Vegatopia Forum

Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #40 Gepost op: 30 augustus 2004, 11:40:18 »
draag geen wol of katoen wol.

Misschien bedoelt ze wel iets als 'ik draag geen wol of anders tenminste wel katóenwol'.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Di.

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #41 Gepost op: 30 augustus 2004, 14:34:47 »
maar t is van katoen

is het niet van katoen EN wol? (ik weet het ook niet  hoor)

Ik gebruik ook geen leer, maar heb nog wel leren schoenen van vroeger en leren banken die ik van mijn ouders heb gekregen (weggooien vind ik anders ook weer zonde)
Eerst kreeg ik voor mijn verjaardag een hangertje aan een leren koortje.. Vond ik niet heel leuk. (maar het hangertje was trouwens wel heel mooi)
Just know that when you see me cringe sometimes
I'm trying to rid the poison from my mind

Macrobioot

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #42 Gepost op: 30 augustus 2004, 16:53:58 »
Ja volgens mij is het ook van katoen en wol, dus vanwege die wol...


Ja vind ik ook zonde, al zou ik het zelf niet meer kopen, weggooien ben ik niet van

vrijheid

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #43 Gepost op: 03 oktober 2004, 09:49:57 »
Wij leggen allemaal onze eigen grens betreffende gebruik van produkten van dode dieren. Dat is ook goed zo!

Het gebruik van gelantine en dierlijk vet in voeding is naar mijn mening af te raden. Ik heb ooit op de duitse tv gezien hoe dit produkt tot stand komt. Afvalvlees( ook van zieke dieren met ontstekingen, absessen e.d) oren, ogen, vel, ruggemerg( denk aan de gekke koeien ziekte), e.d. Je kunt het zo gek, eigenlijk vies, niet bedenken of het zit erin!  

Zelf ben ik voor 99% veganist want 100% is in mijn ogen moeilijk haalbaar omdat je wel eens iets over het hoofd ziet!

Dave

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #44 Gepost op: 30 november 2004, 22:53:40 »
Ik voel me wel schuldig als ik leer gebruik. Ik heb in mijn leaseauto nog leer zitten. Is wel een tweedehands leaseauto, maar toch.  :-[
Dit is de laatste maand  dat ik er in rijd en dan ben ik verlost van die shit. Nu nog zoeken naar een vegan auto. De Toyota Prius schijnt als vegan bekend te staan alhoewel ik betwijfel of het echt 100% vegan is, (er zit weliswaar geen leer in, maar ik zet vraagtekens bij de vulcanisatie van het rubberwerk inclusief de banden) maar de aanzet is gegeven. Ook de Ford Escape, maar die is in Nederland niet leverbaar. Mazda en Mercedes hebben geloof ik ook hybrides die min of meer vegan zijn.
Het zijn beide prijzige auto's. De trein is voor mij geen optie, omdat die niet op tijd rijdt en er erg lang over doet.

Paula

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2005, 00:00:12 »
Tsja, hokjesgeest :frusty:

Ik eet geen vlees, geen gelatine, enge E-nummers en draag geen leer. Mijn foto's zijn digitaal.

Consumeer wel melkproducten en eieren, draag wel wol.

In welk hokje ik dan hoor kan me geen reet schelen, noem mezelf vegetariër.
Op dit moment voel ik me hier goed bij.


Zo doe ik het ook, maar ik gebruik dan wel alleen biologische eieren en biologische kaas. Jij ook?

Tamara

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #46 Gepost op: 01 maart 2005, 23:12:52 »
Ik ben een vegetariër, ik draag geen leer, heb wel een tweede-hands bankstel op mijn kamer staan omdat ik toendertijd niets had om op te zitten en een kennis de bank gratis aanbood.
In eerste instantie dacht ik:" Tweede-hands kan geen kwaad, je hebt de bank in principe niet zelf gekocht en dus de leer-Industrie niet gefinanciëerd.
Maar toch voel ik mij er niet goed bij.
Het blijft een orgaan van het dier, namelijk :" de huid".
Nu denk ik daar toch anders over, de bank staat er nog steeds, maar wil nu nooit meer iets wat met leer te maken heeft in huis hebben.
Ik zit er over na te denken om Veganist te worden.

IK neem alleen nog completa in de koffie, dus dat kan ik makkelijk vervangen voor wat anders of de koffie gewoon laten staan.
Leer draag ik dus niet, ik snoep wel veel, meestal zit er dan toch gelatine in, dus, het snoepen beperken door middel van veganistische snoepjes te kopen.
Kant en klare melk drink ik niet, maar als er melk in een product verwerkt zit maak ik daar in principe geen probleem van.
Eieren hebben we  niet in huis, maar koekjes waar eieren in verwerkt zitten eet ik wel(lekker hypocriet dus, althans, zo voelt het voor mij)
Dus dat wil ik in principe ook afschaffen.

Ik vind het persoonlijk niet bepaald een vorm van consequent zijn.
Als je werkelijk walgt van het idee, dat men dieren misbruikt en dood en in welke vorm dan ook dat je dan eigenlijk tot de conclusie moet komen dat Veganist zijn de meest eerlijke oplossing is.
(althans voor mij dan, dit is niet bedoeld om een ander op de vingers te tikken :P)

Een beter dierenleven begint bij jezelf :)


Iez

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #47 Gepost op: 02 maart 2005, 18:07:19 »
Ik eet geen vlees, eerst helemaal niet maar nu wel vis, eigenlijk vind ik dat een beetje hetzelfde maar mijn moeder wil graag dat ik iets meer variatie eet en tsja, vis heeft dan in ieder geval nog een vrij leven gehad dus dat vind ik dan ook weer niet zo verschrikkelijk (eigenlijk zie ik dan ook weer geen verschil tussen vis en scharrelvlees, maargoed whatever als ik over een paar jaartjes op mezelf ga wonen ben ik er vanaf..). Ik drink wel melk, eet eieren, draag wol en katoen maar bij voorkeur geen leer. Heb wel één paar leren dancesneakers maar die zijn volgens mij niet eens te krijgen van namaakleer en tsja, dan vind ik leer toch wel iets minder erg dan vlees eten. Op gelatine en e-nummers let ik helemaal niet, zou ik misschien wel eens moeten gaan doen. Ik let wél op bij cosmetica of het op proefdieren is getest of niet, want dan koop ik het niet. Heb dat een tijdje maar een beetje laten gaan, maar die dingen zijn denk ik allang op. Ik gebruik dan weer wel shampoo en tandpasta enzo die ik niet zelf koop, ook al zijn die wel getest.. Hmm, beetje het een wel en het ander niet. Maar ik voel me eigenlijk nooit echt schuldig over iets.

LauraKiara

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #48 Gepost op: 22 maart 2005, 22:02:44 »
Hey,

Ik vind het niet echt leuk dat ik met leren schoenen moet rondlopen, maar mijn mama zegt (klinkt kinderachtig hé  :P) dat leren schoenen beter zijn voor het milieu omdat ze "te verteren" zijn als je ze weggooit. Is dat met niet-leren schoenen ook zo?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #49 Gepost op: 22 maart 2005, 22:34:59 »
Ik vind het niet echt leuk dat ik met leren schoenen moet rondlopen, maar mijn mama zegt (klinkt kinderachtig hé  :P) dat leren schoenen beter zijn voor het milieu omdat ze "te verteren" zijn als je ze weggooit. Is dat met niet-leren schoenen ook zo?

Met alles respect maar dan weet je moeder niet wat ze zegt (en krijg ik de indruk dat ze maar wat uitvluchten zoekt).  De productie van leer is zeer milieuonvriendelijk.  Bewerkte leersoorten zullen 'in de natuur' jaren blijven liggen en zijn een bron van zware metalen.  Leer hoort dan ook absoluut niet op een composthoop thuis.

Bovendien vermoed ik dat je moeder oude schoenen niet zomaar ergens in de grond steekt.  Oude schoenen die bij het huisvuil belanden worden dus gestort of verbrand.  In beide gevallen is een schoen met leder niet noodzakelijk minder schadelijk dan een schoen zonder leer.

Gezien de wijze waarop afval wordt verwerkt in België en Nederland is het enkel voor materiaal dat effectief gecomposteerd wordt belangrijk dat het 'makkelijk verteerd'.  Maar schoenen (met of zonder leer) kunnen niet gecomposteerd worden.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2005, 22:47:22 door Ligfietsertje »

LauraKiara

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #50 Gepost op: 23 maart 2005, 08:04:20 »
Ow... Dan koop ik volgende keer zeker niet-leren schoenen, alleen zijn die zo moeilijk te vinden...

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #51 Gepost op: 23 maart 2005, 11:05:20 »
Hey,

Ik vind het niet echt leuk dat ik met leren schoenen moet rondlopen, maar mijn mama zegt (klinkt kinderachtig hé  :P) dat leren schoenen beter zijn voor het milieu omdat ze "te verteren" zijn als je ze weggooit. Is dat met niet-leren schoenen ook zo?
Hier een link m.b.t. het milieuaspect van leren schoenen en vegetarische schoenen.
http://www.veganisme.non-profit.nl/info/leerverslag.pdf
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #52 Gepost op: 24 maart 2005, 11:02:09 »
Hey,

Ik vind het niet echt leuk dat ik met leren schoenen moet rondlopen, maar mijn mama zegt (klinkt kinderachtig hé  :P) dat leren schoenen beter zijn voor het milieu omdat ze "te verteren" zijn als je ze weggooit. Is dat met niet-leren schoenen ook zo?
Hier een link m.b.t. het milieuaspect van leren schoenen en vegetarische schoenen.
http://www.veganisme.non-profit.nl/info/leerverslag.pdf

Interessant Dick!
In Duitsland heb ik een postorderbedrijf gevonden die ook leer verkoopt. Ze looien het leer met planten, geldt dan dezelfde analyse?
Hier de link: http://de.hess-natur.com/start.html Bij zoeken "schuh" intypen. Dan zie je dat het leer "planzlich geerbt" is.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #53 Gepost op: 24 maart 2005, 15:01:57 »
Ik weet dat niet.

Het zou goed zijn dat er meer onderzoek naar de milieuaspecten van het gebruik van verschillende stoffen.

Ook van belang is hoe lang de schoenen van een bepaald materiaal mee gaan.
Mijn eigen ervaring is dat mijn niet leren schoenen ongeveer even lang mee gaan dan de leren.
Ik heb o.a. de Wealds, de Tibet en de Office shoes van www.vegalif.nl . Ik heb nu de tweede paar office-shoes. De eerst gingen stuk aan de zool. Dat was ook al zo bij de leren uitvoering inderdtijd. (Een breuk over de gehele breedte)

Ik ben voor meer onderzoek, laat het maar duidelijk zijn.
Tot nu toe moeten wij het hebben van het persoonlijk initiatief van 1 persoon.
Als milieu nu echt belangrijk was voor de regering en dus ook voor de kiezers was er al veel meer onderzoek naar gedaan.
Het milieu is helaas net als dierenleed geen hot item in de politiek.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #54 Gepost op: 24 maart 2005, 15:16:32 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #55 Gepost op: 24 maart 2005, 22:38:40 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.
Is dat op gemeentelijk niveau of op landelijk niveau?
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #56 Gepost op: 24 maart 2005, 23:28:43 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.

Ze horen en ze luisteren,
maar komt dat ook aan?
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #57 Gepost op: 25 maart 2005, 00:41:42 »
Als het niets kost, of als er wat aan kan worden verdient of het een status oplevert waar wat aan kan worden verdiend.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #58 Gepost op: 25 maart 2005, 13:47:10 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.
Is dat op gemeentelijk niveau of op landelijk niveau?
Provinciaal: dat kan ook nog hè? En ook nog grensoverschrijdend en soms gemeentelijk en landelijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #59 Gepost op: 25 maart 2005, 13:48:32 »
Milieu is niet een hot item, maar wel een item. In ieder geval: elke keer als ik iets naar voren breng wat met milieu te maken heeft dan word ik met respect behandeld.

Ze horen en ze luisteren,
maar komt dat ook aan?
Ja hoor, ik word zelfs gevraagd om adviezen te geven en die worden ook nog uitgevoerd  :)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken