Vegatopia Forum

Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #60 Gepost op: 25 maart 2005, 14:05:52 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.

Ze horen en ze luisteren,
maar komt dat ook aan?
Ja hoor, ik word zelfs gevraagd om adviezen te geven en die worden ook nog uitgevoerd  :)

Ik heb nou niet echt het idee dat men luistert.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #61 Gepost op: 25 maart 2005, 14:08:13 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.

Ze horen en ze luisteren,
maar komt dat ook aan?
Ja hoor, ik word zelfs gevraagd om adviezen te geven en die worden ook nog uitgevoerd  :)

Ik heb nou niet echt het idee dat men luistert.
Heeft er misschien mee te maken hoe je het brengt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

andrez

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #62 Gepost op: 09 mei 2005, 16:25:58 »
Heb onlangs ook in m'n maag gezeten met een jas die bij nader inzien (toch gelukkig) niet van leer bleek te zijn. Trouwens, een zegen rust er niet op want hij moest in korte tijd al twee keer hersteld worden!

Het is zoals met veel dingen, denk ik, de mate waarin, de regelmaat waarmee en de manier waarop .
Vroeger at ik dagelijks vlees, daarna bewust minder en ten slotte geen vlees en geen vis meer. De keren dat ik leren kleding of iets dergelijks koop zijn zeldzaam, dus weegt dat toch minder zwaar voor mijn gevoel. Daarbij komt dat leer meestal een restproduct is. Bij voorkeur koop ik het echter niet en daarmee ben ik er wel bewust mee bezig, waarmee al veel gewonnen is.

Laten we niet vervallen in dog- en stigma's want daar is nog nooit veel anders dan ellende van gekomen.

andrez

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #63 Gepost op: 12 mei 2005, 10:55:58 »
Strikt genomen valt daar weinig tegen in te brengen, maar de andere argumenten blijven wat mij betreft (voorlopig?) overeind. Dus de mate waarin e.d..

Alles heeft natuurlijk te maken met een bepaalde bewustwording (of het ontbreken daarvan!), waarin ieder mens voor zich een ontwikkeling doormaakt en keuzes maakt v.w.b. hoe ver hij/zij daar in wil gaan.

Wat ook enigszins blijft, is me toch niet helemaal in m'n sas voelen omdat een jas van leer gemaakt lijkt terwijl het namaak is. Maar misschien is dit roomser dan de Paus, terwijl ik weer minder of geen moeite heb met bijvoorbeeld een leren portemonnaie, een leren tas, leren schoenen of een leren riem. Een eigenaardig onderscheid, wat toch te maken zal hebben met wat het meest in het oog springt en (schijnbaar) meer aanvaardbaar is voor jezelf en mensen die er ook mee bezig zijn.

Miezemiez

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #64 Gepost op: 12 mei 2005, 11:14:53 »
Ik denk toch dat het persoonlijk is, ik kan het gewoon niet meer, als ik denk dat het huid van een dier is net zoals de vacht van bv mijn kat. Waarom wel fel tegen bont zijn en niet fel tegen leer?

Ik heb minder dan een handvol leren producten, en die draag ik gewoon tot ze op zijn, maar ik koop geen nieuw. Je steunt toch de industrie die dieren gebruikt, hoe dan ook.

Of het voor je zelf te verantwoorden is is heel persoonlijk. Dat gevoel heb je of dat heb je niet.

SanderV

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #65 Gepost op: 17 mei 2005, 12:58:46 »
Ik zal vast nog wel eens leer dragen/kopen omdat je het niet overal even goed aan kunt zien. Wil geen leren banken, jassen e.d. , heb toen ik 2 jaar geleden voor het laatst schoenen kocht (bij toeval) vega skateschoenen gekocht. Heb nu ter vervanging van de legerkisten bij Vega-life de Combat Boots van Vegetarian Shoes besteld :)

Monique

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #66 Gepost op: 10 september 2005, 06:28:01 »
Hey,

Ik vind het niet echt leuk dat ik met leren schoenen moet rondlopen, maar mijn mama zegt (klinkt kinderachtig hé  :P)

Nee, dat vind ik persoonlijk niet kinderachtig hoor, maar dat komt misschien omdat ik altijd, zelfs na mijn moeder haar overlijden :'(, altijd "mama" heb gezegd en trouwens nog zeg als ik over haar praat (en dat is vaak!). :)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #67 Gepost op: 10 september 2005, 16:00:48 »
Nee, ik kan geen leer gebruiken zonder mij schuldig te voelen!

Maaar: ik ben ruim een half jaar vegetarier, met alles d'r op en d'r aan: geen gelatine, geen e-nummers, geen vit d3, weinig zuivel producten en dan alleen biologisch en af en toe een stukje biologische kaas (vega stremsel). Ik heb nog wel een "normaal" fototoestel, maar gebruik m zelden en ga binnenkort een digi kopen.

Ik heb nog geen moment gehad dat ik nieuwe schoenen nodg had. Ik had mijn zomerschoenen al in decmber gekocht (was toen nog geen vega) maar weet nog niet hoe ik dat straks ga doen als de winter voor de deur staat! Ik wil geen leren schoenen, maar vind het assortiment op die vega-site's ook niet echt denderend! Ik ben al van die goedkope schoenenzaken langs geweest, maar nog niet echt iets gevonden. Ik zou in ieder geval nooit meer een leren riem/jas/bankstel of zo iets kopen. Ik heb een suede jasje, erg mooi maar ik trek 'm niet meer aan. het voelt gewoon niet goed meer. Met schoenen heb ik dat iets minder. Misschien omdat het maar aan je voeten zit, daar ver weg beneden  ;)


Macka

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #68 Gepost op: 10 september 2005, 22:37:45 »
Ik heb nog wel een paar stel leren schoenen, van jaaaren geleden toen ik nog geen vegetarier was, en die draag ik nog wel, maar ik koop geen dingen van leer meer (tenzij het iets is waarvan dus echt helemaal geen versie zonder leer te vinden is, maar dat komt gelukkig zelden voor)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #69 Gepost op: 11 september 2005, 08:19:35 »
Ik wil geen leren schoenen, maar vind het assortiment op die vega-site's ook niet echt denderend!

Dat is wel de consequentie van je keuze: het assortiment om uit te kiezen wordt gereduceerd tot weinig op z'n hoogst en tot nul in het slechtste geval. Ik word zelf steeds makkelijker in dit soort zaken. En aan de andere kant denk ik zelfs: bij bepaalde vegetarische winkels wil ik uit principe helemaal niet kopen.


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #70 Gepost op: 11 september 2005, 11:26:52 »
Ik word zelf steeds makkelijker in dit soort zaken. En aan de andere kant denk ik zelfs: bij bepaalde vegetarische winkels wil ik uit principe helemaal niet kopen.

Uit welk principe?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #71 Gepost op: 11 september 2005, 21:58:55 »
Ik word zelf steeds makkelijker in dit soort zaken. En aan de andere kant denk ik zelfs: bij bepaalde vegetarische winkels wil ik uit principe helemaal niet kopen.

Uit welk principe?

Had ik beter niet kunnen zeggen. Trek ik terug.

Steef

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #72 Gepost op: 23 september 2005, 16:22:41 »
Voor dames die op zoek zijn naar modieuze schoenen zonder leer: Stella McCartney zou wel eens een oplossing kunnen bieden. Voor heren is het lastiger. Ik denk dat ik maar eens een keer wat geld bij elkaar sprokkel en een paar schoenen laat maken door een schoenmaker of zo. Vegeterian Shoes is niet echt mijn smaak.

Lees onderstaand bericht van vogue.co.uk.

"Stella McCartney was born in 1972, the daughter of ex-Beatle Sir Paul and Linda McCartney. She first hit the headlines herself in 1995, when she graduated from London's Central St Martins College of Art & Design. Her graduation show, attended by her super-famous parents, featured pals Naomi Campbell and Kate Moss modelling her clothes on the catwalk.

(...)

Following the death of her mother in April 1998, Stella stepped up her fight against the maltreatment of animals, a cause Linda had always held dear. A month later, during Fur Fashion Week, she teamed up with PeTA (People for the Ethical Treatment of Animals) to release a video championing animal rights.

