Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4700 Gepost op: 01 september 2013, 17:10:30 »
Nu je het zegt: ik heb een poos geleden nog eens dat taartje gemaakt en mij viel het ook op dat ik toen veel minder 'slagroom' er aan overhield dan normaal.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4701 Gepost op: 01 september 2013, 22:28:46 »
Die 3 eetlepels agar-mix deed het hem wel, dus misschien voor de toekomst? (Ik ga de volgende keer dat ik boodschappen doe, gewoon 4 van die blikken bestellen en die in de schuur heel stevig neerzetten, zodat ik het gewoon in huis heb, dat helpt hopelijk ook.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4702 Gepost op: 02 september 2013, 09:51:47 »
Ik vond dat taartje erg lekker maar werd er ook een beetje misselijk van. En elke keer als ik er nu aan terugdenk komt dat gevoel weer terug  :-\
Soms vermoed ik dat ik een lichte kokosallergie heb, maar ik weet niet eens of zoiets bestaat (en het is niet heftig genoeg om het te googlen) want ik heb vaker zo'n reactie als ik iets eet met veel kokosmelk erin.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4703 Gepost op: 02 september 2013, 13:40:22 »
Je kunt overal allergisch/overgevoelig voor zijn, dus ook voor kokos.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4704 Gepost op: 20 oktober 2013, 12:57:19 »
Als ik bonen week en daarna kook, blijven ze nooit mooi heel, ze gaan altijd stuk. Niet allemaal maar wel een boel, velletjes eraf of ze gaan doormidden. Doe ik iets verkeerd of heeft iedereen dat? Ik weet vrijwel zeker dat ik ze niet te lang kook, want ik proef regelmatig en mijn kooktijd is bijna altijd korter dan op de verpakking staat.

« Reactie #4705 Gepost op: 20 oktober 2013, 16:14:27 »
Als ik bonen week en daarna kook, blijven ze nooit mooi heel, ze gaan altijd stuk. Niet allemaal maar wel een boel, velletjes eraf of ze gaan doormidden. Doe ik iets verkeerd of heeft iedereen dat? Ik weet vrijwel zeker dat ik ze niet te lang kook, want ik proef regelmatig en mijn kooktijd is bijna altijd korter dan op de verpakking staat.
Misschien helpt het om het vuur lager te zetten, zodat ze meer sudderen dan echt koken? In water wat stevig kookt met veel bubbels botsen de bonen tegen elkaar en dan raken ze sneller beschadigd.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4706 Gepost op: 21 oktober 2013, 14:47:08 »
Was er niet iets met bakpoeder toevoegen?
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4707 Gepost op: 21 oktober 2013, 16:35:06 »
Met bakpoeder wordt de schil stug toch? Helpt misschien wel maar ik weet niet of het lekker is. Je mag ook geen zuur toevoegen tot ze gaar zijn, daarna wel, heb ik geleerd. De truuk is om de heel zachtjes te sudderen zoals Cornelie zegt, het water mag nauwelijks bubbelen, en zeker niet volop koken. 
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4708 Gepost op: 21 oktober 2013, 19:39:41 »
Het vuur stond al vrij laag, maar ik zal volgende keer nog lager proberen. 

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #4709 Gepost op: 14 november 2013, 09:02:38 »
Heeft iemand wel eens met een braadzak gekookt (gebraad?) Als je zoekt op vegeatrisch + braadzak komt je op steeds op dezelfde site terecht, die informatief is over de werkwijze. Maar als ik die lees, lijkt het alsof het meer gemeen heeft met een bereiding 'en papillotte' dan 'braden' (o.a. door toevoeging van vocht).
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, en tips over hoe je ervoor zorgt dat het meer 'braadt' dan 'stoomt'?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4710 Gepost op: 14 november 2013, 09:13:11 »
Wat betekent 'braden' in dit geval?
En waarom wil je per se een braadzak gebruiken?
This is between me and the vegetable!

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #4711 Gepost op: 14 november 2013, 11:38:36 »
Braden: Op de plaatjes (vooral met vl33s) lijkt het alsof er ook een soort korstje/ krokantje ontstaat. Nu is dat natuurlijk sowieso moeilijker bij groenten, maar als er iets van bruining onstaat zoals bij bijvoorbeeld grillen, lijkt me dat erg smakelijk.

Waarom: ik vind het leuk om 'nieuwe' bereidingswijzen te ontdekken. En dit lijkt me ook wel makkelijk, scheelt weer een pan. Maar ik begin me dus af te vragen of het iets anders oplevert dan stomen in pan of en papillotte...  En als ik er geen groente/vega in doe, dan gaat vriendlief ze gebruiken zoals ze ook geadverteerd worden (k1p). En dat willen we natuurlijk niet ;-).

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4712 Gepost op: 14 november 2013, 12:23:09 »
Ik zou denken dat zo'n braadzak (als je dat woord vijf keer achter elkaar zegt gaat het heel onsmakelijk klinken...) als doel heeft om iets op redelijk hoge temperatuur te garen, maar er wel vocht bij te houden (het verdampte vocht kan de zak niet uit).
Dat is fijn, want veel niet-vegetarische dingen hebben sterk de neiging om uit te drogen, zeker als ze van de magere soort zijn.

Ik heb van het weekeinde een testje gedaan met aardappels poffen met en zonder aluminiumfolie eromheen, en het enige verschil is dat als je een aardappel poft zonder hem in folie te wikkelen, de schil een beetje 'lossig' komt te zitten, omdat de buitenkant van de aardappel uitdroogt.
Zo'n zak heeft denk ik zo'n zelfde effect, plus dat je zelf vocht kunt toevoegen. Daardoor gaat het inderdaad sterk op een bereiding in een gevouwen papiertje lijken.

Ik denk dus eigenlijk dat alles wat in een dichte pan in de oven gaat ook in zo'n zak kan. Maar meerwaarde zie ik niet. Maar als je er graag een wil gebruiken, zou ik denk ik groenten in stukjes (champignons, courgette, paprika, knoflooksnippers) mengen met een beetje bouillon of wijn ofzo, en er quinoa of couscous bijgooien, in de hoop dat dat dan lekker gaart in vrijkomend groentesap.

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #4713 Gepost op: 14 november 2013, 13:41:49 »
Ja, misschien moet ik het maar maar zien als een '(stoof/stoom)panvervanger'. Zaterdag maar eens een berg groenten van de markt meenemen en experimenteren. Vooal ook eens met tofu proberen, dat heeft volgens mij het grootste smaak-opnemende vermogen...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4714 Gepost op: 14 november 2013, 13:46:28 »
Ik eet mijn groenten vaak 'en papilot' bereid, en dan bruinen bv. de uien en de knoflook toch wel, zelfs de aubergine verkleurt een beetje.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4715 Gepost op: 03 december 2013, 16:50:05 »
Ik zag laatst Paul Hollywood appeltaart met wensleydale maken en dat vond ik erg aantrekkelijk. Wat voor kaas doen jullie in de appeltaart?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #4716 Gepost op: 03 december 2013, 18:22:55 »
Klinkt interessant. Ik doe doorgaans geen kaas in de appeltaart.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4717 Gepost op: 03 december 2013, 19:21:04 »
Klinkt interessant. Ik doe doorgaans geen kaas in de appeltaart.

Ik ook niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat we niet uit Yorkshire komen. Daar zeggen ze “apple pie without cheese is like a kiss without a squeeze”, volgens dit artikel: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/apple_and_wensleydale_16189

Ik kan er me niks bij voorstellen, eerlijk gezegd.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4718 Gepost op: 03 december 2013, 19:24:02 »
Nee? Eet je ook nooit appelstroop met kaas op brood? Of überhaupt zoete dingen (vijgenbrood, rozijnen, druiven, honing) bij een kaasplankje?

Ik ga het gewoon maar proberen. Met wat voorhanden is, oude boeren dus.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4719 Gepost op: 03 december 2013, 19:49:52 »
Los van dat ik PW niet aantrekkelijk vind, klinkt dit recept wel interessant. Die wensleydale schijnt een aparte smaak te hebben, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar, eens kijken of het kaasmeisje of de kaasmeneer hem heeft.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2013, 19:54:36 door Selly »
,,,,فلافل