Vegatopia Forum

Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joanie

Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Gepost op: 09 november 2004, 18:27:19 »
Hallo ik ben voor t eerst op dit forum. En heb een dringende vraag!! (aangezien ik geen andere vegetariers ken.. :-\)

Een maand of 8 geleden heb ik iets naars meegemaakt (in het kort:  mishandeling met een gebroken glas in mn gezicht door een onbekende. Uit het niets in een uitgaansgelegenheid. ZINLOOS geweld!) Kortom leven overhoop.  

Maar na het gebeuren heeft mn lichaam zo erg naar vlees gevraagd.. dat ik heb moeten toegeven zodra ik weer kon eten(terwijl ik vlees normaal ECHT niet lekker vindt). Alles maar dan ook alles wilde ik hamburgers, sauzijcenbroodjes (bah) filet americain (gatver) enzo.
 Er werd mij gezegd je lichaam heeft proteine nodig voor de genezing. Maar ik blijf het vreemd vinden.

Zijn er mensen die ook ervaring met zoiets hebben??  Ik ben HEEL erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!!

Aiko

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2004, 19:03:16 »
Tjonge wat naar.

Ik weet niet wat jouw motivatie is om vegetarisch te eten, maar ik vermoed dat de hoofdreden is dat jij het niet echt lekker vindt? De meesten hier zijn het omwille van dierenwelzijn en velen daarvan zullen - net als ik - gruwelen om een beest te eten. Dus ik kan mij erg moeilijk voorstellen dat deze personen dan zullen grijpen naar vlees en niet naar chocolade of suikers.

Proteine, kun je daar geen andere bronnen voor gebruiken? Of is het juist altijd van dierlijke oorsprong en niet te vinden in melkproducten?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2004, 19:19:51 »
Vegetariers krijgen ook proteine binnen, maar met vlees is het wellicht makkelijker grote hoeveelheden binnen te krijgen.

Joanie, hoe voelde dat precies? Zoiets als een net gestopte roker die naar een sigaret snakt? En eet je nou nog steeds vlees?

Joanie

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2004, 19:27:31 »
Ik weet niet hoe een roker zich voelt maar ik denk dat je het kunt vergelijken.
 En nee ik eet nu geen vlees meer. Het is weer afgebouwd, de behoefte is afgenomen..op het laats nog wel kipfilet en nu walg ik er weer van.
 Je lichaam gaat in "overlevingsmode" ofzo.
Ik ben vegetarisch omdat ik het en 'zielig' vindt en het idee me gewoon niet aanstaat. Het was eerst een hele koe en dan wordt het vel eraf en ingewanden eruit gehaald gesneden en dan moet ik het nog eten? >:( Nee dank je.

MAAr je hoort toch ook weleens van zwangere vrouwen die dan ineens vlees willen??

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2004, 19:53:53 »
Is het weer redelijk hersteld?

Als je wonden hebt, kun je extra eiwitten gebruiken. Dat hoeft echt niet vlees of vis te zijn. Er zijn zo nodig allerlei drankjes en poedertjes mogelijk, voor zover ik weet zonder dood dier(Vraag me niet naar E-nummers en zo: want daar doe ik niet aan).
In het verpleeghuis gebruiken we o.a. Protifar(poeder) en Decubitan(melkerig drankje) en er is ook een toetje dat barst van de eiwitten (naam kwijt).
de tuin: dat ben ik

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2004, 20:18:04 »
Zo te horen heb je het al heel goed verwerkt. Maar het zal inderdaad een heel nare ervaring geweest zijn.

Het klinkt bijna onwaarschijnlijk dat je lichaam ineens terug naar vlees verlangt. Is dat dan een soort van lichamelijke shock?

Wat ik me steeds afvraag is het volgende: Kan je in eender welk ziekenhuis vegetarisch eten eisen of moet je je daar eerst over informeren?
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2004, 20:28:18 »
Vegetarisch zal nergens een probleem zijn, ik vrees veganistisch wel...
de tuin: dat ben ik

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2004, 20:38:35 »
Ik heb wel eens op volpension in het ziekenhuis gezeten, en op de standaard voedsel-wensen-kaart kon je dingen als "vegetarich" en "kosher" enzo allemaal aanvinken. Ik weet ook helaas niet meer of "veganistisch" een standaard-optie was.

Fabian

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2004, 21:02:16 »
Ik weet niet hoe een roker zich voelt maar ik denk dat je het kunt vergelijken.
 En nee ik eet nu geen vlees meer. Het is weer afgebouwd, de behoefte is afgenomen..op het laats nog wel kipfilet en nu walg ik er weer van.
 Je lichaam gaat in "overlevingsmode" ofzo.
Ik ben vegetarisch omdat ik het en 'zielig' vindt en het idee me gewoon niet aanstaat. Het was eerst een hele koe en dan wordt het vel eraf en ingewanden eruit gehaald gesneden en dan moet ik het nog eten? >:( Nee dank je.

Over die link met roken: dat je lichaam snakt naar vlees betekent niet dat je lichaam nodig heeft. Misschien ben je dat bewust, maar ik zeg het maar even :) Ik heb net mijn eten op en over een kwartiertje ga ik naar koffie snakken, maar natuurlijk kan mijn lichaam best zonder.

Op zich is het wel apart. Kan het niet zijn dat je lichaam naar vet snakte? Dat is iets wat mij bekender voorkomt.

Joanie

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2004, 23:16:40 »
over het koffie statement: Je lichaam vraagt om koffie omdat het een soort gewenning is. Maar vlees was geen gewenning voor mn lichaam.
Je lichaam gebruikt de energie die het heeft voor de basisfuncties in de 1e periode. Hebben ze me vertelt.
En niemand in het Vu heeft op eiwitrijke voeding enzo gewezen. Het  advies was rust en extra doses multivitamines.

Voor iedereen: het gaat nu goed hoor, t litteken is mooi (voor zover een litteken mooi is) en er staat een jaar genezing voor. So far so good Vooral als je de fotos ziet die in de ambulance zijn gemaakt.  :-\ Voor degene die meer willen weten en misschien nieuwsgierig en of geintereseerd zijn, stuur me ff een prive berichtje. Jullie maken waarschijnlijk de engste voorstellingen van mn gezicht (daar heb ik even niet bij nagedacht) maar valt echt mee hoor. Still a pretty girl  ;)

Fabian

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2004, 23:56:04 »
over het koffie statement: Je lichaam vraagt om koffie omdat het een soort gewenning is. Maar vlees was geen gewenning voor mn lichaam.
Je lichaam gebruikt de energie die het heeft voor de basisfuncties in de 1e periode. Hebben ze me vertelt.
En niemand in het Vu heeft op eiwitrijke voeding enzo gewezen. Het  advies was rust en extra doses multivitamines.

De energie uit vlees? ??? Kan het niet gaan om de vetten? Vetten zijn namelijk nodig voor de ontwikkeling van de hersenen. En dan nog is het niet essentieel om dat uit vlees te halen.  

Ik kan me niet voorstellen dat er vooraf ingebouwde mechanismes in ons lichaam zijn die zeggen dat we op bepaalde momenten vlees moeten eten. Wat me waarschijnlijker lijkt is dat je lichaam onthoudt (leert) dat voedsel X een goede bron is van voedingsstof Y.  Op het moment dat je een tekort hebt van stof Y, zal je lichaam graag weer voedsel X tot zich willen nemen.

