Vegatopia Forum

Eetmeter

Offline chinoiseries

• 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Eetmeter
« Reactie #120 Gepost op: 13 september 2010, 20:25:40 »
Dank je :) Wow, 2 paranootjes per dag = dagelijkse hoeveelheid seleen? Da's makkelijk!
Ik ben nog door die B12-thread heen aan het ploegen ;) In etappes, zeg maar. Goed dat je de vit. A nog even noemt, zal ik nog extra op gaan letten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #121 Gepost op: 13 september 2010, 20:57:56 »

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #122 Gepost op: 13 september 2010, 21:07:20 »
xD Hoef ik de thread niet meer door. Dank voor de tip!! Ik kende deze nog niet.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #123 Gepost op: 29 september 2010, 23:16:42 »
Afgelopen week heb ik me ook geregistreerd en ik heb nu vier dagen de eetmeter ingevuld.
Ik probeer niet meer dan vier balkjes rood te hebben, maar vanzelf gaat het niet.
Wie denkt er mee met vegan tips?

Ik krijg structureel te veel vet binnen (nu had ik wel een paar gebak-/nootjesdagen ertussen zitten, maar vandaag had ik nauwelijks iets 'onverantwoords' gegeten en zat-ie er nóg (nipt) overheen...)(en nadat ik 's avonds met wat nootjes m'n rode vakjes bij seleen, ijzer en zink had weggewerkt, was het er natuurlijk inmiddels ruimschóóts overheen voor vet).
Vitamine A heb ik ook nog niet op groen gehad (wel op geel, met dank aan hopen gebak ;D en spinazie).
IJzer ook steevast te weinig of aan de krappe kant.
Kalium staat standaard op 'aan de krappe kant'.
Vitamine D standaard op 'aan de krappe kant'. (Maar lijkt me niet zo'n probleem als je dagelijks buiten komt.)
Natrium alleen vandaag niet overschreden.
Calcium vind ik ook een lastige.
B12 altijd krap of weinig, maar dat slik ik bij.

Vitamine B1/2/6 is overigens heel eenvoudig met Tartex binnen te krijgen. (Nu eet ik dus alleen Tartex-de-luxe met mosterd-rucola- of kerrie-gedroogde-tomaat-smaak. Zou dat dezelfde voedingswaarde hebben als de Tartex uit de eetmeter? Verder eet ik bijna dagelijks champignonspread van Bruno Fischer, wat ik ook maar als Tartex aangeef omdat ik denk dat het daar het meeste op lijkt, maar geen idee of dat ook echt klopt qua voedingsmiddelen.)

Anyway, ik moet dus minder vet binnenkrijgen: ehmja, dat zit dus ook in Tartex. ;D En in die nootjes waar ik m'n zink etc uit haal. En in pindakaas en avocado (en andere top healthy producten zoals brownies, muffins etc). Euhm... wel lastig.
Vitamine A: waarin nog meer, behalve wortel en spinazie?
IJzer: oplosbaar met roosvicee ferro.
Kalium: waar zit dat allemaal in?
Natrium: minder brood gaan eten??? Het is natuurlijk prima voor elkaar te krijgen zonder snacks & snaai. Maar hoe realistisch is het om te denken dat ik zomaar even kan ga stoppen met snacks & snaai? (OK, het invullen van de eetmeter zelf en proberen groene balkjes te scoren is ook wel een sport, true.)
Calcium: waar zit dat allemaal in?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #124 Gepost op: 30 september 2010, 08:46:58 »
Vitamine A zit ook in paprika toch? En in groene bladgroente. Vitamine D: margarine, maar dat is dan wel weer vet.
IJzer en Calcium: groene bladgroente. Maak je wel eens een green smoothie?

Er is natuurlijk een veel makkelijkere oplossing: je gaat naar de Tuinen en koopt daar een potje multivitamine voor vegetariërs en veganisten ;)

Kiwi

« Reactie #125 Gepost op: 30 september 2010, 08:51:58 »
Even snel, zal vanavond wel uitgebreider posten: mij lukt het regelmatig om de meeste vakjes op groen te krijgen. Vitamine D en B12 zijn een probleem, maar daarvoor slik ik supplementen. Natrium is regelmatig aan de hoge kant, maar ik heb het idee dat dat al zo is als ik alleen nog maar brood eet (en nee, ik ga echt géén zoutloos brood eten! :ho:).
De hoeveelheid vet wordt bekeken in relatie tot het aantal calorieën. Hoe meer calorieën je binnenkrijgt, des te meer vet je dus mag eten. als de hoeveelheid vet dus te hoog is helpt het om niet-vette dingen te eten, waardoor het aandeel vet lager wordt. De verhouding verzadigd-onverzadigd vet vind ik persoonlijk trouwens belangrijker.
Kalium zit in bananan, calcium behalve in sesam (tahin!) ook in veel (groene blad)groenten. In donkergroene bladgroenten zit trouwens ook ijzer, dus da's twee vliegen in... ehh, je snapt me wel.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #126 Gepost op: 30 september 2010, 09:21:34 »
Calcium groene bladgroente (spinazie, raapstelen, veldsla, etc) en ik dacht bananen voor kalium.
Ik ga er van uit dat je ongezouten noten eet. Vergeet niet dat je brood ook wel ergens nodig hebt voor jodium.

Ik weet niet of de eetmeter wel de beste leidraad is om strikt te volgen. Deze gaat toch uit van gemiddelden en mensen afzonderlijk zijn meestal niet gemidddeld. Zo doe ik  iedere dag een schoorsteen na en heb daarom een verhoogde behoefte aan vit. C. En als ik examenstress heb, zal ik ook een verhoogde behoefte hebben aan allerlei vitamines en sporenelementen, iets met verhoogde cortisolwaarden dan.
Ik zal volgens de eetmeter ook vast genoeg B12 binnenkrijgen. Want ik eet niet vegan en ook wel eens niet helemaal vega. En ik gebruik gefortificeerde sojaproducten. Desondanks heb ik toch een tekort en word ik geinjecteerd.
Wat ik ermee wil zeggen; niet alleen de inname is van belang, ook de verwerking van je eigen lijf en diens behoeftes.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #127 Gepost op: 30 september 2010, 09:46:55 »

...Ik ga er van uit dat je ongezouten noten eet. Vergeet niet dat je brood ook wel ergens nodig hebt voor jodium.

He bah :( Ik eet nauwelijks brood. Hm, overstappen op Jozo zout dan maar :/

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #128 Gepost op: 30 september 2010, 15:41:21 »
Wie denkt er mee met vegan tips?

Ik krijg structureel te veel vet binnen (nu had ik wel een paar gebak-/nootjesdagen ertussen zitten, maar vandaag had ik nauwelijks iets 'onverantwoords' gegeten en zat-ie er nóg (nipt) overheen...)(en nadat ik 's avonds met wat nootjes m'n rode vakjes bij seleen, ijzer en zink had weggewerkt, was het er natuurlijk inmiddels ruimschóóts overheen voor vet).

Het lastige is natuurlijk dat het gemiddelden zijn, die voor het grootste deel van de bevolking zo ver mogelijk moeten kloppen. Per individu kan de behoefte flink afwijken.
Nootjes bevatten veel vet, maar er zijn ook wel aanwijzingen dat extra vet door een beperkte hoeveelheid noten per dag niet zorgt voor overgewicht, of zelfs het tegenovergestelde, en ze zorgen voor allerlei gezondheidsvoordelen. Dus nootjes laten staan, is niet per se verstandig. Wel moet je natuurlijk niet een hele bak per dag eten, ik geloof dat vaak 1 handje per dag wordt genoemd. Misschien dat je als veganist wel meer mag hoor, omdat je natuurlijk niet al die verzadigde vetten hebt uit vlees.
Maar goed, het kan natuurlijk wel aantikken, met nootjes, pindakaas, tartex, avocado...
Misschien kan je ipv pindakaas een smeersel maken van de nootjes die je toch al wilt eten voor zink? Ik maak zelf wel eens notensmeersels door nootjes te malen of raspen (met staafmixer of blender of handmatige rasp), en dan een beetje vocht erbij (water of sojamelk) en wat specerijen en zout, en soms voor de lekker wat gistvlokken. Dat wordt een prima broodbeleg. Pindakaas bevat volgens mij niet zo heel veel nuttigs in vergelijking tot de hoeveelheid vet die je ermee binnenkrijgt.
Vegan nepkaas bevat ook enorm veel vet, en sommige vleesvervangers geloof ik ook behoorlijk veel.

Citaat
Vitamine A heb ik ook nog niet op groen gehad (wel op geel, met dank aan hopen gebak ;D en spinazie).
IJzer ook steevast te weinig of aan de krappe kant.
Kalium staat standaard op 'aan de krappe kant'.
Vitamine D standaard op 'aan de krappe kant'. (Maar lijkt me niet zo'n probleem als je dagelijks buiten komt.)

Vitamine A: Becoming Vegan zegt: dieporanje groentes (wortel, paprika, pompoen, zoete aardappel, turnip, tomaat, tomaatproducten, yams), broccoli, groene bladgroente, nori (zeewier), dieporanje fruit (abrikoos, cantaloupe, mango, nectarine, papaya), plantain, prune.

IJzer: vitamine c bij je maaltijden, dus fruit of fruitsap liever bij de maaltijd dan tussendoor. Geen producten met veel calcium tegelijkertijd nemen, dus verrijkte sojamelk beter op een ander moment drinken dan bij een maaltijd waar je veel ijzer uit hoopt te halen.
Becoming Vegan zegt: aanbevolen ijzer voor vegetariërs is 1.8 keer zo hoog als voor de rest van de bevolking, omdat je ijzer uit vlees veel makkelijker opneemt. Hou je daar ook rekening mee?
Noten roosteren, "leavening of" volkoren brood (geen idee wat dat is), bonen weken voor het koken, fermentatie (zoals bij tempeh, miso, natto), granen zaden en peulvruchten kiemen, zorgt dat de ijzer hieruit beter opgenomen wordt. Met name kiemen van linzen en mung bonen verhoogt de hoeveelheid opgenomen ijzer sterk.

IJzer zit veel peulvruchten, noten en zaden. Met name peulvruchten bevatten per portie veel ijzer. Voor een lijstje met wélke daarvan het meest bevatten, en andere vegan voeding met veel ijzer, zie mijn antwoord in de ijzer-draad: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,15587.msg568697.html#msg568697

Kalium: Volgens Becoming Vegan: paddestoelen, tomaat, aardappel, groene bonen, aardbei, (en banaan?). Ze schrijven ook dat veel groente en fruit veel kalium bevatten, en dat deze voedingsstof dus geen probleem is voor vegetariërs.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #129 Gepost op: 30 september 2010, 15:45:57 »
Natrium alleen vandaag niet overschreden.

D: Er zijn bepaalde paddestoelen die in het wild of in de zon ofzo gegroeid zijn, die D bevatten. Maar goed, hoe weet je hoe en waar ze gegroeid zijn als je ze koopt? Of er veel in zit, weet ik overigens niet.
Vitamine D kan je genoeg halen uit zonlicht, maar er zijn behoorlijk wat Nederlanders met een vitamine D-tekort: 5-10% van de volwassenen met een lichte huidskleur, 15-60% van de volwassenen met een donkere huidskleur, onder ouderen zelfs 50%.
Van april tot oktober kan je in Nederland vitamine D uit zonlicht halen, de rest van het jaar niet. Als je in de zomer een flinke voorraad hebt opgebouwd, kan je die in de winter gebruiken. Kwam je ook in de zomermaanden niet zoveel met je huid in de zon, dan is het niet onverstandig om in de winter een vitamine D-supplement te gebruiken. D2, de veganistische vorm van vitamine D, lijkt minder goed opneembaar of bruikbaar oid dan D3, dus daarvan zou je waarschijnlijk een hogere dosis moeten nemen om genoeg te hebben.

Natrium: Ik geloof dat heel veel Nederlanders teveel natrium binnenkrijgen, omdat er veel te veel natrium in producten gebruikt wordt. Thuis kan je ipv gewoon zout LoSalt gebruiken. Dat is een soort zout waarbij een deel van de natrium (1/3 dacht ik) vervangen is door kalium, wat niet zo schadelijk is als natrium (en in jouw geval extra handig omdat je daar te weinig van binnenkrijgt). Volgens mij smaakt het hetzelfde als zout, in maaltijden heb ik in ieder geval nooit gemerkt dat het anders smaakt.
Ik geloof dat de meeste Nederlanders het meeste natrium niet binnenkrijgen door zelf koken, maar doordat het zoveel zit in alle bewerkte producten. Het staat altijd aangegeven bij de productinformatie op voeding, dus je kan eens kijken of je veel producten gebruikt waar echt veel in zit, en zoeken naar een zout-armere variant.
Ik weet niet veel over natrium, maar ik geloof dat het een van de grotere probleemveroorzakers is in ons Nederlandse dieet, dus zeker waardevol erop te letten.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #130 Gepost op: 30 september 2010, 15:50:03 »
Calcium: waar zit dat allemaal in?

Becoming Vegan raadt aan om dagelijks 6 tot 8 porties calciumrijk voedsel te eten.
1 portie =
120 ml verrijkte sojamelk (hoewel ik niet weet of in Nederland de hoeveelheid toegevoegde calcium veel verschilt met de hoeveelheid in de VS)
60 ml calciumset tofu (ik weet niet precies wat dat is, en of je dat in Nederland ook hebt)
120 ml verrijkte sinaasappelsap (ik weet niet of in Nederland sinaasappelsap ook met calcium verrijkt wordt)
60 ml amandelen
3 eetlepels amandelboter
240 ml gekookte calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
480 ml rauwe calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
240 ml calciumrijke bonen (soja, witte, navy, Great Northern, black turtle)
60 ml droge hijiki zeewier
1 eetlepel blackstrap molasses
5 vijgen

Die 6 tot 8 porties zijn volgens mij gebaseerd op de normaal geldende ADH van 1000 mg calcium per dag. Het zou kunnen dat veganisten wat minder calcium binnen hoeven te krijgen, omdat veganistisch voedsel over het algemeen minder verzurend is dan dierlijk voedsel. Volgens Becoming Vegan was er toen het boek geschreven werd nog te weinig bekend daarover.

Op Vegan Health (http://www.veganhealth.org/articles/bones#reccal) zeggen ze dat het voor veganisten waarschijnlijk voldoende is om 700 mg calcium per dag binnen te krijgen, en dat dat voor de gemiddelde veganist neerkomt op 1 glas verrijkte sojamelk per dag in combinatie met een uitgebalanceerd dieet.

240 ml verrijkte sojamelk: 200-300 mg
120 ml tofu (indien calcium-set): 120-300 mg
240 ml verrijkte sinaasappelsap: 250 mg
1 eetlepel blackstrap molasses: 187 mg
2 eetlepels sesamzaad: 176 mg
120 ml gekookte collard greens: 133 mg
240 ml veg baked bean: 128 mg
240 ml navy beans: 128 mg
120 ml gekookte kale: 90 mg
1 eetlepel tahin: 64 mg
120 ml gekookte broccoli: 50 mg
2 eetlepels amandel: 50 mg

Calcium is overigens niet de enige factor bij botontkalking, veel dingen spelen hierin een heel grote rol, zoals:
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
- beweging: beweging beschermt tegen botontkalking
- natrium: hoe meer natrium, hoe meer calcium je verliest, en je dus weer moet aanvullen
- vitamine d: calcium heeft vitamine d nodig, te weinig vitamine d zorgt dat de calcium niet effectief werkt

Dus naast calcium is het verstandig om ook te zorgen voor genoeg beweging, een goede zuur/base verdeling, genoeg vitamine d en niet teveel natrium.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #131 Gepost op: 30 september 2010, 22:43:12 »
Wow wat een hoop tips, bedankt allemaal! :)

Ik heb ook het idee dat dat natrium vooral komt door dingen als brood enzo. (En nee, daar ga ik niet echt mee ophouden, dat was een grapje hoor. Ik vind brood eigenlijk een soort van basiseten ofzo. Er gaat nauwelijks een dag voorbij zonder dat ik brood eet.)
En ja, dat vet... inderdaad, als je er nog weer wat fruit ofzo achteraangooit, is je score beter, maar je hebt dan natuurlijk nog steeds zoveel vet binnengekregen. Ik heb ooit wel gelezen dat een gram of 50 per dag wel genoeg is. Nou, daar zit ik ook wel iedere dag overheen.
Ik denk dat ik het er wat dat betreft maar op houd dat, what with individuele verschillen and all, het niet per se hoeft te betekenen dat ik nu morgen dood neerval (hooguit dat áls het gebeurt, jullie dan aan mijn nabestaanden kunnen vertellen wat waarschijnlijk de oorzaak was... :P)

Wat alle spoorelementen en vitaminen betreft ga ik eens kijken wat voor mij werkt. Jullie hebben een hoop suggesties aangedragen en dat helpt. (Vooral die multivitamine klonk wel haalbaar. ;)) Dat LoSalt klinkt ook wel interessant, is het in de winkel te krijgen? Alhoewel, ik gebruik eigenlijk haast nooit zout, bedenk ik me nu; alleen maar als ik gebak maak. Dus nee, al mijn natriuminname komt echt door brood / pasta / groenten / tomatenpuree / yofu / etc. en niet door keukenzout.

Die lijstjes zijn superhandig Fynnya, ik ga ze raadplegen!

O en nog iets anders, ik heb hier wel eens gelezen dat je met 2 paranoten al aan je ADH seleen zou komen. Volgens de online eetmeter heb je met een portie paranoten 23 mg seleen binnen, dus zal het om twee porties gaan neem ik aan? Een portie is (volgens hun richtlijnen) 3 noten, dus dan zou je er 6 moeten nemen.

Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #132 Gepost op: 30 september 2010, 22:47:22 »
LoSalt kun je gewoon in de supermarkt krijgen. Misschien troost het je dat het natrium bij mij ook standaard in het rood zat, ook op dagen zonder enige snaai o.i.d. En een dag zonder brood kan ik mij echt niet voorstellen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #133 Gepost op: 30 september 2010, 23:01:58 »
Gadverdamme, ik had dat LoSalt een tijdje geleden aangeschaft omdat iedereen altijd zit te zeuren dat ik teveel zout eet maar ik vind het echt ontzettend smerig.
Calimero: als je interesse hebt mag je die pot van mij wel hebben :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #134 Gepost op: 30 september 2010, 23:03:54 »
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))

Er verdwijnt relatief weinig calcium uit de botten hierdoor.

Overigens worden ook de meeste granen, peulvruchten, soya en noten als zuurvormend gezien.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #135 Gepost op: 30 september 2010, 23:07:16 »
Gadverdamme, ik had dat LoSalt een tijdje geleden aangeschaft omdat iedereen altijd zit te zeuren dat ik teveel zout eet maar ik vind het echt ontzettend smerig.
Calimero: als je interesse hebt mag je die pot van mij wel hebben :)
Ik heb het ook een tijd lang gebruikt, maar het is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen dat het anders smaakt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #136 Gepost op: 30 september 2010, 23:11:01 »

Noten roosteren, "leavening of" volkoren brood (geen idee wat dat is), bonen weken voor het koken, fermentatie (zoals bij tempeh, miso, natto), granen zaden en peulvruchten kiemen, zorgt dat de ijzer hieruit beter opgenomen wordt. Met name kiemen van linzen en mung bonen verhoogt de hoeveelheid opgenomen ijzer sterk.

'Leavening of bread' is gewoon het rijzen van het brood. Dat moet voldoende gebeuren (2 uur ofzo), wil de meeste fytine verdwijnen. Fytine zorgt voor een sterk verminderde opname van bepaalde mineralen.
Als je geen problemen hebt met je ijzer, hoeft je er niet teveel op te letten, maar blijft de ijzeropname problematisch, dan kun je hier ook eens op gaan letten. Berucht zijn zemelen.

Bonen kun je het beste een nacht of zelfs een dag laten weken tegen de fytine.
Overigens is fytine niet alleen maar slecht, er zijn zelfs supps van tegenwoordig. Gewoon zorgen dat alles in balans is!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #137 Gepost op: 01 oktober 2010, 00:28:02 »
Het helpt ook om heel rustig aan te doen met olie bij het koken. Ik heb een tijd geprobeerd te minderen met olie, en ontdekte dat ik heel veel dingen ook zonder of met nauwelijks olie kan bakken (wel in een tefal-pan), en nu is dat gewoonte geworden. Tofu, prei, champions ed. kunnen ook prima droog of met alleen telkens kleine beetjes water.

