Calcium: waar zit dat allemaal in?
Becoming Vegan raadt aan om dagelijks 6 tot 8 porties calciumrijk voedsel te eten.
1 portie =
120 ml verrijkte sojamelk (hoewel ik niet weet of in Nederland de hoeveelheid toegevoegde calcium veel verschilt met de hoeveelheid in de VS)
60 ml calciumset tofu (ik weet niet precies wat dat is, en of je dat in Nederland ook hebt)
120 ml verrijkte sinaasappelsap (ik weet niet of in Nederland sinaasappelsap ook met calcium verrijkt wordt)
60 ml amandelen
3 eetlepels amandelboter
240 ml gekookte calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
480 ml rauwe calciumrijke groente (kale, collards, Chinese greens, broccoli, okra)
240 ml calciumrijke bonen (soja, witte, navy, Great Northern, black turtle)
60 ml droge hijiki zeewier
1 eetlepel blackstrap molasses
5 vijgen
Die 6 tot 8 porties zijn volgens mij gebaseerd op de normaal geldende ADH van 1000 mg calcium per dag. Het zou kunnen dat veganisten wat minder calcium binnen hoeven te krijgen, omdat veganistisch voedsel over het algemeen minder verzurend is dan dierlijk voedsel. Volgens Becoming Vegan was er toen het boek geschreven werd nog te weinig bekend daarover.
Op Vegan Health (
http://www.veganhealth.org/articles/bones#reccal) zeggen ze dat het voor veganisten waarschijnlijk voldoende is om 700 mg calcium per dag binnen te krijgen, en dat dat voor de gemiddelde veganist neerkomt op 1 glas verrijkte sojamelk per dag in combinatie met een uitgebalanceerd dieet.
240 ml verrijkte sojamelk: 200-300 mg
120 ml tofu (indien calcium-set): 120-300 mg
240 ml verrijkte sinaasappelsap: 250 mg
1 eetlepel blackstrap molasses: 187 mg
2 eetlepels sesamzaad: 176 mg
120 ml gekookte collard greens: 133 mg
240 ml veg baked bean: 128 mg
240 ml navy beans: 128 mg
120 ml gekookte kale: 90 mg
1 eetlepel tahin: 64 mg
120 ml gekookte broccoli: 50 mg
2 eetlepels amandel: 50 mg
Calcium is overigens niet de enige factor bij botontkalking, veel dingen spelen hierin een heel grote rol, zoals:
- de zuur/base verdeling van je voedsel (hoe meer verzurend je voedsel, hoe meer calcium uit je botten gehaald wordt om het bloed de juiste zuur/base graad te geven, en hoe meer calcium je dus moet binnenkrijgen om dit te compenseren. Dierlijk voedsel is verzurend, groente en fruit (ook zuur smakend fruit) zijn base. Veel (met name dierlijk) eiwit gebruiken werkt verzurend, te weinig eiwit werkt ook negatief))
- beweging: beweging beschermt tegen botontkalking
- natrium: hoe meer natrium, hoe meer calcium je verliest, en je dus weer moet aanvullen
- vitamine d: calcium heeft vitamine d nodig, te weinig vitamine d zorgt dat de calcium niet effectief werkt
Dus naast calcium is het verstandig om ook te zorgen voor genoeg beweging, een goede zuur/base verdeling, genoeg vitamine d en niet teveel natrium.