Vegatopia Forum

Eetmeter

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetmeter
« Reactie #140 Gepost op: 01 oktober 2010, 15:06:23 »
Soyajoghurt is gefermenteerd toch, dus dat zal ok zijn.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #141 Gepost op: 09 december 2010, 22:25:14 »
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))

Er verdwijnt relatief weinig calcium uit de botten hierdoor.

Ik kwam nog een recent onderzoek hierover tegen op PubMedL

Curr Opin Lipidol. 2010 Nov 22. [Epub ahead of print]

Dietary protein and skeletal health: a review of recent human research.
Kerstetter JE, Kenny AM, Insogna KL.

aDepartment of Allied Health Sciences, University of Connecticut, Storrs, USA bCenter on Aging, MC-5215, University of Connecticut Health Center, Farmington, USA cYale University Department of Internal Medicine Endocrinology, New Haven, Connecticut, USA.

Abstract
PURPOSE OF REVIEW: Both dietary calcium and vitamin D are undoubtedly beneficial to skeletal health. In contrast, despite intense investigation, the impact of dietary protein on calcium metabolism and bone balance remains controversial. A widely held view is that high intakes of animal protein result in increased bone resorption, reduced bone mineral density, and increased fractures because of its ability to generate a high fixed metabolic acid load. The purpose of this review is to present the recent or most important epidemiological and clinical trials in humans that evaluated dietary protein's impact on skeletal health.

RECENT FINDINGS: Many epidemiological studies have found a significant positive relationship between protein intake and bone mass or density. Similarly, isotopic studies in humans have also demonstrated greater calcium retention and absorption by individuals consuming high-protein diets, particularly when the calcium content of the diet was limiting. High-protein intake may positively impact bone health by several mechanisms, including calcium absorption, stimulation of the secretion of insulin-like growth factor-1, and enhancement of lean body mass. The concept that an increase in dietary protein induces a large enough shift in systemic pH to increase osteoclastic bone resorption seems untenable.

SUMMARY: Recent epidemiological, isotopic and meta-analysis studies suggest that dietary protein works synergistically with calcium to improve calcium retention and bone metabolism. The recommendation to intentionally restrict dietary protein to improve bone health is unwarranted, and potentially even dangerous to those individuals who consume inadequate protein.

PMID: 21102327 [PubMed - as supplied by publisher]

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #142 Gepost op: 10 december 2010, 02:29:30 »
Als je toch naar Ph-waardes aan het kijken bent, Jozo en verwanten zouden ivm de bewerkingen een lagere Ph hebben. Dit in tegenstelling tot de onbewerkte zouten die basisch zouden moeten zijn. Een zoutvervanger kun je bijvoorbeeld ook zoeken in kelpvlokken. Krijg je gelijk jodium binnen.
Wat Hiziki ook schrijft over dat granen, etc zuurvormend zijn, dat kom ik ook vaak tegen. Overigens trouwens ook dat je sowieso gefermenteerde soja zou moeten eten. Iets met de oestrogenen, meen ik.
Als je vitamine D te laag is, is dat ook van invloed op je calciumabsorptie. Fluoride zou ook averechts werken.
Ijzer wordt relatief makkelijk uit blackstrap molasses opgenomen en heeft ook andere mineralen erin. Volgens mij is hier ook gepost over dat vitamine c ijzeropname helpt. Was dat niet iets met heem en non-heem ijzer oid?
Overigens ken ik wel de theorie dat bepaalde fruiten uit een soort van zwak zuur bestaan, maar ik ben nergens tegen gekomen dat ze basisch zijn. Heb je een bron misschien? Klinkt wel interessant.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #143 Gepost op: 10 december 2010, 21:55:45 »
Ijzer wordt relatief makkelijk uit blackstrap molasses opgenomen en heeft ook andere mineralen erin.
Ik kom die ook vaak tegen in lijstjes met ijzerbronnen. Maar ik ging er altijd maar vanuit dat dat een gebruikelijk voedingsmiddel is in de Verenigde Staten en niet in Nederland, want ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze het gebruiken of in huis hebben.

Volgens mij is hier ook gepost over dat vitamine c ijzeropname helpt. Was dat niet iets met heem en non-heem ijzer oid?
Non-heemijzer ("plantaardig" ijzer) wordt beter opgenomen als er in dezelfde maaltijd vitamine C zit. Voor heem ijzer ("dierlijk" ijzer) helpt het geloof ik niet. Overigens zit in vlees en ei dacht ik niet alleen heem ijzer, maar ook non-heem ijzer.

