Vegatopia Forum

Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Gepost op: 15 september 2004, 21:12:44 »
In 'rare gebeurtenissen' kwam Annemieke dus met de stelling dat een beetje 'slechte' dingen gebruiken minder erg voor je is dan helemaal niet. (correct me if I'm wrong, Annemieke)

Ik vraag me dat dus af.

Ik hoor het vaker dat mensen beweren dat je ouder zou worden als je elke dag een glas wijn neemt dan als je nooit wijn neemt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar ik heb echt nog nooit de achtergrondgedachte daarvan gehoord of gelezen. Laat staan bewijzen. Ben wel benieuwd.

Iemand?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2004, 21:17:27 »
Ik denk dat Annemieke bedoelt dat het letten op alle slechte dingen eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Slecht voor je rikketik, jezelf alle geneugten ontzeggen. Zo zou ik het namelijk ook zeggen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2004, 21:19:12 »
Dat is een andere benadering dan waar ik op doelde, maar ik begrijp hem wel. Maar ik denk dat ik dan bijv. mijn geneugten ergens anders uit haal.

Ik zit namelijk echt niet de hele dag te bedenken wat ik allemaal niet mag. Ik probeer het positief te benaderen. Mijn mazzel is bijv. dat ik liever een stuk fruit heb dan een gebakje (raar, maar waar). Dus ik zal niet gestressed raken als ik geen gebak krijg.  :)
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2004, 21:23:09 »
Ongezonde dingen kunnen ontspanning geven, en dat is goed (stressverlagend en gezond). Wat dat betreft is zelfs roken in zekere mate gezond.

Wijn drinken (en in iets mindere mate andere alcoholische dranken) helpt tegen hart- en vaatziekten. Het is dus enerzijds gezond. Natuurlijk zijn er ook negatieve effecten van alcohol. Bij matig gebruik heb je echter de positieve effecten wat meer dan de negatieve, zo zegt men. Het zou goed kunnen dat dat ook voor koffie en thee geldt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2004, 21:31:15 »
Zoals Christiaan het uitlegde bedoelde ik inderdaad.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2004, 21:33:22 »
Wijn drinken (en in iets mindere mate andere alcoholische dranken) helpt tegen hart- en vaatziekten. Het is dus enerzijds gezond. Natuurlijk zijn er ook negatieve effecten van alcohol. Bij matig gebruik heb je echter de positieve effecten wat meer dan de negatieve, zo zegt men. Het zou goed kunnen dat dat ook voor koffie en thee geldt.

Ok, daar kan ik in meekomen, want ik heb het vaker gehoord. Maar wil dit ook meteen zeggen dat deze dingen helemaal niet gebruiken dus slecht voor je is? Ik denk van niet, namelijk.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2004, 21:33:51 »
De titel van dit topic klopt in ieder geval voor geen meter, als je probeert uit te leggen wat ik bedoel.
Ik doel echt op de 'stress' en 'frustraties' in meer of mindere mate die je oploopt door zo op te letten op wat allemaal goed en fout is.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2004, 21:35:16 »
De titel van dit topic klopt in ieder geval voor geen meter, als je probeert uit te leggen wat ik bedoel.
Ik doel echt op de 'stress' en 'frustraties' in meer of mindere mate die je oploopt door zo op te letten op wat allemaal goed en fout is.

Nee, hoor. De titel is mijn vraag, geen uitleg van jouw opmerking.

Ik begrijp nu wel wat jij probeerde te zeggen en kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Ik heb het idee dat ik daar in ieder geval geen last van heb. Sowieso vraag ik me af hoeveel mensen daar last van hebben. Denk je dat dat vaak voorkomt, dat mensen in de stress schieten door al die dingen die ze in de gaten houden?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2004, 21:37:31 »
Nog maar ter illustratie: stel je houd wel erg van wijn en koffie (bv.). Mocht het mogelijk zijn alle andere factoren te elimineren, dan durf ik te beweren dat iemand die hieraan toegeeft en dagelijks of wekelijks geniet van een bakje koffie of een glas wijn, ouder wordt dan iemand die zichzelf en mogelijk meer zaken ontzegt, omdat het 'slecht' is.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2004, 21:43:34 »
Leuke stelling, maar waar baseer je dat op?

Jij stelt nu namelijk in feite dat het slecht voor mij is geen bier te drinken (dat vind ik namelijk echt heel erg lekker). Die indruk heb ik namelijk niet.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2004, 21:52:59 »
Ok, daar kan ik in meekomen, want ik heb het vaker gehoord. Maar wil dit ook meteen zeggen dat deze dingen helemaal niet gebruiken dus slecht voor je is? Ik denk van niet, namelijk.

IK kan me vaag herinneren dat dat een onderzoeker ook werd gesteld, en die iets zei in de trant van 'als je niet drinkt, loop je minder risico dat je te veel drinkt'. Hij beval niet-drinkers dus niet aan om te gaan drinken.

Maar misschien als je een verhoofd risico op hart- en vaatziekten hebt, dat elke dag een glas wijn drinken wel een goed idee is.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2004, 21:55:13 »
Maar misschien als je een verhoofd risico op hart- en vaatziekten hebt, dat elke dag een glas wijn drinken wel een goed idee is.

Als wijn daar tegen helpt, is dat fijn, maar het is niet het enige. Ik hoef niet persé aan de wijn als ik meer risico op hart- en vaatziekten zou lopen. Wel dan?

Ik vermoed hier het omdraaien van de logica, eerlijk gezegd.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2004, 22:00:15 »
Waarom trek je je dit allemaal zo aan, Nicky?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2004, 22:05:22 »
Waarom trek je je dit allemaal zo aan, Nicky?

Je druk maken is in ieder geval niet gezond...

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2004, 22:06:09 »
Aantrekken is een groot woord, maar het boeit me wel. Dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik zelf bepaalde dingen niet wens te consumeren en ik ben ervan overtuigd dat dat een goede keuze is. Daarnaast ben ik me er wel van bewust dat dat niet voor iedereen geldt.

Maar het boeit me vooral omdat ik nooit ondersteunende informatie of argumenten heb gehoord als het gaat om wel koffie en alcohol te gebruiken. Het wordt al jaren beweerd dat het bijv. goed is elke dag een glas wijn te drinken, maar het wordt vaak ook meteen gebruikt als reden om vooral door te zuipen.

Ten eerste is het daar vast niet voor bedoeld, maar ten tweede wil ik dus wel weten waarom het goed zou zijn. 'Het schijnt tegen hart- en vaatziekten te zijn' is voor mij niet genoeg.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2004, 22:14:01 »
Leuke stelling, maar waar baseer je dat op?

Jij stelt nu namelijk in feite dat het slecht voor mij is geen bier te drinken (dat vind ik namelijk echt heel erg lekker). Die indruk heb ik namelijk niet.

Je bekijkt het zo zwart-wit en per geval. Ik zeg niet dat het voor jou slecht is dat je geen bier drinkt. Ik zeg dat als je dit te vaak zou doen en je er te druk om zou maken, dat het mogelijk stress op kan leveren, wat dan weer wel slecht is.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2004, 22:14:46 »
Aantrekken is een groot woord, maar het boeit me wel. Dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik zelf bepaalde dingen niet wens te consumeren en ik ben ervan overtuigd dat dat een goede keuze is. Daarnaast ben ik me er wel van bewust dat dat niet voor iedereen geldt.

Maar het boeit me vooral omdat ik nooit ondersteunende informatie of argumenten heb gehoord als het gaat om wel koffie en alcohol te gebruiken. Het wordt al jaren beweerd dat het bijv. goed is elke dag een glas wijn te drinken, maar het wordt vaak ook meteen gebruikt als reden om vooral door te zuipen.

Ten eerste is het daar vast niet voor bedoeld, maar ten tweede wil ik dus wel weten waarom het goed zou zijn. 'Het schijnt tegen hart- en vaatziekten te zijn' is voor mij niet genoeg.

Dus je laat iets wel omdat het 'slecht' schijnt te zijn. Maar je consumeert iets niet als het 'goed' schijnt te zijn?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #17 Gepost op: 15 september 2004, 22:17:39 »
Dus je laat iets wel omdat het 'slecht' schijnt te zijn. Maar je consumeert iets niet als het 'goed' schijnt te zijn?

Niet alleen. Ik ga niet alles wat 'goed' schijnt te zijn tot me nemen, zeker niet als ik een reden heb om dat niet te doen.

Om bij wijn te blijven, ik lust het niet. En alcohol in het algemeen neem ik niet omdat ik probeer te leven volgens de 5 lekenregels in het boeddhisme. Ik heb er dan ook geen moeite mee om geen alcohol te drinken (dit om even te reageren op je vorige bericht).

Dus je kunt ook niet stellen dat ik dingen alleen niet neem omdat ze 'slecht' zouden zijn. Het al dan dan niet slecht zijn van iets wil ik eerst onderbouwd zien voor ik het niet meer gebruik. Bij alcohol heb ik een andere reden, dus.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weinig koffie/thee/alcohol beter dan helemaal niet?
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2004, 22:33:05 »
Beetje off-topic (denk ik): mocht je geen alcohol willen of mogen drinken, dan kun je ook rood fruit eten, rood druivensap of Resveratrol-supplementen nemen. Dat laatste wil ik ook gaan doen.

http://www.hno.harvard.edu/gazette/2003/09.18/12-antiaging.html (Resveratrol).