Vegatopia Forum

Zou jij vlees klaar maken voor een ander?

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Zou jij vlees klaar maken voor een ander?
« Reactie #60 Gepost op: 14 februari 2005, 11:38:39 »
Ook voor mij is prepareren meer iets dat je met een scalpel doet in plaats van een koksmes. Zal inderdaad wel per regio verschillen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

« Reactie #61 Gepost op: 14 februari 2005, 11:43:12 »

Een maaltijd 'prepareren' is wel wat wollig taalgebruik natuurlijk.
Maar ik zal het toch eerder 'prepareren' dan 'toebereiden'.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #62 Gepost op: 14 februari 2005, 11:45:17 »
Maar ik zal het toch eerder 'prepareren' dan 'toebereiden'.
Heb jij niet in een Engelssprekend land gewerkt/werk jij daar niet nog steeds?

Toebereiden is ook niet het woord dat ik normaal zou gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #63 Gepost op: 14 februari 2005, 11:51:52 »

Nog steeds, maar dat is niet de issue. Dit stamt al van lang daarvoor. Twintig jaar geleden zou ik er beslist ook niet van opgekeken hebben als iemand zijn eten prepareert. Wellicht is deze betekenis van het woord in de loop der tijd gewoon in onbruik geraakt?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 11:52:37 door b@ña@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

bienne

« Reactie #64 Gepost op: 14 februari 2005, 18:58:03 »
Ik vind het te ver gaan om geen vlees klaar te maken. Mijn vriend eet gewoon vlees, maar hij kookt vaak. Ik kan moeilijk tegen eters zeggen "Kom zelf je vlees maar bakken".
Het zal dan wel vaak kant en klaar vlees zijn wat zo in de pan kan.
Op mijn werk moet ik ook broodjes klaar maken voor mijn bewoners. Die krijgen gewoon vlees van mij. Alleen... ik eet het zelf gewoon niet. Als mensen komen eten en het niet erg vinden om vegt te eten dan maak ik gewoon vegt klaar.

Ik ga alleen absoluut geen vlees ontleden oid. Bakken, als broodbeleg en met verjaardagen dat vind ik oke.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #65 Gepost op: 14 februari 2005, 19:39:57 »

Nog steeds, maar dat is niet de issue. Dit stamt al van lang daarvoor. Twintig jaar geleden zou ik er beslist ook niet van opgekeken hebben als iemand zijn eten prepareert. Wellicht is deze betekenis van het woord in de loop der tijd gewoon in onbruik geraakt?

Ik denk dat het woord prepareren in de betekenis van bereiden meer streekgebonden is. Ik zou het zelf nooit gebruiken alleen in de betekenis van het voorbereiden van iets voor een nieuwe handeling. Voorbeeld: Een bloem moet geprepareerd worden om het in een kunstwerk te gebruiken. Wellicht voor maaltijden onder de grote rivieren, incl. Vlaanderen?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 19:42:18 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

« Reactie #66 Gepost op: 14 februari 2005, 20:07:35 »

Als Den-Haag onder onder de grote rivieren valt, kan ik daar wel mee leven.
William Shatner

Aiko

« Reactie #67 Gepost op: 14 februari 2005, 20:17:04 »
Valt de Vliet / Rijn-Schiekanaal in de categorie 'grote rivieren'?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 20:17:45 door Aiko »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #68 Gepost op: 14 februari 2005, 20:27:03 »
Blijkbaar een groter gebied dan ik dacht. Waar wordt het woord prepareren wel gebruikt en waar niet?

Stella_Maris

« Reactie #69 Gepost op: 15 februari 2005, 16:47:29 »
Vlees klaarmaken voor een ander? He gatver nee... ik kan het al niet eens aanzien als ik in de winkel ben, en als ik bij vleeseters eet zorg ik altijd dat de spullen die ik eet ook niet in de buurt zijn gekomen van vlees of keukengerei dat in aanraking is gekomen met vlees. Daarom ga ik ook niet zo vaak uit eten... Ik vind vlees echt zo ranzig...  :-X

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #70 Gepost op: 15 februari 2005, 20:36:02 »
Ook bij mij klinkt prepareren wel als iets dat je met eten kan doen. Maar ik ben niet echt streekgebonden, dus regioconclusies zijn daar moeilijk uit te trekken.

death threat

« Reactie #71 Gepost op: 19 februari 2005, 01:19:08 »
Prepareren is niet mijn standaard zegswijze wat betreft het voorbereiden van voedsel hoor. (het is inderdaad ietwat ongebruikelijk) Soms is het echter gewoon leuk om wat af te wijken van de meest standaard formulering ;)

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #72 Gepost op: 19 februari 2005, 14:46:20 »
Ik woon in een gemengd gezin. Vlees klaar maken zal ik nooit doen voor een ander. Het enige wat ik wel eens doe is een enkele keer een visticks omdraaien in de pan.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

« Reactie #73 Gepost op: 19 februari 2005, 14:56:35 »
En wat is dan het verschil tussen een visstick en ander vlees/ vleesproducten?

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #74 Gepost op: 19 februari 2005, 23:48:09 »
Die vraag had ik wel verwacht, maar ik verwachtte ook wel een beetje dat men mij wel begreep wat ik bedoelde om zo geen ellenlange verhaal te moeten ophangen.

Het is nu eenmaal in een gezin even anders dan dat je kinderen hebt. Het is een heel geregel steeds weer iedere dag.

Voorbeeld,woensdag als ik thuis kom moet ik snel eten want mijn oudste moet volleyballen en die breng ik dan weg. Op dat moment dat ik thuis kom moet mijn vriendin de jongste halen van volleybal per fiets en heeft de vissticks (je weet wel van die staafjes)  in de pan gelegd en vraagt aan mij of ik het in de gaten wil houden. Als mijn jongste dochter dan thuis komt kan ze gaan eten.
(en dit is dan alleen de woensdag)
Overigens kan het ook wel eens een kaassoufle zijn of iets vegetarisch.
Dat met een visstick komt dan 1 keer in de drie of vier  weken voor ongeveer.

Mijn vriendin zorgt er ook voor dat mijn eten klaar is als ik thuis kom.

Maar ze weten wel dat daar mijn grens ligt.
Plakjes vlees zou ik nooit op een boterham voor de kinderen doen.
Ook een gehaktbal, filet of kip zal ik niet in de pan gooien.

Gelukkig wordt er weinig vlees gegeten, steeds vaker (maar nog te weinig) komen er ook vegetarische burgers of tahoe op tafel, soms ook vegetarisch gehakt.
Het vlees wat er nog gegeten wordt noem ik gemakshalve kindervlees. Vissticks, gehaktballetje, nuggets, knakworstje. Niet echt herkenbaar meer als vlees.

Natuurlijk heb je gelijk dat vistick ook vlees is.

Iets meer dan twee jaar geleden heb ik meegedaan aan een actie  bij een kippenslachtbedrijf.
Ik zag toen al die vrachtwagens met kippen de fabriek in rijden en even later weer leeg uitkomen, ik zie het nog voor mij. Een dag later toen wij aan tafel gingen at de rest van het gezin kip bij de groente. Ik ben toen van tafel gelopen en wij hebben toen best ruzie hierover gehad.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #75 Gepost op: 20 februari 2005, 00:13:05 »
Lastig probleem Dick! Dan heb ik het heel wat makkelijker. Ik kook en ieder accepteert dat het zonder vlees of vis is. Bovendien vindt ieder het (meestal) lekker. Mijn partner eet ook vegetarisch, mijn kinderen eten alleen buiten de deur wat onduidelijks. Ik zou niet weten hoe ik zou handelen in jouw geval. Ik kan mij ook voorstellen dat je je afkeer liet blijken bij dat kipvoorval. Destijds besloot ik vegetarisch te gaan eten toen ik de voorbij een varkensslachterij fietste en de beesten hoorde gillen. Voelde me schuldig en na mijn besluit hoorde ik het gillen nog wel maar was het schuldgevoel weg, alleen het medelijden was er nog.

Paula

« Reactie #76 Gepost op: 20 februari 2005, 22:40:32 »
Nee, ik koop niks wat met dierenleed te maken heeft en maak het ook niet klaar. Op verjaardagen en dergelijke en ook op onze komende bruiloft is alles vegetarisch. Als ik bij andere mensen kom zeg ik altijd dat ze zich niet druk hoeven maken om ons.

ilse_

« Reactie #77 Gepost op: 21 februari 2005, 16:18:32 »
Bij ons is het niet echt aan de orde, mijn vriend eet gewoon wat ik kook en dat is zonder vlees etc.
Hij kookt tweemaal per week, maar ook gewoon zonder vlees.
Af en toe eet hij een hamburger maar die bakt hij zelf  :)

marloes

« Reactie #78 Gepost op: 23 februari 2005, 21:19:18 »
mijn vriend is geen vegetarier ik wel dus ik maak voor hem wel vlees klaar ook al blijf ik het moeilijk vinden.
groetjes,marloes :)

Jippia

« Reactie #79 Gepost op: 07 maart 2005, 12:34:54 »
Bij mij thuis maak ik natuurlijk geen vlees klaar, maar als ik bij een ander eet en die vraagt of ik even het vlees voor haar omdraai, dan doe ik dat gewoon. Als we bij mijn ouders zijn, kook ik ook wel eens en dan moet er perse vlees bij want dat willen mijn vader en mijn pleegbroers nou eenmaal. Voor mijn moeder maakt het niet uit en voor mijn man ook niet. In die zin heb ik al veel gewonnen, want mijn moeder stond daar ook niet zo open voor. Ik denk dat ze bang was dat ze het niet lustte.  :)