Overigens ken ik wel de theorie dat bepaalde fruiten uit een soort van zwak zuur bestaan, maar ik ben nergens tegen gekomen dat ze basisch zijn. Heb je een bron misschien? Klinkt wel interessant.
Ik heb het geloof ik uit Becoming Vegan en/of Becoming Raw, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Als je op internet zoekt naar 'fruit alkaline' kom je een heel aantal websites tegen die zeggen dat fruit basisch is. Ook wel wat bronnen die zeggen dat sommige soorten fruit licht zuurvormend zijn trouwens. De een zegt dat alle fruit sterk basisch is, de ander dat sommige licht basisch en sommige licht zuurvormend zijn, een heel duidelijke lijn lijkt niet zo snel te herkennen hierin.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #144 Gepost op: 28 september 2011, 19:23:56 »
Ik vind het superstom dat quinoa niet in de eetmeter staat. Denk je goed bezig te zijn, kun je niet eens uitrekenen hoe goed! :nooo:
Waar is het qua voedingsstoffen mee te vergelijken?

Later als ik ooit nog eens tijd over heb, ga ik dat ding hacken en zelf een eetmeter maken, waar ik al mijn favoriete voedingsmiddelen of gerechten zelf aan toe kan voegen. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #145 Gepost op: 28 september 2011, 19:27:09 »
Sorry, ik kan je niet helpen met je vraag, ik weet niet waar quinoa qua voedingsstoffen mee te vergelijken is. Maar ik wilde toch even melden dat je wel dingen toe kan laten voegen...

Edit: maar voor vandaag heb je daar dus niks aan.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #146 Gepost op: 28 september 2011, 19:29:40 »
Tuurlijk heb ik daar wel wat aan!
En wat goed dat je dat weet en meldt, dank je!
Hoe/waar?
O of wacht, bedoel je door een melding te sturen? Dat heb ik ongeveer een jaar geleden al eens gedaan...

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #147 Gepost op: 28 september 2011, 19:32:08 »
Ja, die melding sturen bedoel ik inderdaad. Maar dat duurt zo te horen dus wel èrg lang!  >:(
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #148 Gepost op: 28 december 2011, 20:11:53 »
Ik heb een nieuw Eetmeter-achtig programma gevonden, met dank aan onze Vlaamse vrienden van EVA:

http://sourceforge.net/projects/cronometer/

Supergoed, gaat dieper dan de Eetmeter. Enige nadeel vind ik dat je niet op een nutrient kan drukken en zien welke voedingsmiddelen hebben bijgedragen aan dat nutrient.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #149 Gepost op: 02 januari 2012, 08:42:22 »
Qua brood en langzaam bakken: onze oude AFK deed het in vier uur, de nieuwe panasonic in vijf. Irritant als je bent vergeten brood te maken, maar wel een tip als je langzaam brood wilt.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #150 Gepost op: 23 maart 2015, 15:58:47 »
Ik vind het superstom dat quinoa niet in de eetmeter staat. Denk je goed bezig te zijn, kun je niet eens uitrekenen hoe goed! :nooo:
Waar is het qua voedingsstoffen mee te vergelijken?

Later als ik ooit nog eens tijd over heb, ga ik dat ding hacken en zelf een eetmeter maken, waar ik al mijn favoriete voedingsmiddelen of gerechten zelf aan toe kan voegen. :)

De Eetmeter is ergens in het laatste half jaar geüpdatet, zodanig dat je inderdaad nu eigen voedingsmiddelen én gerechten kunt toevoegen. (De quinoa is er al eerder een keer aan toegevoegd, ongetwijfeld samen met een  heleboel andere producten.) Dit maakt hem heel erg veel gebruiksvriendelijker, vooral de gerechten zijn handig, want alles wat je vaker dan eens eet, hoef je nu alleen maar eenmalig in te voeren en vervolgens kun je met het toevoegen van dat ene gerecht in één keer alle ingrediënten invoeren (en zelf nog aanpassen waar nodig). Je kunt ook door anderen toegevoegde producten gebruiken (wel even checken of je denkt dat de voedingsinfo ergens op slaat). Erg handig! :)

Offline Amarillo

• 3.233
Re:Eetmeter/ selenium
« Reactie #151 Gepost op: 10 april 2015, 14:56:07 »
Selenium= 2 paranootjes per dag!

