Vegatopia Forum

Zou jij vlees klaar maken voor een ander?

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zou jij vlees klaar maken voor een ander?
« Reactie #100 Gepost op: 27 april 2005, 14:04:05 »
Nee, dat denk ik niet. Maar dat zal de kaas en de augurk etc. ook wel niet geweest zijn.
Als je daar ook aanvast blijft houden, denk ik dat je kinderen (bijna) alle tractaties wel over kunnen slaan......

Maar nogmaals, ik heb helemaal geen kinderen, dus blijft voor allemaal maar theoretisch.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #101 Gepost op: 27 april 2005, 14:37:56 »
Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze niet verbieden om vlees te eten. Maar daan ben ik geloof ik een uitzondering in?
Ik heb zelf de keuze gemaakt om geen vlees te eten en ik zou mijn kinderen ook die keuze zelf laten maken. Niet dat ik thuis vlees zou gaan staan bakken, maar bij iemand anders zouden ze het dan wel mogen proeven en als ze het lekker vinden, tja, dan is dat maar zo en dan leg ik wel uit waarom ik het niet eet en dan mogen ze zelf beslissen.

Ik heb zelf ook de mogelijkheid gekregen om bepaalde beslissingen te nemen (bijvoorbeeld met betrekking tot roken en drinken) als mij iets ontzegd werd, dan wilde ik het juist heel graag hebben... Als ik kinderen krijg met mijn karakter dan weet ik dat het beter is ze zelf keuzes te laten maken dan dat ik ze dingen opdring, want dan willen ze het juist ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

« Reactie #102 Gepost op: 27 april 2005, 14:41:08 »
Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze niet verbieden om vlees te eten. Maar daan ben ik geloof ik een uitzondering in?

Ik zou ze in eerste instantie wel proberen vegetarisch op te voeden, maar met een (dan waarschijnlijk nog steeds) vleesetende vader zou ik het ze moeilijk kunnen verbieden. Ik hoop natuurlijk wel dat ze er zelf voor kiezen om geen vlees te eten, maar dat moet je natuurlijk altijd maar afwachten.
En misschien krijg ik G. wel zo ver dat hij tegen die tijd ook thuis geen vlees meer eet, dan wordt 't al een stuk makkelijker!

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #103 Gepost op: 27 april 2005, 14:45:15 »
Ik heb zelf ook de mogelijkheid gekregen om bepaalde beslissingen te nemen (bijvoorbeeld met betrekking tot roken en drinken) als mij iets ontzegd werd, dan wilde ik het juist heel graag hebben... Als ik kinderen krijg met mijn karakter dan weet ik dat het beter is ze zelf keuzes te laten maken dan dat ik ze dingen opdring, want dan willen ze het juist ;)

Dat is zo. Echter denk ik dat het pas begint in de pubertijd. Dan gaan ze zich wat verzetten. Dus ik zou mijn kinderen zonder vlees opvoeden tot die tijd en thuis sowieso geen dierlijke dingen, maar ik zal ze tegen die tijd duidelijk maken waarom, hoe etc. en ook dat ze dus een eigen keuze hebben.
Stem op de Partij voor de Dieren

Elsbeth

« Reactie #104 Gepost op: 27 april 2005, 14:47:01 »
Ik vraag me toch af of het wel gezond is om een kind helemaal veganistisch op te voeden, helemaal de eerst levensjaren. Maar goed.  :shutup:

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #105 Gepost op: 27 april 2005, 15:04:56 »
Ik vraag me toch af of het wel gezond is om een kind helemaal veganistisch op te voeden, helemaal de eerst levensjaren. Maar goed.  :shutup:
Zolang ze alle voedingsstoffen binnen krijgen is er niks aan de hand. Net als met andere dieten.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #106 Gepost op: 27 april 2005, 15:08:06 »
Moet je alleen niet zo'n kieskeurig kind hebben, dat niks wil eten..... en aangezien ze zeggen dat je alles terugkrijgt wat je je ouders hebt aangedaan.........  :-\

