Vegatopia Forum

Vegetarisch opvoeden: maar wat als het kind later vlees gaat eten?

Kiwi

Re:Vegetarisch opvoeden: maar wat als het kind later vlees gaat eten?
« Reactie #20 Gepost op: 27 mei 2005, 00:06:56 »
mij lijkt dat als je darmen "planten"voedsel aankunnen, dat ze ook wel het veel makkelijker verteerbaar vlees aankunnen.

Vlees is zeker niet makkelijker verteerbaar, het blijft veel langer in je maag en darmen aanwezig. En dan zul je wel met het argument van herkauwers aankomen, dat die er heel lang over doen om hun voedsel te verteren; ik eet over het algemeen geen rauw gras, meestal zijn het toch gekookte groenten die ik naar binnen werk, en die zijn in een mum van tijd verteerd.

engeltje

« Reactie #21 Gepost op: 27 mei 2005, 09:11:41 »
van wat ik altijd geleerd had, hebben planteneteres een langer darmstelsel omdat plantaardig materiaal langzamer en moeizamer verteert. Ook als je paddestoelen gehad hebt en (sorry voor de mensen die nog moeten eten) je gaat naar de plee, zie je meestal nog wel stukjes van terug ter grootte van wat je doorgeslikt hebt. Nootjes en pitten hetzelfde. Vlees heb ik echter nog nooi een gedeelte van teruggezien.

Offline dorinka

• 741
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 27 mei 2005, 10:03:07 »
maar het blijft wel langer in de maag, vanwege het hogere gehalte aan eiwitten. daarvoor moet ook meer maagsap, (waar maagzuur bij zit) aangemaakt worden. waardoor het sneller tot irritaties leidt dan bij plantaardig voedsel.
Zo.

engeltje

« Reactie #23 Gepost op: 27 mei 2005, 12:22:43 »
weer wat geleerd dan.

Lonika

« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2005, 12:41:25 »
maar als je het over planteneters hebt, gaat het meestal over dieren, en die koken hun voedsel niet, mensen wel

Ivy

« Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2005, 16:08:05 »
Ik reageer als iemand die zelf opgevoed is als vegetariër. Vroeger echt thuis nooit vlees gegeten, maar wel als we op een feestje van vriendinnetjes of vriendjes waren of bij familie.. Maar dus erg weinig vlees vergeleken met de rest van de wereld. En toen ik wat ouders was at ik buitenshuis ook nooit vlees.

Ik heb twee broers en twee zussen, en van één zus en één broer weet ik zeker dat ze nu wel vlees eten. Maar ik heb ze er nooit over gehoord dat ze erg ziek zouden zijn.. Waarschijnlijk is het ook geleidelijk gegaan en niet in één keer elke dag een bord vol vlees, maar toch. Ik denk dat je altijd wel vlees kan eten, dat het vooral psychisch tegenwerkt..

smikkeltje

« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2005, 13:05:52 »
Een kennis van mij is ook vegetarisch opgevoed en wilde, toen ie op zichzelf ging wonen, wel vlees gaan eten (oa omdat hij last had gekregen van lactose-intolerantie en vegan eten toch wel wat ingewikkelder is). Toen is ie naar de huisarts gegaan om te vragen of dat wel kon en die heeft hem doorverwezen naar een dietist en die heeft het hem afgeraden om ooit vlees te gaan eten omdat je darmen inderdaad niet meer kunnen "leren" om  vlees te verteren als je er niet jong genoeg mee begonnen bent. Ik weet niet of dat voor iedereen geldt hoor, maar in die zin zou je je kind wel de keuze ontnemen.
Ik ben zelf, na van m'n 13e tot 20e vego te zijn geweest, ooit weer begonnen met vlees eten, maar zeker varkensvlees kwam er altijd meteen weer uit. (Nu eet ik alweer bijna een jaar vegan en dat bevalt eigenlijk nog het beste, maar ik zou mijn kindjes denk ik wel alles laten eten.)

Offline Viz

• 395
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2005, 18:06:20 »
Ik weet niet of dat voor iedereen geldt hoor, maar in die zin zou je je kind wel de keuze ontnemen.

Das inderdaad wel een dillemma dan wat jij zegt... Toch zou ik mºn kind toch graag vegetarisch op willen laten groeien later...  Hopelijk is hij/zij het er dan later ook mee eens...   :-\
'fish are friends, not food!'

Aiko

« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2005, 18:13:40 »
Houd je het binnenshuis vegetarisch, maar de koter buitenshuis 'los'? Pak je wat mee van beide werelden (als een vleesintolerantie na een langdurig vegetarisch menu inderdaad een gevolg kan zijn).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2005, 19:07:05 »
In de Leven (blad van de NVB) stond ook iets hierover. Volgens de NVB-dietiste kan je gewoon vlees gaan eten, aangezien je darmen nog altijd dat van een omnivoor zijn. Wel moet je het langzaam opbouwen.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2005, 01:03:25 »
Volgens mij heeft de NVB-dietiste haar diploma op internet gekocht, als ze er uberhaupt al eentje heeft. :nosmile:

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2005, 01:25:17 »
Volgens mij heeft de NVB-dietiste haar diploma op internet gekocht, als ze er uberhaupt al eentje heeft. :nosmile:
Denk het niet... gewoon via een school toch wel. Maar die kopen de materialen in van de dierenuitbuitende industrie...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2005, 13:32:53 »

Waarom denk je dat?

Offline willem

• 2.430
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2005, 14:18:06 »

Wat een rare insteek. Het lijkt op die manier wel verdacht. ???
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

« Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2005, 14:27:45 »
Wat een rare insteek. Het lijkt op die manier wel verdacht. ???

Sander Äiko maakt die opmerking juist omdat hij vindt dat het niet klopt wat die diëtiste beweert, niet om haar verdacht te maken denk ik.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2005, 14:29:27 door Åiko »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2005, 14:59:23 »
Misschien even voor de volledigheid:
iemand stelde de vraag of ze na zoveel jaar geen vlees te hebben gegeten, weer vlees kan gaan eten als haar dat in Ghana wordt aangeboden, aangezien ze daar iets gaat doen.
De dietiste wees haar er ook op dat er nog een interview in dezelfde Leven stond, waarin een vega aan het woord kwam die ook op stage was geweest in Ghana en hoewel haar gastgezin het vreemd vond dat ze geen vlees of vis at, dat wel respecteerde.

Offline Anya

• 737
« Reactie #36 Gepost op: 21 juli 2005, 14:51:14 »
Ik weet niet of dat voor iedereen geldt hoor, maar in die zin zou je je kind wel de keuze ontnemen.

Das inderdaad wel een dillemma dan wat jij zegt... Toch zou ik mºn kind toch graag vegetarisch op willen laten groeien later...  Hopelijk is hij/zij het er dan later ook mee eens...   :-\

Dat is zo met élke opvoedkundige beslissing die ouders maken: je kan maar hopen dat je kinderen het er later mee eens zijn.

Dit is trouwens maar de ervaring van één persoon. Misschien is het best mogelijk om vleeseten op latere leeftijd stilaan op te bouwen.

En als dat niet lukt: so what? Er zijn kinderen die niet naar de universiteit mogen, nooit in aanraking met de natuur komen, nooit worden aangemoedigd om allerlei dingen bij te leren, nooit het buitenland of musea of wat dan ook leren kennen, en jouw kind gaat er een drama van maken dat het door jouw schuld nooit biefstukjes zal kunnen vreten? Boehoe ;)

Migrator

« Reactie #37 Gepost op: 13 februari 2006, 14:21:27 »
Waarom zou je, als je de heerlijke smaak variëteiten hebt leren kennen van het Vegetarisch koken (want volgens mij bereid de gemiddelde niet vlees eter met meer fantasie zijn voer dan de doorsnee vlees eter) later toch nog een MC snack willen gaan halen of zo iets?
Maar misschien ben ik bevooroordeeld en zie ik dingen slechts vanuit een door mij geïdealiseerd perspectief?
Zou kunnen natuurlijk.  :hypocrite: :hypocrite:

Irene

« Reactie #38 Gepost op: 29 september 2006, 17:16:19 »
Ik ga als ik later kinderen heb ze ook vegetarisch opvoeden, maar wel erbij vertellen waarom, door ze te laten zien wat het vlees was voor het dood was en dan aan ze vragen of ze eerlijk vinden om een wezen op te eten alleen omdat zij het lekker vinden (wel op een subtiele manier, wil niet dat ze er nachtmerries van krijgen ::) ) en dan is het maar hopen dat ze het met mij eens zijn als ze ouder zijn (maar veel kinderen zijn het toch ook wel met hun ouders eens dat mensen doden verkeerd is en dat leren ze je toch ook als je klein bent ;) )

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #39 Gepost op: 30 september 2006, 13:24:19 »
Nou, dat werkt niet. Zeker niet op jonge leeftijd. Mijn middelste wilde op vakantie niet meer eten (krijg je van 2 weken buffet  ::)) en toen zijn wij enthousiast  ;) dode dieren gaan zoeken, die wilde 'ie wel eten.
Het argument dat je later geen vlees meer zou kunnen eten betwijfel ik. Mensen die jaren geen vlees hebben gegeten kunnen er later ook weer aan beginnen. Verder leer je wel meer dingen later pas eten/drinken (of moeten we baby's ook maar alvast aan de alcohol doen voor het geval dat?). Bij mij eten ze alledrie vlees, waarbij de jongste nog verreweg het minste uiteraard, maar ze moeten het zelf maar uitzoeken. Overigens zijn ze zich er wel erg van bewust dat mama geen dode dieren eet.
Hoor wie klopt daar kinders???