Citaat
Voor degene die meer willen weten en misschien nieuwsgierig en of geintereseerd zijn, stuur me ff een prive berichtje. Jullie maken waarschijnlijk de engste voorstellingen van mn gezicht (daar heb ik even niet bij nagedacht) maar valt echt mee hoor. Still a pretty girl  ;)

Je mag je ook wel hier even voorstellen. ;)

Citaat
Still a pretty girl  ;)

Gelijk maar even een foto opsturen voor het Smoelenboek dan  :P
« Laatst bewerkt op: 09 november 2004, 23:57:26 door Funkian »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2004, 01:28:28 »
Wonden hebben proteine (oftewel eiwitten) nodig om te herstellen. Ik weet niet hoe groot jouw wond was, maar tenzij je zeer veel wonden hebt of ernstig verbrand bent, heb je geen extra eiwitten nodig.
De meeste mensen krijgen genoeg binnen, ook vegetariers. Alleen als je niet zoveel eet kan het een probleem zijn.

Hield je vroeger wel van vlees? Misschien dat het even troostend voor je was om het te eten?

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2004, 18:57:54 »
Ik heb ook een poos zin gehad in vlees. Teminste als ik het zag. En dat terwijl ik het al jaren niet meer at. Ik gaf er niet aan toe. Later bleek dat mijn b12 gehalte veel te laag was. TOen die weer op peil was had ik er geen last meer van. Misschien dat je lichaam dan een gignaal doorgeeft naar iets dat je nodig hebt. Dat zou best kunnen.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Joanie

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2004, 15:34:25 »
Goh..gelukkig ben ik dan toch niet helemaal alleen met deze ervaring..phfoee.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2004, 17:29:51 »
Ik krijg regelmatig zin in vleesachtige dingen, en dan vooral de 'slechte' als kroketten, knakworst en saucijzenbroodjes. Gelukkig zijn die er allemaal in vegavariant en kan ik me er toch aan vergrijpen!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Fabian

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2004, 18:39:55 »
Om nog maar een voorbeeld te geven dat snakken naar niet hetzelfde is nodig hebben:

Mensen die zich depri voelen vergrijpen zich vaak aan...... SUIKERHOUDENDE PRODUKTEN!

ja, ik vond dat het maar eens gezegd moest worden...

Maar heej wacht! Daarmee is de kous nog niet af..... ik ga nu uitleggen waarmee dat verband houdt.

Tryptofaan is een aminozuur dat door het lichaam wordt omgezet in serotonine. Een serotonineboost kan ervoor zorgen dat je je beter voelt. En nu wil het geval dat tryptofaan makkelijker wordt opgenomen in combinatie met.... jawel suiker.

Maar als je depri bent kun je ook een banaan eten. Bananen schijnen veel tryptofaan te bevatten en bovendien zijn ze grappig.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2004, 20:08:51 »
Bananen schijnen veel tryptofaan te bevatten en bovendien zijn ze grappig.

 :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Waar was die draad over memorabele uitspraken ook al weer?!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2004, 20:10:39 »
Wat is er eigenlijk grappig aan een banaan? Wel een grappige opmerking hoor maar heb nog nooit de humor van een banaan gezien.

Kiwi

Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2004, 23:25:05 »
Van bananen schijn je je inderdaad vrolijk te gaan voelen, dat heb ik ook wel eerder gehoord.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Lichaam vraagt om vlees na operatie/medische ingrepen/nare ervaring?
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2004, 07:52:54 »
ik heb perioden dat ik ontzettende zin heb in vette vis, vroeger gaf ik daar uiteindelijk maar toe, maar tegenwoordig heb ik de lijnzaadolie ontdekt
als ik een paar dagen achter elkaar een lepel lijnzaadolie naar binnen werk, dan verdwijnt de zin in vette vis

ik keek trouwens van de week tv (ik heb deze week ongelooflijk veel tv gekeken, ik vond t minder vermoeiend dan lezen) en ik zag een reclame voor de McChicken en dacht opeens "he lekker", ik denk dat dat werd opgewekt door t blaadje sla wat er tussen lag, want voordat ik vegetarier was lustte ik geen voedsel van de Mc
Supercalifragilisticexpialidocious!