Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2004, 13:54:08 »

* Dr@gonfly geeft zetje in de rug....


Piek balanceert op haar tenen...

edit: *Piek neemt de stap

Ja, ik doe het! Best spannend! Ik heb net een e-mail gestuurd naar mijn ouders waar ik zaterdag ga eten. Ik ben benieuwd hoe ze er op reageren...

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2004, 14:10:59 door piek »
Eet gezond & eet taartjes

ShiN

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2004, 17:59:42 »
same here, soms lastig.. niet altijd even leuk.. maar geen schuld gevoelens (tenminste.. niet over consumptie van eieren, melk e.d.)
schuldgevoelens zijn er altijd wel, maar dat is denk voor iedereen een lastige strijd.  :-\

overigens kan bijna niemand beweren totaal veganistisch te leven, dat is gewoon haast niet mogelijk in een maatschappy als de onze... je kan er echter natuurlijk wel naar streven om alles wat mogelijk is, na te leven.


Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2004, 20:16:46 »
missen jullie kaas niet? of hebben jullie goede alternatieven?
ik vind kaas lekker en koop altijd vegetarische kaas: ik zal het echt missen...maar aan de andere kant kan ik het niet opbrengen niet te denken aan waar het van gemaakt is...
Eet gezond & eet taartjes

ShiN

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2004, 20:28:12 »
missen jullie kaas niet? of hebben jullie goede alternatieven?
ik vind kaas lekker en koop altijd vegetarische kaas: ik zal het echt missen...maar aan de andere kant kan ik het niet opbrengen niet te denken aan waar het van gemaakt is...

kaas niet, mayonaise wel onwijs

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2004, 20:32:14 »
Koop je toch Veganaise (of een andere nepperd) bij de natuurwinkel? :)
Je kan trouwens ook proberen zelf wat in elkaar te klussen, maar ik zou niet weten hoe. Er staat geloof ik een recept op het NVV-forum (weet ik niet zeker).

missen jullie kaas niet? of hebben jullie goede alternatieven?

Nee, ik mis het niet.
Ik heb wel uit nieuwsgierigheid tofutti kruiden/bieslook-smeerspul gekocht en dat smaakt wel oké. En ook heb ik een blokje Yakso geprobeerd op V-day, en dat vond ik niet oké.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2004, 20:34:02 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2004, 20:35:09 »
shit, ik weet eigenlijk niet of ik het wel kan hoor..
het leven moet wel leuk blijven, dat vind ik ook belangrijk: misschien moet ik voorlopig gewoon alleen proberen gewoon minder zuivel te gebruiken en als ik het gebruik bio..
Eet gezond & eet taartjes

ShiN

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #46 Gepost op: 19 oktober 2004, 20:47:19 »
shit, ik weet eigenlijk niet of ik het wel kan hoor..
het leven moet wel leuk blijven, dat vind ik ook belangrijk: misschien moet ik voorlopig gewoon alleen proberen gewoon minder zuivel te gebruiken en als ik het gebruik bio..

het leven is ook leuk zonder mayo hoor! (En dat zegt 1 van de grootste voormalig mayo-adepten allertijden)  ;)

oh, die veganaise vind ik nou niet echt okee.. tis grijs!  :o

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #47 Gepost op: 19 oktober 2004, 22:40:07 »
shit, ik weet eigenlijk niet of ik het wel kan hoor..
het leven moet wel leuk blijven, dat vind ik ook belangrijk: misschien moet ik voorlopig gewoon alleen proberen gewoon minder zuivel te gebruiken en als ik het gebruik bio..

het leven is ook leuk zonder mayo hoor! (En dat zegt 1 van de grootste voormalig mayo-adepten allertijden)  ;)

oh, die veganaise vind ik nou niet echt okee.. tis grijs!  :o


Dan moet je echt eens die van plamil proberen!!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2004, 23:11:52 »
*Piek krabbelt op haar hoofd en denkt er nog eens over.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #49 Gepost op: 19 oktober 2004, 23:20:16 »
Welkom in de wereld van veggies de liever vegan eten, maar de kaas niet kunnen missen.  :-\

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #50 Gepost op: 19 oktober 2004, 23:37:56 »
Koop je toch Veganaise (of een andere nepperd) bij de natuurwinkel? :)
Je kan trouwens ook proberen zelf wat in elkaar te klussen, maar ik zou niet weten hoe. Er staat geloof ik een recept op het NVV-forum (weet ik niet zeker).

er is hier op het forum ook een draadje over zelfgemaakte veganaise
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2004, 23:38:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #51 Gepost op: 20 oktober 2004, 10:00:39 »
Welkom in de wereld van veggies de liever vegan eten, maar de kaas niet kunnen missen.  :-\
:-[

eigenlijk schandalig zwak van ons toch?
Wanneer vleeseters geen vegetariër willen worden omdat ze het 'vlees zo zullen missen' zeg ik vaak: het went wel! Zeker als je moreel overtuigd bent dat het niet verantwoord is, vind je vlees op een gegeven moment geen prettig idee meer. Hoe kan het dan dat ik er in het zelfde geval maar dan met kaas zo'n moeite mee heb?

Ik denk dat het komt omdat hier al werd gezegd dat het heel moeilijk is om echt totally vegan te leven. Ik zie mezelf al als hele strenge vegetariër: geen leer, geen vlees, geen vis, geen ei (en als het ergens in is verwerkt: scharrelei), weinig melk, weinig vegetarische kaas, geen dierlijke producten zoals gelatine. Misschien moet ik blij zijn met wat ik al doe, ipv de grens steeds verder oprekken: terwijl je je doel nooit echt zult bereiken: en daar word ik persoonlijk níet gelukkiger van, ookal is het moreel minder verantwoord. Ik denk nu: elke bijdrage telt.  
Eet gezond & eet taartjes

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #52 Gepost op: 20 oktober 2004, 10:49:39 »
Ik ook.
Ik eet helemaal geen ei, geen melk, geen roomboter. Dus alleen kaas en heel soms honing.
Ik heb het een jaar geprobeerd, maar op een gegeven moment verlangde ik gewoon naar kaas, niet normaal.
Ik vind het nu zo goed gaan.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #53 Gepost op: 20 oktober 2004, 10:53:04 »
Ik heb het een jaar geprobeerd, maar op een gegeven moment verlangde ik gewoon naar kaas, niet normaal.
zou er een stof in kaas zitten die je af en toe nodig hebt?
ik had namelijk hetzelfde met vette vis, tot ik lijnzaadolie ging slikken, toen was t in één keer weg
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #54 Gepost op: 20 oktober 2004, 11:22:09 »
Welkom in de wereld van veggies de liever vegan eten, maar de kaas niet kunnen missen.  :-\
:'( Het lukt mij ook nog steeds niet hoor. Hoewel mijn kaasgebruik blijft dalen. Ik eet nu bijna geen gewone kaas meer, de smaak is me een beetje gaan tegenstaan sinds ik het veel minder eet. Maar gesmolten kaas (pizza, tosti, kaassaus) en smeerkaas doen me nog steeds heftig kwijlen en kan ik niet laten staan. Komt misschien ook nog wel...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #55 Gepost op: 20 oktober 2004, 12:46:04 »
@Piek: ik berijd maar weer mijn stokpaardje: leven gaat altijd ten koste van ander leven op deze wereld. Dus je moet altijd schipperen. Ik ben dan geen veganist en zelfs niet zo streng vegetarisch als jij dat bent. Maar ik houd het wel al 28 jaar vol, zonder gezondheidsproblemen (afgezien van een auto-imuunziekte). Ik rijd dan weer geen auto en leef relatief heel milieubewust. Dat betekent ook wat indirect voor dierenwelzijn.
Je moet volgens mij(maar ik ga natuurlijk ook maar uit van hoe ik zelf in elkaar zit) zo met je principes omgaan: dat ze een vanzelfsprekend onderdeel van je leefstijl zijn en niet als een offer voelen.
Nu was ik laatste jaren zuivel gaan minderen, maar slik ik nu wel als gevolg daarvan af en toe B12 wat ik eerst beslist niet wilde(met dank aan Machteld), maar dat is ook vanzelfsprekend geworden. Nu weer meer zuivel gebruiken was niet eens een optie die ik overwogen heb.
Ik ben ervan overtuigd dat een pesco-vegetarier het best voor zichzelf zorgt, overigens. Maar vis eten kan ik echt niet. Zeker niet als je ziet hoe men vist en in welke hoeveelheden.
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #56 Gepost op: 20 oktober 2004, 13:00:05 »
Ik ben ervan overtuigd dat een pesco-vegetarier het best voor zichzelf zorgt, overigens.

Zo, dat is een gewaagde uitspraak op een forum waar het wemelt van de strenge vegetariërs en veganisten! ;)


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #57 Gepost op: 20 oktober 2004, 14:59:19 »
Als een echte journalist quote je heel selectief  ;)
de tuin: dat ben ik

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #58 Gepost op: 20 oktober 2004, 15:05:22 »
@Piek:
Je moet volgens mij(maar ik ga natuurlijk ook maar uit van hoe ik zelf in elkaar zit) zo met je principes omgaan: dat ze een vanzelfsprekend onderdeel van je leefstijl zijn en niet als een offer voelen.

Ja en eigenlijk hoe ik nu leef bevalt me erg goed: ik zie mijn 'strenge vegetariërschap' absoluut níet als een offer. Sinds gisteren ben ik me eigenlijk gaan beseffen dat ik me hier heel erg lekker bij voel. Morele bezwaren heb ik nog steeds t.o.v. zuivel en ik gebruik het ook helemaal niet veel: en zo zie ik het: ik hoef het niet helemaal uit te bannen om iets bij te dragen.
Overigens heb ik nog wel een ander argument: mijn vriend is sinds een tijdje ook veggie, wat echt helemaal fijn is. het zou onze gezamenlijke eetcultuur weer enorm scheeftrekken als ik (weer) iets uitban. Ik blijf zuivel gebruiken zolang mijn morele schuldgevoel mijn smaak niet beïnvloedt.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2004, 15:06:06 door piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #59 Gepost op: 20 oktober 2004, 17:50:05 »
Die morele bezwaren ken ik wel. Maar aan de andere kant: de koeien in de wei zien er o.h.a. tevreden uit en ik vind ze altijd mooi om te zien: moeten we ze natuurlijk wel in de wei houden. Een garantie biedt het kopen van biologische zuivel. Ik heb ook geen zin op doktersbezoek te gaan vanwege een voedingsgewoonte, daar heb ik dan weer principiele bezwaren tegen.
de tuin: dat ben ik