Dat LoSalt klinkt ook wel interessant, is het in de winkel te krijgen?
Ik heb het gekocht bij de AH.

Er verdwijnt relatief weinig calcium uit de botten hierdoor.

Overigens worden ook de meeste granen, peulvruchten, soya en noten als zuurvormend gezien.
Ik lees juist dat verzurend voedsel tegenwoordig als een van de grootste veroorzakers van botontkalking wordt gezien.

Berucht zijn zemelen.
Zemelen hebben een slechte invloed op de opname van ijzer, bedoel je? Dat wist ik niet, is wel handig om te weten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #138 Gepost op: 01 oktober 2010, 02:08:05 »
Verzurend voedsel kan een bijdrage leveren aan osteoporosis, maar de andere factoren, die jij al noemde, spelen een veel grotere rol.
Veel meer fruit en vooral meer groenten eten is sowieso aan te raden!

Fytine is een eiwit wat de mineralen koper, calcium, ijzer, zink en magnesium aan zich bindt. Fytine wordt niet opgenomen door het lichaam en neemt dus alle aan zich gebonden mineralen ook mee, rechtstreeks het toilet in. Het bevindt zich in de buitenste laag van veel granen, dus hoe volkorener een product, hoe meer fytine het bevat. Het wordt verwijderd uit granen/etenswaren door brood lang te laten rijzen (dus niet altijd je brood met de snelste stand op de broodmachine maken, maar het 3-4 uur laten rijzen zodat het in graan aanwezige fytase-enzym zijn werk kan doen en de fytine kan verwijderen!), bonen te laten weken (en ondertussen het weekwater geregeld verversen), etc. etc. Ook sojaproducten bevatten veel fytine, behalve als ze gefermenteerd zijn (tempeh, natto, miso, etc). In principe kunnen ze dus wel calcium toevoegen aan sojamelk, maar of het helpt is nog maar de vraag.

Het tijdschrift Ortho heeft een paar jaar geleden volkoren- en meergranenbroden laten onderzoeken en de gehaltes aan fytinezuur waren veel te hoog. Voor de meeste mensen is dat eigenlijk geen probleem, maar bepaalde groepen kunnen zo wel een tekort oplopen. Zuurdesembrood bevat trouwens lage concentraties fytine, net als gewoon bruinbrood.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #139 Gepost op: 01 oktober 2010, 12:34:08 »
Fytine is een eiwit wat de mineralen koper, calcium, ijzer, zink en magnesium aan zich bindt. Fytine wordt niet opgenomen door het lichaam en neemt dus alle aan zich gebonden mineralen ook mee, rechtstreeks het toilet in. Het bevindt zich in de buitenste laag van veel granen, dus hoe volkorener een product, hoe meer fytine het bevat. Het wordt verwijderd uit granen/etenswaren door brood lang te laten rijzen (dus niet altijd je brood met de snelste stand op de broodmachine maken, maar het 3-4 uur laten rijzen zodat het in graan aanwezige fytase-enzym zijn werk kan doen en de fytine kan verwijderen!), bonen te laten weken (en ondertussen het weekwater geregeld verversen), etc. etc. Ook sojaproducten bevatten veel fytine, behalve als ze gefermenteerd zijn (tempeh, natto, miso, etc). In principe kunnen ze dus wel calcium toevoegen aan sojamelk, maar of het helpt is nog maar de vraag.

Het tijdschrift Ortho heeft een paar jaar geleden volkoren- en meergranenbroden laten onderzoeken en de gehaltes aan fytinezuur waren veel te hoog. Voor de meeste mensen is dat eigenlijk geen probleem, maar bepaalde groepen kunnen zo wel een tekort oplopen. Zuurdesembrood bevat trouwens lage concentraties fytine, net als gewoon bruinbrood.
Dankje voor de info! Ik heb een vrij lage ijzervoorraad en eet altijd alles volkoren... Hmm, moeilijk wat dan verstandig is... En mijn calcium haal ik inderdaad voor een redelijk groot deel uit sojayoghurt...