Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #160 Gepost op: 26 juni 2005, 01:42:34 »
Barbaar! :(

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #161 Gepost op: 26 juni 2005, 14:17:52 »
mijn kruid is de ketchupfles (ik stoot hier ongetwijfeld mensen mee tegen een zeer been).
:o
ketchup an sich vind ik al vies, maar de fles  :P
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #162 Gepost op: 26 juni 2005, 20:36:17 »
Er komen ineens allerlei vragen op bij mij Kiwi.
 Is dit forum echt zo bepalend dat je na een discussie je leefstijl drastisch wijzigt?
Dat wat je gezegd hebt over veganisme klopt dat niet meer?
Dat wat je gezegd hebt over keuze van jezelf, ligt die grens nu anders?
Als je het gaat hebben over anderen ga je dan net zo sterk de maat nemen als Dodo en andere veganisten?
Meer algemeen:
Het forum is na een weekendje weg wel sterk veranderd, vind ik. Hoe buitenlanders over ons NLers praten vind ik nu ook ineens hier terug: wij zijn zo bepalend in hoe wij vinden dat anderen zich moeten gedragen en de maat moeten nemen dat wij niet voor niets het domineevolkje worden genoemd. En dat bedoelt men niet positief.
Het wij-zij denken, dat impliciet in die andere draad ook besproken werd, is hier nu ineens ook sterk aan de orde.

Het waardevolle, respect en toleratie dreigt hiermee te verdwijnen. Het wezen van respect en tolerantie is namelijk of je in staat bent om iemand vanuit haar/zijn eigen beleving te benaderen en niet als lid van een groep. Om dit duidelijk te maken is van mijn eigen ervaring hiermee.
Als twintiger was ik sterk atheïstisch. Alles wat met geloof te maken had vond ik maar niks, bedacht door mensen die hun verstand niet gebruikten. Totdat ik im mijn hbo-opleiding mensen leerde kennen die handelden vanuit hun geloof, die ik zag worstelen met hun eigen principes (waarom moet ik een niet-gelovige de toegang tot het paradijs ontzeggen terwijl mij ook gevraagd wordt mijn vijand lief te hebben), maar ook geïnspireerd zag door hun overtuiging. Daar kreeg ik respect voor. Van atheïst werd ik dus humanist, iemand die erkent dat anderen leven met de zelfde positieve levenshouding, maar anders geïnspireerd. In een moskee vertelde ik onllangs ook deze ervaring en dat ik nooit hun inspiratie zou krijgen vanuit de koran, vanuit de bijbel, vanuit de mahabharata of andere geschriften, maar dat ik zag dat anderen dit wel zo ervaren. Mijn inspiratie komt vanuit de inleving in mensen, inzet tegen onrechtvaardigheden en invloed aanwenden voor de verbetering van duurzaamheid in onze wereld.
Luisteren, inleven en betrokkenheid zijn positieve universele menselijke waarden. Dichtslaan, veroordelen en agressie zijn de tegendelen ervan. Vrijwel elk mens erkent dit. Ook dat beide afhankelijk van de omstandigheden bij ieder voorkomt. Dit is een houding die mij ook met de christen en de moslim verbindt. Deze houding zit ook in de meer principiële kant van ons forum, het veganisme. Maar het mooie was in het gesprek in de moskee dat we hierover overeenstemming bereikten.
Dit is voor mij de de basis voor discussiëren met elkaar: een sterker principieel iemand gedraagt zich in wezen hetzelfde als ik doe alleen de inspiratie is voor een deel anders. Verdraagzaamheid kan de brug slaan tussen de werelden van verschil bij moslims, christenen en mensen die verdergaande andere principes hebben.
En nu andersom: omdat ik anderen respecteer vanuit hun eigen principes verwacht ik ook dat ik zelf respectvol benaderd word. Ik heb er niets aan als mensen de voet tussen de deur zetten en gaan schreeuwen: "Bekeer U". Vertel maar over je inspiratie, over je twijfels, over je eigen inconsequenties, over alles dat je menselijk maakt. Daar zal ik met genoegen naar luisteren, uit citeren, mee werken en evt. ook inspiraties uit opdoen. Maar nooit laat ik mij opleggen dat ik eigenlijk verkeerd bezig ben.

wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #163 Gepost op: 26 juni 2005, 21:00:34 »
Er komen ineens allerlei vragen op bij mij Kiwi.
 Is dit forum echt zo bepalend dat je na een discussie je leefstijl drastisch wijzigt?
Dat wat je gezegd hebt over veganisme klopt dat niet meer?
Dat wat je gezegd hebt over keuze van jezelf, ligt die grens nu anders?
Als je het gaat hebben over anderen ga je dan net zo sterk de maat nemen als Dodo en andere veganisten?

Als je wat verder terugleest op dit forum dan zie je dat ik eigenlijk al tijden mijn zuivelgebruik zou willen minderen. Waarschijnlijk omdat ik toch voor mezelf het gevoel had dat het niet helemaal te verenigen was met de doelen die ik nastreef. En dat is niet nu opeens na één discussie met Dodo ontstaan, ook discussies met bijvoorbeeld Sander hadden me al eerder aan het denken gezet. En ik heb van de week nog een discussie per PB gevoerd met Dodo, en daarnaast heb ik nog een groot aantal artikelen en sites gelezen. Dus dit forum is wel degelijk de aanleiding geweest om nu een knop in m'n hoofd om te zetten, maar het is niet van het ene op het andere moment gebeurd. En het lijkt nu misschien of Dodo de oorzaak is voor mijn omslag, maar hij is slechts het laatste zetje geweest, en hij heeft zeker niet (bewust) geprobeerd me te bekeren.

En ik ga hierdoor niet anders denken, ik was er al langer van overtuigd dat de zuivelindustrie bijzonder dieronvriendelijk is, maar tot nu toe was ik te laks en/of te gemakzuchtig om daar consequenties aan te verbinden voor mezelf. Ik zei geloof ik een paar dagen geleden nog ergens dat als ik dit allemaal had geweten op m'n 12e ik veganist was geworden i.p.v. vegetariër, maar dat ik het nu, op mijn 35e, niet meer zag zitten om mijn levensstijl drastisch om te gooien. Maar het blijkt toch niet langer verenigbaar, het gevoel van onbehagen aan de ene kant als ik denk aan alles wat er gebeurt in de zuivelindustrie, en de gemakzucht (en verslaafdheid aan kaas) aan de andere kant.

En nee, ik ga nu verder niet anders denken over veganisme. Ik zeg niet dat ik veganist zal worden in de toekomst, maar ik sluit het ook niet uit. Voorlopig ban ik alle zuivel (in ieder geval thuis) uit mijn voeding. Misschien blijft het daarbij, misschien stop ik ooit met het eten van eieren, dat zie ik nog wel. Ik wil het stapje voor stapje doen, het lijkt me toch al lastig genoeg, en ik wil er (zeker buitenshuis) ook niet te krampachtig over doen.

En dat betekent dus ook niet dat ik dieren opeens hoger in waarde acht dan mensen, dat is iets waarin ik het nooit eens zal worden met vegans als DF, MA en Dodo. Zoals ik al schreef; ik ben het nu niet automatisch met hen eens. En uiteraard mag G. ook gewoon bij me blijven wonen, en nog steeds vlees eten en melk drinken en doen wat hij wil. Ik neem niemand de maat, en ik ga ook nog steeds niet voor iemand anders bepalen wat hij of zij mag eten. Iedereen moet voor zichzelf weten waar hij of zij de grens legt, voor zichzelf. En dus ook niet voor een ander.

Ik word gewoon een hele flexibele flexanist. 8)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2005, 21:21:06 door Kiwi »

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #164 Gepost op: 26 juni 2005, 21:10:47 »
Is dit forum echt zo bepalend dat je na een discussie je leefstijl drastisch wijzigt?

Als je een stapje in de richting van het veganisme wilt zetten omdat je jezelf steeds meer hebt kunnen overtuigen en je deze keuze slechts op jezelf zal betrekken (zoals Kiwi ongetwijfeld zal doen, daar lijkt me weinig twijfel over), dan hoeft er toch op geen enkele manier sprake te zijn van een drastische wijziging van je levensstijl?

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #165 Gepost op: 26 juni 2005, 21:18:52 »
Het waardevolle, respect en toleratie dreigt hiermee te verdwijnen. Het wezen van respect en tolerantie is namelijk of je in staat bent om iemand vanuit haar/zijn eigen beleving te benaderen en niet als lid van een groep.

Tolerantie en respect is heel mooi juist Willem, maar waarom zou dat niet net zo goed opgaan voor de belangen van dieren? Wanneer iemand besluit op bepaalde punten de belangen van dieren niet te respecteren door er tegenin te gaan en dus intolerant is naar 'de wens' van dieren om bijvoorbeeld gevrijwaard te blijven van leed, waarom zou die persoon dan zelf gevrijwaard moeten blijven van kritiek op zijn keuze? En dan rijst de vraag, welke kritiek kan wel en welke kan niet, wat jou betreft (want dit is subjectief) en wanneer wordt iemand echt 'intolerant'?

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #166 Gepost op: 26 juni 2005, 21:24:34 »
En dat betekent dus ook niet dat ik dieren opeens hoger in waarde acht dan mensen, dat is iets waarin ik het nooit eens zal worden met vegans als DF, MA en Dodo.

Aarghhh  :devil:

Waar haal je dit toch steeds vandaan? Ik heb je nog nadrukkelijk uitgelegd hoe ik hier over denk (inclusief het gebruik van deze drogreden)!  :P

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #167 Gepost op: 26 juni 2005, 21:25:30 »
Ah, een oeroude kwestie: moet je de intoleranten tolereren? (wanneer je pleit voor tolerantie)
Eet gezond & eet taartjes

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #168 Gepost op: 26 juni 2005, 21:25:49 »
Maar nooit laat ik mij opleggen

Tja, hadden dieren deze mogelijkheid ook maar...  :'(
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2005, 21:29:59 door Dodo »

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #169 Gepost op: 26 juni 2005, 21:29:07 »
Ah, een oeroude kwestie: moet je de intoleranten tolereren? (wanneer je pleit voor tolerantie)

Zo zou je het kort kunnen samenvatten ja. Voor veel mensen hier zal gelden dat het antwoord hierop "nee" luidt wanneer het gaat om mensen die andere mensen niet tolereren, in ieder geval in de meest extreme manier van het woord (bijvoorbeeld Nazi's), terwijl intolerantie van mensen naar andere dieren toe voor de meesten gewoon toelaatbaar is, danwel in ieder geval geen reden is om die personen om die keuze niet te tolereren (waarmee het antwoord op de vraag in dat geval "Ja" zal zijn).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #170 Gepost op: 26 juni 2005, 21:29:44 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #171 Gepost op: 26 juni 2005, 21:29:46 »
En dat betekent dus ook niet dat ik dieren opeens hoger in waarde acht dan mensen, dat is iets waarin ik het nooit eens zal worden met vegans als DF, MA en Dodo.

Aarghhh  :devil:

Waar haal je dit toch steeds vandaan? Ik heb je nog nadrukkelijk uitgelegd hoe ik hier over denk (inclusief het gebruik van deze drogreden)!  :P

 :heehee:

Oké, dan zeg ik het anders:
En dat betekent dus ook niet dat ik mensen opeens niet hoger in waarde acht dan dieren, dat is iets waarin ik het nooit eens zal worden met vegans als DF, MA en Dodo.

Zo beter? ;)

Zespri


Aiko

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #173 Gepost op: 26 juni 2005, 21:32:41 »
Oké, dan zeg ik het anders:
En dat betekent dus ook niet dat ik mensen opeens niet hoger in waarde acht dan dieren, dat is iets waarin ik het nooit eens zal worden met vegans als DF, MA en Dodo.

Dat is meer anders dan je bedoelt, vermoed ik.

Zespri

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #174 Gepost op: 26 juni 2005, 21:32:56 »
Oké, dan zeg ik het anders:
En dat betekent dus ook niet dat ik mensen opeens niet hoger in waarde acht dan dieren, dat is iets waarin ik het nooit eens zal worden met vegans als DF, MA en Dodo.

Zo beter? ;)

Welja... klinkt me als muziek in de oren.  ;)

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #175 Gepost op: 26 juni 2005, 21:33:45 »
Dat is meer anders dan je bedoelt, vermoed ik.

Nee hoor, hoezo?

Aiko

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #176 Gepost op: 26 juni 2005, 21:35:30 »
Dan ligt het aan mij, komt door het veelvuldig 'niet' zeker.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #178 Gepost op: 26 juni 2005, 21:38:45 »
Dan ligt het aan mij, komt door het veelvuldig 'niet' zeker.

Ja, al die twee keren... dat is wel veel inderdaad.  ???

Aiko

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #179 Gepost op: 26 juni 2005, 21:42:58 »
Als je ze tegen elkaar wegstreept krijg je een zin die toch wat anders is.