Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #60 Gepost op: 09 mei 2006, 01:15:55 »
In principe ben ik voor niet bijslikken! I ga ervan uit dat: alles wat je lichaam nodig heeft, je uit voeding kan halen! Of je de juiste voeding eet ligt dan vervolgens aan jezelf!

Maar omdat ik erg weinig zuivel en ei gebruik, beide misschien 1 keer per week. Slik ik wel vitamine b12 bij.

Ik hier best vaak over nagedacht "het hele vitamine slikken verhaal", en mocht ik ooit kinderen krijgen dan wil ik ze niet opvoeden met het idee dat je allemaal pilletjes nodig hebt om gezond te zijn! Dat is naar mijn idee de verkeerde boodschap.

Het enige wat ze misschien krijgen is een b12 tabletje en dan zal ik ze uitleggen dat ze die vitamine wel ergens anders uit kunnen halen maar dat ik op dat moment bepaal wat ze wel en niet eten!

Hoe denken jullie daarover? Over die "boodschap" die je zendt naar kinderen en andere mensen om je heen als je bijslikt...

Groetjes!
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2006, 01:17:54 door Anna »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #61 Gepost op: 11 mei 2006, 22:22:57 »
Het komt waarschijnlijk niet zo positief over op anderen als je moet bijslikken, maar vergeet niet dat hele bevolkingsgroepen moeten bijslikken, ook zij die vlees eten: zwangere vrouwen (Foliumzuur), 50plussers (D en B12) en jonge kinderen (D en K).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #62 Gepost op: 23 mei 2006, 16:08:23 »
Het komt waarschijnlijk niet zo positief over op anderen als je moet bijslikken, maar vergeet niet dat hele bevolkingsgroepen moeten bijslikken, ook zij die vlees eten: zwangere vrouwen (Foliumzuur), 50plussers (D en B12) en jonge kinderen (D en K).
Je moet ook oppassen met bijslikken. Zie ook het citaat van een apothekerswebsite. http://www.mediq-apotheek.nl
Vitamine D staat aan kop in de top 10 van meldingen van vergiftigingsverschijnselen door overdoseringen bij kinderen tot en met 12 jaar.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Xinramski

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #63 Gepost op: 21 augustus 2006, 18:36:21 »
vroeger toen ik bloeddonor was was mijn HB altijd in orde, maar de laatste tijd merk ik dat ik soms licht in mn hoofd ben, kan dat duiden op ijzertekort/bloedarmoede?

en klopt dat verhaaltje dat als je je onderste ooglid naar beneden trekt dat je dan aan hoe rood het is kan zien of je bloedarmoede hebt?




edit: btw ik ben acht jaar vegetarier en nooit ergens last van gehad tot nu toe
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2006, 18:38:06 door Xinramski »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #64 Gepost op: 21 augustus 2006, 18:54:35 »


en klopt dat verhaaltje dat als je je onderste ooglid naar beneden trekt dat je dan aan hoe rood het is kan zien of je bloedarmoede hebt?
ja, althans als eerste aanwijzing
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Willemijn

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #65 Gepost op: 21 augustus 2006, 20:20:07 »
Citaat
en klopt dat verhaaltje dat als je je onderste ooglid naar beneden trekt dat je dan aan hoe rood het is kan zien of je bloedarmoede hebt?

Als je dat hebt, moet je er wel van uitgaan dat je Hb echt veeeeeel te laag is. Een subtielere anemie (=bloedarmoede) haal je er echt niet uit.

Overigens kun je bloedarmoede krijgen van meer dan alleen ijzertekort. Ook foliumzuurtekort of B12 tekort zijn berucht.

Laat voor de zekerheid even bij de huisarts je bloed controleren, Hb prikken kan vaak snel bij de assistente met een vingerprikje.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #66 Gepost op: 21 augustus 2006, 20:35:41 »
Kan af en toe een beetje licht in je hoofd niet een symptoom zijn van nog 100 andere dingen? Als het al een symptoom is.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Xinramski

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #67 Gepost op: 21 augustus 2006, 20:53:12 »
Kan af en toe een beetje licht in je hoofd niet een symptoom zijn van nog 100 andere dingen? Als het al een symptoom is.

mjah goed punt, maar ik heb geen zin om naar mn huisarts te gaan :P

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #68 Gepost op: 22 augustus 2006, 01:11:05 »
Zou ik toch wel doen voordat ik zomaar ijzer bij ging slikken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

v_829

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #69 Gepost op: 27 augustus 2006, 23:07:10 »
hallo,
ik ben vegetariër en slik daarom voedingssuplementen om toch de nodige vitamines binnen te krijgen.
op het moment slik ik een supplement vitamine B12.. maar helaas mis ik dan jodium.
ik kan natuurlijk wel van a-tot-z dingen nemen, maar dat wil ik liever niet, ik zoek eigenlijk iets dat speciaal voor veggie's gemaakt is.
zijn er hier toevallig mensen die dit hebben gevonden??

