Vegatopia Forum

Wat eet je als je ziek bent?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #60 Gepost op: 10 april 2008, 10:23:26 »
Starve a fever, feed a cold.
Ik onthou deze altijd verkeerd :)

Gisteren een stukje quiche gegeten, niet met veel enthousiasme maar het ging wel. Vandaag ga ik rijstepap maken van arborio-rijst en rijstemelk. Ontzettend lekker "comfort food".

Normaal drink ik liters en liters thee, nu moet ik er niet aan denken, jammer, want Selly's suggestie voor kamille-thee is heel goed. De broccoli en rijst met ketjap deden me even met de ogen knipperen maar kan me ook wel voorstellen dat als je zo flauw bent zoiets juist wel aanslaat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #61 Gepost op: 10 april 2008, 10:25:58 »
Starve a fever, feed a cold.
Vandaag ga ik rijstepap maken van arborio-rijst en rijstemelk. Ontzettend lekker "comfort food".

Oh ja, daar hou ik ook wel van als ik ziek ben, maar dan niet zoete, maar met marmite.
Rijstewater (het water waar het in gekookt is) schijnt ook heel goed te zijn als je ziek bent, maar ik moet daar zelf nooit aan denken.

Citaat
De broccoli en rijst met ketjap deden me even met de ogen knipperen maar kan me ook wel voorstellen dat als je zo flauw bent zoiets juist wel aanslaat.


hihi, volgens mij is ziekzijn eten ook wel iets heel persoonlijks  :)
« Laatst bewerkt op: 10 april 2008, 10:26:31 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #62 Gepost op: 11 april 2008, 17:27:21 »
Meestal eet ik constant als ik ziek ben, alsof ik onbewust mijn griep of valling probeer van me af te eten. Zelfs al ben ik misselijk, dan nog probeer ik vanalles. Ik heb onlangs wel es 24 uur niks gegeten, maar toen was ik niet ziek. Had gewoon constant het gevoel alsof ik pas van tafel kwam. Ik wou dat ik regelmatig es niks kon eten, ik ben net een grote vuilbak, wat ik allemaal naar binnen speel op een dag, dat wil ik echt niet op een hoop zien liggen zoals in dat TVprogramma.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #63 Gepost op: 11 april 2008, 20:51:24 »
drinken: citroen uitpersen, honing erbij, desnoods een scheut drank, paracetamolletje erin, kokend water, roeren maar en dan lekker onder de wol

eten: soep !! lekker een helder groentesoepje met vermicelli van een stevige bouillon, lekker zoutig bedoel ik dan.

yoghurt enzo krijg ik normaal gesproken al niet weg....

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #64 Gepost op: 12 april 2008, 20:53:23 »
Toen ik buikgriep had, raadde  mij fdokter me aan om gewoon niets te eten, omdat ik toch geen honger had. Zo kon ik mijn maag laten rusten.
Verder eet ik als ik ziek ben vooral veel soep, yoghurt (sinds mijn buikgriep eet ik die van Alpro) en fruit met muesli. En sojamelk.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2008, 20:53:53 door IneN »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #65 Gepost op: 13 april 2008, 17:57:02 »
Rijst met kaneel en suiker.
Zo.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #66 Gepost op: 14 april 2008, 13:43:27 »
oooh mjuuuummie rijstepap met boter en suiker...oh ik krijg trek !

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #67 Gepost op: 14 april 2008, 21:08:49 »
gewoon luisteren naar je lichaam en eten waar je zin in hebt. zorg alleen dat je niet uitdroogt, dus drink wel wat, zoals thee en bouillion, vruchtensap is denk ik te zwaar voor je maag.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #68 Gepost op: 15 april 2008, 18:24:35 »
drinken: citroen uitpersen, honing erbij, desnoods een scheut drank, paracetamolletje erin, kokend water, roeren maar en dan lekker onder de wol

eten: soep !! lekker een helder groentesoepje met vermicelli van een stevige bouillon, lekker zoutig bedoel ik dan.

yoghurt enzo krijg ik normaal gesproken al niet weg....

dat citroen uitpersen, slim om dat zelf te maken, ik had altijd uit Duitsland van die zakjes (in Nederland hebben ze alleen maar MET paracetamol), Maar zelf maken kan natuurlijk ook.

Soepje blijft toch het ziekenvoedsel vind ik, omdat je dat ook gelijk vocht binnenkrijgt.
Verder beschuitjes, of geroosterd brood met aarbeienjam.
Havermout en Brinta zijn ook goede, met veel voedingswaarde.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #69 Gepost op: 15 april 2008, 19:27:24 »
Theebeschuitjes zijn theebiscuitjes? Die koekjes met zo'n gekarteld randje?
Ik gebruik gewone bisuitjes hoor, kaneel en suiker lukt me niet als ik te ziek ben. Van die simpele in zo'n rol, heel goedkope. (Letterlijke vertaling vanuit het Fries zou melkkoekjes zijn.)
Groetjes, Antje

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #70 Gepost op: 21 april 2008, 13:39:48 »
Ik heb uiteindelijk bijna een hele week niet gegeten, toen weer begonnen met tomatensoep en rijstepap. Nog twee dagen heel weinig gegeten en toen ging het wel weer. Trouwens in die 9 dagen maar een kilo afgevallen, maar goed je doet ook niet veel als je zo ziek bent. Ik hoor dus wel van mensen die heel veel afvallen van griep, maar goed, ik heb ook niet zoveel kilo's om af te vallen (ging nu van 50,5 naar 49,5).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #71 Gepost op: 21 april 2008, 18:43:11 »
hoe kun je nu stellen dan je van 49,5 naar 50,5 kilo gaat... ik schommel per dag minimaal 1 kilo!

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #72 Gepost op: 22 april 2008, 12:36:15 »
Ik schommel per dag ook een kilo, maar dan wel constant :) Ik weeg 's morgens na het opstaan altijd tussen 50 en 51, en 's avonds altijd tussen 51 en 52. Na een hele zware maaltijd komt er wel eens een halve kilo bij 's avonds, maar ik weeg 's morgens nooit minder dan 50. Nu dus wel, een dag of 4. Daarna weer terug naar 50 en 50,5.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Jippia

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #73 Gepost op: 12 mei 2008, 13:32:32 »
50 kilo, dat heb ik in jaren niet meer gewogen....

Als ik griep heb, eet ik 's morgens pap van soja- of rijstmelk. Brinta, havermout of iets dergelijks. Ik kan vaak niet goed fruit verdragen, maar Roosvicee-achtige siropen lukt vaak nog wel. Ik ga vaak extra gezond eten als ik ziek ben, want ik wil zo snel mogelijk weer opknappen. Niet dat dat lukt, maar dat idee heb ik dan. Kruidenthee met venkel of zoethout erin gaat vaak ook nog wel. Als ik soep eet, dan is het vaak een gepureerde soep. Daar eet ik over het algemeen meer van en gaat ook beter naar binnen als ik last heb van mijn keel.

Als ik echt last heb van mijn darmen, eet ik juist niet zoveel. Ik heb altijd crackertjes in huis en daar leef ik dan op. Met halvarine en jam of pindakaas. Bananen gaan dan ook nog wel.

moi

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #74 Gepost op: 14 juni 2008, 19:36:29 »
Hey!
Als ik ziek ben, eet ik juist meer dan normaal,
dat is ook heel belangrijk als je wil genezen.
Als je ziek bent heb je nog meer voeding nodig dan anders,
omdat je lichaam de kracht moet vinden om te genezen.
Groetjes,

Jippia

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #75 Gepost op: 14 juni 2008, 22:13:19 »
Ik heb ook weleens gelezen dat je juist niets moet eten en ook wel dat je moet eten als je daar zin in hebt en als je geen trek hebt, dat je dan niet hoeft te eten. Misschien dat dat gewoon per persoon verschillend is?

moi

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #76 Gepost op: 15 juni 2008, 20:24:07 »
Ik heb ook weleens gelezen dat je juist niets moet eten en ook wel dat je moet eten als je daar zin in hebt en als je geen trek hebt, dat je dan niet hoeft te eten. Misschien dat dat gewoon per persoon verschillend is?
Als je de hele tijd moet overgeven en je kan echt niets binnenhouden,
dan zou ik inderdaad zelf ook niets eten,
maar als je geen buikgriep of zo hebt, is het echt wel beter om wél te eten,
zodat je lichaam kracht heeft om te genezen!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #77 Gepost op: 30 maart 2010, 08:00:48 »
Mijn vriend ligt nu al een paar dagen bij mijn ziek in bed. Hij weegt normaal al te weinig (62-64 kilo bij 1,80) en probeerde net aan te komen, maar deze griep doet dat weer teniet.

Wat moet ik nu geven? Eigenlijk geef ik hem al een paar dagen soep en omdat hij erg last heeft van zijn keel, vindt hij dat ook wel fijn. Maar meer dan 1 kom gaat er niet in. Verder eet hij wel fruit (mandarijntjes) maar dat was het ongeveer. Waterijs heb ik ook geprobeerd maar dat vindt hij al snel te chemisch. En omdat hij een erg ontwikkelde smaakzin heeft, moet het ook wel echt smaken anders eet hij het gewoon niet op.

Gisteren heb ik ook maar zoveel mogelijk dingen die hij normaal wel lekker vindt in de buurt gelegd (stroopwafels ;)), zodat de verleiding ervoor zorgde dat hij in ieder geval wat at.

Nu heeft hij ook last van zijn maag/darmen, dus ik ben bang dat hij straks bijna niks meer eet. Kan dat kwaad?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #78 Gepost op: 30 maart 2010, 10:14:19 »
Dan heeft ie inderdaad weinig overschot. Nu is er weinig aan te doen ben ik bang. Uitzieken is het enige. Maar na die tijd (hij zal het vast wel overleven  ;D) zou het wel beter zijn om aan te komen. Veel notenproducten en pinda's helpen wel met aankomen. Ook chocola is een goede, maar dit alleen als aanvulling op een gezonde hoeveelheid voedsel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #79 Gepost op: 30 maart 2010, 10:18:25 »
Dan heeft ie inderdaad weinig overschot. Nu is er weinig aan te doen ben ik bang. Uitzieken is het enige. Maar na die tijd (hij zal het vast wel overleven  ;D) zou het wel beter zijn om aan te komen.

Ja, hij overleeft het wel ja.  ;) (Al zit ik nu even thuis te wachten tot zijn zus kan komen, want hij zweet mijn hele bed uit). Ja, hij wist tot voor kort niet dat hij al zo weinig woog maar hij was op de goede weg. (al wat aangekomen). Noten eet hij inderdaad graag, dus dat zit al in zijn dieet. Hij eet verder heel gezond en meestal biologisch, maar gewoon niet regelmatig omdat hij het vergeet of er gewoon doorheen lult. ;) (In de tijd dat ik 3 bakken muesli eet, heeft hij er meestal maar 1 op ofzo)
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2010, 10:22:18 door LL de Ling »