Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4360 Gepost op: 30 oktober 2012, 15:29:36 »
Je kunt heel goed (beter zelfs) warme chocolademelk maken door een (stuk van een) reep chocola in warme melk te leggen en dan te roeren. Je mag die chocola dus vast wel eerst op een stokje leggen.
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4361 Gepost op: 31 oktober 2012, 10:17:44 »
Ik ga dit weekend naar een hele grote toko (supermarkt). Wat mag er echt niet ontbreken in mijn winkelkarretje?
Op het lijstje staan tot nu toe:
Gula Djawa
Dumplings
Tamarinde
Salamblaadjes
Tempeh
Beansnacks
Petehbonen

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4362 Gepost op: 31 oktober 2012, 10:27:17 »
Sambal tomaat (van Lucullus). Ze hebben hem niet overal, maar hij is superlekker. Niet loeiheet, wel erg lekker.
En, afhankelijk van wat er verder al in je kastje ligt, meer leuke sambals.
En, als je van pittig houdt (en van een beetje stank interessante geuren): kimchi. Let even op de ingrediënten, want er zit vaak vis in, maar vaak ook niet.
Ik ben ook erg dol op de pindasaus van Ratu Culinair.
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4363 Gepost op: 31 oktober 2012, 10:32:54 »
Kimchi, ja daar ben ik ook benieuwd naar, ga ik op het lijstje zetten.
En sambals, natuurlijk, had ik eerder moeten bedenken, ik hou d'r van!  :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4364 Gepost op: 31 oktober 2012, 12:26:14 »
De toko hier verkoopt erg lekkere rotivellen, met linzenmeel, en ik geloof dat ze op veel plekken te koop zijn. Ze liggen in de vriezer en zijn per 3 verpakt in doorzichtig plastic.

Gula Djawa: de lekkerste vind ik die in een torentje van schijven verkocht wordt. De losse rietsuikerachtige versie vind ik niet zo.

Djeroek peroet blaadjes, onmiskenbaar citroenerig.

Fenegriek

Tapiocakorrels (niet zozeer lekker, vooral grappig: http://www.vegatopia.com/vega/koken/ingredienten/11880-pudding-met-tapioca)

Edamame-boontjes (jonge sojabonen)

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4365 Gepost op: 31 oktober 2012, 12:59:48 »
Dank!
Ja de edamame natuurlijk, moeten er ook meteen op. Rotivellen, ook interessant, net als djeroek peroet, dat ken ik nog niet.
Ik vrees alweer het ergste, dat wordt sjouwen en overvolle voorraadkasten  ;D

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4366 Gepost op: 03 november 2012, 12:17:12 »
Graag willen wij bij bloemkool met saus en aardappelkroketjes saté eten. Nu heb ik een fijn satésaus recept en sojabrokjes (reepjes). De vorige keer kookte ik de sojabrokjes met een groentebouillonblokje een half uur, waardoor ze opzwelden. Hierna marineerde ik ze licht en bakte ze. Maar ze werden niet knapperig. Ik denk door het van tevoren wellen. Ze werden verder wel heerlijk.

Voor bij de satésaus zou ik wel graag zien dat de soajbrokjes (reepjes) knapperig worden. Kan dat en hoe doe ik dat?
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4367 Gepost op: 03 november 2012, 13:47:27 »
Graag willen wij bij bloemkool met saus en aardappelkroketjes saté eten. Nu heb ik een fijn satésaus recept en sojabrokjes (reepjes). De vorige keer kookte ik de sojabrokjes met een groentebouillonblokje een half uur, waardoor ze opzwelden. Hierna marineerde ik ze licht en bakte ze. Maar ze werden niet knapperig. Ik denk door het van tevoren wellen. Ze werden verder wel heerlijk.

Voor bij de satésaus zou ik wel graag zien dat de soajbrokjes (reepjes) knapperig worden. Kan dat en hoe doe ik dat?

Roosteren, op een bbq, het haardvuur of evt een grillpan, maar dat laatste kan ivm plakken wel lastig zijn.
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #4368 Gepost op: 04 november 2012, 11:37:11 »
Gisteren heb ik bij Eazie noedels met tofu gegeten. De tofublokjes daar waren superzacht (maar niet waterig ofzo) en ook heel erg lekker. Volgens mij is het silken-tofu. Weet iemand waar je dat kunt krijgen? Zouden ze dat bij de EkoPlaza hebben?
« Laatst bewerkt op: 04 november 2012, 11:46:44 door wortalia »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.593
Re: Kookvragen
« Reactie #4369 Gepost op: 04 november 2012, 16:19:23 »
Bij mijn Ekoplaza (Delft) hebben ze het! Maar wij zijn redelijk groot, dus het is in ieder geval te bestellen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4370 Gepost op: 04 november 2012, 16:54:02 »
Ik proefde vandaag op een beurs allerlei lekkere ongewone Spaanse confituren van deze webshop, van resp. tomaat, paprika, olijven, ...
Heeft iemand dit al geproefd of gemaakt? Die met olijven was zoet maar toch zoutig, heel apart.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2012, 06:39:14 door Joske »

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4371 Gepost op: 04 november 2012, 18:51:57 »
Gisteren heb ik bij Eazie noedels met tofu gegeten. De tofublokjes daar waren superzacht (maar niet waterig ofzo) en ook heel erg lekker. Volgens mij is het silken-tofu. Weet iemand waar je dat kunt krijgen? Zouden ze dat bij de EkoPlaza hebben?
Lekker! Had je de Udon-noodles (de hele dikke), de ramen noodles (dat zijn die van middelmatige dikte) of de 'normale' noedels (de dunne)? Ik kies standaard voor tofu, kokos-sausje, paksoi, paprika, bosui, maiskolfjes en nog een keer paksoi met udon of ramen noodles.
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4372 Gepost op: 04 november 2012, 18:56:56 »
@Wortalia het kan ook stevige Japanse tofu zijn, die is wat zachter dan normale maar steviger dan silken. Je kunt ook eens bij de toko kijken. Ga dan voor de pakjes die met plastic zijn afgesloten niet voor de kartonnen pakjes . Als je het leuk vindt kun je trouwens in ons restaurantforum http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,16966.0.html een recensie over Eazy achterlaten.

@Joske: nee, ze zien er heel gewoon uit, maar zoutig met zoet bij die olijven klinkt inderdaad bijzonder, leuk, ben dit in NL nog niet tegengekomen.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4373 Gepost op: 05 november 2012, 08:39:17 »
Ik lees hier regelmatig over sojabrokken. Het klinkt eerlijk gezegd niet zo heel smakelijk, komt door de naam denk ik, maar ik ben wel nieuwsgierig. Waar smaakt het naar en hoe gebruik je het?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4374 Gepost op: 05 november 2012, 09:07:31 »
Ik lees hier regelmatig over sojabrokken. Het klinkt eerlijk gezegd niet zo heel smakelijk, komt door de naam denk ik, maar ik ben wel nieuwsgierig. Waar smaakt het naar en hoe gebruik je het?

Het smaakt nergens naar en het zijn gedroogde stukjes soja. Naar believen kun je ze laten wellen in water met kruiden of bouillon. Vroeger kwam het bij de reformzaak met ofwel paprika- ofwel kerriemarinade.
Ik gebruik ze sinds kort wel weer wat vaker omdat ze goedkoop zijn. Goedkoper dan bijv. quorn en andere gehakt-achtige vleesvervangers. Ik vind ze zelf wel lekker in stoofegerechten of soort gehaktsauzen voor lasagne etc.

Re: Kookvragen
« Reactie #4375 Gepost op: 05 november 2012, 11:01:12 »
Gisteren heb ik bij Eazie noedels met tofu gegeten. De tofublokjes daar waren superzacht (maar niet waterig ofzo) en ook heel erg lekker. Volgens mij is het silken-tofu. Weet iemand waar je dat kunt krijgen? Zouden ze dat bij de EkoPlaza hebben?
Lekker! Had je de Udon-noodles (de hele dikke), de ramen noodles (dat zijn die van middelmatige dikte) of de 'normale' noedels (de dunne)? Ik kies standaard voor tofu, kokos-sausje, paksoi, paprika, bosui, maiskolfjes en nog een keer paksoi met udon of ramen noodles.

Ik had de ramen noodles met tofu, zoetzure saus, broccoli, sperziebonen, taugé en prei. Echt heerlijk. :)

@Wortalia het kan ook stevige Japanse tofu zijn, die is wat zachter dan normale maar steviger dan silken. Je kunt ook eens bij de toko kijken. Ga dan voor de pakjes die met plastic zijn afgesloten niet voor de kartonnen pakjes .

Het nadeel is dat ik midden in de Achterhoek woon, dus de dichtstbijzijnde toko is op zo'n 20 kilometer rijden. We hebben wel een EkoPlaza in de buurt, vandaar dat ik hoop dat ze het daar hebben. Maar ik ga het zeker eens proberen! Bedankt voor de tip. :)
« Laatst bewerkt op: 05 november 2012, 11:05:51 door wortalia »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4376 Gepost op: 05 november 2012, 13:11:00 »
Hier nog een achterhoeker! Silken tofu is ook vaak bij biowinkels te koop.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4377 Gepost op: 05 november 2012, 15:44:47 »
Ik heb ook welleens bij de Eazie gegeten, die tofu is vooral zacht omdat hij rauw is.

En sojabrokken hebben van zichzelf best een viezige smaak. Ze zijn vooral lekker in gerechten met tomaat, of met shoarmakruiden. Knapperig zijn ze niet echt te krijgen, maar wat wel helpt is om ze niet te lang te koken, dan goed uit te knijpen en ze goed te bakken/roosteren/bbq-en.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4378 Gepost op: 05 november 2012, 16:08:53 »
Bedankt voor de reacties. Volgende keer bij de bio-winkel maar op zoek naar een kleine verpakking soja brokken om te proberen.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4379 Gepost op: 05 november 2012, 22:29:20 »
Onze sojabrokken komen van een toko :) Het is nieuw voor mij, maar ik vind het best een succes. En ik vind ze niet vies als ze net zijn gekookt, maar wel lekkerder als ze daarna nog gemarineerd worden en weer gebakken.
Groetjes, Antje