Zoals ik de info in de eetmeter lees, levert een portie van 10 g paranoten (= 3 stuks) 25 mcg selenium op. Je (of althans ik, ik weet niet in hoeverre dat varieert over geslacht of leeftijd oid) hebt 45 mcg per dag nodig, da's dus zo'n twee porties oftewel 6 paranoten. (Vaak haal je echter wel al het een en ander uit brood of andere voedingsmiddelen.)

Er zit overigens ook erg veel in linzen; per gram gedroogde linzen ruim een microgram selenium. Met een portie linzen ben je dus ook al klaar voor de dag.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Eetmeter/ selenium
« Reactie #152 Gepost op: 10 april 2015, 16:28:02 »
Selenium= 2 paranootjes per dag!

Zoals ik de info in de eetmeter lees, levert een portie van 10 g paranoten (= 3 stuks) 25 mcg selenium op. Je (of althans ik, ik weet niet in hoeverre dat varieert over geslacht of leeftijd oid) hebt 45 mcg per dag nodig, da's dus zo'n twee porties oftewel 6 paranoten. (Vaak haal je echter wel al het een en ander uit brood of andere voedingsmiddelen.)

Er zit overigens ook erg veel in linzen; per gram gedroogde linzen ruim een microgram selenium. Met een portie linzen ben je dus ook al klaar voor de dag.

Zowel LPI als Wikipedia geven aan dat 2 genoeg zijn, en dat je met 6 p/d een paar 100 % over de ADH gaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brazil_nut#Nutrition
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/selenium/index.html#food_source

Offline Amarillo

• 3.233
Re: Eetmeter
« Reactie #153 Gepost op: 16 april 2015, 16:23:58 »
Zowel LPI als Wikipedia geven aan dat 2 genoeg zijn, en dat je met 6 p/d een paar 100 % over de ADH gaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brazil_nut#Nutrition
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/selenium/index.html#food_source

Ahja, wow, wat een verschil dan zeg, tussen deze bronnen en het voedingscentrum! Vage sjit.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #154 Gepost op: 16 april 2015, 16:57:21 »
Hebben ze misschien het gewicht van alle noten op 1 hoop gegooid? Dat 3 hazelnoten ook 10 gram wegen?

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #155 Gepost op: 16 april 2015, 17:21:52 »
Nee, een hazelnoot weegt daar ca 1 gram, een walnoot 7 gram...

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #156 Gepost op: 19 april 2015, 09:47:05 »
Voedingscentrum is volgens mij vaag, ze hebben ook 4 voorbeeldmenu's staan voor dreumes en peuters, ik heb echt 5 keer gekeken of het wel echt voorbeeldmenu's zijn voor gezonde voeding....
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter/voorbeelddagmenu-voor-dreumes-en-peuter.aspx Vind het veeel te zout en te veel suiker, vooral de eerste 2. En moest goed zoeken waar de groente en fruit stond ::)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #157 Gepost op: 19 april 2015, 11:24:14 »
Voedingscentrum is volgens mij vaag, ze hebben ook 4 voorbeeldmenu's staan voor dreumes en peuters, ik heb echt 5 keer gekeken of het wel echt voorbeeldmenu's zijn voor gezonde voeding....
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter/voorbeelddagmenu-voor-dreumes-en-peuter.aspx Vind het veeel te zout en te veel suiker, vooral de eerste 2. En moest goed zoeken waar de groente en fruit stond ::)

Inderdaad, treurig  :-\. Blijkbaar ben je er al met een paar plakjes komkommer en wat kerstomaatjes...
En van al die boterhammen/pasta/bulgur, margarinetroep, halfvolle of magere zuivel houd ik al helemaal niet.

brenda_lelie

« Reactie #158 Gepost op: 19 april 2015, 11:28:29 »
Ik vind het echt vreemd dat ze aanbevelen om je kind meerdere koppen thee per dag te geven. Theeine is toch niet gezond voor een peuter? Je geeft ze toch ook geen koffie??

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #159 Gepost op: 19 april 2015, 11:38:25 »
Ik vind het echt vreemd dat ze aanbevelen om je kind meerdere koppen thee per dag te geven. Theeine is toch niet gezond voor een peuter? Je geeft ze toch ook geen koffie??
Van koffie en thee worden ze tenminste niet dik, of zo  ::).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength