Vegatopia Forum

Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

ericishier

Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Gepost op: 21 augustus 2004, 19:12:20 »
beste vega's

Ik bezocht net de site http://www.veganisme.non-profit.nl/, een leuke veganistische site. Daar werd onder andere beschreven wat de definities zijn van veganist/vegatarier/vleeseter.


VEGETARIĖR: Gebruikt geen vlees, vis of gevo­gelte, maar wel melk/zuivel (lacto‑), eieren (ovo-) of beide (lacto-ovo-vegetariėr). En gebruikt ook leer, wol, zijde etc.

TOTAAL-VEGETARIĖR:
Eet geen dierlijke producten maar gebruikt wel leer, wol, zijde etc. [/i]

Een vegetariers gebruikt wel leer. Maar het lijkt me, dat je dan met een gewetenskwestie te maken hebt.
Want als je leer gebruikt, dan maak je gebruik van een produkt waar een koe voor gedood is. En als je vegetariers bent omdat je bijvoorbeeld om het milieu en dierenwelzijn geeft, dan zou je geen leer behoren te gebruiken. Je eet toch ook geen vlees? En bent toch ook tegen het doden van koeien voor consumptie?

Je kunt wel zeggen, ze doden koeien niet voor het leer. Maar dat doen ze ook niet voor gelatine! Dat gebruik je toch ook niet?

En als je als argument gebruikt, dat je alleen leer gebruikt van koeien die op een goede, biologische manier zijn gehuisvest, dan kun je net zo goed biologisch vlees gaan eten. Want wat doe je anders met het vlees?

Ik vraag me af hoe jullie daarover denken. Ik koop het liefst geen leer, maar toch heb ik dat een tijdje terug gedaan voor mijn bergschoenen. Leer is nu eenmaal een erg goede keus qua materiaal.







Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:07:27 »
Ik ben een vegetarier die niet let op gelatine en stremsel en leer gebruikt. Daar kan ik goed mee leven en ik heb ook geen zin om daar iets aan te veranderen.
Als het gaat om leer zijn er wel dingen die ik niet wil, bijvoorbeeld banken en jassen. Schoenen en tassen doe ik niet moeilijk over. Tja, misschien moeilijk recht te praten, maar hier voel ik mij niet vervelend bij.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:15:11 »
Ah, nou begrijp ik hoe dat zat met het het jou moeilijk maken. Die neiging heb ik nu ook weer ;)

Maar goed, mijn wandelschoenen bleken - ondanks dat het buitenwerk van Gore-tex is - ook leer te bevatten en ik fotografeer op film, dus, tsja.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2004, 20:18:39 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:16:45 »
Ik gebruik geen leer, ben dan ook veganist, ook toen ik wel nog leren schoenen had wilde ik dat eigenlijk niet dus heb toen gewacht tot ze kapot waren (lees: ben er niet zo voorzichtig mee omgegaan zodat ze eerder kapot waren) en heb toen niet leren gekocht, zal ook niks van leer kopen meer.
Ik vind dat er maar weinig verschil is tussen vlees eten en leer dragen/gebruiken.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:21:36 »
en ik fotografeer op film, dus, tsja.

Wat is er met film?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:23:54 »
en ik fotografeer op film, dus, tsja.
Wat is er met film?
Daar zit gelatine in. De lichtgevoelige verbindingen zitten in een gelatinelaag op de drager.

Ik denk trouwens dat er dan ook heel goed gelatine in fotopapier zou kunnen zitten, maar dat weet ik eigenlijk niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:26:15 »
Wat is er met film?

Zoek via Google Gelatine ;)

Edit: Oeps, Christiaan was me voor

Ik gebruik ook liefst geen leder, en zal zeker geen lederen tasjes, riemen, jassen enz. kopen. Ik heb wel (kwam ik pas na aankoop achter) kunstlederen schoenen waarvan de binnenzool toch uit restleder bestaat, en dat laat ik dan maar zo.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2004, 20:43:56 door Anya »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:28:05 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:28:17 »
Tsja, hokjesgeest :frusty:

Ik eet geen vlees, geen gelatine, enge E-nummers en draag geen leer. Mijn foto's zijn digitaal.

Consumeer wel melkproducten en eieren, draag wel wol.

In welk hokje ik dan hoor kan me geen reet schelen, noem mezelf vegetariėr.
Op dit moment voel ik me hier goed bij.
Stiekem toch een banaan!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2004, 20:39:35 »
Tsja, hokjesgeest :frusty:
Naaahhhh, ergens kan het ook nog wel een relevante betekenis hebben hoor, wat nou een vegetariėr wel en niet eet ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2004, 21:51:34 »
draag wel wol.

Ik vind wol zo verschrikkelijk mooi! Heb een bruine wollen broek met ruiten gekocht omdat ik het niet kon laten. Maar ik kan er niet tegen, jeukt zo verschrikkelijk! En dat vind ik zo ontzettend jammer...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2004, 22:55:45 »
Naaahhhh, ergens kan het ook nog wel een relevante betekenis hebben hoor, wat nou een vegetariėr wel en niet eet ;)

Mwah, ik kan mij in mijn vegetarische bestaan eigenlijk zo geen momenten bedenken waarop het werkelijk relevant was of je iemand vegetariėr mag noemen als ie gelatine consumeert, leer gebruikt of weleens op asfalt loopt. De enige keren waarop het ter sprake komt, is als - zucht - vegetariėrs elkaar de maat menen te moeten nemen. Of - zucht - veganisten menen te moeten demonstreren dat vegetariėrs waardeloze veganisten zijn. Of - zucht - vleeseters weer eens de behoefte hebben om vegetariėrs te sarren met het feit dat ze niet consequent zijn. Ik zeg: boeie! En: snoep verstandig, lik me reet.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:07:51 »
Ik zeg: boeie! En: snoep verstandig, lik me reet.

 :O mee eens !  :-*
Eet gezond & eet taartjes

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:18:21 »
En: snoep verstandig, lik me reet.
Erg ontstellend, dit :eh:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ericishier

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:33:33 »
Tsja, hokjesgeest :frusty:



Dit heeft niets met hokjes te maken, maar met principes. Die termen en etiqueten kunnen me weinig schelen. Echter ik kan mijn gedrag moeilijk verantwoorden als ik geen vlees eet, maar wel leer en gelatine, gebruik en eet.
Ik ben het wat dat betreft met muis eens, leer gebruiken is hetzelfde als vlees eten.

Om dan toch op die hokjes te komen; Vegetariers zouden eigenlijk geen leer, gelatine en enge E-nummers te gebruiken, omdat daar ook dieren voor sterven, net zoals ze dat doen voor dat stukje vlees! En dat geldt ook voor zijde!
Met Wol is dat anders, daar gaat het om de dierenmanieren en niet hun leven.

Ik vroeg me alleen af hoe jullie daar over dachten. Ik ben al blij met witvlees vegetariers...

Er zit inderdaad gelatine in een fotorolletje
Zie http://www.uia.ac.be/u/lakiere/fotocrs.html#1.1.
De emulsielaag (eigenlijk een suspensie) heeft 2 belangrijke komponenten :

1. de zilverhalide (AgX) kristallen (halide = bromide of iodide of chloride)
2. gelatine
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2004, 23:54:35 door ericishier »

TessaJane

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:39:08 »
Ik zeg: boeie! En: snoep verstandig, lik me reet.


 :O :O :O

TessaJane

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:41:57 »
Om dan toch op die hokjes te komen; Vegetariers behoren geen leer, gelatine en enge E-nummers te gebruiken,

Excuse me? Sorry hoor, maar ga jij mij nou de les lezen over hoe ik, als vegetarier, me moet gedragen? I think not.

Ik snap je principe en respecteer dat. Respecteer dan ook dat ik er voor kies geen vlees, vis en melk te consumeren. En laat mij mezelf alsjeblieft een vegetarier noemen.

ericishier

Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2004, 23:54:05 »
Sorry,
Ik ipv 'behoren' bedoelde ik, 'zouden eigenlijk'

Ooo hoe kan ik dat veranderen..

Dat was niet mijn bedoeling.

Zoals ik al zei, ik ben al blij met een wit-vlees vegetarier. En tja, ik noem me zelf ook vegetarier terwijl ik ook weleens gelatine eet, of leer kocht. En dan voel ik me schuldig, want daar kan ik geen geschikt excuus voor verzinnen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2004, 00:03:40 »
Ooo hoe kan ik dat veranderen..

Rechtsboven het bericht zit de knop 'Modify' die je daarvoor kunt gebruiken.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Kun je leer gebruiken zonder je schuldig te voelen?
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2004, 14:23:01 »
vegetarier lijkt meer te slaan op een voedingspatroon. Niet zo zeer op kleding enzo. Toch vind ik dat als je vanwege ethische redenen vegetarier bent dat het dan raar is als je gewoon leer draagt. Het lijkt me niet dat je dan erg stevig in je 'schoenen' staat.

Ik ben lekker een veganist... ik maak me geen zorgen om leer. Ik heb dan ook mooie niet-lere schoenen, die ook zeer goed zitten en aan voelen.

Maar verder is het beter iets dan niets, dus een vegetarier die leer draagt is al heel wat beter dan die niet-vegetarier met leren schoenen ;)
Dan is er nog hoop dat ze ook later niet-leren schoenen kopen :)

Ik droeg toen ik vegetarier werd geen leer meer omdat ik het toen ook niet goed vond.
Stem op de Partij voor de Dieren