Vegatopia Forum

Eetstoornissen & veg*isme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-Marina-

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #200 Gepost op: 12 juli 2005, 16:57:33 »


Citaat
Mijn stelling is: Ik ben niet tegen het gebruik van dieren maar wel tegen misbruik!
Gebruik van dieren lijkt me anders ook misbruik. Je hebt niet een contract/wederzijdse toestemming met de dieren en als je ze dan gebruikt voor een eigen doel (voeding, kleding etc), dan is dat toch misbruik naar mijn mening.


Citaat

Ik snap je mening, alleen als het dier er niet slechter van wordt dan zie ik het probleem niet zo. Wat jij ziet als misbruik is vind ik gebruik. Op het moment dat je het mishandelen gaat door het dier te houden in te kleine kooien, zonder naar buiten te mogen. Het dier volstoppen met hormonen en antibiotica e.d. dan is het misbruik. Zelf ben ik meerdere malen op biologische boerderijen geweest en ik kan dat niet zien als misbruik. Ik snap wel dat jij dat vind.

Ook het voor het houden van huisdieren geldt voor mij gebruik. Het is waar dat je zo'n dier aanschaft voor eigenbelang, maar zolang je het dier een goed leven geeft zie ik daar het probleem niet van. Maar ja, wat de een een goed leven vindt, vind de ander van niet. Daar valt discussie over te voeren en is moeilijk uit te komen. Ik denk dat ik goed voor mijn hondje ben en ik denk dat hij het naar zn zin heeft bij mij. Ik zie daar het kwaad niet van.

En je hebt gelijk het dier kiest er niet voor. Maar ik heb er ook niet voor gekozen geboren te worden, en ik ben toch maar heel blij dat ik er ben hoor. en ik denk dat huisdieren die goed verzorgd worden ook erg blij zijn dat ze er zijn en ik denk ook dat ze gelukkig kunnen zijn.

Raskatten en Honden komen naar mijn mening ook bij goede eigenaren vandaan. Deze mensen zijn vaak zo gek van hun dier dat al het geld erin gaat. Als dit niet zo is zal ik niet bij de betreffende fokker een hondje of katje kopen. Rasloze honden en katten zijn vaak perongeluk geboren en zitten er vaak niet zo mooi bij. Maar dit is echt mijn ervaring ermee. Het zou kunnen dat de jouwe anders is.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #201 Gepost op: 12 juli 2005, 17:06:36 »
Er zijn er hier wel meer die ieder etiket grondig napluizen. Dat is geen eetstoornis. Je maakt het jezelf wel moelijker door alleen maar alles biologisch te willen. Van een keer een e-nummer, suiker of een bespoten groente ga je echt niet dood.

Anorexia of boulimia hebben andere kenmerken, zie hier:
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/anorexia-kenmerken.htm
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/boulimia.htm

Ayla

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #202 Gepost op: 12 juli 2005, 19:15:27 »
BED is ook een eetstoornis, binge eating disorder.

http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/vreetbuistoornis.htm
Hier wordt het vreetbuistoornis genoemd, vind ik een nare naam, maar goed.. daar komt het wel op neer.  Het is erg vergelijkbaar met boulimia, maar dan zonder compenseren (braken, laxeermiddelen slikken, extreem sporten/bewegen, vasten) na een eetbui.


En dan is er nog NAO (niet anderszins omschreven) voor alle mengtypes..


(gewoon even ter aanvulling hoor, om het compleet te hebben.. niet om betweterig te zijn ofzo)
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2005, 19:16:03 door Ayla »

-Marina-

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #203 Gepost op: 12 juli 2005, 23:37:12 »
Van een keer een e-nummer, suiker of een bespoten groente ga je echt niet dood.

Ik eet idd weleens e-nummers, suiker of bespoten groente. Maar je kunt ze dan ook zo goed als niet mijden. Zelfs in pastasaus zit suiker.  en in sommige sinaasappelsap. Je wordt er niet goed van. Ik voel me ook niet schuldig hoor als ik er een keer niet of minder op let, maar gewoon zo min mogelijk.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #204 Gepost op: 13 juli 2005, 12:03:37 »


(gewoon even ter aanvulling hoor, om het compleet te hebben.. niet om betweterig te zijn ofzo)

Betweterig?! Jij zal er meer vanaf weten dan de meeste mensen hier omdat je het zelf hebt. Dus juist posten en je niet verontschuldigen>:(!
 ;)

Danielle

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #205 Gepost op: 14 juli 2005, 11:09:38 »
Zelfs in pastasaus zit suiker.  en in sommige sinaasappelsap. Je wordt er niet goed van. Ik voel me ook niet schuldig hoor als ik er een keer niet of minder op let, maar gewoon zo min mogelijk.
Ik vind dit toch redelijk eetgestoord klinken hoor!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #206 Gepost op: 14 juli 2005, 11:18:40 »
Zelfs in pastasaus zit suiker.  en in sommige sinaasappelsap. Je wordt er niet goed van. Ik voel me ook niet schuldig hoor als ik er een keer niet of minder op let, maar gewoon zo min mogelijk.
Ik vind dit toch redelijk eetgestoord klinken hoor!

Op de 'checklist' voor of iets een stoornis is, staat (uit mijn blote hoofd) 'Heeft de omgeving er een probleem mee?' Ja dus. Echter, Marina zelf heeft er geen problemen mee en het lijkt ook geen negatieve invloed op haar leven te hebben. Dus ik zou het geen stoornis noemen.

Maar het zit wel in de buurt van obsessief gedrag, dus ik zou Marina wel willen adviseren dat ze er op let dat ze doel en middel goed onderscheidt.

Danielle

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #207 Gepost op: 14 juli 2005, 11:49:57 »
Ik vind dat je, op het moment dat je bepaalde dingen niet 'mag' omdat je er dik van wordt, en zeker als je zo intensief bezig bent met het eten als hoe zij het geschetst heeft, dat je dan een probleem hebt. Het eten moet niet je leven beheersen.
Je hebt niet pas een eetstoornis als je 40 kilo weegt of als je dagelijks loopt te kotsen en te laxeren.
Dat is juist een grote misvatting waardoor meisjes veel te laat hulp zoeken.

Kiwi

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #208 Gepost op: 14 juli 2005, 13:09:33 »
Echter, Marina zelf heeft er geen problemen mee en het lijkt ook geen negatieve invloed op haar leven te hebben. Dus ik zou het geen stoornis noemen.

Mensen met een eetstoornis zijn volgens mij de laatsten die zullen toegeven dat ze een probleem met eten hebben, dus ik vind niet dat je daar de conclusie aan kunt verbinden dat het in dit geval *dus* geen eetstoornis is. Danielle heeft daarmee wel gelijk volgens mij.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #209 Gepost op: 14 juli 2005, 13:12:22 »
Echter, Marina zelf heeft er geen problemen mee en het lijkt ook geen negatieve invloed op haar leven te hebben. Dus ik zou het geen stoornis noemen.

Mensen met een eetstoornis zijn volgens mij de laatsten die zullen toegeven dat ze een probleem met eten hebben, dus ik vind niet dat je daar de conclusie aan kunt verbinden dat het in dit geval *dus* geen eetstoornis is. Danielle heeft daarmee wel gelijk volgens mij.

Maar het belangrijkste punt is of het wel of niet negatieve invloed op haar leven is. Als die er niet is, dan is er ook geen probleem.

Kiwi

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #210 Gepost op: 14 juli 2005, 13:17:12 »
Als je alle etiketten napluist om te kijken of er niets 'verkeerds' in zit lijkt me dat ook zeker geen positieve invloed op je leven te hebben. Ze zegt zelf zelfs: "Je wordt er niet goed van".

zegt degene die sinds kort ook weer alle etiketten obsessief napluist om te kijken of er melkbestanddelen in een product zitten :bloos: :-X

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #211 Gepost op: 14 juli 2005, 13:25:24 »
Als je alle etiketten napluist om te kijken of er niets 'verkeerds' in zit lijkt me dat ook zeker geen positieve invloed op je leven te hebben. Ze zegt zelf zelfs: "Je wordt er niet goed van".

Maar ik vatte dat en de rest van haar verhaal als dat haar gedrag een negatieve invloed op haar leven had. Maar wie weet wil ze zelf nog iets meer erover vertellen.

Citaat
zegt degene die sinds kort ook weer alle etiketten obsessief napluist om te kijken of er melkbestanddelen in een product zitten :bloos: :-X

Vindt je omgeving het een probleem?
Vind je het zelf een probleem?
Beperkt het je in je functioneren?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2005, 13:26:01 door Poek »

Kiwi

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #212 Gepost op: 14 juli 2005, 13:30:30 »
Als je alle etiketten napluist om te kijken of er niets 'verkeerds' in zit lijkt me dat ook zeker geen positieve invloed op je leven te hebben. Ze zegt zelf zelfs: "Je wordt er niet goed van".

Maar ik vatte dat en de rest van haar verhaal als dat haar gedrag een negatieve invloed op haar leven had. Maar wie weet wil ze zelf nog iets meer erover vertellen.

Wel, of juist geen negatieve invloed? Ik denk dat je een lettertje vergeet, anders spreek je jezelf tegen.

Citaat
Citaat
zegt degene die sinds kort ook weer alle etiketten obsessief napluist om te kijken of er melkbestanddelen in een product zitten :bloos: :-X

Vindt je omgeving het een probleem?
Vind je het zelf een probleem?
Beperkt het je in je functioneren?

Driewerf ja? :bloos:
Neuj, dat ligt er eigenlijk maar net aan hoe je probleem definieert. Maar ik heb geen eetstoornis hoor, dat weet ik wel zeker (ja, dat zeggen ze allemaal). ;D Ik eet gewoon gestoord, maar dat is wat anders. :P
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2005, 13:30:47 door Kiwi »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #213 Gepost op: 14 juli 2005, 13:34:03 »
Daar moest nog geen bijstaan ja.

En ontkennen zegt inderdaad niets!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #214 Gepost op: 14 juli 2005, 13:36:03 »
Ik denk ook dat omgeving niet echt een goede maatstaf is: als vegetari�r of veganist vinden mensen je al snel 'lastig'of zien ze een probleem.

Er zijn veel psychologische tests online, waarmee je een indicatie kunt krijgen of je mogelijk lijdt aan een dergelijke stoornis of niet. Zeker als Marina zich herkent in deze draad en zich een beetje zorgen maakt over haar eigen gedrag, zou ik haar aanraden om daar even naar op zoek te gaan. Natuurlijk moet je zo'n test wel eerlijk invullen!
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2005, 13:39:23 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #215 Gepost op: 14 juli 2005, 14:02:21 »
Zelfs in pastasaus zit suiker.  en in sommige sinaasappelsap. Je wordt er niet goed van. Ik voel me ook niet schuldig hoor als ik er een keer niet of minder op let, maar gewoon zo min mogelijk.
Ik vind dit toch redelijk eetgestoord klinken hoor!

Misschien bedoelt ze het niet zo zwaar, ik denk niet dat ze er letterlijk niet goed van wordt.
Ik heb lang geleden een suikervrij-dieet gevolgd en pas dan kom je er achter dat er echt overal suiker inzit. Dat opent je toch wel de ogen hoor!

Veel mensen hebben geen idee wat er in voeding zit. Mijn ene huisgenoot wilde voor een andere huisgenote iets kopen zonder E-nummers. Het arme jong heeft de hele supermarkt afgezocht en voelde zich nog schuldig dat hij niets kon vinden. Maar hij snapte wel meteen dat bijna alles in de supermarkt E-nummers bevat.

Marina, missschien denk je familie dat je orthorexia hebt (ofzoiets). Dat is dat je extreem met gezonde voeding bezig bent. Ik denk dat als je net begint met een dieet dat je dan heel erg bezig bent met etiketjes en zo, op den duur wordt je er makkelijk in. Dat kan ook meespelen.

-Marina-

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #216 Gepost op: 14 juli 2005, 18:01:08 »
Zelfs in pastasaus zit suiker.  en in sommige sinaasappelsap. Je wordt er niet goed van. Ik voel me ook niet schuldig hoor als ik er een keer niet of minder op let, maar gewoon zo min mogelijk.
Ik vind dit toch redelijk eetgestoord klinken hoor!

Misschien bedoelt ze het niet zo zwaar, ik denk niet dat ze er letterlijk niet goed van wordt.
Ik heb lang geleden een suikervrij-dieet gevolgd en pas dan kom je er achter dat er echt overal suiker inzit. Dat opent je toch wel de ogen hoor!

Op deze manier bedoelde ik het. Ik bedoelde dat je zo goed als niet  suikerloos kunt eten en dat ik me er daarom niet schuldig over voel als ik wat eet met suiker erin. Ik vergelijk alle potten pastasaus en als er een tussen zit zonder suiker dan neem ik die, als er Geen een tussen zit zonder suiker dan neem ik er een met suiker. Maar gewoon liever niet. Gelukkig hebben ze bij de natuurwinkel veel producten die niet met geraffineerde suiker zijn gezoet.

Ik ervaar wat mijn omgeving een probleem vindt niet als probleem, ik heb eerder het idee dat ik ervan opgeknapt ben. Maar dan heb ik het niet over suiker maar over de dierlijke producten. Ik voel me gezonder en het schuldgevoel is ook weg. Maar ik zal zo'n test doen, voor de zekerheid. Ik herken me iig niet in Boulimia of anorexia of eetbuistoornis. Ik heb geen last van eetbuien en als ik een keer wel zin heb om een pak koekjes leeg te eten dan voel ik me daar helemaal niet schuldig over. Zolang het niet iedere week gebeurd (wat dus ook niet het geval is).

Maar Poek, wat bedoel je hier precies mee?

Maar het zit wel in de buurt van obsessief gedrag, dus ik zou Marina wel willen adviseren dat ze er op let dat ze doel en middel goed onderscheidt.

Danielle

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #217 Gepost op: 14 juli 2005, 23:44:27 »
Het is lastig voor een ander te beoordelen of je een eetprobleem hebt of niet (ik noemde het zelf altijd liever een 'eetprobleem' ipv 'eetstoornis').
Je voelt het zelf wel aan of je zo happy bent of niet.
Maar als je etiketten napluist met de angst dik te worden of je gezondheid te beschadigen dan is er wel wat met je aan de hand.
En je begon met: oh oh ik herken mezelf aardig in deze draad, dat is een signaal.

Zocht je de draad op omdat je jezelf wilde testen op het al dan niet hebben van een probleem of kwam je er al lezende achter dat je jezelf herkende?

Monie

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #218 Gepost op: 15 juli 2005, 11:14:06 »
Citaat
Dat klopt. Maar de eetstoornis zelf vaak wel.


Dat betwijfel ik. Als de oorzaak nog steeds aanwezig is lijkt me de kans dat iemand weer in haar oude patroon vervalt groter dan wanneer ook de oorzaak aangepakt wordt.


edit: quote ingevoegd

Hier ben ik het helemaal mee eens. Symptoombestrijding is echt niet voldoende. Dan zal de onvrede die aan de eetstoornis ten grondslag ligt zich ergens anders in gaan uiten. Ik zag eens een reportage over een vrouw met obesitas. Zij kon door een maagband niet meer veel eten en ging toen aan de drugs. Ik ben voor het aanpakken van de oorzaak, ook al is die niet altijd even makkelijk te vinden. Dat hoeft niet altijd alleen maar door praten over moeilijke dingen te zijn, dat kon bij mij ook door magnetiseren en acupunctuur. Al zijn dat niet de eerste behandelmethodes waar je naar kijkt als je een eetstoornis hebt natuurlijk, maar voor mij waren ze zeer effectief.

Schanulleke

Re:Eetstoornissen & veg*isme
« Reactie #219 Gepost op: 14 april 2009, 18:21:47 »
Uit de Metro van vandaag:

Meer eetstoornissen onder jonge vegetariers
Vegetariers eten meer groente en fruit en hebben minder last van overgewicht, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek onder ruim 2500 jongeren tussen 15 en 23 jaar. Echter ongeveer een kwart van de vegetariers en voormalige vegetariers hebben wel eetstoornissen zoals een overmatige inname van dieetpillen, vreetbuien, overgeven en het gebruik van laxeermiddelen. Vooral jonge vrouwen die vlees opgeven om te vermageren, vormen een risicogroep.