Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4780 Gepost op: 30 januari 2014, 16:25:00 »
Eetrijpe zijn, als ik ze koop, altijd precies even hard als keiharde, moordrijpe avocado.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4781 Gepost op: 30 januari 2014, 16:29:54 »
Hmm, dan is het zonde van de hogere prijs die je ervoor betaalt. Die van mij zijn meestal perfect, kan ze hooguit nog een dag of drie bewaren voor ze bruine draden gaan krijgen binnenin. Ik koop ze bij AH.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4782 Gepost op: 30 januari 2014, 16:33:09 »
Ik ook...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #4783 Gepost op: 30 januari 2014, 18:11:09 »
Ik dacht ook die eetrijpe niet altijd eetrijp waren (vaak hebben ze nog een dag of 2 nodig) tot ik een keer per ongeluk niet-eetrijpe kocht. Die hebben serieus 2 maanden op mijn aanrecht gekocht en ik kreeg er geen mes in en toen waren ze opeens half vergaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #4784 Gepost op: 30 januari 2014, 18:33:47 »
Koopt iemand wel eens die groene avocado's bij Lidl? Die heb ik 1 of 2 keer gekocht, maar volgens mij worden die echt NOOIT rijp.

Verder vind ik dat de avocado's van AH de laatste tijd een beetje waterig smaken. Ligt dat aan mij of hebben meer mensen dit gemerkt?

Ik hartje avocado's trouwens! Heel lekker op een boterham met een beetje peper en zout. Hmmmmm!

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4785 Gepost op: 30 januari 2014, 20:48:29 »
Ik had vorige week twee erg lekkere avocado's van de AH. Mijn vriend mag ze niet meer bij de Dirk kopen van mij, die kregen erg snel bruine plekken en draden.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4786 Gepost op: 31 januari 2014, 10:40:46 »
Mijn avocado's zijn nog steeds keihard dus ik heb ze in een zak gedaan met vier bananen. Dit keer een zak zonder gaten, ik hoop dat het werkt.

Meurmaid

« Reactie #4787 Gepost op: 05 februari 2014, 17:37:38 »
Ik vraag me af of iemand wel eens bavarois gemaakt heeft (of chocomouse)met de zelfklop slagroom van soyatoo en agar agar. ën natuurlijk wat het resultaat was...

Iemand?
Ben benieuwd...

Hoi, heb jij eigenlijk wel echt antwoord gekregen op deze vraag= )sorry problemen met leestekens'

Klaas Stap

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #4788 Gepost op: 05 februari 2014, 18:28:33 »
Het probleem met de leestekens is op te lossen door tegelijk op Ctrl en Shift te drukken. Groetjes :)
Groetjes, Antje

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4789 Gepost op: 08 februari 2014, 00:09:58 »
Enkele maanden geleden bracht ik tempeh kering mee van Maastricht, en na een vraag hier op het forum heb ik het nu al een 3tal keren succesvol klaargemaakt. Nu had ik zoveel reclame gemaakt bij een collega dat ze het deze week ook klaarmaakte, maar blijkbaar was het niet te vreten, de tempeh proefde heel erg bitter, wat ik vreemd vind. Ze kocht het in dezelfde Aziatische supermarkt als ik. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe dit te voorkomen? Want ze bracht voor mij ook een pak mee, en de zin is nu toch een beetje weg.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4790 Gepost op: 08 februari 2014, 08:30:41 »
Misschien de gula djawa een beetje aangebrand?

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4791 Gepost op: 08 februari 2014, 09:02:06 »
Neen, die proefde heel lekker, het was de tempeh zelf.

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4792 Gepost op: 08 februari 2014, 15:41:07 »
Hoe vers was de tempé? Tempé die tegen de houdbaarheidsdatum loopt, kan van smaak veranderen. Soms zie je de uiteindes een beetje zwart worden. Je krijgt dan een  houtlijmsmaak, die best overheersend kan zijn. Het beste is tempé die nog helemaal wit is, en nog een paar weken houdbaar is. Die is dan ook goed in te vriezen.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #4793 Gepost op: 08 februari 2014, 17:59:06 »
Ik gebruikte de zoekfunctie op bananenbrood en probeerde dit recept:

bananenbrood
4 bananen
citroensap (beetje zelf bepalen qua hoeveelheid)
200 gr. suiker
vanillesuiker (kan je zelf bepalen qua hoeveelheid, ik had 2 zakjes)
scheut olie
zout
gist
200gr volkoren tarwemeel
walnoten (of andere noten)

Verwarm de oven op 200 graden. Prak de bananen en meng het met citroensap totdat ze glad zijn. Meng de olie met de suiker en voeg het bananenmengsel toe. Goed roeren!
Roer de droge ingredienten in een aparte schaal door elkaar. Voeg aan het babanenmengsel toe en roer indien gewenst de noten erdoor. Het deeg zal erg stijf zijn. Doe het in een ingevet broodblik en bak het gedurende 30 tot 40 minuten.
Om te kijken of het brood gaar is steek je een breinaald in het brood: als die er weer schoon uit komt is het brood gaar.

Zo dus gedaan. Maar helaas ging het niet helemaal goed. Er stond niet hoeveel gist je moest gebruiken, dus ik heb maar gewoon een zakje gedaan. Er stond ook niet hoeveel noten het moesten zijn, dus ik heb maar een handje hazelnoten erdoorheen gemikt.
Het resultaat van mij was een klef baksel. Het was op zich wel lekker, maar de onderkant was na de oven en het afkoelen nog veel te nat. Ik heb nog geprobeerd om het na te bakken in de nog een beetje warme oven, maar het mocht niet erg baten.

Moet een baksel met gist eigenlijk ook niet een tijdje rijzen van tevoren? En heeft er iemand anders nog een recept voor bananenbrood dat ik mag uitproberen? :)
Groetjes, Antje

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4794 Gepost op: 08 februari 2014, 18:57:18 »
Ik maakte dit erg lekkere bananenbrood van Dr. Weil vroeger wel eens, maar dan met olijfolie/roomboter en zelfrijzend bakmeel (ipv meel + rijsmiddel):

http://www.drweil.com/drw/u/RCP00190/Banana-Bread.html

Bedacht me van de week nog dat ik het weer eens moet maken!

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4795 Gepost op: 10 februari 2014, 07:27:42 »
Ik heb nog nooit een bananenbroodrecept met gist gezien, misschien is dit wel iets?

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
« Reactie #4796 Gepost op: 13 februari 2014, 13:45:07 »
Gek, ik heb ook net een vraag over gist. In een recept vind ik een wijnsaus met gemalen cashwewnoten, citroensap, peper en "nutritional yeast". Het komt natuurlijk in allerlei broodrecepten, maar in een saus? Wat is het bijkomend nut ervan voor de saus?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4797 Gepost op: 13 februari 2014, 13:48:31 »
Is dat niet wat in goed Nederlands 'gistvlokken' heet? (Ik weet dat dat als kaasvervanger wordt gebruikt; maar ik hebgeen idee hoe lang je geen kaas gegeten moet hebben om dat te geloven - iets met zo'n vieze naam durf ik niet te kopen...)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4798 Gepost op: 13 februari 2014, 14:09:05 »
Ja, dat zijn gistvlokken. In broodrecepten zit actieve gist. Nutritional yeast, oftewel gistvlokken, is niet actief, dit type gist is dood. Broodgist is wel actief, het kan droog of vers zijn. Vandaar dat dried yeast niet hetzelfde is als nutritional yeast, het eerste is droge gist waar je brood mee kunt laten rijzen, het tweede is voornamelijk een smaakmaker.
* Sam vindt gistvlokken een "acquired taste" die voorlopig nog niet acquired is...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4799 Gepost op: 13 februari 2014, 14:41:10 »
* Sam vindt gistvlokken een "acquired taste" die voorlopig nog niet acquired is...
* Maartje! voelt zich gesterkt in haar gistvlokkenstandpunt...