Vegatopia Forum

Vegetarisch eten: aandachtspunten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2004, 12:12:42 »
Man zelfs mijn huisarts' woorden waren "ach meid wat doe je jezelf toch aan" en "maar in melk zit ook calcium, wat je nodig hebt". Ik ben heel beleefd gebleven maar toen ik het uitlegde keek ze me echt zo aan van "ach arm veganistje, hebben ze je dat allemaal wijsgemaakt".
Mijn bloed blijkt elke keer geweldig en perfect (haar woorden) in orde te zijn en dan zegt ze niets. Volgende keer ga ik haar toch echt om dur emailadres vragen, zal eens wat linkjes doorsturen.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #21 Gepost op: 25 oktober 2004, 14:55:33 »
Man zelfs mijn huisarts' woorden waren "ach meid wat doe je jezelf toch aan" en "maar in melk zit ook calcium, wat je nodig hebt".

Tja, ik heb het hier geloof ik al vaker geschreven, maar huisartsen weten nog minder over voeding dan dietisten. Probleem is echter dat huisartsen van zichzelf niet weten dat ze eigenlijk doorgaans geen flikker over voeding weten.  >:(

Dat beetje 'kennis' dat ze hebben komt uit de tijd dat Joris Driepinter nog een bekende Nederlander was...

“it's strange how life makes sense in time...”

Reza

Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #22 Gepost op: 26 oktober 2004, 15:38:04 »
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2004, 22:58:43 door Sande® »

Helenofg

Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2004, 14:57:17 »
Eet bij iedere maaltijd een sinaasappel, kiwi of een glas vruchtensap met veel vitamine C. Vitamine C helpt je lichaam nml. om ijzer beter op te nemen.
Ik heb begrepen dat het drinken van 'gewone' (zwarte) thee bij/na een maaltijd slecht is voor de ijzeropname, het verlaat dan zo je lichaam aan de theďne gekleefd.

Monique

Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #24 Gepost op: 12 november 2004, 18:12:52 »
Eet bij iedere maaltijd een sinaasappel, kiwi of een glas vruchtensap met veel vitamine C. Vitamine C helpt je lichaam nml. om ijzer beter op te nemen.
Ik heb begrepen dat het drinken van 'gewone' (zwarte) thee bij/na een maaltijd slecht is voor de ijzeropname, het verlaat dan zo je lichaam aan de theďne gekleefd.

En zo heb ik eens ergens gelezen (weet niet meer waar), dat thee en een stuk fruit tegelijkertijd of net na elkaar ook niet erg goed/slim is. Het schijnt dat dan de vitamines uit het fruit zich niet uiten, dus met andere woorden; het heeft geen nut dat stuk fruit dan te eten voor de vitamines.
Maar nogmaals, ik weet niet of dat waar is hoor.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #25 Gepost op: 20 april 2005, 18:08:30 »
Ik ben eens wat aan het experimenteren met de verschillende graansoorten die ik in de natuurwinkel heb gevonden, en ben benieuwd naar de proteinekwaliteit van bepaalde soorten (dwz gehalte van essentiele aminozuren).

Ik vind echter voor kamut en spelt niets terug.  Kan ik er van uitgaan dat ook deze granen arm zijn aan het aminozuur lysine?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #26 Gepost op: 20 april 2005, 18:11:28 »
Ja.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2005, 20:49:37 »
Spelt heeft iets meer proteine dan tarwe.

Waarom wil je het eigenlijk weten? Ben wel benieuwd!

2 Heel goede granen zijn quinoa en amaranth, maar dat wist je waarschijnlijk al.


Sagar

Re:beknopt vega info
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2005, 21:33:35 »
Het is op zich jammer dat het vegetarisme niet echt iets is van vele generaties geleden, zodat men hiervan een wat beter beeld heeft.
vegetarisme bestaat al heel lang hoor....


Ja, dat begrijp ik, maar niet wijdverspreid, wijdbekend en op grote schaal. Zeker niet in die mate dat er al tientallen jaren onderzoek naar gedaan is om hele zinnige uitspraken hierover te doen.

Met andere woorden. Er zijn nu niet veel bejaarden mensen die praktisch een vegetarisch danwel veganistisch leven hebben geleid. En waarover men nu uitspraken zouden kunnen doen in hoeverre een vleesloos leven baat of schade gebracht heeft in de lengte of kwaliteit van leven.

Of ik vergis mij in grote mate...

In India Leven de mensen al duizenden jaren vegetarisch,en in groote maten aangezien India een nogal groot land is.Geschreven historie beschrijft het vegetarisch dieet al zo'n 5000 duizend jaar terug.Het zelfde geld in mindere mate voor Japan en andere buddhistische landen.
(de japanse keuken hier is verwesterd)
Er is geen noodzaak voor onderzoeken naar de gevolgen van vegetarisme vind ik.Mensen als
Buddha ,Pythagoras(heeft er een heel boek aan geweid)
Socrates,Rudulf Steiner..(antroposoof)waren vegetarisch.Deze mensen zijn ruim bestudeert en bekend en hebben
in zommige gevallen ook over het subject voeding geschreven en zijn toch al enkele jaren dood dacht ik.Het vegetarisch dieet is echter nog veel ouder dan dit.
Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die
het vegetarisch dieet onderschrijfen en supporten
ze worden alleen niet wetenschappelijk benadert of genegeerd.
Voorbeeld: als je een kat in een slagerij opsluit
steigt zijn cholesterol in tegenstelling tot zijn trek
en opwinding niet,hoeveel hij ook eet.
Een mens moet je aan deze teste niet onderwerpen..De gedachten van ongeprepareerd rouw vlees eten maakt de meeste mensen niet echt hongerig  en na een paar kilootjes zal het cholestrol vlink steigen.

Ik zal op zijn tijd nog een paar voorbeeldjes posten.

Fruit,dhaal ,tofu ,tempeh,(belangerijk)shoyu,(belangerijk)groenten en op zijn tijd een beetje kombu heeft alles wat je nodig hebt.



« Laatst bewerkt op: 27 april 2005, 22:04:04 door Sagar »

flug5

Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2009, 09:24:48 »
Hoi, ik doe aan fitness en ik haal altijd een bus hoogwaardige eiwitten bij de fitnesswinkel of -school. Wanneer er kaas gemaakt wordt dan blijft er een substantie vol met hoogwaardige eiwitten over en die substantie is tegenwoordig de basis van die hoogwaardige eiwitshake voor sporters, tevens zijn er ook eiwitshakes met allerlei andere (hetzij synthetisch, hetzij natuurlijk) toevoegingen wat normaal gesproken ook in vlees zit zoals creatine e.d. Dus je kunt evt. ook in die hoek gaan zoeken .

groetjes,

Richard

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees vervangers
« Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:37:39 »
5 jaar geleden waren er nog niet zoveel vega producten als nu.

ik ben vegetarier sinds 1993. vanaf toen heb ik het aanbod vegetarische producten/vervangers zien groeien, maar de laatste 10 jaar is het aanbod toch wel stabiel hoor.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:43:32 »
Echt waar??
Ik eet sinds begin van dit jaar vegetarisch en heb het idee dat het aanbod in die korte tijd is gegroeid. In ieder geval bij de supermarkten. En ik woon in Apeldoorn, heb toch het idee dat Apeldoorn niet zo heel progressief is, er is hier misschien een inhaalslag te maken..

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2009, 20:59:54 »
Misschien dat Apeldoorn wat achterloopt inderdaad, maar ik ben sinds 1987 vegetarier en vind het inmiddels ook wel gestabiliseerd. Soms komen er producten bij, maar daarvoor vallen er ook weer heel wat producten af. De vega schapen in de supermarkt worden er niet groter op iig. (Behalve na de kerst, nadat ze begin december weer eens zijn gekrompen om plaats te maken voor F(l)eestelijke maaltijden.

Misschien lijkt het maar zo omdat je meer ziet nu je vegetarier bent?
Net als dat ik opeens overal Daihatsu Cuores zie.

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:37:55 »
Misschien dat Apeldoorn wat achterloopt inderdaad, maar ik ben sinds 1987 vegetarier en vind het inmiddels ook wel gestabiliseerd. Soms komen er producten bij, maar daarvoor vallen er ook weer heel wat producten af. De vega schapen in de supermarkt worden er niet groter op iig. (Behalve na de kerst, nadat ze begin december weer eens zijn gekrompen om plaats te maken voor F(l)eestelijke maaltijden.

Misschien lijkt het maar zo omdat je meer ziet nu je vegetarier bent?
Net als dat ik opeens overal Daihatsu Cuores zie.

 ;D

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2009, 23:36:23 »
Wist dat er iets niet klopte! ::)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:19:12 »
En ik woon in Apeldoorn, heb toch het idee dat Apeldoorn niet zo heel progressief is, er is hier misschien een inhaalslag te maken..

is limburg wel progressief dan?

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2009, 22:13:37 »
Geen idee ???
Ik weet wel dat in A'doorn boetiekjes en dergelijke snel stranden, leuke koffie/kadowinkeltjes bijvoorbeeld. Volgens mij zijn wij (laat ik het bij mezelf houden) meer markt- en hema-types...

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #37 Gepost op: 10 september 2009, 17:18:23 »
Klopt het dat je moet sojasaus ook moet uitkijken omdat het ook de ijzeropname remt?
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Vlees vervangers
« Reactie #38 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:22:56 »
5 jaar geleden waren er nog niet zoveel vega producten als nu.

ik ben vegetarier sinds 1993. vanaf toen heb ik het aanbod vegetarische producten/vervangers zien groeien, maar de laatste 10 jaar is het aanbod toch wel stabiel hoor.

2004-5=1999

2009-10=1999 ;D

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:25:47 »
Echt waar??
Ik eet sinds begin van dit jaar vegetarisch en heb het idee dat het aanbod in die korte tijd is gegroeid. In ieder geval bij de supermarkten. En ik woon in Apeldoorn, heb toch het idee dat Apeldoorn niet zo heel progressief is, er is hier misschien een inhaalslag te maken..

er komt inderdaad steeds meer....

jammer genoeg zijn al die bijzondere producten die ze in de US en de UK verkopen hier niet verkrijgbaar :-[