Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4720 Gepost op: 03 december 2013, 19:59:35 »
Nee? Eet je ook nooit appelstroop met kaas op brood? Of überhaupt zoete dingen (vijgenbrood, rozijnen, druiven, honing) bij een kaasplankje?

Appelstroop met kaas nooit, soms andere kaas-zoet combi's. Maar in een appeltaart vind ik het dan nog weer anders. Misschien ga ik het een keer uitproberen, in een heel klein taartje.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4721 Gepost op: 03 december 2013, 20:53:43 »
Dat heb ik ook gedaan. Best lekker, een beetje raar. Het blijft appeltaart met kaas. Ik had niet echt gelezen hoe Paul dat verder doet, ik kan me voorstellen dat hij er ook nog iets van kruidigheid bijdoet (ik overwoog speculaaskruiden, maar dat lijkt me dan weer ver gaan met kaas). Ik kan me voorstellen dat ik er verder mee experimenteer (maar niet dat ik nooit meer appeltaart zonder kaas maak).

En appelstroop met kaas is trouwens echt onwijs lekker, dat zou je echt een keer moeten proberen. Net als krentenbrood met kaas :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4722 Gepost op: 03 december 2013, 21:41:10 »
Dik 10 jaar geleden verbaasde de combi me ook al, maar ik heb het recept van de moeder van die ene klasgenote die het over appeltaart met (fatsoenlijke) cheddar had nooit gekregen. Die moeder werkt(e) voor diverse culiblaadjes, dus altijd als ik die naam zag staan moet ik eraan denken. En mijn ex-schoonzus die had een aardbei-kaassalade, waar ik ook nooit het recept van heb gekregen.
Er was ook ooit een belspelmeisje wat me heel enthousiast probeerde te overtuigen van de appelstroop-pecorinocombi, daar heb je dan weer geen recept voor nodig....
In Amerika zijn kaas-jamtosti's ook populair (geweest?).

Ik ben geen fan vooralsnog, maar met de fanatieke kaaseter en zoetekauw naast me zal het er vast nog weleens van een experiment komen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4723 Gepost op: 03 december 2013, 22:05:41 »

In Amerika zijn kaas-jamtosti's ook populair (geweest?).

Jaaa in NL ook: cheezers, jam en kaas op een pita in het tosti-ijzer mmmmmmmmmmmmm
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4724 Gepost op: 03 december 2013, 22:23:55 »
Nu je het zegt ja, cheezers hier. Ik word oud en vergeetachtig  :-X
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4725 Gepost op: 03 december 2013, 23:36:28 »

En appelstroop met kaas is trouwens echt onwijs lekker, dat zou je echt een keer moeten proberen.

Donderdag is het smokkeldag, dus dan ga ik deze combi proberen.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4726 Gepost op: 07 december 2013, 23:02:39 »
Ik kreeg van vrienden een zak meel cadeau van een ouderwetse molen. Te leuk! Het is een soort semolina/gries, hij maakte er pasta mee. Zou dit ook geschikt zijn voor pizzadeeg?

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
« Reactie #4727 Gepost op: 08 december 2013, 08:55:34 »
We willen nog eens olipodrigo maken, een oud-Hollands gerecht, ik veronderstel ook Spaans van oorsprong gezien de benaming.
Maar hoe met vleesvervangers de groenten smaak geven? We dachten even aan de spekjes van de vegetarische slager, maar die zijn volgens de aanwijzingen vooral geschikt om 10 minuten hard aan te bakken en dan in een salade of stamppot te verwerken. Ik vrees dat ze, ook na hard aanbakken, een lange oventijd niet goed overleven?
Op het einde bakken en dan gewoon toevoegen aan de schotel draagt niet bij tot de smaak die we beogen.
Zijn er vleesvervangers die een lange oventijd goed overleven en ook een meerwaarde geven/krijgen van de andere ingrediënten?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4728 Gepost op: 08 december 2013, 10:26:09 »
Gerookte tofu misschien?

Offline jol

• 2.653
« Reactie #4729 Gepost op: 08 december 2013, 17:27:11 »
Ik zou seitan proberen, dat valt niet uit elkaar en neemt goed smaken op. De smaak die 't afgeeft is natuurlijk afhankelijk van de marinade waarin het gelegen heeft. Voor rooksmaak wat gerookte milde paprika erbij.

Da's wat ik gebruik als ik 'goulash' maak, meestal met k&k seitan uit de misomarinade. Het enige dat dan ontbreekt is de vleessmaak maar die mis ik niet.  ;)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4730 Gepost op: 08 december 2013, 19:14:38 »
Ik kreeg van vrienden een zak meel cadeau van een ouderwetse molen. Te leuk! Het is een soort semolina/gries, hij maakte er pasta mee. Zou dit ook geschikt zijn voor pizzadeeg?