In April 2000, she renewed her contract with Chloe, amid reports that she had turned down the offer of a position at rival house Gucci, because Gucci would have required her to work with leather. Exactly one year later, Gucci confirmed that they had signed McCartney up, with a view to developing her own label as a global luxury brand. The Chloe job was awarded to her righthand woman, Phoebe Philo."

En zie onderstaande tekst van organicstyle.com.

"Quotes from Stella:
A lot of people who buy my clothes don't actually know that I don't do leather, they just go in and buy them and love them for what they are. And, actually, that's what I'm aiming for: that people will just like the look of my clothes, and the fact that they are ethically produced is secondary.

I'm just not good at doing something I don't believe in or compromising myself or being hypocritical. It's important to do things you believe in. If you're going to do something day in and day out, just liking pretty clothes isn't really good enough, is it?

Instead of leather and fur, we do a lot of knitted things, and a lot of fabric treatments—we'll wax something, for instance. We use natural rubbers from the rain forest, upholstery fabrics, fake suedes, fake leathers, plastics. It's an interesting job because it's very creative, but you also have to be grounded in business and reality. You can't have your head in the clouds if you want to have a finished garment at the end of the day—you have to be both realistic and organized. It's a good balance, really.

I designed and made my first garment when I was 12. It was a little fake-suede bike jacket, and I used to wear it all the time. I'd love to know where it is now.

Obviously my mother was a real driving force in the vegetarian thing and was massively involved in animal rights. But there's a lot of my mum's style in my work too. She very much expressed her personality in her clothing. She didn't compromise herself or follow trends. She was very honest and very original in what she wore and was great at a mix-and-match sort of thing. She was a very cool chick."
« Laatst bewerkt op: 23 september 2005, 16:28:49 door Steef »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #73 Gepost op: 23 november 2005, 15:17:50 »
Voor het eerst sinds tijden heb ik weer wat van leer gekocht. Ik heb wekenlang gezocht naar goede mooie schoenen van nep-leer, kunstof, etc. maar kon werkelijk niets vinden dat aan mijn wensen voldeed. Uiteindelijk heb ik maar een paar leren schoenen gekocht. Ik voel me hier niet heel erg schuldig over, omdat ik weet dat ik mijn uiterste best heb gedaan om niet-lerenschoenen te vinden.
Het is nu ook niet zo dat ik voortaan weer leren schoenen ga kopen. Ik denk dat dit mijn methode blijft: eerst zoeken naar niet-leer, blijkt dat onmogelijk dan maar leer.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2005, 15:18:35 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

veertje

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #74 Gepost op: 18 januari 2006, 09:40:19 »
ik ben vegetarier:eet geen vlees,eieren,gebruik geen zuivelprodukten,maar ik draag wel af en toe is leer.als ik schoenen zie die ik mooi vind dan kijk ik eigenlijk niet eerst of ze wel of niet van leer zijn.
mijn idee achter het vegetarier zijn:vanaf dat ik een jaar of 7 was weigerde ik vlees te eten.omdat ik het toen gewoon vies vond om een dood dier in mn mond te stoppen,dit is nog steeds een van mijn redenen om vegetarier te zijn,plus dat het voor de gezondheid ook zeker geen kwaad kan.
ik koop nooit opzettelijk leer,leren jassen hou ik ook niet van,maar af en toe komt het wel eens voor dat ik leer koop.kan me er dan trouwens niet echt druk om maken.

ES76

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #75 Gepost op: 06 februari 2006, 11:54:33 »
Yes! Tot nu toe droeg ik altijd leren schoenen (ik ben vooral dol op sneakers) maar sinds zaterdag heb ik ze dan eindelijk: Stoere Sneakers Zonder Schuldgevoel  8), gemaakt door Vegetarian Shoes en gekocht bij Vega-Life (www.vega-life.nl).
Wat ik zelf erg leuk vind: zowel op het labeltje als op de veters die ik erbij heb gekocht, staat duidelijk leesbaar 'Vegetarian Shoes'. Voelt toch stukken beter dan uithangbord te zijn voor Puma of Adidas  ;)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #76 Gepost op: 15 februari 2006, 01:58:17 »
Wat gaaf ES76!

