Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline meisbaer

• 5.625
Re: Kookvragen
« Reactie #4760 Gepost op: 28 januari 2014, 13:25:49 »
Keiharde avocado's hebben wel een paar dagen nodig, ik denk dat de bananen maar een beetje helpen. Hoe donker is de avocado al?
Ik laat mijn vriend altijd avocado's uitzoeken, hij vindt ze zelf niet zo geweldig lekker, maar hij kan zonder problemen een perfect rijpe uitzoeken.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4761 Gepost op: 28 januari 2014, 13:29:32 »
Vorige week waren de avocado's in de aanbieding bij de AH, maar ze waren allemaal keihard. Dan kun je lang zoeken maar een rijpe zul je niet vinden ;)
Het valt me op dat die van de jumbo bijna altijd al eetrijp zijn dus ik haal ze bij voorkeur daar.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4762 Gepost op: 28 januari 2014, 15:10:30 »
Soms gaan ze ook over van keihard tot verrot, zonder rijp tussenstadium.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4763 Gepost op: 28 januari 2014, 16:19:51 »
Een van de bananen vertoont inmiddels zwarte plekken. Hopelijk betekent dat dat hij als een gek rijpt, en ik die avocado vanavond al kan eten :D
This is between me and the vegetable!

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4764 Gepost op: 28 januari 2014, 16:31:04 »
Tja, dan had je waarschijnlijk pech dat ze net nieuwe dozen hadden neergezet. Mijn vriend had ze ook bij de AH gehaald. De laatste gaat vanvond op. Bi mijn Ekoplaza bestellen ze vaak een paar dozen tegeljk, zodat er altijd wel ongeveer rijpe avocado's liggen. Af en toe heb je weleens dat ze niet willen rijpen, weet eigenlijk ook niet hoe dat kan. Misschien te koud gehad?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4765 Gepost op: 28 januari 2014, 19:06:40 »
Dat klinkt best zielig, een avocado die in zijn eentje ligt te bibberen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4766 Gepost op: 28 januari 2014, 19:54:23 »
Een kenner vertelde me ooit dat de avocado dan te vroeg geplukt was en hard zou blijven. Je schijnt ze wel zachter te kunnen krijgen in de magnetron, maar aan de onrijpe smaak zou het niets meer doen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4767 Gepost op: 29 januari 2014, 08:38:31 »
Ik ontdek net dat het zakje waar ik de avocado's en banaan in had gedaan allemaal gaten heeft. Dat verklaart misschien het een en ander  ::)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4768 Gepost op: 29 januari 2014, 08:39:59 »
Bij de AH verkopen ze risottopannen. Voegt zo'n pan nog iets toe aan mijn keuken? En vooral aan mijn risotto? Ik wil niet te veel spullen hebben, dus het moet toch echt nuttig zijn.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4769 Gepost op: 29 januari 2014, 08:47:26 »
Ik denk dat het vooral ervoor zorgt dat de risotto niet te snel aanbrandt dus als je al een pan hebt waar dat niet in gebeurt dan denk ik dat het niet enorm veel toevoegd.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4770 Gepost op: 29 januari 2014, 12:05:42 »
Lijkt me onzin, in elke pan met dikke bodem kun je perfecte risotto maken. Weer iets dat veel plek inneemt in je keuken voor iets dat je maximaal 20 keer per jaar gebruikt. Wel weer knap verzonnen, naast de crepe pan, de pasta pan, de asperge pan, de paella pan, de mosselpan, en wat er verder nog aan pannen in de kast gezet kan worden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4771 Gepost op: 29 januari 2014, 15:05:10 »
Maar als ik een paellapan had gehad, had ik er zeker geen gekocht.

Maar nu twijfel ik wel hoor. Ik maak altijd gewoon risotto in een gewone kookpan. Het brandt nooit aan. Maar eh, heb ik dan wel een andere pan met dikke bodem nodig? (braadpan?) ;) (Ik heb nu 7 pannen: 2 kookpannen in verschillend formaat, steelpannetje, wok, koekepan, kleine bakban en een soeppan (die ik niet zo vaak gebruik, maar wel belangrijk is als je eens erwtensoep met maken of een savooiebloempoen)).

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4772 Gepost op: 29 januari 2014, 16:06:23 »
Een pan met een dikke bodem is wel erg fijn om te hebben vind ik. En ik vind je pannenverzameling mager. Mijn moeder houdt niet van koken, maar ik telde laatst in haar keukenkastje vijftien (!) koekenpannen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4773 Gepost op: 30 januari 2014, 10:39:49 »
Een pan met een dikke bodem is wel erg fijn om te hebben vind ik. En ik vind je pannenverzameling mager. Mijn moeder houdt niet van koken, maar ik telde laatst in haar keukenkastje vijftien (!) koekenpannen.

Ja zeg, maar 15 koekenpannen is toch ook niet nodig. Ik heb maar 6 pitten ;)

Dat is wel veel, maar verder is mijn keuken niet zo groot. Ik heb weinig bergruimte en ik wil er echt niet zo veel meer bij. Eentje met dikke bodem gaat misschien nog op de lijst, maar je hebt toch serieus niet zo veel pannen nodig als je van koken houdt?

« Reactie #4774 Gepost op: 30 januari 2014, 11:08:12 »

Nou vind ik dat ik geen keukenkastje heb, maar ik zou bij God niet weten hoe ik daar 15 koekepannen in zou kunnen persen. Vraag ik me af hoeveel keukenkastjes je moeder dan eigenlijk wel niet heeft, als dat daar zo gemakkelijk past? En er ongemerkt nog genoeg ruimte is voor een stuk of 40 gewone pannen en 20 braadpannen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4775 Gepost op: 30 januari 2014, 11:15:10 »
Het is zo'n hoekkastje, met zo'n draaiplateau erin. En daar staan volgens mij drie stapels koekenpannen in. Maar, hier moet ik wel even over opscheppen, mijn moeder is nogal een stapelaar. Dat kan ze echt als de beste.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4776 Gepost op: 30 januari 2014, 13:30:40 »
15 koekenpannen?  ??? Ik heb 4 goede RVS pannen met dikke bodem, waarvan 1 hapjespan. Daarnaast nog een anti aanbak hapjespan en twee kleine anti-aanbak koekenpannetjes. En een hele grote soeppan met dunne bodem, die ik eigenlijk moet vervangen. Ik kan me niet voorstellen ooit meer pannen nodig te hebben. Het is wel zo dat ik 14 jaar geleden geinvesteerd heb ik een degelijke set van BK met sandwichbodem, die zijn erg goed en zien er nog perfect uit na 14 jaar vaatwasser en hier en daar een aanbrandertje.

Als je al een goede pan met dikke bodem hebt is een risotto pan volgens mij overbodig. Als je zo'n pan nog niet hebt: zeker kopen, maar ik zou dan een algemene goede pan kopen ipv eentje specifiek voor risotto.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4777 Gepost op: 30 januari 2014, 15:32:11 »
O, trouwens, mijn avocado was gisteren, na 48 uur met twee bananen in één zakje gezeten te hebben, behoorlijk rijp. Terwijl hij echt keihard was toen ik hem kocht. Het werkt denk ik echt, die bananentruc.

Aiko

« Reactie #4778 Gepost op: 30 januari 2014, 15:55:43 »
Vergelijkend rijpingsonderzoek: koop er nog eentje en stop die eens een nachtje onder je dekbed.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4779 Gepost op: 30 januari 2014, 16:01:57 »
Ik koop altijd eetrijpe avocado's, ben ik lui? En hoe krijgen ze die eetrijp, zitten die in een container samen met bananen?
Ik krijg trek van deze discussie trouwens, vanavond tortilla's met guacamole!