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #70 Gepost op: 28 augustus 2006, 01:07:23 »
Stomme vraag misschien, maar in Nederland krijg je toch alle jodium die je nodig hebt binnen door je brood (met jozozout) en doordat de lokale groenten zeelucht hebben gehad en op die manier ook jodium hebben opgenomen (of zoiets vaags, in Nederland kreeg je het iig heel makkelijk binnen)?


Aha voedingscentrum zegt dat het in gewoon voedsel aan de krappe kant is, maar wel toegevoegd in brood, staat niets over bijslikken als vegetarier. Zie hier

Ook bij de stukken over vegetarisch eten staat niets over jodium, dus ik denk dat je je daar alleen maar druk over hoeft te maken als je een schildklierafwijking hebt, of geen brood(achtige dingen) eet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #71 Gepost op: 28 augustus 2006, 14:50:23 »
Waarom denk je dat je als vega een tekort aan jodium zou hebben??

Er zit in Nederland erg weinig jodium in de grond, waardoor je kans hebt op een jodiumtekort. Daarom is het verplicht jodiumzout aan brood toe te voegen (overigens wordt het niet altijd aan biologisch brood toegevoegd!) en zijn er ook zouten waaraan jodium is toegevoegd. Om voldoende jodium binnen te krijgen, moet je uiteraard wel voldoende brood eten, zeker enkele sneetjes per dag.


Er zijn ook A-Z supplementen geschikt voor veggies. Solgar heeft meestal wel wat, maar het is wel peperduur. Ik weet niet hoe streng je in de leer bent (gelatine, D2/3, etc.), maar je kan net zo goed een multivitaminen/mineralen van een huismerk nemen. Dan krijg je ook alles binnen en het scheelt je enorm veel geld.

www.solgar.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #72 Gepost op: 28 augustus 2006, 17:22:51 »
hallo,
ik ben vegetariër en slik daarom voedingssuplementen om toch de nodige vitamines binnen te krijgen.
Als vegetarier hoef je helemaal geen voedingssupplementen te slikken om de nodige vitamines binnen te krijgen. Een vegetarische voeding (met zuivel en eieren) is volwaardig.  Als je weinig zuivel en eieren gebruikt is B12 het enige dat je bij moet slikken. Echt, multivitamines zijn niet nodig bij een gezond voedingspatroon, ook niet als je vegetarier bent.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #73 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:05:17 »
Zo dacht ik er ook altijd over, maar sinds een jaar of zo ben ik overstag gegaan: er zijn toch steeds meer deskundigen die denken dat een multi-vitamine voor vrijwel iedereen een meerwaarde heeft. En ik heb ook sinds een jaar of zo lichte bloedarmoede, dus tja...vraag mij niet hoe ik daar aan kom: ik denk dat ik erg gezond eet o.h.a. Misschien toch de vele lichamelijke inspanning die ik pleeg te plegen.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #74 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:10:31 »
Er zullen ook maar heel weinig mensen zijn die echt gezond eten, zowel vega's als vleeseters. Velen denken dat ze dat doen, maar als je het uitrekent....

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #75 Gepost op: 01 september 2006, 10:43:18 »
Daar heb je ook wel gelijk in natuurlijk, veel mensen eten niet zo gezond als zou moeten.

Wat ik heel vreemd vind van de site van het voedingscentrum is de calorieenteller. Je kunt online invullen wat je zoal per dag eet. Als je onder de 2000 zit (als vrouw), krijg het het bericht dat je niet genoeg calorieen binnen hebt gekregen om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Zelfs als je menu van die dag bestaat uit veel volkorenbrood, peulvruchten, veel verse groenten en fruit etc. Als je er dan een zak patat bij doet, heb je ineens wel goed gegeten. Ik vind het maar een rare site. Hizikigrrrl, jij hebt toch een programma wat ook vitamines en mineralen telt etc? Waar heb jij die besteld?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #76 Gepost op: 01 september 2006, 16:23:36 »
Bij het Voedingscentrum.

Ik vind het ook een rare redenatie, op mijn Eetmeter-schijf doen ze dat niet zo.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #77 Gepost op: 05 september 2006, 17:16:07 »

Eetmeter-schijf

Van wie is die en hoe heb je die gekregen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #78 Gepost op: 05 september 2006, 17:21:28 »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #79 Gepost op: 07 september 2006, 09:43:57 »
Ik zal het direct toevoegen bij de favorieten. Dank
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken