Vegatopia Forum

Vegetarisch eten: aandachtspunten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

icyspirit

Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Gepost op: 27 juli 2004, 21:02:06 »
Hallo,

Ik zit met vol interesse het forum te lezen. Er zit heel veel info tussen. Kan iemand een korte inhoud geven van waar ik op moet letten als ik vegetarisch eet. Ik bedoel vegetarisch eten en gezondheid. Krijg ik voldoende vitamines binnen of moet ik vitaminepillen slikken? Ik sport 4x in de week, moet ik meer eiwitten eten?
Wat ik dus vraag is gewoon een beknopt overzicht op welke dingen ik moet letten nu ik vegetarisch eet.

Het is een leuk forum om te lezen, maar als beginnend vegetarier zie ik soms door de bomen het bos niet meer!  ??? :crying:
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2004, 22:03:13 door Sande® »

Aiko

Re:beknopt vega info
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2004, 21:14:01 »
(solitaire bomen zijn veel mooier dan een heel bos hoor....!)

Eerlijk gezegd heb ik daar nooit bij stilgestaan, of ik voedingssupplementen zou moeten hebben. Ik ben nu zelf al veertien jaar vegetarier en sport daarbij al jarenlang vijfmaal in de week. Ik heb nog nooit gemerkt dat ik iets te kort kom. Maar dit alles betekent natuurlijk niet dat er geen orgaandeficientie sluimert wat zich ooit openbaart... Het is op zich jammer dat het vegetarisme niet echt iets is van vele generaties geleden, zodat men hiervan een wat beter beeld heeft.

Volgens geruchten die ik hier niet bevestigd of ontkennend heb gezien, helpt het om wat meer richting het eten van bonen en / of noten te gaan om potentiele tekortkomingen van vlees op te heffen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2004, 21:16:48 door Aiko »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:beknopt vega info
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2004, 21:26:27 »
Als je vegetarier geworden bent (en dus niet veganist) hoef je eigenlijk nergens op te letten als je regelmatig zuivel en eieren consumeert. Je kan ook vegaburgers of andere "vleesvervangers" eten, en misschien eens gaan experimenteren met tofu, en, inderdaad, bonen en noten (en mijn persoonlijke favoriet, linzen). Maar veel eiwit heb je niet nodig. Als je vlees eet krijg je veel meer eiwit binnen dan je echt nodig hebt.

De vitamines en mineralen komen voornamelijk uit groenten en fruit, mensen die denken dat vlees daar heel belangrijk voor is zitten er wel een beetje naast. Zelfs ijzer valt goed uit groenten te halen: groene bladgroenten zitten tjokvol.

Als je veel sport heb je ook meer calorieen nodig. En met de calorieen komen ook de extra eiwitten binnen. Brood, aardappelen, rijst en pasta bevatten ook eiwitten namelijk. Niet in de optimale samenstelling, maar daar gebruik je dus daarnaast nog zuivel, eieren, tofu, bonen en noten voor.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:beknopt vega info
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2004, 21:52:35 »
Het is op zich jammer dat het vegetarisme niet echt iets is van vele generaties geleden, zodat men hiervan een wat beter beeld heeft.
vegetarisme bestaat al heel lang hoor....
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:beknopt vega info
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2004, 22:02:54 »
Het is op zich jammer dat het vegetarisme niet echt iets is van vele generaties geleden, zodat men hiervan een wat beter beeld heeft.
vegetarisme bestaat al heel lang hoor....


Ja, dat begrijp ik, maar niet wijdverspreid, wijdbekend en op grote schaal. Zeker niet in die mate dat er al tientallen jaren onderzoek naar gedaan is om hele zinnige uitspraken hierover te doen.

Met andere woorden. Er zijn nu niet veel bejaarden mensen die praktisch een vegetarisch danwel veganistisch leven hebben geleid. En waarover men nu uitspraken zouden kunnen doen in hoeverre een vleesloos leven baat of schade gebracht heeft in de lengte of kwaliteit van leven.

Of ik vergis mij in grote mate...
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2004, 22:04:26 door Aiko »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:beknopt vega info
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2004, 22:15:39 »
Ja, dat begrijp ik, maar niet wijdverspreid, wijdbekend en op grote schaal. Zeker niet in die mate dat er al tientallen jaren onderzoek naar gedaan is om hele zinnige uitspraken hierover te doen.
Volgens mij is er al genoeg jaren onderzoek er naar gedaan. Denk dat de vegetarische/veganistische verenigingen dat al minstens 50 jaar doen.

Maar ok, vroeger was het niet zo dat je globaal alle informatie kon krijgen. Maar er zijn toch ook wel oude geschriften, boeken e.d. uit andere tijden. En bekende oude vegetariers waren toch ook wel redelijk oud geworden toch? Als die iets gemerkt hadden was het toch wel genoteerd? En hele stromingen die vegetarisch leven/leefden?

Citaat
Met andere woorden. Er zijn nu niet veel bejaarden mensen die praktisch een vegetarisch danwel veganistisch leven hebben geleid. En waarover men nu uitspraken zouden kunnen doen in hoeverre een vleesloos leven baat of schade gebracht heeft in de lengte of kwaliteit van leven.

Of ik vergis mij in grote mate...
Er is iig al een vegetarisch bejaarden/verzorgingstehuis in NL :)
Hoewel 'verzorginstehuis' nu eigenlijk wel negatief klinkt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2004, 22:18:01 »
Kom op, ze kunnen nog niet eens van de gewone eetgewoonten uitvissen wat nou wel en wat nou niet gezond is.

Weer terug on-topic alsjeblieft, dit gaat veel te diep op de zaak in voor zo'n simpele vraag.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2004, 22:31:25 »
Kom op, ze kunnen nog niet eens van de gewone eetgewoonten uitvissen wat nou wel en wat nou niet gezond is.
Dat is zo :)

Citaat
Weer terug on-topic alsjeblieft, dit gaat veel te diep op de zaak in voor zo'n simpele vraag.

ok
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2004, 22:34:21 »
Ben je een grote eter? Dan is het wat makkelijker om genoeg eiwitten binnen te krijgen etc. Dat geldt ook voor de vleeseters.


Als je niet zoveel eet, is het verstandig om eens te kijken of je wel genoeg binnenkrijgt. Ik zou sowieso een hooggedoseerd voedingssupplement nemen (vitaminen en mineralen), want de meeste mensen krijgen van bepaalde dingen wel te weinig binnen. Zo weet je zeker dat je genoeg krijgt.


Het is belangrijk om gevarieerd te eten, dus veel groente en fruit, volkoren pasta en brood, tofu, kaas, zuivel, peulvruchten en veel water.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2004, 22:37:36 »
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2004, 22:40:02 door Hizikigrrrl »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2004, 23:54:36 »
De combinaties van twee dingen als: noten, peulvruchten, graanprodukten, zaden geven samen een volwaardig eiwit. Of geldt dit niet meer zo? Nooit iets van tekorten gemerkt(lang vegetariër) en vrijwel altijd wel gesport(niet fanatiek).
de tuin: dat ben ik

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2004, 00:09:50 »
op www.vegetariers.nl staat bij voedingsinfo een stuk vegetarisch eten & sport (er zijn mensen die een direkte link kunnen maken, maar ik ben daar niet één van), daar heb ik zelf wel wat aan gehad toen ik van twee naar drie keer per week ging trainen

ik eet vooral veel koolhydraten op dagen dat ik sport en ik ben gaan ontbijten (heel slecht, maar ik had vanaf mijn zevende ofzo niet meer ontbeten, en dat ging toen niet meer)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2004, 10:04:28 »
De combinaties van twee dingen als: noten, peulvruchten, graanprodukten, zaden geven samen een volwaardig eiwit. Of geldt dit niet meer zo?

Nee, dat is al behoorlijk achterhaald en wordt eigenlijk nog alleen maar aangehaald door onwetenden en lieden die het vegetarisme in een kwaad daglicht willen stellen. ;)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2004, 10:11:11 »
De combinaties van twee dingen als: noten, peulvruchten, graanprodukten, zaden geven samen een volwaardig eiwit. Of geldt dit niet meer zo?
Nee, dat is al behoorlijk achterhaald en wordt eigenlijk nog alleen maar aangehaald door onwetenden en lieden die het vegetarisme in een kwaad daglicht willen stellen. ;)
Je hoeft ze inderdaad niet in één maaltijd te combineren. Dat is een verhaaltje dat door de schrijfster van een heel populair vegetarisch kookboek uit de jaren '70 bedacht is. Ze is er later op teruggekomen.

Wat wel waar is is dat je niet genoeg van bepaalde aminozuren (bouwstenen van eiwitten) uit alleen graanprodukten kan halen. Daarvoor moet je dus nog zuivel, peulvruchten (en sojaprodukten) en noten gebruiken. Maar dat hoeft niet per se in één maaltijd gecombineerd te worden, alhoewel het wel praktisch en makkelijk is.

Of geldt dit niet meer zo?
Dat heeft dus nooit gegolden ;D
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2004, 10:12:10 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2004, 21:50:41 »
Nog een tip: als je twijfelt aan je eetgewoonten, laat dan 1 x per jaar je bloed onderzoeken. Dan krijg je op tijd een indicatie dat je je voedingspatroon wat moet bijstellen, en dat kun je dan meteen met je huisarts bespreken. (Als die zo'n ouderwets type blijkt te zijn dat vindt dat vegetarisme per definitie ongezond is: ga naar een andere dokter.)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2004, 22:33:10 »
Of geldt dit niet meer zo?
Dat heeft dus nooit gegolden ;D

Dat is leuk: want dat is een gewoonte van ruim 27 jaar. Je had net zo goed kunnen melden dat de aarde tóch plat is  ;D
de tuin: dat ben ik

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2004, 21:01:15 »
Je had net zo goed kunnen melden dat de aarde tóch plat is  ;D

Wou jij beweren dat dat niet zo was dan? ;)

http://www.lhup.edu/~dsimanek/fe-scidi.htm

Reza

Vlees vervangers
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2004, 23:14:18 »
ik ben nu al een aantal jaar vegetarier, in het begin was ik heel erg duf en niet vooruit te branden, ik naar de dokter, bloedprikken en die zei dat ik bloedarmoede had, dat kwam doordat ik geen vlees at en ook geen goede vleesvervangers. ik ging bij een dieetist (?) langs en zij vertelde dat ik meer melk producten moest nemen en vega producten.
5 jaar geleden waren er nog niet zoveel vega producten als nu.

we krijgen nu steeds meer keus in vega producten, elke avond eet ik een vlees vervanger, en voor de rest wat nootjes en bruin brood.

zijn er meerdere vervangers die een vegetarier nodig heeft??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2004, 14:29:24 »
Jij hebt de pech dat je sneller bloedarmoede hebt dan een ander, want een vegetarier heeft niet meer (of minder) kans op bloedarmoede dan een vleeseter.

In melk en de meeste zuivelproducten zit bijna geen ijzer, dus waar je dietiste dat vandaan haalt is me een raadsel. Bovendien wordt ijzer uit zuivelproducten slechter opgenomen door de melkeiwitten.


Eet bij iedere maaltijd een sinaasappel, kiwi of een glas vruchtensap met veel vitamine C. Vitamine C helpt je lichaam nml. om ijzer beter op te nemen.

In sommige groenten zit veel ijzer, zoals in raapstelen, snijbiet, courgette, postelein, andijvie.
Tomatenpuree bevat ook zeer veel ijzer, net als tomatensaus. Doe het op brood of door de pasta of de rijst, lekker simpel!

In appelstroop zit ook veel ijzer.
Aan de vleesvervangers van iig Tivall wordt ijzer toegevoegd.
In eieren zit ook veek ijzer.

Je kunt het jezelf ook heel makkelijk maken door een multivitamine te nemen met een flinke dosis ijzer erin (ik weet niet hoe oud je bent, maar je zult ong. 10-15 miligram ijzer per dag nodig hebben), of een ijzertabletje.
Daarnaast is er nog Roosvicee Ferro, gewoon te verkrijgen in de supermarkt. Een eetlepel is goed voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2004, 14:30:46 door Hizikigrrrl »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten: aandachtspunten
« Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2004, 08:49:46 »
In melk en de meeste zuivelproducten zit bijna geen ijzer, dus waar je dietiste dat vandaan haalt is me een raadsel.

De 'kennis' over voeding bij dietisten wordt volgens mij vaak meer beinvloed door propaganda (en dan voornamelijk van de vlees- en zuivelmaffia) dan door echte feiten. Zodoende.


“it's strange how life makes sense in time...”