Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #20 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:52:16 »
Het is een vorm van vitamine A, niet de vorm die in het lichaam vormt maar palmitinezuur afsplitsen moet een eitje zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #21 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:56:07 »
Uh, palmitinezuur? Kun je er op overdosen (als je je niet aan de voorschriften houdt)?


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #22 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:57:54 »
Uh, palmitinezuur? Kun je er op overdosen (als je je niet aan de voorschriften houdt)?
Nee hoor, palmitinezuur is een gewoon vetzuur.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.104
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2004, 20:46:46 »
Ijzer plus vit. C is een goede combinatie. Ijzer plus zuivel een slechte, inderdaad. Dus daar op te letten, is zeker aan te raden. Zéker voor vrouwen in vruchtbare jaren en bloeddonoren. Waarschijnlijk weten velen hier dat al, maar ja: voor wie het niet weet...nog maar eens gemeld.
Ik heb het eigenlijk zelf nog nooit laten controleren.
Vandaag bloed gegeven, en dan krijg je automatisch ijzercontrole. HB gehalte is 8,7 dus perfect in orde, geen bloedarmoede / ijzertekort zonder ooit bij te slikken. Bloeddruk was ook OK: 115/75. Dat is toch een leuke bonus van bloed geven, die testjes. Ze zouden donoren eigenlijk ook nog even op B12 moeten testen :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #24 Gepost op: 16 september 2004, 12:28:27 »
Linzen  :kwijl:
Weer al veel te lang niet gegeten.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #25 Gepost op: 16 september 2004, 13:19:12 »
en in spinazie natuurlijk, anders zou Pop-eye het niet eten

Fabel: In spinazie zit veel ijzer  
Feit: Dat valt flink tegen!


Mede door Popeye de zeeman denken velen nog steeds dat spinazie barstensvol ijzer zit. In spinazie zit echter helemaal niet bijzonder veel ijzer. In honderd gram gekookte spinazie zit 1,3 mg ijzer en dat is maar net iets meer dan in gekookte sperziebonen (1,1 mg) en zelfs minder dan in gekookte doperwten (2,0 mg) of een stukje rundvlees (gemiddeld ca. 2,8 mg). Hoe komt het dan dat spinazie zo'n goede naam heeft?
Dat komt simpelweg door een domme typefout. In een van de eerste tabellen werd per ongeluk de komma een cijfer te ver naar rechts gezet, waardoor het ijzergehalte van spinazie torenhoog leek. Die vergissing werd weliswaar al in de jaren dertig ontdekt, maar het misverstand bleek onuitroeibaar. En de tekenfilms deden de rest.


http://bloedsuiker.brightinsites.com/bis/page-1-1-4-01-4.html

Fabian

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari 2005, 21:45:03 »
Weet je wat ik nog wilde zeggen?

Liga fruitkick (nee, ik werk niet voor Liga ;)) is erg lekker en 1 reep geeft al 17% van je dagelijkse ijzerbehoefte.

Ik snoep er wel 1 of 2 op een dag :heehee:

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2005, 22:46:30 »
Ik vind die van Albert Heijn lekkerder.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2005, 23:03:33 »
Gedroogde abrikozen zijn bij mij nu (tijdelijk denk ik ;)) de bomb!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Fabian

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2005, 23:19:02 »
Ik vind die van Albert Heijn lekkerder.

Maar die zijn helaas niet veganistisch.

Ik eet trouwens ook veel rozijnenbrood.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2005, 00:09:11 »
Als je echt een stoot ijzer wilt is een klein glaasje sap van gedroogde pruimen al twee keer de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt. Je kunt de werking nog versterken door een mix te maken met bietensap.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2005, 09:43:11 »
klein glaasje sap van gedroogde pruimen

Hoeveel ton gedroogde pruimen heb je nodig voor een klein glaasje sap?  :confused: :heehee:
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2005, 11:13:43 »
Je mag ook tutti-frutti nemen dan is het niet in sapvorm. Gezien de prijs moet je praten in kilo's en niet in tonnen. Te koop in reformzaken en vaak ook in biologische winkels. Het is een aanrader voor zwangere vrouwen. Heeft ook laxerende werking namelijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2005, 11:28:21 »
Het is een aanrader voor zwangere vrouwen. Heeft ook laxerende werking namelijk.

Ik neem aan dat het moet zijn: geen aanrader voor zwangere vrouwen, vanwege de laxerende werking?
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2005, 11:31:26 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2005, 11:30:47 »
Het moet waarschijnlijk zoiets zijn: een aanrader voor geobstipeerde zwangere vrouwen.

Zwangere vrouwen hebben namelijk meer kans op obstipatie dan niet-zwangere vrouwen...
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #35 Gepost op: 11 januari 2005, 11:32:21 »
vrouwen, vooral als ze pil slikken, hebben vaak een tekort aan de B-vitamines. de pil breekt de vitamines af, waardoor je veel meer moet binnen krijgen om aan de ADH te komen! (daarom is tijdens de menstruatie de drang naar chocolade zo groot) dus allemaal aan de vitamnine B-complex...

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #36 Gepost op: 11 januari 2005, 11:32:27 »
Zwangere vrouwen hebben namelijk meer kans op obstipatie dan niet-zwangere vrouwen...

Ah. Weer wat geleerd.
Eet gezond & eet taartjes

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #37 Gepost op: 11 januari 2005, 11:36:59 »
dat heb je er van als je de gewoonte overneemt om zo kort mogelijk een mededeling te doen. Uiteraard is het voor zwangere vrouwen die aan verstopping "lijden" en tegelijk een tekort hebben aan ijzer. Nu krijgen die staalpillen voorgeschreven en die werken extra stoppend. Met sap van gedroogde pruimen sla je twee vliegen in één klap (merkwaardige beeldspraak in dit verband). Overigens hebben aardig wat zwangere vrouwen staalpillen voorgeschreven gekregen, ook zonder dat er sprake was van ijzertekort. Op letten dus. En oei, oei, wat een bemoeizucht van een man die al jaren geleden samen met zijn vrouw in verwachting was.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

ShiN

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2005, 12:05:55 »
om heel eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat mijn lichaam langzaam aan het wegkwijnen is... ik geef het niet graag toe maar volgens mij heb ik een groot tekort aan voedingstoffen de laatste... maanden (jaren??)

ik ga dus proberen aan de supplementen te gaan, in ieder geval tot ik de rust kan vinden om gezonder en gevarieerder te eten. Natuurlijk weet ik dat veganistisch eten makkelijk moet kunnen en erg gezond kan zijn, maar helaas leef ik nogal onverantwoordelijk, en zie voorlopig nog niet echt een verbetering in mijn levenspatroon...  :-[ :(


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2005, 12:08:50 »
om heel eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat mijn lichaam langzaam aan het wegkwijnen is... ik geef het niet graag toe maar volgens mij heb ik een groot tekort aan voedingstoffen de laatste... maanden (jaren??)

Afgezien van aan de supplementen gaan kan je natuurlijk ook eerst laten onderzoeken of je echt een tekort hebt.

Maar aangezien je rookt zal dat vast en zeker wel het geval zijn. :eh:  :heehee:
“it's strange how life makes sense in time...”