Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4340 Gepost op: 15 augustus 2012, 19:11:06 »
Wikipedia maakte me niet echt wijzer  ::): klik

Oooh, Joske linkt naar naaktplaatjes!

Op http://www.smoothie.nl/ staat bij de smoothie van de dag vandaag toevallig eentje zonder zuivel.


 :bloos: Word ik nu in de ban geslagen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4341 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:07:20 »
Wikipedia maakte me niet echt wijzer  ::): klik

Oooh, Joske linkt naar naaktplaatjes!

Op http://www.smoothie.nl/ staat bij de smoothie van de dag vandaag toevallig eentje zonder zuivel.


 :bloos: Word ik nu in de ban geslagen?

Ja maar, het is juist gezellig dat je hier weer af en toe rondscharrelt.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4342 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:03:36 »
Er staat nu een experiment af te koelen in de oven. Ik laat wel even weten hoe het is geworden.

Edit: lang en laag gebakken en er al royaal van gesnoept, wat natuurlijk niet de bedoeling was.
Ze zijn behoorlijk knapperig alleen de binnenste rij is wat zachter. Smaak is goed, proef duidelijk de pindakaas. Achteraf was het dus wel leuk geweest om er pinda's in te verwerken. De kokos valt helemaal weg qua smaak en er hadden sowieso wel meer (aard)noten in gekund. De sesam aan boven- en onderkant doet het goed.
Zeker voor herhaling vatbaar!
Nieuw experiment o.b.v. gecondenseerde melk met lepel appelstroop als plak voor de vulling. Echt heerlijk, het geheel is een beetje gecarameliseerd. Over het aantal kcal wil ik niet eens nadenken. Voor de vulling heb ik gewoon standaard müesli gebruikt, havermout, rozijnen, krenten, abrikozen, dadels, noten, zonnebloem- en pompoenpitten. Onderin het bakblik had ik sesamzaad gestrooid en bovenop een laagje kokos.
Njamjamjam!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4343 Gepost op: 08 september 2012, 15:29:56 »
Heeft er iemand ervaring met een Flavorwave Turbo oven? Het is zo'n halogeen oven.
Sin chile, no tiene chiste!

Re: Kookvragen
« Reactie #4344 Gepost op: 28 oktober 2012, 09:37:49 »
Ik heb gisteren het recept van de Veggieburger van de Albert Heijn gemaakt (http://www.ah.nl/allerhande/recepten/615042/veggieburger). De smaak was heel goed, maar de structuur was nogal slecht. Het was een echt prutje in plaats van een burger met een beetje bite. Heeft iemand tips om het steviger te krijgen?

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Kookvragen
« Reactie #4345 Gepost op: 28 oktober 2012, 18:50:58 »
Leuk dat je het geprobeerd hebt!
De mix een flinke tijd (minimaal 1 uur) in de koelkast of in de vriezer bewaren. Daarna pas opbakken. Dan wordt het steviger. Ook werken met een kookvorm in een koekenpan kan bij een eigen burger. En natuurlijk zo weinig mogelijk omdraaien of in de oven bakken. Ik heb een burgerpers aangeschaft om eigen burgers te maken, die zijn ook perfect (daarin wordt alles samengedrukt), maar ik gebruik standaard altijd de koelkast/vriezer methode om de burgers te laten 'harden'.

Zoek je ingrediënten die voor stevigheid zorgen dan helpen linzen/bonen toevoegen altijd en werken zachte ingrediënten altijd tegen.
Groetjes, Antje

Re: Kookvragen
« Reactie #4346 Gepost op: 29 oktober 2012, 10:35:16 »
Bedankt voor je reactie Antje! Ik heb er nog 3 in de vriezer liggen, dus hopelijk zijn die steviger. Ik heb de burgers eigenlijk helemaal niet laten rusten in de koelkast, dus misschien dat ze daarom zo slap waren. Binnenkort ga ik ook eens de peulvruchtenburger uit de Dikke Vegetariër proberen, misschien heeft die ook wat meer bite.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re: Kookvragen
« Reactie #4347 Gepost op: 29 oktober 2012, 10:57:45 »
Zijn er hier vegan aardappelpuree fans? Zo ja, wat is volgens jullie de beste vegan melkvervanger om aardappelpuree mee te maken? Het moet sowieso een ongezoete variant zijn, maar ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben, liever sojamelk, of rijstemelk, of misschien soja cuisine?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4348 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:06:31 »
Zijn er hier vegan aardappelpuree fans? Zo ja, wat is volgens jullie de beste vegan melkvervanger om aardappelpuree mee te maken? Het moet sowieso een ongezoete variant zijn, maar ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben, liever sojamelk, of rijstemelk, of misschien soja cuisine?

Ik doe eigenlijk altijd sojamelk, en dan inderdaad de ongezoete. Ik gebruik meestal een recept uit VwaV, die vind ik erg lekker. Kijken of dat ook ergens online te vinden is.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4349 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:09:09 »
Ja dus, het staat hier. Ik maak altijd de garlic mashed potatoes, gebruik dat recept ook voor stamppot.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4350 Gepost op: 30 oktober 2012, 09:14:20 »
Het is wellicht al eens gevraagd, maar ben nog een groentje hier op het forum, dus vraag het toch maar...

Hoe maak ik tempeh lekker?
Met tofu is het me gisteren eindelijk gelukt na een aantal mislukte versies. Nu de tempeh dus nog  :D

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4351 Gepost op: 30 oktober 2012, 09:58:46 »
Tempeh heeft een eigen topic, misschien dat je daar wat tips kunt vinden?

http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,3993.0.html

In ieder geval scheelt het als je van tevoren de tempeh kookt of stoomt, dat haalt wat van de bittere smaak weg.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4352 Gepost op: 30 oktober 2012, 10:01:32 »
Die had ik nog niet gezien, bedankt voor de link. Zo te zien een beetje op dezelfde manier als tofu.
En vantevoren koken dus, handige tip!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4353 Gepost op: 30 oktober 2012, 12:00:20 »
Het is wellicht al eens gevraagd, maar ben nog een groentje hier op het forum, dus vraag het toch maar...

Hoe maak ik tempeh lekker?
Met tofu is het me gisteren eindelijk gelukt na een aantal mislukte versies. Nu de tempeh dus nog  :D

 :P Gewoon alles wat Oosters is aan kruiden e.d. er overheen mikken.
Want a sugarcube?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4354 Gepost op: 30 oktober 2012, 12:49:57 »
Hahaha, dat moet wel lukken....

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4355 Gepost op: 30 oktober 2012, 13:24:19 »
Ja, maar dan ook wel alles wat Oosters is. Oostrië is alles tussen Oldenzaal en Brisbane, dus je hebt wat potjes nodig...
(O, en om on topic te blijven: maak dit eens)
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4356 Gepost op: 30 oktober 2012, 13:29:53 »
Ja, maar dan ook wel alles wat Oosters is. Oostrië is alles tussen Oldenzaal en Brisbane, dus je hebt wat potjes nodig...
(O, en om on topic te blijven: maak dit eens)

Oeh, dat lijkt me wel wat ja, ga ik zeker proberen. Eerst even langs een toko zo te lezen....

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4357 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:45:56 »
Ik wil voor een vriendin die gek is op witte chocolademelk zelf van die chocolademelklollie's maken (die die in de winkel soms meer dan 2 euro voor een blokje chocolade op een stokje kosten  ::) )
Heeft er iemand nog een idee om ze te pimpen? Ik heb geen pipetje voor drank, maar kan het misschien wel gaan halen, maar verder? Voor haar vriend ga ik er een paar met donkerdere chocolade maken, heb zin om te experimenteren, gaat ook 1 van mijn zelfgemaakte nieuwjaarskadootjes worden, waarschijnlijk :D

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #4358 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:58:37 »
Ik denk dat die stokjes wel meer zijn dan alleen wat chocola op een stokje. Daar zit wel wat doorheen zodat het goed smelt en mengt lijkt mij. Dus ik weet niet of je die zo makkelijk kan namaken.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #4359 Gepost op: 30 oktober 2012, 15:10:44 »
Volgens mij kun je wel gewoon chocolade 'omsmelten' naar je lollie en lost dat best OK op in de hete melk. Ik denk dat het iets beter oplost als je de chocolade iets zachter maakt door er enkele eetlepels melk of room door te mengen. Hij stolt dan nog steeds bij kamertemperatuur, maar is wel iets zachter. In plaats van room kun je er natuurlijk ook wat eetlepels baileys/ contreau/rum/ wat je vriendin ook lekker vindt aan toe voegen. Of bijvoorbeeld malibu of kokossnippers?
Ik heb laatst (pure) chocoladeflikken gemaakt, daarbij enkele lepels rum toegevoegd (had wel meer morgen zijn) en wat oploskoffie (eerst opgelost in eetlepel kokend water). Lekker pittig! (en smaakt vast ook goed in de chocolademelk)