Vegatopia Forum

Wat eet je als je ziek bent?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #40 Gepost op: 13 maart 2005, 21:45:35 »
Duidelijk dingen naar binnen werken die wat binden, tegen de diarree en vochtverlies.
Dingen als beschuit en rijst en zo. En natuurlijk sloten drinken!
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2005, 21:55:13 »
beschuit is wel een fijn idee ja.
Iemand suggesties voor een hoofdmaaltijd?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2005, 22:00:21 »
Iets met rijst lijkt me toch het beste alternatief en anders toch zo veel mogelijk meergranen-varianten van dingen (pasta misschien?).
Gewoon flink eten is waarschijnlijk het beste en dan maakt het iets minder uit wat je eet, als het maar vast is en geen vla of zo...
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2005, 09:12:27 »
Duidelijk dingen naar binnen werken die wat binden, tegen de diarree en vochtverlies.
Dingen als beschuit en rijst en zo. En natuurlijk sloten drinken!
Ik weet niet of die redenatie klopt. Volgens mij is dat meer omdat het licht verteerbaar is. Weinig vezels om je darmpjes van streek te maken enzo.

Als je vochtverlies wil voorkomen of compenseren moet je isotone drankjes nemen. Er is zelfs zo'n formule met een bepaalde verhouding zout en suiker op water die in ontwikkelingslanden daarvoor wordt gepropageerd bij cholera (?), waarbij uitdroging door diarree de doodsoorzaak is. Tegenwoordig gebruiken ze een ander koolhydraat dan een simpele suiker omdat dat beter werkt, maar dat zou het beste zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #44 Gepost op: 14 maart 2005, 09:24:24 »
Er is zelfs zo'n formule met een bepaalde verhouding zout en suiker op water die in ontwikkelingslanden daarvoor wordt gepropageerd bij cholera (?), waarbij uitdroging door diarree de doodsoorzaak is.

6 theelepels (of klontjes) suiker en een halve theelepel zout in een liter betrouwbaar water (gekookt  of uit een fles, in het buitenland dan, hier zal kraanwater ook voldoen). Er zijn ook zakjes met ORS (oral rehydration salt) te koop die je in water op moet lossen. Verschrikkelijk vies (zout, ik moet er altijd van kokhalzn als ik het drink), maar het is wel het beste middel tegen uitdroging.
En mocht je in een ver buitenland geen betrouwbaar water tot je beschikking hebben: cola waar de prik vanaf is met een schepje zout werkt ook (en is nog smeriger)!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #45 Gepost op: 14 maart 2005, 09:27:40 »
cola waar de prik vanaf is met een schepje zout werkt ook (en is nog smeriger)!
Gatver ja. Dat heb ik ooit eens op een kamp moeten drinken toen ik ongelofelijk aan de diarree was. River cola was dat. Gatver! Over trauma's gesproken...

Maar ja, dat krijg je als je een horde begin-tieners met bijbehorende slechte hygiene voor zichzelf laat koken terwijl er geen koelkast is, er wel vlees wordt gekookt (gehakt vast ook omdat dat goedkoper is, maar natuurlijk vast niet lang genoeg), het dertig graden is, er ook alleen maar een zelfgegraven latrine is en er voor water toch zeker een kilometer heen en weer gezeuld moet worden met jerrycans, waar niemand zin in heeft waardoor mensen nog spaarzamer zijn met handen wassen.

Dat er geen cholera is uitgebroken is een wonder, bedenk ik me nu ;)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2005, 09:33:37 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #46 Gepost op: 14 maart 2005, 09:45:20 »
Tegenwoordig heb ik kinder-ORS in huis (en vooral bij me als we op reis zijn): dezelfde werking als de normale, maar dan met sinaasappelsmaak! Nog steeds niet lekker, maar het levert iets minder kokhalsneigingen op.

Het beste kun je gewoon lauwe slappe thee drinken, en dan het liefst meer drinken dan je verliest op het toilet. Pas als ik me echt slap ga voelen en ik geen vast voedel binnenhoud begin ik met ORS.

Met kinderen moet je wel oppassen trouwens; het zoontje van een collega was ziek (diarree, overgeven) en die moest aan het infuus omdat hij uitgedroogd was. Maar ja, zo'n kind van een half jaar oud kun je niet duidelijk maken dat hij die vieze ORS moet drinken...

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #47 Gepost op: 14 maart 2005, 09:53:43 »
Kinderen drogen veel sneller uit dan volwassenen. Als je gewoon de hele dag door blijft drinken zul je niet zo snel uitdrogen. Als je dan ook nog thee (hoewel dat ook weer vochtafdrijven werkt, dus ook veel water en sapjes en cola (helpt ook zonder zout tegen diarree) drinken) met veel suiker afwisselt met zoute bouillon hoef je niet aan ORS te beginnen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #48 Gepost op: 14 maart 2005, 09:55:09 »
Er moet vast ook wel een kruidenthee zijn die goed is tegen diarree ::)

Als er maar geen caffeine in zit...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Jurr

Re:Wat eet je als je ziek bent?
« Reactie #49 Gepost op: 14 maart 2005, 20:09:33 »
Als je ziek bent heb je waarschijnlijk geen zin om te koken dus zou ik de waterkoker opstarten en een broodje met vega-bouillon drinken/eten  ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Eten als je griep hebt
« Reactie #50 Gepost op: 09 april 2008, 12:59:18 »
Ik heb een behoorlijke griep te pakken. Ik ben sinds vorige week donderdag ziek, hoge koorts gehad etc. Probleem is dat ik sinds donderdag bijna niet gegeten heb. Ik overleef op water, limonadesiroop, een beetje vruchtensap en af en toe een beetje appelmoes. Heb twee keer een beetje soep gegeten. Ik heb helemaal nergens trek in, heb ook helemaal geen honger. Ik vind van mezelf dat ik moet eten maar kan me er echt niet toe zetten. Aan de ene kant denk ik "laat maar, komt vanzelf weer". Aan de andere kant denk ik "maar je moet eten, anders blijf je ziek".

Wat doen jullie als je ziek bent? Dwing je jezelf te eten? Tips voor verleidelijke dingen die je toch wel eet hoe ziek je ook bent? Tips voor wonder-eten waarvan je de volgende dag weer stuiterend van uit je bed vliegt?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #51 Gepost op: 09 april 2008, 13:38:02 »
Starve a fever, feed a cold.

Als je ineens geen honger hebt, geeft je lichaam zo aan dat het even niet zoveel nodig heeft. Voeding verteren kost ook energie en je lichaam gebruikt dat nu om de ziektekiemen te bestrijden etc. Over een paar daagjes voel je je hopelijk weer beter en dan zal je eetlust ook weer gewoon terugkomen. In de tussentijd probeer je nog wat vruchtensap enzo binnen te krijgen voor een beetje energie.

Qua verleidelijk eten: snoep, chocolade, waterijsjes voor het zoete. Beschuit vind ik altijd echt ziekenvoedsel, misschien gaat een Matzo-crackertje erin?


Ohja, beterschap!
« Laatst bewerkt op: 09 april 2008, 13:47:40 door Hizikigrrrl »

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #52 Gepost op: 09 april 2008, 14:03:15 »
Beschuit vind ik altijd echt ziekenvoedsel,

Theebeschuitjes, dat deed mijn moeder altijd vroeger als we een buikgriepje hadden of zo.

Hmm, misschien moest ik toch eens die lijst gaan maken met dingen die ze hier niet kennen, bedenk ik me. Theebeschuitjes vallen duidelijk in dezelfde categorie als hagelslag. Gewone beschuit heb ik wel eens gezien (Bolletje!), maar dat is ook alweer een paar jaar geleden.
Ik dwaal af geloof ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #53 Gepost op: 09 april 2008, 15:50:03 »
Lekker, van die geweekte biscuitjes in thee. Sowieso is thee lekker. Ik eet altijd redelijk wat fruithapjes en yoghurt als ik griep heb, dat lust ik eigenlijk altijd wel. Als ik aan het beschuit toe ben dan voel ik me altijd weer redelijk aan de betere kant.
Groetjes, Antje

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #54 Gepost op: 09 april 2008, 16:30:30 »
Theebeschuitjes zijn theebiscuitjes? Die koekjes met zo'n gekarteld randje?

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #55 Gepost op: 09 april 2008, 16:32:37 »
Nee, zijn harde, brosse dingen van het formaat platgeslagen lange vinger, bestrooid met suiker en kaneel.
(Bestaan die dingen nog wel? Het levert nauwelijks hits op in Google.)
« Laatst bewerkt op: 09 april 2008, 16:41:09 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #56 Gepost op: 09 april 2008, 16:44:08 »
Ik ben er eindelijk uit.
De theebeschuitjes die ik bedoel heten Langetjes, bij Verkade dan tenminste.
Maar vroeger heetten ze toch echt theebeschuitjes.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2008, 16:44:36 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #57 Gepost op: 09 april 2008, 16:58:43 »
Nee, zijn harde, brosse dingen van het formaat platgeslagen lange vinger, bestrooid met suiker en kaneel.
(Bestaan die dingen nog wel? Het levert nauwelijks hits op in Google.)

Ze heten langetjes of kaneelbiscuitjes

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #58 Gepost op: 09 april 2008, 17:19:57 »
Die zijn lekker ja! Volgens mij zijn ze nog gewoon in zo'n beetje iedere supermarkt te koop.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Eten als je griep hebt
« Reactie #59 Gepost op: 09 april 2008, 18:01:36 »
He we hadden ooit zo'n draad, maar die is kennelijk opgeruimd.
Ik eet nog steeds broccoli en rijst met ketjap als ik ziek ben.
En beschuit.
Rijstcrackers.
Soms bouillon.
Kamillethee en saliethee.
Soms yoghurt.
,,,,فلافل