Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Bast

• 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4740 Gepost op: 12 december 2013, 23:26:43 »
Bij de Jumbo zag ik 2 met droge ingredienten liggen vandaag, eentje van Kokkie Djawa en eentje van Swiet Moffo. Nog nooit gehad (hier gaan we ook voor een pindakaasbasis), maar wie weet heb je ook helemaal geen Jumbo in de buurt...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4741 Gepost op: 13 december 2013, 11:02:43 »
... onderstaand recept... ???
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde het recept waar Selly naar verwees.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4742 Gepost op: 13 december 2013, 12:52:55 »
Ik zag laatst Paul Hollywood appeltaart met wensleydale maken en dat vond ik erg aantrekkelijk. Wat voor kaas doen jullie in de appeltaart?
Ik ontdekte gisteren dat de Marks & Sparks Wensleydale heeft. Ik heb hem nog niet geproefd, maar dat gaat dra gebeuren! En daarna gaat 'ie ook (hups!) in de appeltaart.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4743 Gepost op: 13 december 2013, 20:08:01 »
Ik zag laatst Paul Hollywood appeltaart met wensleydale maken en dat vond ik erg aantrekkelijk. Wat voor kaas doen jullie in de appeltaart?
Ik ontdekte gisteren dat de Marks & Sparks Wensleydale heeft. Ik heb hem nog niet geproefd, maar dat gaat dra gebeuren! En daarna gaat 'ie ook (hups!) in de appeltaart.

:D cool. Heb je nog meer leuke dingen bij M&S gekocht?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4744 Gepost op: 14 december 2013, 08:39:43 »
Ja, we hadden honger :bloos:
Superlekkere cranberry-sinaasappelkoekjes. En walnotenshortbread.
Allebei trouwens ook prima zelf te maken denk ik; de walnotenkoekjes hadden zelfs geen enkel ingrediënt dat ik niet in de kast heb liggen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #4745 Gepost op: 17 december 2013, 10:18:33 »
Bij de Jumbo zag ik 2 met droge ingredienten liggen vandaag, eentje van Kokkie Djawa en eentje van Swiet Moffo. Nog nooit gehad (hier gaan we ook voor een pindakaasbasis), maar wie weet heb je ook helemaal geen Jumbo in de buurt...

De dichtstbijzijnde supermarkt is een C1000. Aan de overkant is een groot bouwproject gaande en dan komt daar een hele grote Jumbo in de plaats, zo heb ik begrepen. Dus ik onthoudt je tip. Gisteren bij AH een hele grote pot pindakaas Euroshopper gekocht. Zou ik niet kopen voor op mijn brood(nu ik het toch heb eens proberen...), maar ik dacht: "voor de sateh-saus, waarschijnlijk prima". Ik doe ook altijd houdbare slagroom in gerecht als ik kook, zou ik never, nooit op mijn aardbeien doen. Goede ras aardbeien, direct van het land met volle slagroom, dat is zo ongeveer het aller-aller-aller-lekkerste wat er is.
de tuin: dat ben ik

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4746 Gepost op: 23 december 2013, 18:20:55 »
Oe ja, aardbeien :kwijl:

Je hebt tegenwoordig ook kleine pakjes kokosmelk, dat is ook wel lekker door de pindasaus. Hier valt de biopindakaas van de AH trouwens erg in de smaak bij meneer.

Hier is iets aangekoekt in zo'n oranje braadpan met zo'n grijze (geemailleerde?) binnenkant. Hoe krijg ik dat het beste er weer af zonder de pan te beschadigen? Schrobben en even weken met afwasmiddel heeft alleen nog een zwart laagje achter gelaten, maar dat is hardnekkig spul. Er is een speciaal pannenschuursponsje in huis en soda, maar ik weet niet of dat wel kan met dit soort pan?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4747 Gepost op: 23 december 2013, 18:26:27 »
Oe ja, aardbeien :kwijl:

Je hebt tegenwoordig ook kleine pakjes kokosmelk, dat is ook wel lekker door de pindasaus. Hier valt de biopindakaas van de AH trouwens erg in de smaak bij meneer.

Hier is iets aangekoekt in zo'n oranje braadpan met zo'n grijze (geemailleerde?) binnenkant. Hoe krijg ik dat het beste er weer af zonder de pan te beschadigen? Schrobben en even weken met afwasmiddel heeft alleen nog een zwart laagje achter gelaten, maar dat is hardnekkig spul. Er is een speciaal pannenschuursponsje in huis en soda, maar ik weet niet of dat wel kan met dit soort pan?

Bedoel je ouderwets emaille of zo'n moderne grijze keramische laag?
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4748 Gepost op: 23 december 2013, 20:14:50 »
Zo ziet de binnenkant eruit, dat grijs keramische laag denk ik?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4749 Gepost op: 23 december 2013, 20:42:22 »
volgens mij kan soda even laten koken en daarna schrobben niet zo veel kwaad, maar pin me er niet op vast, heb over het algemeen vooral niet al te dure pannen waar ook jif in kan.
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4750 Gepost op: 23 december 2013, 21:01:17 »
Schoonmams tipte ook soda, dus dat gaat 'm worden. Senk joe  :-*

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4751 Gepost op: 02 januari 2014, 20:50:53 »
Ik zit in een tofu fase geloof ik. Oftewel ik krijg het eindelijk echt lekker.

Maar ik wil nog wel héél graag het recept van de tofu in ketjapsaus van de rijsttafel. Die was van Maartje, dacht ik?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4752 Gepost op: 02 januari 2014, 21:14:43 »
Oei, dat is even geleden...

Ik had vrijwel zeker eerst de tahoe aangebakken, totdat hij knapperig is.
En daarna zou ik een beetje knoflook aanbakken en er daarna heel veel zoete ketjap en een beetje zoute ketjap en tamarinde bij doen. En dan net zo lang bijmengen tot het klopt. En dan goed laten inkoken (blijf er wel bij, want die ketjap wil erg graag aanbranden.)

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4753 Gepost op: 03 januari 2014, 07:39:35 »
Dank je, ik ga het uitproberen. Vond die echt zo lekker!

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4754 Gepost op: 28 januari 2014, 08:26:03 »
Hoe lang doen twee bananen erover om een keiharde avocado rijp te krijgen?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4755 Gepost op: 28 januari 2014, 09:24:23 »

Hm er is wel te vinden hoeveel etyleen bananen produceren http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080607083634AAbY9ja maar niet hoeveel avocado precies nodig heeft.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4756 Gepost op: 28 januari 2014, 10:40:10 »

Ik heb in ieder geval al drie dagen 1 banaan in een zakje met twee keiharde avocados en dat doet tot nu toe nog niet zoveel. Ik zou er een hele tros bananan bijleggen als je snel resultaat wilt.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4757 Gepost op: 28 januari 2014, 12:28:12 »
Ik heb de bananen speciaal voor dit doel gekocht (gelukkig lust L ze wel), en ik heb twee bananen op één avocado. Maar ik hoopte dat ze het klusje binnen 24 uur zouden klaren mar dat lijkt gezien jouw ervaring (3 dagen bij een kwart van de banaanratio en nog geen effect) krap te worden...

Aiko

« Reactie #4758 Gepost op: 28 januari 2014, 13:12:16 »
En als je de avocado een nachtje gezellig onder de warme dekens houdt (met of zonder banaan)?

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4759 Gepost op: 28 januari 2014, 13:25:22 »
Een avocado in  bed vind ik nog tot daar aan toe, een banaan gaat me echt te ver. Maar rijpen avocado's door warmte?