Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4480 Gepost op: 06 januari 2013, 19:25:01 »
Niet te grote pizza, eventueel met twee personen en vier paar vingers of met een aantal schepjes/grote spatels. En er bestaan twee halfrond plankjes waarmee het in een wip gebeurt, maar die zitten volgens mij alleen bij de Ferari pizza-oven.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #4481 Gepost op: 06 januari 2013, 19:37:53 »
Met de bijgeleverde plank.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4482 Gepost op: 06 januari 2013, 20:28:13 »
De petattekes zijn gelukt  :D
Puur op gevoel qua temperatuur. In kleine beetjes tegelijk en er goed opgelet dat ze niet aanelkaar gingen plakken. Knapperig en aangenaam lichtbruin.
Ik had het zetmeel niet weggewassen trouwens en er vrij dunne frietjes van gesneden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4483 Gepost op: 07 januari 2013, 09:20:28 »
Met de bijgeleverde plank.

Die heeft Jamie Oliver er niet bij gedaan  >:(

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4484 Gepost op: 07 januari 2013, 09:21:27 »
De petattekes zijn gelukt  :D
Puur op gevoel qua temperatuur. In kleine beetjes tegelijk en er goed opgelet dat ze niet aanelkaar gingen plakken. Knapperig en aangenaam lichtbruin.
Ik had het zetmeel niet weggewassen trouwens en er vrij dunne frietjes van gesneden.
:D

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4485 Gepost op: 07 januari 2013, 09:34:42 »
Met de bijgeleverde plank.

Die heeft Jamie Oliver er niet bij gedaan  >:(
Ik rol deeg uit op een vel bakpapier, beleg het en schuif de pizza op een bakplaat en daarvandaan weer op de steen. Werkt als een tierelier.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4486 Gepost op: 07 januari 2013, 10:13:14 »
Met de bijgeleverde plank.

Die heeft Jamie Oliver er niet bij gedaan  >:(
Ik rol deeg uit op een vel bakpapier, beleg het en schuif de pizza op een bakplaat en daarvandaan weer op de steen. Werkt als een tierelier.

Ik ook maar bij mij is de bakplaat een plastic snijplank. Bij het eruit halen schuif ik hem weer op de snijplank.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4487 Gepost op: 07 januari 2013, 10:15:29 »
Mijn pizza's zijn te groot voor mijn snijplanken.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4488 Gepost op: 07 januari 2013, 10:44:00 »
Mijn pizza's zijn te groot voor mijn snijplanken.

Opschepper  :P
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4489 Gepost op: 07 januari 2013, 10:48:38 »
En dan weet je nog niet eens hoe groot mijn snijplanken zijn ;)
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #4490 Gepost op: 07 januari 2013, 11:23:26 »
Mijn pizza's zijn te groot voor mijn bakplaat.

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2013, 11:27:26 door Slog@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re: Kookvragen
« Reactie #4491 Gepost op: 07 januari 2013, 11:43:59 »
Vraag aan Greet of andere patattenbakkers:
Na het oliebollenbakavontuur van oudejaarsavond staat er een grote pan vol zonnebloemolie in mijn huis. Tijd voor een frietexperiment!
Smaakten de frieten niet erg naar oliebollen? Ik gooi de olie altijd weg, ten eerste is het erg donker geworden, ten tweede smaakt/ruikt het enorm naar oliebollen en appelflappen. Appelflappen geven wel veel vuilere olie dan oliebollen trouwens, daar kan het bij mij ook aan liggen (daarom altijd eerst bollen, dan pas flappen bakken).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.593
Re: Kookvragen
« Reactie #4492 Gepost op: 12 januari 2013, 16:48:31 »
Ik ben grootgebracht op zelfgemaakte frietjes en ben dus verpest voor het leven  ;)
Mij pa deed het inderdaad zoals het artikeltje van seniorenweb, aardappels met de hand snijden (ongeveer een cm dik), in een theedoek lichtjes droogdeppen. Dan steeds in porties bakken. De voorbak op 160 graden, de afbak op 180 graden. Als hij ze kon krijgen graag bintjes, want dat is toch wel de beste aardappel voor friet volgens hem. Beetje zout erop en klaar!

Nu de kinderen uit het huis zijn en ze nog maar met z'n tweeën zijn, maakt mijn vader geen friet meer. Erg jammer! Maar gelukkig kan ik bij Bram Ladage ook lekkere zelfgemaakte friet eten. :-*
 

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4493 Gepost op: 14 januari 2013, 10:30:06 »
Hoe maak ik de beste Gluhwein??
vrijdag geef ik een feestje in Apres Ski stijl en daar hoor gewoon gluhwein bij!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4494 Gepost op: 14 januari 2013, 10:50:59 »
De beste gluhwein is met oa zeste en sap van appelsien, (nootjes, rozijnen), een heleboel kruiden, en iets van sterke drank. Een goed recept heb ik niet, maar hier herken je denk ik wel een goed recept aan. En natuurlijk lang genoeg op voorhand alles laten trekken!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4495 Gepost op: 14 januari 2013, 10:57:49 »
t recept dat ik had zat citroen en werd veels te zuur, en zelfs met suiker werd t niet meer lekker :(
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4496 Gepost op: 14 januari 2013, 16:15:04 »
Kaneelstokje, kardemon, kruidnagel, (verse) gember, steranijs... ik doe er vaak in stukken gesneden mandarijn door (ipv sinaasappel). En laatst ook een (gedroogd) chili pepertje: de helft vond het lekker, de andere helft te pittig. Laatst trouwens witte gluhwein gemaakt (want alleen 'betere' rode wijnen in huis, vonden we zonde), ook erg lekker. In Denemarken kregen we rozijntjes en amandelen (snippers of hele) in, jammie!

Op de to-do list: hypothese testen dat warme sangria ongeveer zo smaakt als gluhwein. 

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4497 Gepost op: 14 januari 2013, 16:25:05 »
t recept dat ik had zat citroen en werd veels te zuur, en zelfs met suiker werd t niet meer lekker :(
Ja, als je toch citroen erin wilt, dan kan je beter enkel de zeste doen, daar heb je de smaak mee maar niet het zure. Dat doe ik ook als ik heel zure citroenen heb... Maar appelsien hoort wel een beetje bij gluhwein, vind ik, of zoals lenneke zegt: mandarijntjes, leuk experiment.
Dat van de nootjes en rozijnen, dat is iets wat wij hier vroeger deden, maar ik nog nergens anders zag... Ik moet dringend eens naar Denemarken  ;D

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4498 Gepost op: 14 januari 2013, 16:29:49 »
ik zal nog eens verder zoeken naar t ultieme recept ;)
tis een feestje met nogal wat mensen dus wil niet teveel expirimenteren.. dat doe ik wel weer als ik met mensen ben die dat waarderen ;)

t moet ook nog op de bbq buiten warm gemaakt worden.... haha ben benieuwd
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4499 Gepost op: 14 januari 2013, 16:30:34 »
Hoe maak ik de beste Gluhwein??
vrijdag geef ik een feestje in Apres Ski stijl en daar hoor gewoon gluhwein bij!

http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/feestdagen-2010/11278-glogg-kruidige-gluehwein !