Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #180 Gepost op: 13 februari 2008, 09:53:43 »
Ik zou het eens opnemen met een diëtiste. Wellicht dat jij ook een andere verdeling van behoeften hebt  ???. En misschien kan die je ook helpen narekenen, want het zou ook kunnen dat je bijvoorbeeld alleen vitamine X nodig hebt.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #181 Gepost op: 15 februari 2008, 11:14:29 »
ik heb nog nooit mijn bloed laten prikken eigenlijk, tenminste niet om op ijzer en dergelijke te laten testen. ik ben wel een enorme slaper, maar in mijn herrinering ben ik dat eigenlijk altijd al geweest  :)

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #182 Gepost op: 15 februari 2008, 12:37:17 »
Gisteren bij de dokter geweest. M'n ijzergehalte is nu 8, dus geen ijzerpilletjes meer voor mij.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #183 Gepost op: 18 april 2008, 10:05:12 »
Ik voel me net een schoonouder...

Ben gisteren naar de natuurvoedingswinkel geweest en nu slik ik (wegens allergieen en darmklachten enzoverder):
Bij het ontbijt:
een vitamine B-pil (100% ADH)
een anti-oxidant
een AGL (?)-zuur pil ding voor je slijmvliezen
bij een glaasje water met Bachbloesemdruppels voor anti-stress (wegens verbouwing) en voor inslaapvallen (terwijl ik enorm moe ben)
Overdag: meer van die druppels
Voor het slapen gaan:
een vitamine B-pil
een pro- en pre-bioticum

This had better work!

Had ik al gezegd dat ik me net een bejaarde voel  :crying:
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #184 Gepost op: 20 mei 2008, 13:03:05 »
Voor mensen met een terugkerend ijzertekort:

naast een verminderde opname (iets met vitamine C gebruiken bij iedere maaltijd helpt de opname), kan dit ook ontstaan doordat je een helicobacter pylori-infectie hebt, de bacterie die ook maagzweren veroorzaakt. Als je dit hebt, dan helpen ijzerpillen etc ook niet meer. HP-infectie komt trouwens heel veel voor.


Een ander iets om op te letten als je vaak een tekort hebt, is een te hoge inname van fytinezuur en anti-nutrienten die de opname van mineralen bemoeilijken. Ook hier heeft ijzersupplementatie dan weinig nut, doordat het simpelweg niet opgenomen kán worden.

Fytinezuur zit veel in granen en brood. Ipv gewoon brood zou je zuurdesembrood kunnen eten of brood dat langer dan 4 uur gerezen heeft, de fytinezuur is dan afgebroken. Ook brood van gekiemde granen bevat het weinig en laat linzen, bonen en granen zo lang mogelijk weken (1 a 2 dagen) voordat je het kookt. Dit alles breekt het zuur af.
Teffmeel en boekweit bevatten maar heel weinig fytinezuur, dus daar kan je ook wat van bakken.
Gebruik weinig zemelen, hierin zit nml. heeeel veel fytinezuur, en ook thee lijkt de opname van ijzer te verhinderen.

Fytinezuur heeft trouwens ook positieve eigenschappen: doordat het ijzer aan zich bindt, zorgt het ervoor dat je lichaam niet teveel ijzer opslaat, wat ook heel ongezond is.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #185 Gepost op: 04 juli 2008, 19:01:43 »
ik neem 's ochtends topvit muesli/cornflakes. Per 100 gr zit hier 89% van de ADH ijzer in. Ik vraag mij af of ik daarnaast nog een glas roosvicee ferro kan drinken, of dat ik dan teveel ijzer binnenkrijg?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #186 Gepost op: 04 juli 2008, 19:26:05 »
Hoeveel gram muesli neem je dan? En hoeveel mg ijzer staat er op de verpakking aangegeven?


Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #187 Gepost op: 04 juli 2008, 19:44:55 »
Hoeveel gram muesli neem je dan? En hoeveel mg ijzer staat er op de verpakking aangegeven?



12,4 mg. Ik gok dat ik zo'n 70 gram eet. hmm das raar, 12,4 als 89% lijkt te weinig
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #188 Gepost op: 20 februari 2009, 09:30:26 »
Gister Multi Pro Vrouw gekocht bij de natuurwinkel. Dit is een multivitamine, met mineralen, en bijvoorbeeld ook B12 en kruiden. 60 capsules voor 16 euro. Kent iemand deze? Het klinkt in ieder geval goed. Ik was nooit zo'n voorstander van bijslikken, maar nu denk ik dat het zeker geen kwaad kan.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

voordedieren

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #189 Gepost op: 13 mei 2009, 01:52:14 »

Beste mede vegetariers/veganisten,

Ik ben al 2,5 jaar lacto-ovo-vegetarier en wil eigenlijk beginnen met vitamine suplementen.

Ik heb op verschillende webites gekeken en ik denk dat ik de davitamon B complex forte ga aanschaffen. Deze is als het goed is voor vegetariers. Is dit een goede suplement? Ik wil niet teveel b12 naar binnekrijgen via pillen omdat ik zelf ook nog dagelijks melk drink en bijna dagelijks eieren. ik heb gelezen voordat ik lid werd van dit forum dat je 2 mcg per dag minimaal nodig hebt en dat iets meer niet giftig is. In deze pillen zit 2 mcg, dit is de ADH toch? ik wil gewoon veilig zijn dat ik door de pillen en melk/eieren mijn hoeveelheid vitamine b12 binnen krijg.

Weet u ook misschien waarom de meeste b12 pillen vegetarisch zijn maar b12 alleen in dierlijke producten zitten? dus hoe kunnen die pillen helemaal vegetarisch zijn?

Ik heb deze topic gemaakt omdat ik al eerst bij 'zoeken' heb gekeken maar ik kwam hier maar 3 topics tegen die er niet echt over gingen.


Bij voorbaat dank!


Schanulleke

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #190 Gepost op: 13 mei 2009, 09:50:54 »
Weet u ook misschien waarom de meeste b12 pillen vegetarisch zijn maar b12 alleen in dierlijke producten zitten? dus hoe kunnen die pillen helemaal vegetarisch zijn?

De vitamine B12 die in pillen zit, wordt niet uit voedingsmiddelen gehaald, maar gefabriceerd in een laboratorium. Vandaar dat ze geschikt zijn voor veganisten en vegetariers. Voor vegetariers zal het waarschijnlijk niks uitmaken wanneer de vitamine B12 in vitaminepillen afkomstig is van melkprodukten (want die produkten gebruiken ze immers wel), maar ik heb geen idee of dat soort B12-pillen uberhaupt bestaan.

voordedieren

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #191 Gepost op: 13 mei 2009, 10:44:39 »

Ok dank u wel voor het antwoord, ik begrijp hieruit dat ik deze pillen gewoon kan slikken?

Schanulleke

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #192 Gepost op: 13 mei 2009, 11:34:00 »
Ja hoor, geen zorgen over de herkomst van de B12. Wat wel even belangrijk is om op te letten is of er ook hulpstoffen in de tabletten zitten die niet vega of vegan zijn. Voor vegetariers is gelatine niet geschikt (gemaakt van gemalen dierenbotten). Een niet-veganistische hulpstof die regelmatig voorkomt in B12-pillen is lactose (gemaakt van melk). Ik slik zelf B12 van Solgar, die is vegan.

Enneh... je mag best 'je' en 'jij' zeggen, anders voel ik me zo oud :-\

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #193 Gepost op: 13 mei 2009, 13:32:00 »
Je hoeft niet bang te zijn voor een teveel aan B12, want dat gebeurt niet snel en laat staan dat het schadelijk is. Een tekort is veel schadelijker en kun je ook als vegetarier oplopen aangezien je best veel zuivel en eieren moet gebruiken om aan je ADH B12 te komen.
In de B12-draad lees je er meer over:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #194 Gepost op: 13 juni 2009, 00:04:58 »
Welke ijzerpillen zijn klein? Ik heb het idee dat mijn ijzer te laag is, maar ik wil nu liever geen Ferro gebruiken ivm de koolhydraten. Pilletjes slikken is altijd moeilijk bij mij, dus ik heb ze het liefst zo klein mogelijk,

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #195 Gepost op: 14 juni 2009, 19:08:29 »
Misschien het beste even laten prikken bij de HA.
Als je hb idd te laag is kan je ijzertabletjes krijgen op recept. Als het daar niet aan ligt ben je voor niks dure supplementen aan het slikken.
Bij mij hebben ze wel enorm geholpen. En veel vit C he, helpt bij het opnemen!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #196 Gepost op: 14 juni 2009, 19:28:28 »
Je hebt ook goedkope supps, ijzerpillen zijn niet zo duur. Ik ben toch maar weer even begonnen met de Ferro.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #197 Gepost op: 14 juni 2009, 19:53:33 »
Owh, heb ze altijd via de ha gehad, dus geen idee van de kosten.

Ik ga morgen weer een afspraak maken om weer te prikken, kijken of mn hb nu stabiel is gebleven.
Als het even niet hoeft ga ik liever niet met supplementjes aan de gang. Maar het zal mij benieuwen, meestal 'lekt' mn hb toch op de een of andere manier weg.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #198 Gepost op: 23 juni 2009, 20:23:12 »
Dan zou ik mijn b12 maar eens gaan tsjekken! Dat kan een oorzaak zijn waarom ijzer weglekt.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #199 Gepost op: 25 juni 2009, 00:07:38 »
B12 is getjekt, tot mn eigen stomme verbazing was die keurig netjes in orde.
Van de week geprikt op HB, uitslag volgt nog maar mn bloeddruk was 90/60.
Viel zowat van mn stoel, dacht dat dat héél laag was, maar de HA zei er niks van dus dat zal wel meevallen.