Vegatopia Forum

Supplementen slikken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aiko

Supplementen slikken?
« Gepost op: 05 augustus 2004, 11:53:05 »
kan een kind al vegetarisch eten? komt ze dan niets te kort?
moet ik aanvulling geven met vitaminen enzo?

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik was op mijn veertiende vegetarier. Nu heb ik de lengte van 1.96 bereikt, wat in mijn geval aangeeft dat je er niet minder van groeien gaat. Dus dat is al een goed teken.

Vanuit eigen ervaring is het volgens mij niet nodig vitaminen te slikken. Indien je kind / jullie veganist willen worden wordt het hier aangeraden wel vitaminen te slikken. Andere mensen hier kunnen je precies vertellen hoe en wat. Kijk anders eens bij 'Lekker gezond'.

Welkom overigens.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2009, 09:46:11 door Sander »

Kiwi

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #1 Gepost op: 05 augustus 2004, 12:10:36 »
Zoals ik al vaker heb gepost: ik heb nooit iets bijgeslikt, en mijn ijzergehalte is altijd goed, zelfs hoog genoeg om bloed te mogen geven. En dat terwijl ik al vanaf mijn 12e vegetariër ben (ik ben nu 34).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2004, 12:12:27 »
Het gaat erom hoe gezond je eet (en maar weinigen eten scht gezond) en hoe je genetisch in elkaar zit. De een heeft sneller last van bloedarmoede dan de ander.



Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2004, 12:19:35 »
hmm, nou als ik een bleodtest moet vanwege verkoudheid, dan zal ik eens vragen of ze ook ijzer dan willen testen, een aparte prik vind ik t niet waard

ik vroeg me eigenlijk alleen af of je kunt zeggen dat in de regel vegetariers snel tekort hebben aan t een of ander, en dat t daarom voor alle vegetariers handig zou kunnen zijn om iets bij te slikken
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2004, 12:22:06 »
Dat is b12... of is zuivel ook een bron van ijzer?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2004, 12:41:20 »
Ik eet waarschijnlijk toch nog meer zuivel en eieren dan jij, daar zou het aan kunnen liggen.

Nou, zuivel en ijzer zijn als vuur en water hoor.

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Supplementen slikken?
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2004, 13:22:10 »
Dat is b12... of is zuivel ook een bron van ijzer?
Nee, je hebt gelijk. IJzer zit volgens mij in bruinbrood en groene groenten. Ik weet 't niet precies.
In ieder geval in iets wat ik eet, anders zou ik er ook wel een tekosrt aan hebben! ;D

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2004, 13:41:50 »
Ijzer plus vit. C is een goede combinatie. Ijzer plus zuivel een slechte, inderdaad. Dus daar op te letten, is zeker aan te raden. Zéker voor vrouwen in vruchtbare jaren en bloeddonoren. Waarschijnlijk weten velen hier dat al, maar ja: voor wie het niet weet...nog maar eens gemeld.
Ik heb het eigenlijk zelf nog nooit laten controleren.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2004, 19:12:49 »

ik vroeg me eigenlijk alleen af of je kunt zeggen dat in de regel vegetariers snel tekort hebben aan t een of ander, en dat t daarom voor alle vegetariers handig zou kunnen zijn om iets bij te slikken

Nee, uit onderzoeken is wel gebleken dat veganisten en vegetariers die weinig zuivelproducten binnenkrijgen een grotere kans hebben op een B12-tekort.

IJzertekort komt niet vaker voor bij vegetariers.




Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2004, 19:16:50 »
Bijslikken of niet: persoonlijk vind ik het beter om bij te slikken (hoewel ik er zelf ook niet zo strict in ben ::)), want de meeste mensen krijgen niet genoeg binnen, omdat ze niet gezond eten.  Dit gaat dus niet om vegetarisch eten, maar geldt voor alle mensen.

Het is niet de bedoeling dat je overdosed, maar enkele keren de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid kan geen kwaad. Van sommige vitamines mag je veel meer hebben dan dat.
Ook zal bij de een het makkelijker opgenomen worden dan bij de ander.


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2004, 23:56:42 »
Er zijn ook vitamines wel degelijk gevaarlijk bij overdosering: ik meen o.a. Vit A
Het laatste wat ik er over gelezen heb, wijst wel in de richting dat vit. pillen bijslikken vaker goede effecten lijken te hebben. Maar je moet dus wel weten wat je doet! Ik heb een irrationele drempel en begin er niet aan. Slikte even hoge dosering knoflookpillen, maar nu mijn cholesterol oké is bevonden ben ik daar weer mee gestopt.
Ongemerkt gebruik ik produkten waarin vitaminen extra gestopt zijn, een ontwikkeling van de laatste jaren.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2004, 14:15:17 »
Daarom zei ik ook 'enkele keren'. Van B6 kun je ook teveel binnenkrijgen dmv vitaminepillen.

Maar ik neem aan dat er nooit teveel zit in 1 pil. Als je je aan de gebruiksaanwijzing houdt, loop je geen gevaar,



Re:Supplementen slikken?
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:09:41 »

Maar ik neem aan dat er nooit teveel zit in 1 pil.

Dat neem dus ik beslist niet aan!
Als ik bijvoorbeeld de doseringen van Solgar multivitamines (weet uit mijn hoofd niet welke precies) bekijk.... Typisch Amerikaanse doseringen.
Een arts heeft ons zelfs afgeraden om die preparaten te gebruiken -- vanwege de overdreven hoge doseringen.
Nog afgezien van dat ik helemaal het nut niet inzie om zoveel (bij) te slikken.

En waar eindigt voor jou 'enkele keren de ADH' en begint overdosering? Hangt dat niet heel erg sterk af van de vitamine of preparaat in kwestie? Van ijzer zou ik absoluut vermijden om stelselmatig 'enkele keren' de ADH binnen te krijgen, tenzij een arts me dat zou voorschrijven.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:17:02 »
B12 is beperkt opneembaar door het lichaam. Het darmstelsel kan niet veel meer dan de ADH opnemen. Overdosering is dus niet zo makkelijk.

Het is misschien ook weer eens zinnig om op de literatuurstudie Vitamine B12 en veganisme van Michèl Post te wijzen. Er wordt wel gerept van de onwenselijkheid van hooggedoseerde preparaten, maar dat is in het geval dat er medische hulp wordt gezocht vanwege symptomen die op B12-tekort kunnen duiden, en wanneer het niet duidelijk is of dat nou aan het dieet of aan een opnamestoornis in de maag ligt.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2004, 16:26:07 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:30:30 »
IJzer is een mineraal, daar moet je idd mee oppassen. Op de verpakking staan daar ook waarschuwingen voor, zeker bij Solgar. Daarom zei ik ook dat je je aan de voorschriften moet houden. 10 vitaminenpillen van Solgar per dag is niet de bedoeling.

Met enkele keren bedoel ik enkele keren, dus 2 of 3 keer. Dat kan bij vitamines geen kwaad.

Solgar is heel hoog gedoseerd qua vitamines, maar niet te hoog. Wat niet wordt opgenomen, wordt weer uitgepiest.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #15 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:35:46 »
Solgar is heel hoog gedoseerd qua vitamines, maar niet te hoog. Wat niet wordt opgenomen, wordt weer uitgepiest.
Als iets uitgepiest wordt, is het opgenomen geweest in het bloed.

Bijvoorbeeld vitamine A kan wel overgedoseerd worden, en niet (goed) afgescheiden, ik meen omdat het vet-oplosbaar (dus niet water-oplosbaar) is. IJsberenlever (stikt van de vitamine A) is bijvoorbeeld daarom niet aan te raden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #16 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:37:30 »
Ja, maar in Solgar zal (neem ik aan, ik zal even op de site sjekken) niet teveel Vit. A in de pillen zitten. En dat zal ook gelden voor andere pillen.



Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #17 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:40:39 »
Waarschijnlijk hebben ze helemaal geen vitamine A in die pillen, maar alleen provitamine A, caroteen (jeweetwel, de reden waarom konijnen nooit brillen dragen). Daar kan het lichaam zelf vitamine A uit maken, en het is niet giftig.

Maar nogmaals, zomaar zonder echte aanleiding een hele bips vitamines bijslikken is niet aan te raden. Allereerst omdat de vitamines in multivitaminen met elkaar kunnen interfereren, tweedens omdat er van sommige vitaminen niet genoeg in zit om een tekort in de voeding op te vangen en laatstens omdat sommige vitaminen een tekort van een andere vitamine kunnen maskeren.

Als veganist weet je dat je volgens de huidige inzichten (wat het enige is waar je op af kan gaan) geen B12 binnen krijgt. Dus dan moet je wel bijslikken. Voor alle andere vitaminen zou ik een goede indicatie nodig vinden, of advies van de huisarts.

Jezelf ijzerpillen laten slikken omdat je soms zo flauwtjes bent en denkt dat je bloedarmoede hebt is medisch net zo ongegrond als homeopathische middeltjes gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2004, 16:47:46 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #18 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:42:12 »
Ik neem even de Ominuim-tabletten: daar zit 94% vd ADH A in.
Je mag er 2 per dag van in nemen.
Dat is in totaal 1502 mcg.

Voedingsbureau:
Citaat
Een verkeerd gebruik van supplementen met vitamine A kan vergiftiging veroorzaken met symptomen als hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet.


Citaat
Als bovengrens voor een aanvaardbare (veilige) inneming van vitamine A wordt een inneming van 800 mcg per dag (1-3 jr) tot maximaal 3000 mcg per dag (volwassenen) aangehouden.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Supplementen slikken?
« Reactie #19 Gepost op: 06 augustus 2004, 16:43:05 »
Tis trouwens Retinol Palmitaat, das het 'echte' spul?