Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #160 Gepost op: 19 november 2007, 20:12:21 »
Volgens mij wel hoor, als iemand een actieve allergie heeft, dan zitten er IgE's in het bloed, en die kan men op de een of andere manier terugvinden en zelfs bepalen of het heftig is of niet.

Maar kan je aan de hand van bloedonderzoek het onderscheid maken tussen een 'hevige allergische reactie' en 'veel allergieën'?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #161 Gepost op: 19 november 2007, 20:14:35 »
Ja. Ze testen op een aantal dingen, en al die dingen krijgen een cijfer over de heftigheid van de reactie. Dus als jij op het merendeel van die dingen reageert, dan heb je veel allergiën. (Zeker omdat het er hooguit 12 zijn waarop getest wordt, maar wel 12 alomaanwezige, al die 1000en dingen waar je ook allergisch voor kan zijn worden dus niet eens meegenomen).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #162 Gepost op: 19 november 2007, 21:24:51 »
Volgens mij is op voedsel niet echt getest, meer op de standaard-hooikoortsen en die verzameling heb ik nu compleet  :O. Dat houdt in dat je van ongeveer 15 december tot 1 januari geen last hebt van pollen  ::), maar dan is er gelukkig de huisstofmijt  ;)

Vorige keer zag ik bij tellsell ook een soort waterlamp die stof uit de lucht zou halen. Nou ben ik meestal niet zo van tellsell, maar ik ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig (ook naar die lamp trouwens).
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #163 Gepost op: 19 november 2007, 23:06:48 »
Maar ik heb ook een heel laag hemoglobinegehalte

Van het Voedingscentrum:
Citaat
Een laag hemoglobinegehalte
Een laag hemoglobinegehalte alleen hoeft niet te betekenen dat het lichaam over te weinig ijzer beschikt. Zo heeft de weerstand van het lichaam tegen ziekten en aandoeningen grote invloed op het hemoglobinegehalte. Bij een infectie of ontsteking zet het lichaam het beschikbare ijzer in het bloed zoveel mogelijk op non-actief en slaat het op. Daardoor kunnen bacteriën, virussen of kwaadaardige cellen zich niet meer vermenigvuldigen, want daar hebben ze ijzer voor nodig.
Ook in geval van een ontsteking in de dunne darm, zoals bij coeliakie of de ziekte van Crohn, is het mogelijk dat het hemoglobinegehalte van het bloed laag is. Het lichaam neemt het ijzer in eten dan niet goed op.
Bij bepaalde aandoeningen doet extra ijzer meer kwaad dan goed. Daarom is het belangrijk alleen ijzerpreparaten te slikken na overleg met de arts

Het zou dus kunnen dat je HB-gehalte te laag is vanwege de allergieën?
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 23:07:24 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #164 Gepost op: 19 november 2007, 23:27:15 »
Nee, want mensen met allergiën hebben juist een goede weerstand (al kun je door de irritatie van de slijmvliezen juist gevoeliger zijn voor verkoudheid).

En ik vermoed dat ik dan ook Hb-problemen zou moeten hebben, maar dat van mij is altijd prima. Zelfs meteen nadat ik een shock had gehad, dus dat beïnvloed elkaar blijkbaar niet zo.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #165 Gepost op: 20 november 2007, 07:13:49 »
Dat was wel de link die de huisarts legde. Hij wil eerst die vitaminekuur (hoefde dus alleen Vit. B te zijn) en dan na 2 maanden kijken hoe het bloed er dan voor staat. Hij denkt vooral dat de algemene toestand komt door een verlaagde weerstand, waarbij dan vervolgens die allergieën elke keer de weerstand weer aanvallen. Dus slik ik voor de 2e keer in mijn leven braaf vitaminen :hypocrite: maar dus geen ijzer.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 07:14:14 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #166 Gepost op: 20 november 2007, 07:43:58 »
Nee, want mensen met allergiën hebben juist een goede weerstand

Mensen met allergiën hebben een ontregeld afweersysteem. Het kan misschien een goed gevoel geven door dat "een goede weerstand" te noemen, dat is het echter toch niet hoor. Een goede weerstand is een weestand die werkt zoals 'ie hoort te werken.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #167 Gepost op: 20 november 2007, 08:31:57 »
Nee, want mensen met allergiën hebben juist een goede weerstand

Mensen met allergiën hebben een ontregeld afweersysteem. Het kan misschien een goed gevoel geven door dat "een goede weerstand" te noemen, dat is het echter toch niet hoor. Een goede weerstand is een weestand die werkt zoals 'ie hoort te werken.


precies, 'goed' is een verkeerd woord. 'Actief' komt beter in de buurt. ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #168 Gepost op: 20 november 2007, 09:27:01 »
Nee, want mensen met allergiën hebben juist een goede weerstand

Mensen met allergiën hebben een ontregeld afweersysteem. Het kan misschien een goed gevoel geven door dat "een goede weerstand" te noemen, dat is het echter toch niet hoor. Een goede weerstand is een weestand die werkt zoals 'ie hoort te werken.


precies, 'goed' is een verkeerd woord. 'Actief' komt beter in de buurt. ;)

Zeg maar gerust 'hyperactief'. ;)
Forumkenner 2007 8)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #169 Gepost op: 20 november 2007, 09:32:49 »
Nee, want mensen met allergiën hebben juist een goede weerstand

Mensen met allergiën hebben een ontregeld afweersysteem. Het kan misschien een goed gevoel geven door dat "een goede weerstand" te noemen, dat is het echter toch niet hoor. Een goede weerstand is een weestand die werkt zoals 'ie hoort te werken.


precies, 'goed' is een verkeerd woord. 'Actief' komt beter in de buurt. ;)

Zeg maar gerust 'hyperactief'. ;)
'contra-productief actief'?
Maar, toevallig of niet, ik had natuurlijk ook een ijzer-issue. Kan ook met mijn dieet gekomen zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #170 Gepost op: 25 november 2007, 09:27:37 »
Ijzerissues en andere (b12) issues zijn k-u-t. Ben nog steeds onder de indruk wat mijn b12 tekort achteraf gezien allemaal teweeg bracht. Ben wel heel blij dat ik nu veel dingen kan verklaren.
Het meest blij ben ik dat de duizeligheid weg is en op de tweede plaats dat mijn vermoeidheid/tyfusveel slapen (middagdutjes zodra ik de kans kreeg, hallo ik ben pas 31) ook langzaam web ebt. Daarnaast ben ik blij dat mijn tintelende handen níet veroorzaakt werden door mijn (al jaren bestaande) nekklachten. Oók ben ik blij (ja ik ben heel blij ;)) dat mijn steeds erger wordende rug-nekklachten ook hierdoor verklaarbaar bleken en ik dus niet meer de angst heb dat ik langzaam steeds kneuziger zou worden. En op de laatste plaats wil ik nog noemen dat het al maanden pijn hebben aan mijn kaakgewricht waardoor ik bijv. geen appel kon eten (want: auw) ook gelijk is opgelost. Ik houd nu op en zal het labielerige/negatieve/huilerige wat ik ook soms had en helemaaaaal niet van mezelf ken maar buiten beschouwing laten  ;D

 8)  8)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #171 Gepost op: 25 november 2007, 10:10:00 »
Mmmmm, als de klachten die je hier boven beschrijft van B12 kunnen komen moet ik misschien ook toch even bloed laten controleren. Ik herken er heel veel van (zo'n beetje alles), maar had bedacht dat dit kwam door de stress van solliciteren, nieuwe baan etc. Maar 't wordt nu nog niet minder, eerder erger en tja, ik ben ook 31.  ;) 'k Hou het toch maar even in de gaten, jij in ieder geval sterkte en veel beterschap! :pet:

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #172 Gepost op: 25 november 2007, 10:39:09 »
Dankje. Het gaat al een stuk beter hoor  :D
Ik krijg nu een injectie per week. De eerste paar weken kreeg ik er twee of drie per week (tien injecties lang).

Citaat
- Glossitis (pijnlijke tong, z.g. biefstuktong, vooral bij scherp en gekruid eten en zure dranken en bij tandenpoetsen; ontstoken, bloedend tandvlees; aften)
- Raar gevoel in de voeten (gevoel van op vilt, watten of kussentjes te lopen, "mieren lopen", het oppervlaktegevoel is verstoord)
- Psychische problemen (van prikkelbaarheid en onredelijkheid tot ernstige psychische klachten, stemmingswisselingen)(organisch psychosyndroom)
- Concentratie problemen (niet helder meer kunnen denken, sufheid)
- Tintelingen (eerst in de voeten en handen en later ook in benen, armen en gezicht "onder stroom staan"; ook doof gevoel in handen en voeten, trillende handen)
- Bloedarmoede, soms weinig of niet (duizeligheid, flauwvallen, droge huid, bleekheid, geelverkleuring huid en oogwit)
- Moeheid(soms heel erg moe)
- Slaperigheid(veel slaap nodig hebben, zomaar spontaan in slaap vallen)
- Benauwdheid op de borst(angineuze pijnen, hartkloppingen, versnelde hartslag, kortademigheid)
- Het koud hebben(soms ook een branderig gevoel op de huid)
- Zwaar en stijf gevoel in de benen (pijn in de heupen)(soms spontane blauwe plekken op de benen)
- Spierpijn (spierpijn, is na inspanning erger dan voorheen, soms ook spierkrampen, krachtsverlies)
- Fasciculaties (spiertrillingen, samentrekking van een klein deel van een spier, onwillekeurige bewegingen)
- Pijn (o.a. in rug, handen, polsen, heupen en knieën)
- Ontstekingen in het spijsverteringskanaal(tot aan darmperforatie toe)
- Misselijkheid (geen trek, onbestemd gevoel in de maagstreek)
- Diarree (met enige regelmaat)
- Ataxie, verminderde positiezin(onstabiele gang, dronkemansgang, tot helemaal niet meer kunnen lopen, vallen of zomaar iets uit de handen laten vallen)
- Gewichtsverlies (verlies van eetlust)
- Afasie (problemen met spreken, verkeerde woorden gebruiken, niet op het juiste woord kunnen komen, met "dubbele tong" praten)
- Problemen met de ogen (optische neuropathie, wazig zien, gezichtsvelduitval)
- Gehoorproblemen (oorsuizingen, vervormd geluid) Is enkele keren gemeld
- Haaruitval,brokkelige nagels (beide zeldzaam)
- Hypertone blaas (plas niet op kunnen houden)
- Hoofdpijn (soms migraine)
- Infecties (een verhoogde kans op vaginale- en urineweginfecties)
- Menstruatieproblemen (onregelmatig, soms wegblijvend, onvruchtbaarheid, miskramen, fout-positieve pap-uitstrijk)
- Dementie(geheugenverlies)

(ik had er 13)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #173 Gepost op: 27 november 2007, 14:39:10 »
Euhh, ik herken ook wel een beetje veel geloof ik  :-[
Hoor wie klopt daar kinders???

RabbitPrincess

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #174 Gepost op: 21 december 2007, 02:07:12 »
Ik neem ook ijzer in,dat is zeker goed

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #175 Gepost op: 21 december 2007, 15:20:55 »
Ik neem ook ijzer in,dat is zeker goed
Oja?

Ik dacht dat je van ijzer teveel kon innemen en dat je daar ziek van kon worden.

(Maar mijn moeder en huisarts zijn heel erg behouden wat vitamines bijslikken aangaat, alleen B12 vindt iedereen een goed idee, en verder raden ze alles af.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #176 Gepost op: 05 februari 2008, 16:02:32 »
Momenteel neem ik ijzerpilletjes op recept van de dokter. Had een ijzergehalte van 6.3 (geloof ik), dus te laag.

Heb eigenlijk nooit last van gehad, behalve dat ik duizelig wordt als ik te lang in een te warme ruimte (bijv. douche) ben. M'n omgeving klaagde dat ik een jaar of 2 geleden erg moe was, maar ik denk dat dat kwam doordat ik een krantenwijk had toentertijd.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #177 Gepost op: 12 februari 2008, 12:51:59 »
Doordat ik niet mag sporten moet ik minder dan 2000 calorieën per dag eten, en door mijn allergieën is dat ook nog eens niet ideaal verdeeld. Het komt er op neer dat als ik de richtlijnen van het voedingscentrum volg, ik alleen iedere dag voldoende groenten eet.

Maar fruit, brood, aardappels/rijst/pasta, sojamelk, vleesvervangers en vetten krijg ik maar één a twee keer per week binnen in de minimale hoeveelheid die het voedingscentrum aangeeft.

Nu heb ik nergens last van, en ik ben natuurlijk ook redelijk klein, dus zou ik voldoende binnenkrijgen en rekent het voedingscentrum voor grotere mensen, of moet ik toch eens gaan nadenken over het bijslikken van een multivitamine?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #178 Gepost op: 12 februari 2008, 15:43:17 »
Lijkt me wel verstandig, maar hoe zit het met eiwitten?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #179 Gepost op: 12 februari 2008, 20:45:38 »
Opgeteld zou dat toch net goed moeten zitten? Met net iets te weinig sojamelk, iets te weinig vleesvervanger krijg je nog best veel eiwitten binnen volgens mij.
Supercalifragilisticexpialidocious!