Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Djooiss

• 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #4600 Gepost op: 22 april 2013, 08:25:42 »
Thnx M, ga het zo allemaal eens doorlezen en vanmiddag aan de slag. Ik heb het glutenmeel online besteld, volgens mij bij De Zuidmolen.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4601 Gepost op: 30 april 2013, 21:21:18 »
Een vraag over truffel: gisteren heel lekkere risotto gemaakt met champignons, met vers geschaafde parmezaanse kaas en truffel. Maar hoeveel truffel gebruik je nu eigenlijk? Ik had een potje met drie truffels, iets groter dan een knikker. Ik vind truffel zo lekker dat ik best drie van die truffels over mijn portie risotto kan schaven, maar dat wordt een dure hobby. Als ik dit voor anderen maak, hoeveel truffel is dan een goede hoeveelheid, zonder dus gierig te zijn maar ook zonder failliet te gaan? (Ik had een potje met 3 truffels voor 11 euro).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Jessje

• **
  • 22
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4602 Gepost op: 06 mei 2013, 14:48:37 »
Ik kook niet vaak met truffel, maar ik kan me een kookworkshop herinneren van een italiaan en die haalde zn ene truffel (ping pong bal achtig van formaat) een keer of vier langs de rasp per bord. Niet veel dus, maar was wel erg lekker!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4603 Gepost op: 06 mei 2013, 16:17:04 »
Het hangt ook nog af van of het een zomer- of een wintertruffel is.
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4604 Gepost op: 06 mei 2013, 16:23:36 »
Er kan mij niet genoeg truffel overheen gedeponeerd worden  ;D
Heerlijk!

Maar zonder dollen, een paar keer schaven is gebruikelijk inderdaad. Volgens mij heb ik nog nooit zomertruffel gegeten.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4605 Gepost op: 06 mei 2013, 16:27:53 »
Ik weet nooit welke welke is, maar de ene is duur en smaakt vrijwel nergens naar en de andere is nog veel duurder en smaakt ook veel sterker.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #4606 Gepost op: 06 mei 2013, 16:30:11 »
Dan moet die laatste wintertruffel zijn. Denk ik, want ik eet het eigenlijk alleen als ik uit eten ben, heb het nog nooit zelf gekocht.

« Reactie #4607 Gepost op: 09 mei 2013, 20:56:24 »
Een simpele vraag, hoe maak ik dit eiwitrijker? Ik zoek nog een eiwitcomponent die goed bij de quinoa past.
http://www.edeka.de/EDEKA/de/edeka_zentrale/rezepte/rezeptsuche_2/rezeptsuche_1/rezept_703426.jsp?recipeparam=search

Trouwens, op de website van de Edeka staan heel veel interessante vega recepten! :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4608 Gepost op: 09 mei 2013, 20:58:59 »
Quinoa heeft al heel wat eiwit he?
Maar er over heen feta of tempehcroutons of gerookte noten?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4609 Gepost op: 09 mei 2013, 21:07:57 »
Ze gebruiken maar heel weinig quinoa per persoon. Maak er anders 100 gram quinoa per persoon van (droog gewicht) met nog wat meer groenten en Selly's suggesties en het is al meer volledige maaltijd.

« Reactie #4610 Gepost op: 09 mei 2013, 21:45:42 »
Ik zou er denk ik linzen bij eten, gekookt in een stevige bouillon met sojasaus, knoflook en eventueel kruiden. Wat pompoenpitjes erover gestrooid is vast ook lekker.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4611 Gepost op: 09 mei 2013, 22:00:27 »
Binnenkort krijgen wij groene asperges: wat zijn jullie geslaagde combi's daarmee?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4612 Gepost op: 09 mei 2013, 22:14:05 »
Binnenkort krijgen wij groene asperges: wat zijn jullie geslaagde combi's daarmee?

risotto
met citroenmayonaise
gegrild (en dan tuinbonenpesto maken en er bruschetta's van maken en pecorino erover)
met saus gribiche (zie voorkant)
met mozzarella en ingemaakte citroen
roerbakken met knoflook en een drupje sojasaus of vega oestersaus
hier ook nog wat leuks van Ottolenghi http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2013/may/03/asparagus-recipes-yotam-ottolenghi
er niet te veel mee klooien zodat je de asperges zelf nog proeft vind ik bij groene asperges (en witte ook) wel prettig
loempia's van maken met kaas en munt en loempiavellen/filodeeg.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #4613 Gepost op: 09 mei 2013, 22:18:06 »
Carbonara!
Asperges kort op hoog vuur bakken, zodat ze een beetje kleuren en niet al te gaar worden.
Pasta koken.
Ei(eren) loskloppen met geraspte kaas en veel zwarte peper.
Gare pasta met een beetje kookwater mengen met eiprut en asperges (en eventueel ook nog stukjes gerookte kaas, of gebakken vegaspekjes). Ook erg lekker met witte asperges. Of eigenlijk met alles.

Stoven met wijn of bier ;)

Offline Jessje

• **
  • 22
« Reactie #4614 Gepost op: 09 mei 2013, 22:37:55 »
met pasta en geitenkaas! lekker met wat andere lentegroente
Of met zongedroogde tomaatjes, uitje, rucola en wat ravioli
Ik vind het ook erg lekker in een mediterraans getinte couscoussalade of op de pizza.
Of zo dippen in een zacht gekookt ei bij de lunch

Offline Indira

• 520
« Reactie #4615 Gepost op: 09 mei 2013, 23:20:13 »
O zo simpel, en heeeeeerlijk
gegrild met wat olijfolie en grof zout.. ooit als tapas in Londen gegeten en vaak thuis proberen te evenaren.
Za Zemiata!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.674
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #4616 Gepost op: 09 mei 2013, 23:48:50 »
gegrild met wat olijfolie en grof zout.. ooit als tapas in Londen gegeten en vaak thuis proberen te evenaren.
Ja, hoe minder je met (groene) asperges doet, des te beter  :D. Ik gril ze ook het liefst (in zo'n Hema-grilpan, prima ding) ongeveer vijf minuten, totdat ze aan alle kanten een beetje zijn verkleurd. Grof zeezout erover, eventueel ook een piepklein scheutje citroensap, maar da's dan ook alles.

Erbij iets dat niet al te overheersend is. Ik vind tomatenrisotto goed bij groene asperges passen, omdat het smeuïge mooi contrasteert met de toch ietwat droge asperges.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4617 Gepost op: 10 mei 2013, 08:04:32 »
Dank! Mijn man herhaalde net, dat hij nog steeds wist wat hij moest maken, maar ik kan nu de hele lijst laten zien.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4618 Gepost op: 10 mei 2013, 09:24:45 »
Als ze op de grillpan zijn geweest en dan balsamicoazijn erover, dat is ook lekker.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4619 Gepost op: 10 mei 2013, 13:30:54 »
Als ze op de grillpan zijn geweest en dan balsamicoazijn erover, dat is ook lekker.
dat gaat het worden, en dan door de saliepasta, met een veldsla-slaatje en tomaatjes uit de oven.