Vegatopia Forum

Collecteren voor de Dierenbescherming

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

sanop001

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #40 Gepost op: 16 oktober 2004, 19:07:01 »
Zolang er asielen zijn die gezonde dieren laten inslapen (vermoorden) krijgt de DB geen cent van mij.
Hoe zit het met de link tussen de dierenbescherming en de asiels? Asiels zijn toch geen onderdeel van de dierenbescherming, maar zelfstandig? De asiels die ik ken zweren bij hoog en bij laag dat dit laten inslapen van gezonde dieren een broodje aap verhaal is en het bij hen niet voorkomt... en die steun ik ook wel.
De meeste asielen zijn een onderdeel van de DB. Soms is er een aparte stichting voor een asiel opgezet, maar zitten ere bestuursleden van de DB in het bestuur.
In mijn plaats doet de plaatselijke Dierenbescherming niets anders dan dingen organiseren voor het asiel (collecteren, open dagen, ect). Jaren geleden was er een conflict met vrijwilligers die de bio-industrie aan de kaak wilde stellen en geen problemen hadden met het promoten van het vegetarisme op stands.
Alle aandacht gaat nu uit naar de hondjes en katjes.
Er zullen best ook wel goede DB-afdelingen en asiels zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2004, 19:11:11 door SANO »

TessaJane

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #41 Gepost op: 17 oktober 2004, 12:30:18 »
Hoe zit het met de link tussen de dierenbescherming en de asiels? Asiels zijn toch geen onderdeel van de dierenbescherming, maar zelfstandig? De asiels die ik ken zweren bij hoog en bij laag dat dit laten inslapen van gezonde dieren een broodje aap verhaal is en het bij hen niet voorkomt... en die steun ik ook wel.

In Gouda gaat al het gecollecteerde geld uit de collecteweek naar het lokale dierenasiel. En hier laten ze gezonde dieren ook niet inslapen.


TessaJane

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #42 Gepost op: 17 oktober 2004, 12:32:41 »
dat heb ik in ieder geval nooit zo ervaren, ook tijdens het collecteren waren de mensen erg gul, dat vond ik heel erg goed om te merken

Goed te horen dat je aardig wat hebt kunnen ophalen.

Jammergenoeg was het in Gouda een bar slechte week. We haalden in totaal iets meer dan € 5200,00 op. Dat is € 2400,00 MINDER dan vorig jaar. We hadden dit jaar dan ook 14 collectanten minder dan vorig jaar. Niet al te best dus.

Volgend jaar zullen we dus in elk geval eerder moeten beginnen met het werven van collectanten. Misschien dat 't helpt.

ShiN

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2004, 17:37:02 »
[
Goed te horen dat je aardig wat hebt kunnen ophalen.

Jammergenoeg was het in Gouda een bar slechte week. We haalden in totaal iets meer dan € 5200,00 op. Dat is € 2400,00 MINDER dan vorig jaar. We hadden dit jaar dan ook 14 collectanten minder dan vorig jaar. Niet al te best dus.

Volgend jaar zullen we dus in elk geval eerder moeten beginnen met het werven van collectanten. Misschien dat 't helpt.

oei..
erg jammer.. het in schoonhoven gecollecteerde bedrag gaat toch ook voor een groot deel naar het goudse asiel ? schoonhoven heeft dacht ik redelijk gespendeerd, tenminste, dat hoop ik dan.

Kzal even opzoeken wat er nou ookal weer precies was opgehaald.

TessaJane

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #44 Gepost op: 24 oktober 2004, 12:17:06 »
oei..
erg jammer.. het in schoonhoven gecollecteerde bedrag gaat toch ook voor een groot deel naar het goudse asiel ? schoonhoven heeft dacht ik redelijk gespendeerd, tenminste, dat hoop ik dan.
Kzal even opzoeken wat er nou ookal weer precies was opgehaald.
Citaat

Ja, Schoonhoven valt onder 'Gouda en omstreken'.
Heb 't papiertje niet bij de hand, maar de hele omgeving heeft in totaal iets van 20.000 opgehaald, geloof ik.

Monie

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #45 Gepost op: 02 november 2004, 16:53:45 »
Deze reactie is wat laat maar ik ben vandaag voor het eerst op dit forum, vandaar  :). Ik ben wijkhoofd voor de afdeling Utrecht van de dierenbescherming en deze afdeling heeft juist heel veel opgehaald dit jaar. Er waren ook meer collectanten dan vorige jaren. Dat komt omdat de afdeling veel leden heeft gebeld met de vraag of zij misschien wilden collecteren. Dit had ik het jaar daarvoor ook al zelf gedaan en dat heeft me een aantal nieuwe collectanten opgeleverd. Dus dat is misschien een tip voor je?

Ik ben wijkhoofd van de dierenbescherming omdat ik het toch belangrijk vind dat de dierenbescherming er is. Mijn donaties gaan ook naar kleinere stichtingen. Maar op deze manier kan ik ook iets voor de dierenbescherming doen. Ze potten misschien (teveel) geld op en ik zou sommige dingen ook liever anders zien maar ze doen ook goede dingen. En daar doe ik het voor, voor de goede dingen. Ook zijn ze regelmatig in gesprek met de regering, geen onbelangrijk punt.

De afdeling Utrecht is een  hele prettige afdeling die openstaat voor nieuwe ideeen en die niet alleen voor katten en honden opkomt. Ik kwam eens op het idee om tijdens het collecteren folders van Wakker Dier uit te delen aan mensen die geld wilden geven. Gewoon gevraagd of ik ze een folder mocht aanbieden, de meeste mensen zeiden ja. Natuurlijk had ik eerst toestemming gevraagd aan het afdelingshoofd, die vond folders van Wakker Dier OK, maar het hoofdkantoor niet. Nu deel ik gewoon folders van de dierenbescherming zelf uit over de bio-industrie. Misschien gooien mensen de folder direct weg, misschien lezen ze hem ook eerst en bereik je op die manier toch weer een aantal mensen. Tegenwoordig zit er in Utrecht bij het wijkhoofdenpakket standaard informatiefolders over o.a. de bio-industrie en proefdieren, wat het wijkhoofd er mee doet (uitdelen of in bv. bibliotheken neerleggen) mag hij/zij zelf weten.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2004, 16:55:44 door Monie »

TessaJane

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #46 Gepost op: 04 november 2004, 11:20:00 »
Deze reactie is wat laat maar ik ben vandaag voor het eerst op dit forum, vandaar  :). Ik ben wijkhoofd voor de afdeling Utrecht van de dierenbescherming en deze afdeling heeft juist heel veel opgehaald dit jaar. Er waren ook meer collectanten dan vorige jaren. Dat komt omdat de afdeling veel leden heeft gebeld met de vraag of zij misschien wilden collecteren. Dit had ik het jaar daarvoor ook al zelf gedaan en dat heeft me een aantal nieuwe collectanten opgeleverd. Dus dat is misschien een tip voor je?

Helaas, ik heb alle leden in mijn wijk in voorgaande jaren al gebeld om te vragen of ze willen helpen. Het enige dat ik dus kan doen is elk jaar de nieuwe leden bellen, maar dat zijn er nooit zo veel.

Maar het is in elk geval goed te horen dat de collecte bij jullie zo goed is verlopen!

Paula

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #47 Gepost op: 20 februari 2005, 23:34:04 »
De Dierenbescherming is stink-end rijk, dus die krijgen al nieteens geld van me, laat staan dat ik voor ze wil collecteren.  >:(


Hoe kom je daar nou weer bij?

Paula

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #48 Gepost op: 20 februari 2005, 23:35:23 »
Hoe kom je daar nou weer bij?

De jaarverslagen van de Dierenbescherming zijn gewoon via internet te raadplegen. Als ik een eigen vermogen had dat een duizendste bedroeg van dat van de DB was ik aardig tevreden. In 2002 hebben ze wel verlies geleden:

Citaat
Het boekjaar 2002 is afgesloten met een tekort
van EUR 2,9 miljoen. In de begroting voor 2002
was nog rekening gehouden met een overschot
van EUR 0,5 miljoen. Met name het resultaat
uit beleggingen week in 2002 fors af.

Ik krijg in elk geval niet de indruk dat de DB nou een echt armlastige organisatie is. Alleen al uit nalatenschappen komt er jaarlijks 8 - 10 miljoen euro binnen. Niesleg!

Staat zeker niet bij waar het geld allemaal voor gebruikt wordt. Reken maar dat het allemaal op gaat. Het werk van de Dierenbescherming kost handen vol geld!

Paula

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #49 Gepost op: 20 februari 2005, 23:38:00 »
De DB doet ook rechtstreeks nuttige dingen met 't geld dat ze ophalen.

Dat doet Wakker Dier ook, en ik heb zelfs de indruk dat die met minder middelen de afgelopen jaren meer bereikt hebben dan de DB.

In ieder geval pot de DB naar mijn mening teveel geld op. Het is inderdaad goed om wat achter de hand te houden, maar daar zijn ze mijns inziens gewoon een beetje in doorgeslagen. Ik geef mijn geld dus liever aan een wat kleindere organisatie waarbij de noodzaak om op te potten niet of nauwelijks aanwezig is.


De Dierenbescherming mag haar geld niet eens allemaal oppotten. Ze hebben zich namelijk te houden aan de regels van het CBF-keurmerk. Dit wordt dus allemaal heel goed gecontroleerd.

Paula

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #50 Gepost op: 20 februari 2005, 23:39:22 »
Gaat een (te) groot deel van de inkomsten van de Dierenbescherming niet naar het salaris van de directeur?

De directeur van de Dierenbescherming staat qua loon onderaan de lijst in verhouding tot bijvoorbeeld de Hartstichting.

Paula

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #51 Gepost op: 20 februari 2005, 23:40:55 »
Ik geef wel aan de dierenbescherming maar niet aan het WWF want daar sta ik niet achter. Maar vorige week kwamen er twee schattige tienermeisjes aan de deur van de WWF rangers, of ik een machtiging wilde geven om bepaalde beesten te redden (kunnen het cheetah's geweest zijn?) en ik heb gewoon gezegd dat ik niet aan het WWF geef. Zonder ze verder iets uit te leggen, zonder een compliment te geven voor hun inzet voor de dieren of wat dan ook. Ik loop er al een week van te balen. Ookal is het WWF niet mijn kopje thee, die meiden hadden best een steuntje in de rug kunnen krijgen voor hoe ze zich inzetten voor dieren :-[

Ja dat is niet handig. Waarom wil je er trouwens niet aan geven? Het WWF doet toch erg goed werk?

Aiko

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #52 Gepost op: 20 februari 2005, 23:42:51 »
Die mijnheer van de Hartstichting is ook een voleerd arts, die bij een dienstbetrekking in een praktijk ook 'veel' zou kunnen verdienen. Je hebt dan een directeur in huis die kennis en kunde heeft op het gebied van de stichting, wat ik mij voorstellen kan dat het waardevol is en waar ook financieel iets tegenover mag staan. Ik weet niet wat die mijnheer / mevrouw van de Dierenbescherming voor alternatieven in een beroepenveld heeft, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat die financieel de mindere van een willekeurige arts zal zijn en een logisch gevolg de salaris van de directeur de mindere is van de directeur van de Hartstichting.

Paula

Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2005, 23:42:58 »
Zolang er asielen zijn die gezonde dieren laten inslapen (vermoorden) krijgt de DB geen cent van mij. Ik vind de DB trouwens nogal zelfingenomen en ze vinden zichzelf "de enigste organisatie die opkomt voor alle dieren". Daar moet je bij mij niet aankomen. Zelf geef ik liever aan kleine organisaties met weinig overheadkosten.

Het zijn juist de asielen van de Dierenbescherming die het laagste euthanasiepercentage hebben. Anders krijg je het keurmerk namelijk niet. Er zijn maar weinig asielen die dit keurmerk hebben. Veel asielen in Nederland zijn druk bezig om het keurmerk van de Dierenbescherming te halen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2005, 09:55:00 »
Ik geef wel aan de dierenbescherming maar niet aan het WWF want daar sta ik niet achter. Maar vorige week kwamen er twee schattige tienermeisjes aan de deur van de WWF rangers, of ik een machtiging wilde geven om bepaalde beesten te redden (kunnen het cheetah's geweest zijn?) en ik heb gewoon gezegd dat ik niet aan het WWF geef. Zonder ze verder iets uit te leggen, zonder een compliment te geven voor hun inzet voor de dieren of wat dan ook. Ik loop er al een week van te balen. Ookal is het WWF niet mijn kopje thee, die meiden hadden best een steuntje in de rug kunnen krijgen voor hoe ze zich inzetten voor dieren :-[

Ja dat is niet handig. Waarom wil je er trouwens niet aan geven? Het WWF doet toch erg goed werk?
Het WWF doet heel goed werk. Maar nu een andere benadering. De groten worden groter en de kleinen hebben het moeilijk. Ik steun veel organisaties voor natuur en milieu maar niet WWF en Natuurmonumenten. Het geld kun je maar één keer besteden en 25 euro per jaar is voor WWF en NM een kleinigheidje, maar voor bijvoorbeeld De Kleine Aarde een bestaanszekerheid.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2005, 10:08:29 »
Het WWF doet heel goed werk.

En doen dingen die men niet altijd leuk vind.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2005, 10:09:16 »
En doen dingen die men niet altijd leuk vind.
En doen dingen die jij niet altijd leuk vindt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2005, 10:15:56 »
Het WWF doet heel goed werk.

En doen dingen die men niet altijd leuk vind.
Tuurlijk kun je daar ook over discussiëren. Maar mijn punt was dat de groten al groot zijn en een bijdrage van 25 euro wegvalt in een gigantische hoeveelheid. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is voor kleine en goede organisaties om het hoofd boven water te houden en hoe gemakkelijk om weer een t.v.spotje te hebben als je toch al groot bent.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2005, 12:13:40 »
En doen dingen die men niet altijd leuk vind.
En doen dingen die jij niet altijd leuk vindt.

en vele donateurs ook niet. Dat merk ik wel aan de reacties.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Collecteren voor de Dierenbescherming
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2005, 12:16:36 »
Het WWF doet heel goed werk.

En doen dingen die men niet altijd leuk vind.
Tuurlijk kun je daar ook over discussiëren. Maar mijn punt was dat de groten al groot zijn en een bijdrage van 25 euro wegvalt in een gigantische hoeveelheid. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is voor kleine en goede organisaties om het hoofd boven water te houden en hoe gemakkelijk om weer een t.v.spotje te hebben als je toch al groot bent.

Ik vind het soms wel jammer dat er zoveel organisaties zijn en stichtingen die eigenlijk hetzelfde willen bereiken. Ook veel van die kleintjes. Als men gewoon samengaat, kan men al redelijk groot worden.

Je kan natuurlijk ook kijken naar wat men bereikt? Wat kan een klein organisatietje van iets van 100 donateurs en leden nou precies  doen? Alleen maar informatie geven en een bepaald percentage in 1 project ofzo steken.
WNF is natuurlijk groter. Heeft meer geld en leden. En kan veel meer invloed uitoefenen op media en op regeringen. En ook meer projecten beter steunen.

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 12:17:18 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren