinken, uren en uren (zei ik al uren?) werk!

Tegen jicht of reuma is geelwortel en duivelskruid (denk dat het zo heet in het Nederlands Teufelskralle heet het in Duits iig) erg goed.
Geelwortel kun je kopen in tabletvorm gestandaardiseerd of vers raspen. De Jumbo verkoopt verpakte verse wortel.
Duivelskruid verkoopt Jumbo helaas niet vers, de betere kruiderij wel, gestandaardiseerd.
Dit allemaal terzijde.
In DE verkopen ze trouwens inderdaad ook paardenbloem extract, en gewoon in de supermart daar. Net als de duivelskruid en geelwortel. 8)
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

« Reactie #57 Gepost op: 15 maart 2010, 21:03:27 »

A dandelion a day keeps the doctor away. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Vegatopia

[Koken] Het is tijd voor paprika
« Reactie #58 Gepost op: 08 september 2015, 19:01:02 »
Het is tijd voor paprika

Deze maand zie je bovenaan onze pagina's een banner van Tijd voor Paprika. Een leuk initiatief dat meer aandacht wil geven aan de goede kenmerken van paprika's. Dat vinden we leuk, want we zijn dol op paprika's. En ken je onze leukste paprika-recepten al?

Source: Het is tijd voor paprika

Vegatopia

[Koken] Snelle gevulde paprika
« Reactie #59 Gepost op: 13 mei 2016, 13:00:57 »
Snelle gevulde paprika

Geen tijd om lang in de keuken te staan? Deze gevulde paprika is dan wellicht een dankbaar bijgerecht. Je hebt trouwens maar twee hoofdingrediënten en wat kruiden nodig. Alles samen duurt het minder dan vier minuten om hem klaar te maken. Een oven of een pan gebruiken we niet. De magnetron neemt deze keer de taak over.

Source: Snelle gevulde paprika