Vegatopia Forum

Kalfsvlees

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Kalfsvlees
« Gepost op: 11 november 2004, 17:42:46 »
Kalveren staan in Nederland sinds dit jaar niet meer in kisten, maar eerst in iglo's en daarna 'groepshuisvesting'. Nu kan ik alleen maar negatieve verhalen over kistkalveren vinden, en nergens iets over de huidige situatie (behalve dan dat ze de eerste 8 weken toch geisoleerd staan omdat ze anders aan elkaar gaan zitten zuigen en elkaars urine gaan drinken). Bloedarmoede? Diarree? Kont niet kunnen keren?

Wie weet er meer?


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2004, 23:38:57 »
Je zou het PVE eens kunnen bellen?
« Laatst bewerkt op: 11 november 2004, 23:39:09 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2004, 13:07:26 »
Ik wil geen propagandapraatjes, ik wil feiten.

Maar die zijn blijkbaar erg moeilijk te vinden...
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kalfsvlees
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2004, 13:09:58 »
Ministerie van LNV?
Krista van Velzen mailen? Volgens mij heeft zij er nogal wat kamervragen over gesteld
Goede waar en co mailen
Als het recent veranderd is is het niet zo gek dat op internet weinig te vinden is, dan moet je vrees ik wat rondmailen
« Laatst bewerkt op: 21 november 2004, 13:11:37 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2004, 13:14:30 »
Als het recent veranderd is is het niet zo gek dat op internet weinig te vinden is

Ik vind het eerlijk gezegd een kwalijke zaak (want in feite misleidend) dat bijvoorbeeld een site als AnimalFreedom nog vol staat met kistkalfleed, terwijl dat gewoon achterloopt op de feiten. Het inmiddels alweer november, namelijk.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kalfsvlees
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2004, 13:28:46 »
Ik vind het eerlijk gezegd een kwalijke zaak (want in feite misleidend) dat bijvoorbeeld een site als AnimalFreedom nog vol staat met kistkalfleed, terwijl dat gewoon achterloopt op de feiten. Het inmiddels alweer november, namelijk.

Vind ik ook. Ik weet van veel dingen weinig over huidige situaties. En dan vind je weer wat achterliggende info... erg irritant als je zulke dingen in discussies gebruikt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Fabian

Re:Kalfsvlees
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2004, 23:09:38 »
Dat stomme LNV heeft de site nog overzichtelijker gemaakt, maar de info die me bij staat is dat ze vanaf 1 januari 2007 over moesten zijn op groepshuisvesting. Alleen heeft de sector zelf besloten om al vanaf eind 2003 over te zijn.

De kalveren krijgen tegenwoordig ook ruwvoer en in het begin krijgen ze ijzerrijk voedsel zodat ze een hoog ijzergehalte hebben. Daarna wordt het ijzer verminderd, zodat ze uiteindelijk net geen bloedarmoede hebben. Het zijn grote verbeteringen ten opzicht van de kistkalverij maar het blijft marginaal.

De eerste paar weken worden ze in iglo's gehuisvest om besmetting met para-tbc te voorkomen.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kalfsvlees
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2004, 10:03:29 »
Op de site van Wakker Dier gevonden:

Stierkalfjes zijn een stuk slechter af dan de vrouwelijke kalveren die melkkoe worden. De stierkalfjes worden verkocht aan de kalvermesterij en opgefokt voor hun vlees. Een deel van de 700.000 vleeskalveren worden in Nederland individueel in boxen groot gebracht. Deze manier van huisvesten is vanaf 2004 verboden. In een aantal andere landen, zoals Engeland, is het huisvesten van kalveren in kisten of boxen al langer verboden omdat men deze huisvesting net als Wakker Dier dierenmishandeling vindt. Vanaf 2008 is de kalverkist in heel Europa verboden.

Als de kalveren een paar dagen oud zijn worden de dieren in een houten kist gezet. In de kalverkist kan een kalf amper bewegen. Ze kan niet keren en slechts 1 stapje vooruit en achteruit doen. Kalveren zijn sociale dieren die graag kontakt hebben met soortgenoten, bijvoorbeeld om te spelen. In kalverkisten is dat niet mogelijk.

Twee maal per dag krijgt het kalf een emmer met kunstmelk. Alleen dan gaat het licht in de stal even aan. Na enkele minuten heeft het kalf de emmer leeg. De zuigbehoefte van het dier is echter niet bevredigd. Ter compensatie likken de dieren hun eigen vacht. In het slachthuis worden bij veel kalveren massieve haarballen in de maag aangetroffen, vaak wel zo groot als een tennisbal. Deze ballen kunnen irritatie van de maagwand veroorzaken. Veel kalveren hebben last van maagzweren, ontstaan door eenzijdig voer en stress.

De kalvermesterij is erop gericht blank kalfsvlees te produceren. Vooral in Frankrijk en Italië is vraag naar blank kalfsvlees. Nederland is een van de grootste kalfsvleesproducenten. Om het vlees blank te krijgen zorgt men er voor dat in de voeding van het dier vrijwel geen ijzer zit. Met als gevolg dat het kistkalf aan ernstige bloedarmoede lijdt. En dat terwijl de kleur van het vlees geen invloed heeft op smaak en malsheid. Behalve bloedarmoede hebben veel kalveren ook last van allerlei andere ziekten zoals maag- en darmaandoeningen en longziekten.
De kalveren gaan op een leeftijd van 6 maanden naar het slachthuis. Het kalf weegt dan gemiddeld 230 kilo.

GroepskalverenVoor blank kalfsvlees bestaat in Nederland nog geen werkelijk diervriendelijk alternatief. Ook de huisvesting van de zgn. groepskalveren kan de toets der kritiek niet doorstaan. De meeste mestkalveren in Nederland worden na 8 weken kisthuisvesting in groepen gehouden. Toch leiden deze dieren allesbehalve een prettig leven. Net als kistkalveren krijgen groepskalveren kunstmelk uit een emmer te drinken. Doordat hun zuigbehoefte daarmee niet bevredigd wordt, sabbelen de dieren aan elkaar of gaan bij elkaar urine drinken.
Groepskalveren staan op een houten roostervloer en komen evenals kistkalveren nooit buiten. Nog ernstiger is, dat ook groepskalveren aan bloedarmoede lijden. Groepskalfsvlees is dus zeker geen diervriendelijk alternatief voor kistkalfsvlees. Al het blanke kalfsvlees is afkomstig van dieren met bloedarmoede en zou zo snel mogelijk verboden moeten worden.

Brengt dit wat duidelijkheid?
Groetjes, Laura
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2004, 10:24:18 »
“it's strange how life makes sense in time...”

Fabian

Re:Kalfsvlees
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2004, 13:46:00 »
Ik heb het kalverenbesluit teruggevonden

Blijkbaar staat de oude site van LNV nog wel online, maar op een andere server:
http://www2.minlnv.nl/thema/dier/welzijn/intrtdw.htm

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2004, 16:14:43 »
Citaat
Ik vind het eerlijk gezegd een kwalijke zaak (want in feite misleidend) dat bijvoorbeeld een site als AnimalFreedom nog vol staat met kistkalfleed, terwijl dat gewoon achterloopt op de feiten. Het inmiddels alweer november, namelijk.

Het PVE kan je wel gewoon vertellen wat de wetgeving is hoor, evenals LNV. Hoe het er in de praktijk aan toegaat is natuurlijk een tweede. Wat propaganda uit de andere hoek betreft: ik kwam vorige maand een meisje tegen dat mijn geld probeerde te winnen met een foto van een konijn met twee staafjes in de oren. Ik vroeg haar waar ze die foto vandaan had. Wist ze niet. Ik vertelde haar dat volgens mij die proefopstelling al meer dan tien jaar verboden is. Wist ze ook niet. Zucht.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

dieter

Re:Kalfsvlees
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2005, 20:15:24 »
Is toch niet zo moeilijk?  ???

Kijk bijv. op www.petersfarm.com. Een initiatief van 1 van de grootste kalfsvlees producenten in Nederland.

Het contact met kalveren is juist belangrijk en wordt momenteel zeker niet meer vermeden. Sociaal contact tussen kalveren geeft namelijk minder stress en daardoor hebben een kalveren een hogere weerstand.

De enige reden dat kalveren in de conventionele groepshuisvesting eerste instantie in de zogenaamde baby-hokjes staan (naast elkaar, en kontdraaien en contact met elkaar is weldegelijk goed mogelijk) is dat de kalveren elkaars portie melk, hooi, mais en brokjes niet opeten, zodat ze niet ziek worden (diarree) en dientengevolge sterven.

Ik hoor het wel als er meer vragen zijn.

Groeten, Dieter  ;D
 


sanop001

Re:Kalfsvlees
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2005, 00:23:12 »
Vandaag kwam ik voor mijn werk op een biologische boerderij.
Vanuit het raam van de boerderijwinkel keek ik in de stal waar een eenzaam kalf stond. Helemaal geïsoleerd van zijn moeder en soortgenoten om opgefokt te worden voor vlees. IK vond het toch zo zielig!
Het idee van dat biologisch gehouden dieren het goed hebben klopt in de praktijk vaak niet. Het is dan ook jammer dat veel vegetariërs weglopen met de biologische veehouderij, terwijl
iedere melkdrinker & kaaseter van de biologische sector zou moeten eisen dat deze dieren niet direkt bij hun moeder mogen worden weggehaald en niet in afzondering mogen worden gezet.
Wanneer word de balon met het  romantische plaatje dat we krijgen voorgespiegeld door Biologica eens doorgeprikt?

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kalfsvlees
« Reactie #13 Gepost op: 08 januari 2005, 10:48:58 »
Wanneer word de balon met het  romantische plaatje dat we krijgen voorgespiegeld door Biologica eens doorgeprikt?
Nu, wat mijn betreft.
 :'(
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #14 Gepost op: 08 januari 2005, 11:52:35 »
Ik hoor het wel als er meer vragen zijn.

Ja: hoe ziek moet je überhaupt zijn om graag het vlees jonge dieren te eten omdat dat zo lekker mals zou zijn?  :nosmile:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #15 Gepost op: 08 januari 2005, 16:08:58 »
Waarom is het eten van jongere dieren zieliger dan van oudere dieren?
Oudere dieren hebben alleen maar langer een kutleven gehad.
Volgens mijn biologische slager zijn dieren pas slachtrijp voor ekovlees als ze ook gèslachtsrijp zijn; hij verkoopt dus geen piepkuikens, en zijn lamsvlees smaakt al verdacht naar schaap. Of hij kalfsvlees heeft weet ik eigenlijk niet, zal eens kijken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

dieter

Re:Kalfsvlees
« Reactie #16 Gepost op: 08 januari 2005, 16:29:55 »
Citaat
Ja: hoe ziek moet je überhaupt zijn om graag het vlees jonge dieren te eten omdat dat zo lekker mals zou zijn?  

Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt: Blijkbaar werkt de consument volkomen onbewust volgens een natuurlijk principe. Te weten: zo makkelijk mogelijk voedsel. Mensen komen uit hun werk en willen niet lang bezig zijn met een stukje overjarig vlees. Onbewust wordt dus vlees gekozen van jongere dieren.

Pakt een leeuw liever twee makkelijk te vangen kalveren, of kiest hij de oudere stier die de kudde verdedigt? Mieren onderhouden bijvoorbeeld ook luizen als vee en "melken" deze. Is het dan niet juist tegennatuurlijk om dit zelf niet te doen?

Is het hele biologisch evenwicht op deze aardbol niet gebaseerd op eten en gegeten worden? Ook wij zullen ooit opgegeten worden, toch? :-\


edit: quote-reparatie
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2005, 22:14:34 door J@n »

dieter

Re:Kalfsvlees
« Reactie #17 Gepost op: 08 januari 2005, 16:38:59 »
Citaat
fabian: De eerste paar weken worden ze in iglo's gehuisvest om besmetting met para-tbc te voorkomen


Niet correct. De kalveren worden over het algemeen 10 dagen in iglo's  gehouden op de moederbedrijven. Dit om besmetting (IBR, para-TBC, Coccidiose, salmonella, cryptosporidiem etc) te voorkomen van het oudere vee op het jonge dier, dat nog een geringe weerstand heeft. Daardoor hebben dieren die in (groeps-)iglo's in de frisse buitenlucht opgroeien over het algemeen minder diarree en longproblemen en is er minder sterfte.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Kalfsvlees
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2005, 18:38:07 »
Is het hele biologisch evenwicht op deze aardbol niet gebaseerd op eten en gegeten worden?

Nee; mensen hebben i.t.t. carnivoren een keus om wel of geen vlees te eten, al hebben ze dat vaak (onbewust) zelf nieteens door. :)

En je weet zelf volgens mij best dat roofdieren altijd de makkelijkst te vangen dieren eruit pikken, en niet zozeer het jonge en malse vlees dat er te vinden is...
“it's strange how life makes sense in time...”

dieter

Re:Kalfsvlees
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2005, 16:14:51 »
Citaat
En je weet zelf volgens mij best dat roofdieren altijd de makkelijkst te vangen dieren eruit pikken, en niet zozeer het jonge en malse vlees dat er te vinden is...

Daarom noemen we dergelijke vragen ook retorische vragen.  ;D