Vegatopia Forum

Zuivel en verkoudheid

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #40 Gepost op: 30 september 2005, 17:38:41 »
Niemand beweert dat melk verkoudheid veroorzaakt, maar wel dat het de slijmvorming verergert en (daardoor) het genezingsproces vertraagt.
Verkoudheid duurt bij behandeling 7 dagen en zonder een week. Dit is het standaardgrapje als je het hebt over externe beďnvloeding . Je lichaam zal het voor het grootste deel zelf moeten doen. Nogmaals: ik kan mij best voorstellen dat je in je beleving het als minder plezierig ervaart.
Overigens heb ik in de eerdere bijdragen vaker gelezen dat er een relatie gelegd werd tussen oorzaak melk en gevolg verkoudheid. Maar dat kan ook aan de formulering liggen zoals bij die eerste zin van Bambi.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #41 Gepost op: 30 september 2005, 17:41:22 »
Maar dat kan ook aan de formulering liggen zoals bij die eerste zin van Bambi.  

Zoals ik die zin begrijp gaat die ook over de slijmvorming, en zeker niet over de oorzaak van verkoudheid hoor. Zeker omdat ze verderop zegt:  "Het voelt minder slijmerig... "

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #42 Gepost op: 30 september 2005, 18:37:46 »
Maar dat kan ook aan de formulering liggen zoals bij die eerste zin van Bambi.  

Zoals ik die zin begrijp gaat die ook over de slijmvorming, en zeker niet over de oorzaak van verkoudheid hoor. Zeker omdat ze verderop zegt:  "Het voelt minder slijmerig... "

fem fatale
hmm, maar in december en januari heb ik geen zuivel gebruikt, omdat ik daar al keelpijn van kreeg,
Kijk ook maar eens naar de formulering van Fem. Die praat ook over de oorzaak zuivel en niet over het verlichten van de gevolgen. Ook jij praat over de medeveroorzaker van vertraging bij het genezingsproces.
Máár: Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus en het lichaam zelf kan daar alleen in remediëren. De gevolgen kun je wel verlichten, maar niet het proces vertragen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #43 Gepost op: 30 september 2005, 18:57:41 »
Melkprodukten zijn slijmvormend. Dat kun je wel aannemen. Karnemelk doet dat weer niet. Overigens probeer ik mijn hele carriere als verzorgende de collega's duidelijk te maken: dat een paar slokjes water erna al afdoende helpt het te voorkomen. Dat kan belangrijk zijn, omdat er noodgedwongen vaak pap moet worden gegeven i.p.v. brood. Dan willen ze bijv. karnemelkse pap gaan bestellen wat voor de meeste demente oudjes niet te vreten is. Heel incidenteel is bij ons de dietiste op de afdeling. De huidige steunt "mijn" visie. Maar er zijn ook dietistes die achter lopen(meegemaakt)...dan wordt het zeuren natuurlijk. Want het is mijn terrein niet.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005, 18:59:06 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #44 Gepost op: 30 september 2005, 19:32:32 »
Kijk ook maar eens naar de formulering van Fem. Die praat ook over de oorzaak zuivel en niet over het verlichten van de gevolgen. Ook jij praat over de medeveroorzaker van vertraging bij het genezingsproces.

JAAHAA Willem, verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, dat weet ik! ::)
Maar je kunt toch niet ontkennen dat het drinken van niet-zure zuivel slijmbevorderend werkt? En dat je juist geen extra slijmaanmaak wilt hebben als je verkouden bent? Dat slijm kan het genezingsproces dus wel vertragen volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2005, 19:42:07 door Kiwi »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #45 Gepost op: 30 september 2005, 23:18:48 »
Kijk ook maar eens naar de formulering van Fem. Die praat ook over de oorzaak zuivel en niet over het verlichten van de gevolgen. Ook jij praat over de medeveroorzaker van vertraging bij het genezingsproces.

JAAHAA Willem, verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, dat weet ik! ::)
Maar je kunt toch niet ontkennen dat het drinken van niet-zure zuivel slijmbevorderend werkt? En dat je juist geen extra slijmaanmaak wilt hebben als je verkouden bent? Dat slijm kan het genezingsproces dus wel vertragen volgens mij.
Ik zou dat wel kúnnen ontkennen  :) (melig grapje), maar dat doe ik niet. Ook hierboven niet gedaan. Dit hoort bij de gevolgen die vervelend kunnen zijn en daarmee kun je het gedoe bij verkoudheid verlichten. Net zoals een stoombad dat kan, het meest bekende. Maar ook crčme bioforce in de neus, minder bekend. Of scherp eten, nog minder bekend. Een ui naast het bed doet dat ook, ook niet zo bekend. Maar het genezingsproces verbetert daardoor niet: het virus moet uit het lijf en dat kan alleen doordat het lichaam daar antistoffen tegen aanmaakt. Indirect kan het misschien op de achtergrond meespelen, doordat een gezond lijf met veel weerstand het virus gemakkelijker de baas kan dan een lichaam dat ondervoed, weinig slaap heeft gehad, veel drank in zich heeft of anderszins roofbouw op is gepleegd. Voor het besmet raken dus veel aan je weerstand doen. Echinecea (zonnehoed) kan daarbij behulpzaam zijn en natuurlijk vitamine c. Tijdens de verkoudheid kun je er veel aan doen door goed te blijven eten, veel te drinken en je algehele conditie bij te houden. En dit laatste kun je natuurlijk bevorderen door dingen te doen die de symptomen wat kunnen onderdrukken, zie boven. Dus indirect zou het een beetje uit kunnen uitmaken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #46 Gepost op: 30 september 2005, 23:40:57 »
Maar jij zegt dat een verkoudheid na 7 dagen (of na een week, wat jij wilt :P) vanzelf over gaat. Hoe verklaar je dan die mensen die zo ongeveer de hele winter verkouden zijn?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #47 Gepost op: 30 september 2005, 23:42:32 »
Maar jij zegt dat een verkoudheid na 7 dagen (of na een week, wat jij wilt :P) vanzelf over gaat. Hoe verklaar je dan die mensen die zo ongeveer de hele winter verkouden zijn?
Misschien allergisch voor stof? Weinig ventialtie in huis vanwege bezuiniging op stookkosten? Onderschat dit niet, het komt heel veel voor.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #48 Gepost op: 01 oktober 2005, 21:16:31 »
Kijk ook maar eens naar de formulering van Fem. Die praat ook over de oorzaak zuivel en niet over het verlichten van de gevolgen.
dat klopt bij mij ook, want ik ben allergisch voor melk

de symptomen die ik heb, lijken toevallig erg veel op die van verkoudheid, vandaar dat mijn vorige huisarts ook niet op het idee kwam dat ik wel eens allergisch zou kunnen zijn
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #49 Gepost op: 01 oktober 2005, 22:01:15 »
Citaat
Verkoudheid duurt bij behandeling 7 dagen en zonder een week.


En de huisarts zei vorige winter: als het bij gewone iets een maand duurt, duurt het bij jou met je allergieen 2 maanden....  :-\

Maar jij zegt dat een verkoudheid na 7 dagen (of na een week, wat jij wilt :P) vanzelf over gaat. Hoe verklaar je dan die mensen die zo ongeveer de hele winter verkouden zijn?

Ten eerste kunnen dus allergieen interfereren, ten tweede duurt het volgens mij soms ook bij anderen langer dan een week, en tot slot kunnen het meerdere verkoudheidsvirussen achter elkaar zijn - die pik je dan ook weer sneller op als je al verkouden bent.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #50 Gepost op: 02 oktober 2005, 11:41:12 »
Kijk ook maar eens naar de formulering van Fem. Die praat ook over de oorzaak zuivel en niet over het verlichten van de gevolgen.
dat klopt bij mij ook, want ik ben allergisch voor melk

de symptomen die ik heb, lijken toevallig erg veel op die van verkoudheid, vandaar dat mijn vorige huisarts ook niet op het idee kwam dat ik wel eens allergisch zou kunnen zijn
Aha! Ja Kijk! :)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #51 Gepost op: 02 oktober 2005, 20:16:56 »
Verkoudheid kan trouwens ook door bacterien veroorzaakt worden. Ik heb tenminste geleerd: is je snot doorzichtig...VIRUS  :borg: Is je snot groen: BACTERIE :alien:
 :alien: +  :borg: komt ook heel veel voor. Dan zet  :borg: de poort open voor  :alien: of andersom. Op twee fronten vechten wordt dat.
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #52 Gepost op: 02 oktober 2005, 21:24:19 »
ik dacht: doorzichtig = allergie, kleur = verkoudheid.

Maar, ik weet het ook niet precies....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #53 Gepost op: 03 oktober 2005, 18:51:48 »
ik dacht: doorzichtig = allergie, kleur = verkoudheid.

Maar, ik weet het ook niet precies....
hier staat iets meer over ziektebeelden enz.
 
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #54 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:20:39 »
Ik was een kleeeeein beetje verkouden. De hele week had ik hoofdpijn, was moe en had een klein beetje een loopneus. Gister heb ik veel zuivel gegeten, i.v.m. testen kerstmenu's en sinds gister is het verergerd. Mijn neus zit helemaal vol, ik moet veel snuiten en heb het benauwd.
Ik moet vandaag veel restjes opmaken, ook allemaal zuivel. Ik twijfel of dat verstandig is.  :-\

bienne

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:32:46 »
ach, verkouden ben je toch al...
Je zou mss iets meer slijmvorming hebben, maar als de verkoudheid door zet maakt het denk ik niet veel meer uit

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #56 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:40:47 »
Wat ik zeg...leest iemand hier eigenlijk?  :P : het maakt niet uit, als je maar wat water er direct na drinkt.
de tuin: dat ben ik

bienne

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #57 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:43:37 »
Yes sir! ;)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #58 Gepost op: 23 oktober 2005, 11:58:31 »
By the way: pas onlangs heb ik mij in zuivel verdiept, met name melk en in lactose-intolerantie. Ik snap Sander nu beter...maar wat blijft: de verschillen per individu. Bij de een is er verband tussen verkoudheid en zuivelgebruik, bij mij dus zeer zeker niet, want ik ben het bijna nooit en als ik het ben is het zo over.
Ik had last van wat nu PDS heet(Prikkelbare Darm Syndroom), is zo goed als over. Dan lees ik bij verdachte voedingsmiddelen, zaken waarvan mijn klachten absoluut niet vereregen en ook weer dingen, zeker wel. Zo kan ik rustig koffie blijven drinken, maar van bonen moet ik even afblijven. Ik zou er trouwens verstandig aan doen om nooit meer vla te eten. Ik weet niet wat daar nu precies in zit wat verantwoordelijk is, maar het voelt nooit fijn. Mijzelf kennende kan het ook suggestie zijn. Nadat ik eenmaal heb ervaren dat het niet goed viel.
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #59 Gepost op: 23 oktober 2005, 12:10:26 »
Sommige zuiveldrankjes zijn heel goed voor de darmflora...