Het klinkt ons natuurlijk heel goed in de oren, geen wilde dieren meer in t circus..
Maar wat gaat er gebeuren met die dieren? de tijgers en leeuwen die nu bij Circus Renz "werken" zijn van die "grote" dompteur, maar die werkt gewoon als freelancer. Die gaat nu dus gewoon weer in Duitsland en België werken.
Klopt, maar weet dat er door heel europa discussie is over wilde dieren of alle dieren in het circus. Er zijn lokale verboden en bv. oostenrijk is een landelijk verbod. Dus ze zullen steeds beperkter worden in de keuze waar ze willen werken.
Nederland was een vrijhaven wat betreft dierencircussen. Circussen zijn al gevlucht naar NL, omdat hier geen speciale regels waren voor circussen in tegenstelling tot dierentuinen. Daarom konden ze ook niet echt aangepakt worden als er iets niet klopte.
Dit verbod zal zorgen dat er iig minder dierencircussen in NL komen. Ik verwacht dat een aantal of terug naar Duitsland of naar Frankrijk gaan. Een aantal circussen zullen geen wilde dieren acts meer dan doen.
In hoeverre lost dat echt iets op? En wat als nu al die landen nu ook stoppen, wat gaan we dan met die dieren doen, allemaal in dierentuinen stoppen? Ik kan daar uren over lopen filosoferen
Opvang is niet echt het probleem. Dierenorganisaties in NL hebben al tig keer aangeboden de wilde dieren op te vangen en dat proces te begeleiden.
Ik hoop dat het verbod er snel gaat komen, maar ik weet niet precies of dit iets is wat langs eerste kamer gaat moeten of gewoon ingevuld kan worden in de kaderwet GWWD.
Ik ga sowieso door met acties bij circussen, want de andere dieren zijn er ook nog.