Vegatopia Forum

Gratis zelf tempeh maak pakket

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2004, 11:08:52 »
Ik heb ze een mailtje gestuurd om te vragen en dit was het antwoord:

Dear Carla,

Yes, there's a problem. A lot of "free" websites added a link to our
website. All of a sudden we received thousands of requests weekly instead of
ten.

Most of these people request samples because they are free and don't even
know what tempeh starter is. This is why we send samples only to people who
do a further inquiry, like you do. We will sent your sample next Monday. You
can also tell this to the other people.

Best regards,
Erik

Dus dan weten de geinteresseerden dat ook en ik wacht weer met spanning af !

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #21 Gepost op: 03 september 2004, 14:54:31 »
En ja hoor, vandaag heb ik het ontvangen :D  !
Ga morgen gelijk sojabonen kopen om het te proberen.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #22 Gepost op: 26 september 2004, 14:44:05 »
:( ok dat weten we ook weer.... ga maar een poging doen met Tempeh uit de winkel

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #23 Gepost op: 02 oktober 2004, 14:14:27 »
Hoezo :( ?

Vandaag heb ik mijn eerste tempeh gemaakt. Het is helemaal niet moeilijk. Nu nog anderhalve dag wachten om het resultaat te kunnen proeven. Ik ben erg benieuwd.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #24 Gepost op: 02 oktober 2004, 16:14:48 »
:( omdat ik meer dan een maand voor niets heb zitten wachten

ik kweek nu zelf oesterzwammen en de meeste schimmels lijken op elkaar dus kan daar hopelijk de schimmel vanaf halen en die door kweken :)

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #25 Gepost op: 03 oktober 2004, 09:46:12 »
Aha, op die manier. Maar dan weet je nu hoe je er wél aan kunt komen. Na mijn mailtje had ik het 3 dagen later in huis.
Helaas is het mij niet gelukt de tempeh deze nacht op temperatuur te houden, het is, met een lamp erop in een kweekbakje 24°C geworden ipv 30°. Nu maar hopen dat dat niet geeft en dat het vandaag in de zon nog goed komt......

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2004, 14:11:39 »
Nou, met zo'n zelfmaakpakket tempeh hoef je je in elk gaval niet meer te vervelen.
Voortdurend controleren of de temeratuur zo rond de 30°C schommeld. Panier als het opeens al een uur onder de 25° is en vanochtend was het opeens wel 50° in de broeibak...... En dan iedere kijken of er al een schimmeltje op zit
Maar er lijkt zich nu toch heel voorzichtig een cultuurtje te ontwikkelen.
Of zou het gewoon ordinair aan het verrotten zijn? (Het ligt nu al vanaf zaterdag te broeien....)  

Kiwi

Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2004, 14:29:30 »
Toevallig ben ik er afgelopen weekend ook maar eens achter aan gegaan. Ik kon geen e-mailadres vinden, dus ik heb het pakket nog een keer aangevraagd, en daarbij in het veldje waar ik m'n naam in kon vullen een heel verhaal getypt dat ik het al een keer aangevraagd had. Vandaag kreeg ik een mailtje, met de bevestiging dat ik het toegestuurd krijg. Dus ik wacht weer af...

Ben

Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2004, 17:02:00 »
vanochtend was het opeens wel 50° in de broeibak......
Dit overleeft een schimmel nooit!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #29 Gepost op: 05 oktober 2004, 10:35:51 »
http://users.chariot.net.au/~dna/koji.html daar eens kijken bij Sufu dat kan je ook maken met de schimmel

als je er echt zin in krijgt kan je ook met een aquarium element de boel op temperatuur houden ;)
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2004, 10:36:49 door Anand »

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #30 Gepost op: 05 oktober 2004, 11:01:22 »
Ziet er interessant uit, ik zie ook producten waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik was op internet nog verder op zoek naar het maken van tempeh en onderweg kwam ik ook nog tegen hoe je zelf  seitan kunt maken.

Mijn tempeh begint er trouwens goed uit te zien en ruikt ook goed. Vandaag laat ik het nog een dagje in de zon staan en morgen ga ik het proberen.


Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #31 Gepost op: 07 oktober 2004, 10:08:43 »
Nou, gisteren wilde ik mijn zelfgemaakte tempeh gaan bakken, maar ik heb het toch maar niet aangedurfd. Er zaten wel heel erg veel grijze en zwarte schimmels in. Nu moeten wat zwarte puntjes wel normaal zijn volgens de website, maar dit was echt te erg.
Nu heeft het ook wel ruim 3 dagen staan fermenteren met schommelende temperaturen. Pas de tweede dag gebeurde er iets en pas de derde dag was het echt goed gefermenteerd. Terwijl het normaal gesproken na zo'n 24 uur klaar moet zijn.

Gelukkig heb ik maar de helft gebruikt, dus van het weekend ga ik nog een poging wagen, want nu weet ik wel hoe ik mijn oven op een constante lage temperatuur kan houden.

Het is wel erg leuk, vind ik, dat geklooi met gistjes enzo.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #32 Gepost op: 07 oktober 2004, 11:45:13 »
Als je het zo leuk vind kan je zelf ook Oesterzwammen gaan kweken wat ook vrij simpel is

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #33 Gepost op: 07 oktober 2004, 13:52:43 »
Ik neem aan dat ik op internet kan vinden hoe dat moet, maar toch maar de vraag:
Hoe doe je dat dan? (In grote lijnen?)
Ik heb weleens zo'n doosje gehad om zelf champions te maken, maar dat is niets geworden.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #34 Gepost op: 07 oktober 2004, 18:16:04 »
voor oesterzwammen is het globaal:

Pan met stukjes stro vullen vol gieten met heet water, dat laten staan tot water is afgekoeld, water afgieten en laten uitdruipen, dan mengen met broed, dat in pedaalemmerzakken doen, dichtknopen en ophangen op vochige plek zonder direct zonlicht, en als laatste er gaten in prikken voor lucht en daar komen dan je oesterzwammen uit.

http://www.antenna.nl/spore/Kweken4.htm daar staat andere manier en ze verkopen ook broed

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Gratis zelf tempeh maak pakket
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2005, 18:57:15 »
Zijn er al veel successen geboekt hiermee?  Wat gebruiken jullie als incubator?  Bij mij is het mislukt, helemaal geen fermentatie te zien...