Vegatopia Forum

Zou jij vlees klaar maken voor een ander?

Marlein

Re:Zou jij vlees klaar maken voor een ander?
« Reactie #40 Gepost op: 03 december 2004, 11:12:30 »
Ik denk niet dat ik snel vlees zou klaarmaken voor een ander, niet zozeer omdat ik het perse niet wil ofzo maar meer omdat ik niet zo goed weet wat ik ermee moet! Er is eigenlijk maar 1 ding dat ik absoluut niet maak en dat is kippepootjes omdat ik het goor vind uitzien en aanvoelen. Maar eigenlijk denk ik er meestal niet zo over na, ik maak gewoon vegetarisch eten klaar als mensen bij mij komen. Ik heb ook wel eens bij mijn schoonouders gekookt, 1 keertje groentesoep ("he, zonder balletjes?" JA ZONDER BALLETJES) en een keer burrito's met vega gehakt in plaats van gewone, ze vonden het allebei niet zo heel lekker maar dat komt denk ik meer omdat ze echt ongelofelijk traditioneel zijn, altijd aardappels, groente en vlees of voor mij een vleesvervanger. IK was er in de zomer een paar weken geweest en ik werd op het laatst helemaal gek van het saaie eten! En dan zeggen sommige (bevooroordeelde) mensen dat vegetarisch eenzijdig en saai is!

Heleen

« Reactie #41 Gepost op: 10 december 2004, 00:22:06 »
Op m'n werk kom ik er niet onderuit, ik werk in een ziekenhuis.
Van de week moest ik dus de soep opdienen, het was lamsoep en vond het zo verschrikkelijk stinken en dan toch met een glimlach op proberen te dienen. Vreselijk.
Gelukkig zijn er onder de patienten steeds vaker vegetariers.

Thuis met feestjes serveer ik nooit vlees, alhoewel ik er niet altijd onderuit kom. M'n aanhang is nog niet helemaal om, dus heel af en toe komt er toch een scharrelkipfilet in de pan. Hierbij moet ik vermelden dat m'n aanhang zo'n echte vleeseter was, incl speklappen!! Gelukkig vind hij dit nu ook allemaal stinken en is hij zeer tervreden met de vervangers en kaapt dus m'n vegaballetjes van m'n bord.

Offline Sven

• 3.925
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: 10 december 2004, 00:32:25 »
Op m'n werk kom ik er niet onderuit, ik werk in een ziekenhuis.

Dat is een hele andere situatie. Daar kan je het niet weigeren. Maar je hoeft het toch niet aan te raken, hoop ik.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Monique

« Reactie #43 Gepost op: 14 december 2004, 06:30:06 »
Ik heb afgelopen zondag wel (met afschuw) voor mijn oma 2 boterhammen met ham belegd.
Oma kan niet meer lopen en ze wilde wat eten (brood belegd met ham :-\) en het personeel was druk...
Maar voor mijn oma doe ik veel dus met de gedachte het is voor mijn oma heb ik die 2 boterhammen belegd.
Daarna wel heel goed mijn handjes met zeep gewassen ::)  

Offline Viz

• 395
« Reactie #44 Gepost op: 14 december 2004, 11:24:41 »
Mijn oma is dol op tartex :D
'fish are friends, not food!'

Tamara

« Reactie #45 Gepost op: 22 december 2004, 23:26:20 »
Ik zou zelf geen vlees klaarmaken voor een ander, en kopen ook niet.
Dat moet die persoon zelf maar doen vind ik.
Maar als je in de Zorgsector werkt, zoals mijn moeder bijv. dan moet je wel.
Je kunt de mensen niet dwingen.

Offline renske

• 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
« Reactie #46 Gepost op: 26 december 2004, 16:25:28 »
Lastig.... ik moet toegeven dat ik het af en toe wel doe, maar absoluut met afschuw..
Voor mijn lieve buurkat Pusjkin een blikje Whiskas openen en het in zijn bakje prakken :-X
Voor een catering van 20 personen kip in balsamico maken en uitserveren :-\
Voor mijn collega's bij de lunch haring en makreel halen...