Ik gebruik half semolina in mijn pizzadeeg en half gewone bloem, hoewel ik dé perfecte pizzabereiding nog niet heb gevonden.
Semolina is ook lekker in focaccia. En in Romeinse gnocchi (dat is heel anders dan 'gewone' gnocchi) http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8539-italiaans-winterkoken
,,,,فلافل

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4731 Gepost op: 09 december 2013, 07:43:58 »
Oeh foccacia, wat een goed idee! Misschien komend weekend weer eens maken!
Zal ik bekennen dat ik nog nooit gnocchi heb gegeten... Ook hoognodig proberen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4732 Gepost op: 09 december 2013, 15:04:29 »
Die gnocci moet ik eens proberen. Van de week in Londen weer eens ergens gnocci gegeten die meer weg had van kneedgum dan van gnocci. Jammer, want het kan zo lekker zijn!
* Sam moet toegeven dat alle zelfmaakpogingen tot nu toe teleurstellend waren...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #4733 Gepost op: 11 december 2013, 11:36:25 »
Kocht mijn sate-saus laatste jaren bij C1000. Doorzichtig zakje met droge ingredienten. Dacht dat het van Tante Lien was, maar waarschijnlijk niet. Nou ja, maakt niet uit, ze hebben het niet meer. Toko is een heel eind fietsen weg. Wat is lekkere satesaus die je in de supermarkt kunt kopen?
Gisteren Djawi satehsaus in de vuilnisbak gekieperd. Iets wat ik niet snel doe met eten, maar het was vooral bremzout en zurig en verder nietserig. Ronduit smerig. Een voorlopig dieptepunt, na al een en ander uitgeprobeerd te hebben.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4734 Gepost op: 11 december 2013, 14:25:05 »
Kocht mijn sate-saus laatste jaren bij C1000. Doorzichtig zakje met droge ingredienten. Dacht dat het van Tante Lien was, maar waarschijnlijk niet. Nou ja, maakt niet uit, ze hebben het niet meer. Toko is een heel eind fietsen weg. Wat is lekkere satesaus die je in de supermarkt kunt kopen?
Gisteren Djawi satehsaus in de vuilnisbak gekieperd. Iets wat ik niet snel doe met eten, maar het was vooral bremzout en zurig en verder nietserig. Ronduit smerig. Een voorlopig dieptepunt, na al een en ander uitgeprobeerd te hebben.

Ik denk dat je het merk Toko Lien had.
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar is zelf maken met een pot pindakaas een idee, bv met http://www.kokenmetkarin.nl/bij/pindasaus.html dit recept (het eerste recept maar dan zonder de trassie). Lijkt een vrij snel en makkelijk recept.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4735 Gepost op: 11 december 2013, 15:07:30 »
Ik lust zelf geen pindasaus (volgens mij een van de weinige dingen die ik echt niet lust), maar bij mijn ouders/broer thuis is onderstaand recept het recept dat Selly postte inderdaad veruit favoriet, je kunt het zo pittig en zout maken als je zelf wilt. Ik zou het eens proberen!
« Laatst bewerkt op: 13 december 2013, 11:02:10 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #4736 Gepost op: 11 december 2013, 23:03:05 »
Het is niet ingewikkeld en kan niet mislukken, ik heb zeker wel 5 merken geprobeerd en afgeserveerd intussen. Oh ja, klut: Tante Lien is het personage wat Wieteke van Dort speelde. Voor wie Kees Brusse nog kent. In een ver verleden maakte ik satehsaus zelf, ik deed maar wat. Met pindakaas, tamari, knoflook, rode peper, of sambal, kokos, zoiets als Karin dus.
Hmmm, ik moest het maar weer zelf maken. De fabrikanten bakken er niets van. En misschien als ik eens in de buurt van een Toko kom eens naar lekkere vragen die niet te zout is.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2013, 23:06:27 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4737 Gepost op: 12 december 2013, 07:49:57 »

Volgens mij weet ik welke je bedoelt en heb ik die weleens bij Xenos gekocht. Misschien hebben ze het daar nog?

Edit: dat is deze: http://www.xenos.nl/assortiment/food-kookboeken/aziatisch-assortiment-asli/boemboe-voor-sate-mild
« Laatst bewerkt op: 12 december 2013, 07:57:05 door Miranda »

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4738 Gepost op: 12 december 2013, 14:38:47 »
Ik gebruik zelf pindakaas van Horizon (bio) zonder zout. Met  lekkere sambal en ketjap, water en  klein scheutje azijn, is al een simpele pindasaus gemaakt. Als je het zoeter wil, kan je kokosmelk gebruiken, of een beetje (palm)suiker.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #4739 Gepost op: 12 december 2013, 18:22:48 »