Elsbeth

« Reactie #107 Gepost op: 27 april 2005, 15:12:18 »
Zolang ze alle voedingsstoffen binnen krijgen is er niks aan de hand. Net als met andere dieten.
Dat lijkt me dus heel moeilijk bij veganistische voeding, sowieso voor volwassenen maar helemaal voor kinderen die andere stoffen meer/minder nodig hebben etc. Ik ga wel eens rondsurfen.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #108 Gepost op: 27 april 2005, 15:41:54 »
Dat lijkt me dus heel moeilijk bij veganistische voeding, sowieso voor volwassenen maar helemaal voor kinderen die andere stoffen meer/minder nodig hebben etc. Ik ga wel eens rondsurfen.

Vraag maar aan Wanda op het forum van het NVV. Ze heeft haar kinderen vegan opgevoed. Ze zit soms ook wel op vegatopia.
En vegan voor volwassenen is echt niet lastig hoor. Je kan het je alleen zelf lastig maken. :)

Mij lijkt het niet echt lastiger te zijn, dan anders. Je moet je natuurlijk goed verdiepen in voeding voor kinderen, maar dat lijkt me logisch toch?

Citaat
Moet je alleen niet zo'n kieskeurig kind hebben, dat niks wil eten.....
Kinderen houden toch van groente ;)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 15:42:35 door Dr@gonfly »

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #109 Gepost op: 27 april 2005, 15:54:42 »
Ja, grappig  :O  ;D Ik lustte geen sla, geen tomaat, geen aubergine, geen peulvruchten en/of bonen, geen spruiten, geen zuurkool, meestal ook geen bloemkool (dat wisselde nog wel eens), geen gekookte wortels, geen uien, geen champignons, geen komkommer, geen radijs en ga zo nog maar ff door.......
Spinazie, dat luste ik wel!! En andijvie als er een dikke (dikke!!) laag mayo overheen mocht.
Oh, appelmoes lustte ik ook niet..........

't allemaal goed gekomen hoor, sommige dingen vind ik nog steeds niet lekker (zoals bonen/peulvruchten), maar zo lastig ik vroeger ben ik echt niet meer.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 15:55:25 door Nevyn »

Offline Anya

• 737
« Reactie #110 Gepost op: 27 april 2005, 15:57:45 »
Nee, dat denk ik niet. Maar dat zal de kaas en de augurk etc. ook wel niet geweest zijn.
Als je daar ook aanvast blijft houden, denk ik dat je kinderen (bijna) alle tractaties wel over kunnen slaan......

Jamaar dat is anders: niet-biologische groenten en kaas zijn niet gevaarlijk...

Ik moet vaak denken aan een reportage die ik jaren geleden heb gezien, over één van de eerste BSE-slachtoffers: een meisje dat op haar 14 vegetariër geworden was en op haar 19 BSE had gekregen (ik denk toch dat het ongeveer zo zat; ik lijk wel Lovelocker nu :P). Dat was echt tragisch: ze was besmet toen ze nog braafjes vlees at omdat het zo hoorde.

Waarschijnlijk omdat ik zo onder de indruk was van die reportage, zou ik persoonlijk mijn kind (als ik kinderen zou willen, dus) nooit iets geven dat BSE kon overdragen. Voor zover ik weet, is dat dus (niet-biologisch?) vlees en mogelijk ook gelatine. Daarnaast zijn er ook nog de hoge antibioticaconcentraties en zo. Ik geloof toch dat dat allemaal erger wordt; toen ik zelf klein was, was vlees nog "gezonder" denk ik. Ik zou mijn kind dus die rommel niet toestaan gewoon omdat het zich anders uitgesloten voelt; dat is dan maar jammer.

Moet je alleen niet zo'n kieskeurig kind hebben, dat niks wil eten..... en aangezien ze zeggen dat je alles terugkrijgt wat je je ouders hebt aangedaan.........  :-\

Goh, dan zou ik tóch een kind moeten hebben... ;)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 15:59:47 door Anya »

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #111 Gepost op: 27 april 2005, 16:00:32 »

Oh, dus er is toch nog hoop voor me???!!  :o

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #112 Gepost op: 27 april 2005, 16:15:37 »
't allemaal goed gekomen hoor, sommige dingen vind ik nog steeds niet lekker (zoals bonen/peulvruchten), maar zo lastig ik vroeger ben ik echt niet meer.

Ik hou alleen van boontjes en broccoli en wortels (en dat luste ik vroeger ook niet). En dingen die geroerbakt zijn. De rest vind ik maar niks... :)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 16:15:57 door Dr@gonfly »

Kiwi

« Reactie #113 Gepost op: 27 april 2005, 16:20:18 »
De rest vind ik maar niks... :)

Een veganist die geen groenten lust... ??? dan blijft er maar weinig over voor je om te eten! :-\

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #114 Gepost op: 27 april 2005, 16:20:24 »

Ik hou alleen van boontjes en broccoli en wortels (en dat luste ik vroeger ook niet). En dingen die geroerbakt zijn. De rest vind ik maar niks... :)

Ach, ik ben nog steeds wel wat kieskeurig misschien, maar vroeger was ik echt hopeloos. Ik moet mijn ouders af en toe wel tot wanhoop hebben gedreven.........met appelmoes kun je normaal gesproken nog een hoop naar binnen krijgen bij kinderen, maar ja, niet bij mij dus........

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #115 Gepost op: 27 april 2005, 16:21:10 »
t gaat een beetje offtopic
Eet gezond & eet taartjes

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #116 Gepost op: 27 april 2005, 16:27:00 »
Ja, je hebt helemaal gelijk Sorry

Om weer even op het topic terug te komen, ik zou eventueel wel vlees klaar kunnen maken, verwacht niet dat het lekker wordt, maar 't kan wel. Maar als je bij me komt eten eet je gewoon met de pot mee. Van te voren mag je vertellen wat je niet lekker vind, daar hou ik rekening mee, maar over wel/geen vlees moet je niet zeuren, ga je maar ergens anders eten. Niet dat iemand daar ooit over gezeurd heeft hoor. Mijn vader is een echte vleeseter, maar zelfs die vindt het doodnormaal dat hij bij mij vegetarisch te eten krijgt.
Ik heb er dus niet hele grote bezwaren tegen, zoals ik bij sommige mensen lees, maar ik doe het ook weer niet heel graag ofzo.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #117 Gepost op: 27 april 2005, 16:51:06 »
De rest vind ik maar niks... :)

Een veganist die geen groenten lust... ??? dan blijft er maar weinig over voor je om te eten! :-\

Ik eet het in eerste instantie voor de voedingsstoffen. Of ik het nou lus of niet. Als het lekker is, dan is het gewoon een extra positief puntje :)

Offline Viz

• 395
« Reactie #118 Gepost op: 27 april 2005, 19:32:37 »
Ik eet het in eerste instantie voor de voedingsstoffen. Of ik het nou lus of niet. Als het lekker is, dan is het gewoon een extra positief puntje :)

wat een Calvinistisch gedachtegoed!
Ik vind eten juist ook om van te genieten en voor de gezelligheid, als een sociale bezigheid.

(En aan het gesmak van de konijnen te horen denken zij er net zo over ;)  Leuk detail misschien dat we meestal gelijk met de konijnen eten. Extra gezellig dus :D )
« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 19:33:43 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #119 Gepost op: 27 april 2005, 19:36:06 »
wat een Calvinistisch gedachtegoed!
Ik vind eten juist ook om van te genieten en voor de gezelligheid, als een sociale bezigheid.
Hier thuis eet ik ook meer voor de lekkerheid, want die luxe heb ik. Maar toen ik op curacao was, toen was het belangrijker voor mij om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.
Thuis eet ik ook wat mee wat de pot schaft zeg maar... misschien dat ik liever wat anders eet, maar de voedingsstoffen zijn wel belangrijk natuurlijk. Functioneel eten. :)