Tamara

« Reactie #47 Gepost op: 26 december 2004, 21:05:48 »
Citaat
ik moet toegeven dat ik het af en toe wel doeVoor mijn collega's bij de lunch haring en makreel halen...

kun je dit niet gewoon weigeren?
Bij mijn broer op het werk hadden ze laatst wat te vieren.
Het was de bedoeling dat iedereen 1 Euro in de pot zou stoppen zodat ze wat snacks konden halen bij de Cafetaria.
Hij heeft simpelweg geweigerd.
En zijn collega's hadden daar wel begrip voor(gelukkig)
Zo laat je namelijk duidelijk zien waar je voor staat.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #48 Gepost op: 26 december 2004, 22:40:45 »
tja... het verzorgen van de lunch (voor mijn 11 non-veggie-collega's) is (helaas) een van mijn taken.... Als ik geen broodbeleg (lees: vleeswaren en vis :-X) meer aanschaf, dan krijg ik te maken 11 hongerstakende boze mannen... :-\

Pien

« Reactie #49 Gepost op: 27 december 2004, 12:35:17 »
Ik ben blij dat ik zelf kan bepalen wat ik koop en kook! Geen werklunch dilemma's etc.. Ik draag ik geen geval bij aan de vleesconsumptie, in mijn supermarktmandje geen biefstuk Ik heb gelukkig van die "ruimdenkende" vrienden die het altijd geweldig vinden om weer eens vegetarisch te eten; ze vinden het altijd "zo knap" van me (ze zouden het "zelf nooooit kunnen"). Ik vind het overigens heel normaal om je tot op zekere hoogte aan te passen aan de gang van zaken bij anderen thuis. Ik ga op een feestje toch ook niet vragen of er andere muziek aan kan?

ManuelRegien

« Reactie #50 Gepost op: 31 december 2004, 14:47:11 »
Voor mij is het een simpel antwoord; nee. Ik zou geen vlees klaarmaken voor een ander, en ik zou het de ander ook niet toestaan om in mijn huis vlees te bakken.

Groetjes,

Manuel

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 03 januari 2005, 21:56:00 »
Ik ben er in al die 35 jaar dat ik geen vlees eet nooit mee geconfronteerd geweest. Wel veel eters gehad. Zelfs mensen in huis die langer bleven. Eén iemand zei na 14 dagen: "goh eten jullie geen vlees"? Had er door het gevarieerde eten niets van gemerkt. Op één of andere manier straal je iets uit. De dochter van mijn huidige partner (18 jaar) heeft een studentenbaantje als serveerster in een pizzeria. Ze kwam laatst thuis en maakte een beetje pizzeria-eten warm waar vlees in zat. Ze zei zelf dat ze er moeite mee had en vreemd vond om dat in dit huis te doen. Het paste niet of zo.  
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #52 Gepost op: 03 januari 2005, 22:02:44 »
Citaat
Het was de bedoeling dat iedereen 1 Euro in de pot zou stoppen zodat ze wat snacks konden halen bij de Cafetaria.

Bij mij laatst op de afdeling gingen ze ook wat lekkers voor bij de koffie halen uit de pot. Komen ze terug met saucijzenbroodjes!! >:(
Bij de KOFFIE????
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Tamara

« Reactie #53 Gepost op: 06 januari 2005, 16:25:33 »

Citaat
Bij mij laatst op de afdeling gingen ze ook wat lekkers voor bij de koffie halen uit de pot. Komen ze terug met saucijzenbroodjes!! >:(
Bij de KOFFIE????

Tsja, lekkerbekjes willen alles wel bij de koffie :P
Daar zijn het smulpaapjes voor, maar ze weten niet meer van het bestaan van de Koffiekoek af(zonde, diervriendelijk en lekker, als je het in de koffie dipt) :D
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 16:26:18 door Magic Aura »

mirrrie

« Reactie #54 Gepost op: 09 februari 2005, 12:12:20 »
Ik maak ook nooit vlees klaar (zou eigenlijk niet weten hoe het moet ook... ben vega geworden voor ik het ouderlijk huis verliet en kookte daar niet zo vaak. Eigenlijk vooral pasta.) voor visite en alle vrienden en familie komen nog steeds met plezier bij ons eten. Al heeft mijn zwager een enstige quornallergie, dus die doe ik geen plezier met vleesvervangers. Ik zal alleen mijn visite niet zo snel een groenteburger oid voorschotelen. Daar moet je echt van houden. Op sportkamp sta ik bijvoorbeeld wel worstjes tussen broodjes te stoppen. Het voelt wel raar, maar je kunt moeilijk al die kinderen zelf in de pan laten vissen naar een worstje.

Bij mezelf vraag ik me bijvoorbeeld wel wat ik zou doen als ik zelf kinderen zou hebben. Als ze vlees willen eten dan moeten ze dat zelf weten. Maar ik zou het niet klaar willen maken. En hoe doe je dat met een kinderfeestje? Je wilt ook niet dat je kind raar gevonden wordt omdat ze geen friet met frikandel of worstjes ofzo krijgen. Of valt dat wel mee. Ik heb daar verder geen ervaring mee eigenlijk.

death threat

« Reactie #55 Gepost op: 13 februari 2005, 14:40:02 »
Nee dit zou ik uit principe nooit doen, ik keur het consumeren van vlees af. Het is tot daar aan toe dat andere mensen lijken wensen te eten, het gaat mij echter te ver als ze van mij zouden verwachten dat ik deze ook nog voor hen zou prepareren...

Aiko

« Reactie #56 Gepost op: 13 februari 2005, 15:17:44 »
Leuk spreekwoordelijk gebracht.
Hmmm, prepareren is toch meer conserveren?

Hoe doen de honden- of kattenliefhebbers (of andere vleesetende dieren) dat dan met blikvoer? Mijn kat eten geven vind ik niet zo'n probleem, eigenlijk. Ik heb er grotere problemen mee om dat voor mensen te doen. Waarom weet ik niet. Vast deels omdat kattenvoer een bijproduct is, maar dat snijdt natuurlijk weinig hout... Iemand soortgelijke ervaring?

Offline Anya

• 737
« Reactie #57 Gepost op: 14 februari 2005, 10:59:33 »
Ik heb er geen probleem mee om mijn kat vlees te geven omdat hij het nodig heeft en, cru gesteld, langzaam dood zou gaan als ik het hem niet gaf en dan zou ik mijn verantwoordelijkheden natuurlijk niet goed nakomen. Met mensen zit dat helemaal anders, op alle vlakken (o.a. ze hebben het niet nodig en zijn niet van mij afhankelijk).

Préparer = bereiden, voorbereiden, klaarmaken
Conserver = bewaren

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #58 Gepost op: 14 februari 2005, 11:19:36 »
In Nederland heeft prepareren meer met het klaarmaken van een specimen voor onderzoek (denk aan een preparaat voor onder de microscoop, dat doet me altijd terugdenken aan biologielessen) te maken dan met het toebereiden van een maaltijd. Vandaar dat Aiko er niet eens zo ver van af zat met zijn gok dat het met conserveren (als in op sterk water zetten) te maken heeft.

Nou snap ik wel dat jij als Vlaming met de franstalige oorsprong komt, maar ik vermoed echter dat Doodsbedreiging het aan het Engels ontleend heeft.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #59 Gepost op: 14 februari 2005, 11:30:39 »

???
Ik vind prepareren een redelijk normaal woord als het om het bereiden van eten gaat hoor.
Ook zonder Frans of Engels.
Misschien is de gangbaarheid van het woord streekgebonden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner