Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #140 Gepost op: 14 september 2007, 13:34:13 »
Ik eet elke dag een paar gedroogde abrikozen. Ik heb begrepen dat daar veel ijzer in zit?!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #141 Gepost op: 14 september 2007, 21:25:01 »
Ik eet elke dag een paar gedroogde abrikozen. Ik heb begrepen dat daar veel ijzer in zit?!

Alleen als je er een boel van eet. In 1 gedroogde abrikoos (3 gram) zit 0,1 mg ijzer, 10 geeft zo'n 1,2 mg ijzer.
Ze bevatten wel meer goede dingen dan gedroogde dadels en pruimen en veel minder calorieen (10 stuks=80kcal).
« Laatst bewerkt op: 14 september 2007, 21:28:04 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #142 Gepost op: 14 september 2007, 21:38:16 »
Ik eet elke dag een paar gedroogde abrikozen. Ik heb begrepen dat daar veel ijzer in zit?!

Alleen als je er een boel van eet. In 1 gedroogde abrikoos (3 gram) zit 0,1 mg ijzer, 10 geeft zo'n 1,2 mg ijzer.
Ze bevatten wel meer goede dingen dan gedroogde dadels en pruimen en veel minder calorieen (10 stuks=80kcal).

en je had max 30 mg nodig, zo zag ik snel bladerend? Poe he.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #143 Gepost op: 14 september 2007, 21:54:16 »
Nee, dat is de max. dosis. Als menstruerende vrouw heb je 15mg nodig, mannen 10mg.


Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #144 Gepost op: 14 september 2007, 22:05:39 »
Nee, dat is de max. dosis. Als menstruerende vrouw heb je 15mg nodig, mannen 10mg.



oh, dan kom je als niet-menstruerende vrouw best ver met abrikozen
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #145 Gepost op: 14 september 2007, 23:48:15 »
Bovendien werken ze goed tegen hoge bloeddruk.
Forumkenner 2007 8)

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #146 Gepost op: 02 oktober 2007, 18:01:58 »
Nee, dat is de max. dosis. Als menstruerende vrouw heb je 15mg nodig, mannen 10mg.



oh, dan kom je als niet-menstruerende vrouw best ver met abrikozen

helaas de laatste tijd wel ongesteld geweest...
mijn ijzer was gezakt van 8.3 naar 7.2 :(
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #147 Gepost op: 02 oktober 2007, 18:33:48 »
Hoeveel was je b12? Mijn ijzer zakte ook snel en dat bleek door b12 tekort te komen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #148 Gepost op: 02 oktober 2007, 19:12:57 »
Hoeveel was je b12? Mijn ijzer zakte ook snel en dat bleek door b12 tekort te komen.

Is niet getest... Ik gebruik wel een beetje melk en soms wat kaas op brood en soms kaas met avondeten. En soms vis in een restaurant. B12 zal wel goed kunnen zijn, ijzer was het in ieder geval niet.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #149 Gepost op: 02 oktober 2007, 22:20:07 »
Dan nog kun je een b12 tekort hebben. Het meeste zit in vlees. Er zijn trouwens ook tig vleeseters met een b12 tekort want het kan ook nog eens aan je lichamelijke opname (intrinsieke factor) liggen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #150 Gepost op: 02 oktober 2007, 22:36:13 »
Ik zal eens een tijdje goed op mijn voeding letten en dan kijken we verder.
Als ze ook in slagaderlijk bloed kunnen meten kunnen ze daar al wat van pikken eind oktober (of stijgt ijzer niet zó snel?).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #151 Gepost op: 03 oktober 2007, 14:20:21 »
Ik weet alleen hoe snel het kan stijgen als je het bijslikt. In twee weken was het ooit zichtbaar 1 punt gestegen bij me. Door voeding gaat het denk ik wat trager/moeizamer?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #152 Gepost op: 19 november 2007, 18:15:33 »
Was niet helemaal lekker en ben bij de dokter geweest. Na een bloedtest bleek vooral dat alle functies in mijn lichaam goed zijn, maar ik heb veel allergieën. Nu moet ik een Vit. B complex bijslikken (was net begonnen aan een multivitamine en dat was ook goed). Gaan we het straks weer testen. Maar ik heb ook een heel laag hemoglobinegehalte (in Zwitserland ook getest) zou dat Ginkgo Biloba helpen?????
Hoor wie klopt daar kinders???

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #153 Gepost op: 19 november 2007, 18:22:49 »
Maar ik heb ook een heel laag hemoglobinegehalte (in Zwitserland ook getest) zou dat Ginkgo Biloba helpen?????

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ginkgo

Geen enkele verwijzing zelfs maar naar zoiets als hemoglobine (of bloedijzer). Een gunstig effect daarop wordt dus niet eens (algemeen) geclaimd. Waarom denk je dat dat spul zou kunnen helpen?

(Wat volgens mij wél heel goed werkt: berglucht. :devil:)
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 18:27:13 door f@ñtastig »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #154 Gepost op: 19 november 2007, 18:30:30 »
Ja, maar die hoogtestage zit er niet meer in  :crying: en een rondje epo ook niet. Eerder in deze draad stond dat Ginkgo helpt bij het rondbrengen van zuurstof in je bloed en dat doet hemoglobine ook (zei de dokter)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #155 Gepost op: 19 november 2007, 19:06:14 »
Was niet helemaal lekker en ben bij de dokter geweest. Na een bloedtest bleek vooral dat alle functies in mijn lichaam goed zijn, maar ik heb veel allergieën.

De bloedtest die kan aantonen dat alle functies in iemand lichaam goed zijn moet spijtig genoeg nog uitgevonden worden.  Niet dat men niet heel wat kan aantonen via een bloedtest, maar toch lang niet alles.

En om specifiek iets over allergieën te kunnen zeggen volstaat een bloedtest spijtig genoeg ook niet.

Maar ik heb ook een heel laag hemoglobinegehalte (in Zwitserland ook getest) zou dat Ginkgo Biloba helpen?????

- Zelf al zou je ergens terug kunnen vinden dat het mogelijk zou kunnen helpen, dan bewijst dat nog niet dat dat ook effectief het geval is.  Ik vrees dat je er van uit mag gaan dat het percentage op waarheid berustte claims die worden gemaakt door de producenten van allerlei voedingssupplementen, alternatieve geneesmiddelen, ... ontzettend klein is.  Het meeste is gewoon 'boerenbedrog'.  Het is dan ook raadzaam rekening te houden met de wetenschappelijke betrouwbaarheid van bronnen.

Hemoglobine 'helpt' niet om zuurstof rond te brengen, hemoglobine brengt de zuurstof rond.
Alle andere stoffen kunnen hooguit het hemoglobine stimuleren, de productie van rode bloedcellen doen toenemen, ... maar geen enkele andere stof kan dienst doen als zuurstofdrager in het bloed.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #156 Gepost op: 19 november 2007, 19:26:46 »
volgens mij kan bloedonderzoek al wel wat zeggen over je allergie hoor
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #157 Gepost op: 19 november 2007, 19:27:18 »
Ja, oke, heb je gelijk in, maar om nou gelijk hele boekdelen te schrijven. Nieren etc. was goed, en allergieën betreffen vooral de hooikoortsen en het stof (goh echt... :hypocrite: leuk zo'n verbouwing). Maar wat kan ik hier nou mee?

(we leven een beetje in het sms-tijdperk he, kort en bondig, dus vaak onleesbaar  ::))
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 19:28:28 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #158 Gepost op: 19 november 2007, 19:41:09 »
volgens mij kan bloedonderzoek al wel wat zeggen over je allergie hoor

Daar twijfel ik niet aan.  Maar het zou me wel verbazen als je aan de hand van een bloedonderzoek kan nagaan aan wat iemand allergisch is dus vermoedelijk ook niet dat iemand 'veel allergieën heeft'.

Ja, oke, heb je gelijk in, maar om nou gelijk hele boekdelen te schrijven. Nieren etc. was goed, en allergieën betreffen vooral de hooikoortsen en het stof (goh echt... :hypocrite: leuk zo'n verbouwing). Maar wat kan ik hier nou mee?

(we leven een beetje in het sms-tijdperk he, kort en bondig, dus vaak onleesbaar  ::))

Mijn excuses, ik heb soms een overactieve 'i's zonder puntjes-radar' die op het moment dat er i's zonder puntjes worden opgemerkt op tilt slaat en mijn vingers aanzet tot het maken van razendsnelle bewegingen over het toetsenbord  ;) ;D

Je kan misschien het volgende ook eens bekijken: www.lightfresh.nl

Ik ben nog volop aan het uitzoeken of het bovenstaande ook echt werkt of dat er slechts sprake is van een zoveelste 'onzin-middel' dat door gehaaide verkopers aan de man wordt gebracht.  Morgen hoop ik meer te weten te komen.
In ieder geval heb ik de demonstratie die in het filmpje getoond wordt ook in het echt gezien.
Als het ding ook echt doet wat het belooft zou het wel een erg goede zaak zijn.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #159 Gepost op: 19 november 2007, 20:04:35 »
volgens mij kan bloedonderzoek al wel wat zeggen over je allergie hoor

Daar twijfel ik niet aan.  Maar het zou me wel verbazen als je aan de hand van een bloedonderzoek kan nagaan aan wat iemand allergisch is dus vermoedelijk ook niet dat iemand 'veel allergieën heeft'.

Volgens mij wel hoor, als iemand een actieve allergie heeft, dan zitten er IgE's in het bloed, en die kan men op de een of andere manier terugvinden en zelfs bepalen of het heftig is of niet.

Maar voor voedingsmiddelen en alle andere dingen die niet voortdurend je neus in zweven is de bloedtest wat minder zeker, want als je een bepaald voedingsmiddel al een tijdje niet hebt gegeten, dan is de IgE teruggetrokken en onvindbaar tijdens bloedtest.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 20:07:13 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!