Vegatopia Forum

Poll

Hoe oud was je toen je vegetariër werd?

0-10 jaar
61 (15.3%)
11-15 jaar
142 (35.7%)
16-20 jaar
98 (24.6%)
21-25 jaar
58 (14.6%)
26-30 jaar
15 (3.8%)
31-35 jaar
9 (2.3%)
36-40 jaar
4 (1%)
Ouder dan 40 jaar
11 (2.8%)

Totaal aantal stemmen: 126

Hoe oud was je toen je vegetariër werd?

Minet

Re:Hoe oud was je toen je vegetariër werd?
« Reactie #140 Gepost op: 16 oktober 2005, 13:50:46 »
14 :)

Offline Anna

• 319
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #141 Gepost op: 16 oktober 2005, 16:43:19 »
Je ziet hier toch wel mensen die op een jonge leeftijd vegetarier zijn geworden! Zou het dan iets zijn als: je voelt al jong aan dat het eigenlijk niet klopt. En er zijn een aantal (moedige, want ja moed heb je toch wel een beetje nodig om in een vleesetende wereld vegetarier te worden op jonge leeftijd) kinderen die aan dat gevoel toegeven en de rest stopt het weg? Om later misschien alsnog tot inkeer te komen?

Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer kids rond lopen die het fout vinden of geen goed gevoel hebben bij vlees/vis eten. Maar dat het door familie en vrienden de kop word ingedrukt?! Zijn er meerdere mensen die dat denken??
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2005, 16:44:22 door Anna »

Offline Piek

• 2.510
Re:Hoe oud was je toen je vegetari�r werd?
« Reactie #142 Gepost op: 17 oktober 2005, 10:13:34 »
Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer kids rond lopen die het fout vinden of geen goed gevoel hebben bij vlees/vis eten. Maar dat het door familie en vrienden de kop word ingedrukt?! Zijn er meerdere mensen die dat denken??

Ik denk dat de meeste kinderen op een gegeven moment wel willen weten/of ergens horen waar vlees vandaan komt. Veel kinderen zijn heel erg begaan met dieren, dus snappen vast niet zo goed waarom mensen dieren willen eten.
Zelf had ik als kind moeite met vlees eten. Ik weigerde vlees (of vis) te eten als het dier nog als zodanig herkenbaar op mijn bord lag. Op die manier hebben mijn ouders mij dus nog wel jarenlang vlees laten eten (maar ik was ook niet zo recalcitrant dat ik er zelf een groot punt van maakte).
We hebben het hier op het forum al eens eerder over gehad (maar in welke draad weet ik niet meer): ik stond er toen echt versteld van hoe sommige vegatopianen door hun ouders 'bedrogen' waren. Sommige ouders gaven toe dat vlees van dieren kwam, maar niet het vlees dat bij hun kind op het bord lag/gekocht werd bij die en die supermarkt/en ga zo maar door.
Dus ja, ik denk zeker dat door familie en vrienden twijfels van kinderen over vleeseten de kop in wordt gedrukt.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2005, 10:14:18 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #143 Gepost op: 18 oktober 2005, 11:05:33 »

Ja hoor.. zie je vaak genoeg.. ik kom er veel tegen.. en die zijn nog geen vegetarier omdat het niet mag van de ouders.. je moet juist tegen je ouders in gaan, daarom ben je toch kind? :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Mark

Re:Hoe oud was je toen je vegetari�r werd?
« Reactie #144 Gepost op: 21 oktober 2005, 13:18:03 »
Op mijn ongeveer mijn 11e (groep 7 van basis school) had ik besloten dat ik geen vlees meer wilde eten, op die leeftijd had ik me al grondig verdiept in de bio-industrie en al zijn kanten. Gelukkig had ik ouders die me steunden in mijn beslissing (ze zijn namelijk zelf ook een heel aantal jaar vegetarier geweest).

Als reactie op de bovenstaande "discussie". Ikzelf ken ook een aantal mensen die hebben besloten dat ze geen vlees meer wilden eten, maar in plaats van dat het gezin/de familie ze steunt worden ze nu als "raar" of "eigenwijs" bestempeld en het vleeseten wordt ze alsware opgedrongen. Als je van je bloedeigen familie al geen steun kunt verwachten moet je als kind wel vreselijk sterk in je schoenen staan wil je doorzetten.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2005, 14:21:28 door Mark »

Nita

« Reactie #145 Gepost op: 27 oktober 2005, 15:55:27 »
'k ben al 17 jaar vegetarisch!!
enne ik ben pas 17 dusssss
KHEB NOG NOOIT VLEES GEGETEN

en daar ben k supa trots op  :thumbsup:

kusssssssssssss
mij :agrin:

sjors

« Reactie #146 Gepost op: 27 oktober 2005, 22:05:45 »
Tot mijn 25e was ik omnivoor, toen een maandje vegetarier en nu al ruim een half jaar veganist. Met plezier ook nog :)

pietstra

« Reactie #147 Gepost op: 03 november 2005, 18:50:18 »
Ik was 15 toen ik besloot geen vis en vlees meer te eten,
ben nu inmiddels 25 jaar.

Ens

« Reactie #148 Gepost op: 08 november 2005, 13:59:07 »
Ik was een jaar of 16 toen ik heb besloten geen vlees en vis meer te eten. Ik heb daarna een paar jaar wel vlees gegeten, maar het zat me toch niet lekker. Ik at toen wel heel weinig vlees. Nu ben ik sinds 2 jaar weer vegetarier. :)

Fabienne

« Reactie #149 Gepost op: 08 november 2005, 15:15:33 »
Ik was 15, nu 21.
En laat sinds een paar mnd vis ook definitief staan.

Kjellyboy

« Reactie #150 Gepost op: 10 november 2005, 14:34:52 »
Ik was 16 jaar!

Troy

« Reactie #151 Gepost op: 18 december 2005, 10:48:47 »
Sinds mijn geboorte vegetarisch. En nooit ook maar het idee gehad om te stoppen. :)

Lot

« Reactie #152 Gepost op: 18 december 2005, 21:25:49 »
Ergens rond 16e geen avondvlees en rond 18e helemaal geen vlees en sinds dit jaar ongeraffineerde biologische kant op.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #153 Gepost op: 21 december 2005, 14:48:45 »
Ik heb eigenlijk mijn hele leven met veel plezier en smaak vlees gegeten  :o. Wel zodra het een beetje verkrijgbaar op de markt was bio-vlees gegeten. Eigenlijk miste ik vlees altijd teveel. Vanaf eind vorig jaar ben ik test-vega geworden en sinds januari eet ik vega (ik ben nu 30).
Ik eet sinds mijn zwangerschap wel af en toe vis, maar ik heb gemerkt dat ik in deze fase wel wat voedingsstoffen tekort kwam. Waarschijnlijk door én verhuizen naar een ander land, én zwanger, én overgang naar vegetariërschap.
Overigens begrijpen mijn ouders er nog steeds niks van en dat is wel de reden dat ik er niet eerder mee opgehouden ben. Want als je dan thuis woont en niet veel bijzonders krijgt behalve gezeur...

Nu mis ik vlees eigenlijk nauwelijks. Soms als we in een restaurant zijn en er staat voor de vega weer vrijwel niks op het menu denk ik wel eens zal ik??? :-[

Ik probeer overigens wel een strikte vega te zijn, maar ik ben er nog niet geheel achter wat wel en wat niet gegeten kan worden, dus in geval van twijfel eet ik het toch. Na mijn zwangerschap maar weer eens verder zoeken.

Mijn kinderen eten trouwens niet vega, maar natuurlijk wel mee. De oudste (4) krijgt nu door dat vlees dood dier is (maar nee, niet de 3 biggetjes), maar dat dringt nog niet helemaal door. Gelukkig hebben ze hier in Zwitserland veel bio-vlees. :D

Is voor mij dan weer minder erg.
Hoor wie klopt daar kinders???

Troy

« Reactie #154 Gepost op: 21 december 2005, 18:49:46 »

Ik probeer overigens wel een strikte vega te zijn, maar ik ben er nog niet geheel achter wat wel en wat niet gegeten kan worden
Vegetarisch eten is anders helemaal niet moeilijk:
Je eet niks waar producten in zitten die uit een dood dier zijn gehaald. Vlees, beenmerg, etc.
Producten van levende dieren eet je wel. Melk, eieren, etc.

Ik ben zelf overigens niet zo strikt, ik eet geen vlees (en geen vis, maar dat vind ik onder vlees vallen), maar gelatine e.d. wel. Dit is omdat ik denk dat deze stoffen bijproducten zijn van de slacht. Als het dier niet voor het vlees geslacht zou worden, denk ik niet dat ze voor alleen het beenmerg gedood zouden worden (maar dat er dan een vervanger zoals zeewier gebruikt zou worden door de industrie).
-> Dus dat mijn eten van gelatine er niet voor zorgt dat er dieren worden gedood.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2005, 18:51:02 door Troy »

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #155 Gepost op: 21 december 2005, 22:03:56 »
Da's dus net anders dan ik. Wat ik bedoelde is dat ik nog niet precies weet in welke producten nou allemaal dierlijke producten zijn verwerkt. Welke kazen wel en niet, welke jam wel en niet. Wij wonen nu in Zwitserland en dat maakt de zoektocht toch weer een tikkeltje ingewikkelder ???
Maar ik doe mijn best.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #156 Gepost op: 22 december 2005, 15:26:46 »
Wij wonen nu in Zwitserland en dat maakt de zoektocht toch weer een tikkeltje ingewikkelder ???
Maar ik doe mijn best.

hier de site van de Zwitserse vereniging voor vegetariërs
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #157 Gepost op: 23 december 2005, 13:37:03 »
Geweldig!!
Thanks

Kiele

« Reactie #158 Gepost op: 23 december 2005, 22:54:28 »
2 dagen voor mn 18e verjaardag ;)

Rikardo

« Reactie #159 Gepost op: 29 december 2005, 01:42:43 »
Ergens tussen de 20 en 25 jaar, ik heb het niet goed bijgehouden (misschien weet mijn moeder dat nog?). Vreemd eigenlijk, want volgens andere mensen is het toch wel belangrijk.
Ik had in de openbare bibliotheek het boek "waarom U geen vlees nodig heeft" geleend en viel al lezende van de ene verbazing in de andere. Toen ik diezelfde zomer op een camping in Frankrijk op half-rauw vlees van een mislukte bbq zat te knagen was voor mij de maat vol: er was weer een vegtarier bijgekomen! En ik heb daar nog geen barbeque spijt van gehad!
Ooit zal ik vast wel veganist worden. Ik beloof dat ik die datum beter zal onthouden.  ;)