Ik ben nu ook druk op internet aan het zoeken voor iets voor de zomer en misschien uitverkoop van de winterschoenen! Ik ben de volgende website tegen gekomen: www.zappos.com

Daar hebben ze een sectie met  vegetarische schoenen, en best veel keus!

Migrator

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #77 Gepost op: 15 februari 2006, 10:46:58 »
Cool, goede site, alleen niet helemaal mijn smaak, maar daar gaat mee te leven zijn denk ik.

Ben nu alles bij elkaar 14/15 jaar vege/vega en de laatste 4 jaar helemaal zonder zuivel en alle E-nummers ellende.
Ben op het moment mijn oude schoenen aan het af dragen om maar opzoek te gaan naar een alternatief. Voor dagelijks gebruik zal dat nogwel gaan alleen heb ik hier en daar wat kleine probleempjes.
Ten eerste hardloop schoenen, wegens wat enkel en knie gevoeligheden moet ik gewoon goede hebben en ik heb nog geen goed dempende schoenen zonder leer er in kunnen vinden. (iemand???)

En sportklimschoenen komen ook altijd met iets dierlijks.

Ook nog doe ik illustraties maken in waterverf en op het papier schijnt (vertelde een leraar aan me) een laag dierlijk spul gesmeerd te zijn om er goed mee te kunnen werken.
En dan zijn er nog de penseeltjes, die waar je een beetje goed mee kunt werken zijn van Marter haar gemaakt. Ik ben wel hard aan het klooien met synthetische maar dat is het toch niet helemaal. :-[
Nu weet ik niet HOE ze die haren er af halen, of het een bij product is van de bont industrie, of dat ze die dieren allen maar scheren en voor de rest heerlijk vertroetelen, of dat ze voor de haren alleen al 100.000den diertjes afslachten weet ik niet, (iemand?) maar dat zal wel niet  echt een vrolijk verhaal zijn vrees ik.

Misschien maar gewoon gaan vingerverven dan????

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #78 Gepost op: 15 februari 2006, 11:46:00 »
Ten eerste hardloop schoenen, wegens wat enkel en knie gevoeligheden moet ik gewoon goede hebben en ik heb nog geen goed dempende schoenen zonder leer er in kunnen vinden. (iemand???)
Er zijn wel veel hardloopschoenen die van kunststof zijn gemaakt. Moet je gewoon zoeken :)
De vraag is dan echter alleen nog over eventuele lijm enzo die er in is gebruikt. Of dat ze gemaakt zijn door kinderen e.d.

Citaat
En sportklimschoenen komen ook altijd met iets dierlijks.

Weet niet wat voor schoenen dat zijn. Echt met een extra grip ofzo? Ik heb wel hiking schoenen die vegan zijn. Erg stevig enzo. Heb je al op de vegetarian shoes enzo gekeken? Of wellicht even zoeken naar mensen die ook gezocht hebben naar zulke schoenen?

Citaat
Ook nog doe ik illustraties maken in waterverf en op het papier schijnt (vertelde een leraar aan me) een laag dierlijk spul gesmeerd te zijn om er goed mee te kunnen werken.
Is dat dan speciaal papier? Net zoiets als fotopapier?

Citaat
Nu weet ik niet HOE ze die haren er af halen, of het een bij product is van de bont industrie, of dat ze die dieren allen maar scheren en voor de rest heerlijk vertroetelen, of dat ze voor de haren alleen al 100.000den diertjes afslachten weet ik niet, (iemand?) maar dat zal wel niet  echt een vrolijk verhaal zijn vrees ik.

Geloof dat ze bij paarden gewoon wel de haren er van de staart afknippen, maar weet dat ook niet zeker. De rest is ook vaak uit bioindustrie. Varkenshaar enzo.

Citaat
Misschien maar gewoon gaan vingerverven dan????

Lijkt me goed plan. :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #79 Gepost op: 15 februari 2006, 11:49:43 »
Geloof dat ze bij paarden gewoon wel de haren er van de staart afknippen, maar weet dat ook niet zeker. De rest is ook vaak uit bioindustrie. Varkenshaar enzo.

Vioolspelen moet wel uit den boze zijn voor veganisten, bedenk ik me. En al helemaal als je op authentieke instrumenten wil spelen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner