Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4320 Gepost op: 27 juli 2012, 10:09:01 »
(Pasta)salade eet ik als maaltijdsalade, dus met niks erbij maar voldoende erin.
Dat bedoel ik eigenlijk ook :nerd:, wat voor lekkers mik je er zoal in.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4321 Gepost op: 27 juli 2012, 10:21:39 »
(Pasta)salade eet ik als maaltijdsalade, dus met niks erbij maar voldoende erin.
Dat bedoel ik eigenlijk ook :nerd:, wat voor lekkers mik je er zoal in.
Dat hangt van de dressing af en wat er nog in de groentenla ligt. ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4322 Gepost op: 27 juli 2012, 10:28:13 »
(Pasta)salade eet ik als maaltijdsalade, dus met niks erbij maar voldoende erin.
Dat bedoel ik eigenlijk ook :nerd:, wat voor lekkers mik je er zoal in.
Dat hangt van de dressing af en wat er nog in de groentenla ligt. ;)
:P Valt me nog mee dat jullie niet PASTA!! roepen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re: Kookvragen
« Reactie #4323 Gepost op: 27 juli 2012, 12:38:36 »
Avocado, pijnboompitten, sesamzaad, walnoten, pesto, zongedroogde tomaten, olijven, gekruide gebakken tempeh of tofu... Niet allemaal tegelijk natuurlijk.

Ik vind het ook lekker om de groentes die ik gebruik van te voren te roosteren in de oven of op heet vuur kort te bakken, dan krijgt het wat meer smaak.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4324 Gepost op: 27 juli 2012, 17:31:40 »
Als ik heel veel en goedkoop een salade moet maken, bijvoorbeeld voor een barbecue op het werk dan gaan er door de pasta: (kant-en-klare) pesto, ongesneden cherrytomaatjes, zakje rucola, mozzarellabolletjes en olijven.

Als ik thuis zoiets maak, dan hangt het er vanaf wat ik in huis heb, maar wat altijd lekker is: gegrilde groentes, zoals courgette, aubergine en/of paprika, mozzarella of parmezaanschilfers, veel knoflook, rucola, tomaatjes, bosuitjes, ..., noem maar op.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4325 Gepost op: 27 juli 2012, 17:33:25 »
Ik bedenk net, ik heb een een heel lekkere pastasalade gegeten bij een vriendin:
tagliatelle, groenteballetjes van tivall, tomaten, mierikswortel en vast nog iets van ui, sla/rucola en olie.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4326 Gepost op: 27 juli 2012, 19:35:37 »
Beetje balsamico is nog niet genoemd zie ik.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4327 Gepost op: 01 augustus 2012, 16:58:51 »
Tomaatjes onder de grill, en een vriend van mij maakte gesuikerde nootjes voor erin.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4328 Gepost op: 06 augustus 2012, 14:10:00 »
Thanks iedereen voor de pastasaladetips: de pesto en de gegrilde groentes/tomaten moeten nog geprobeerd worden.

Nieuwe vraag: heeft er iemand ervaring met het zelf maken van müeslirepen. En zo ja, deed je dat m.b.v. gecondenseerde melk of met suiker/honing/appelstroop-botermengsel?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4329 Gepost op: 06 augustus 2012, 16:06:47 »
Ik. Met gecondenseerde melk wordt het snel heel zoet en vet en zwaar. Als dat de bedoeling is, is dat prima. Ik heb het ook vaak met boter en suiker gedaan, dan wordt het meer koekachtig. Maar een beetje klef blijft het.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4330 Gepost op: 06 augustus 2012, 16:19:29 »
Oké, ik ging er eigenlijk al vanuit dat gecondenseerde melk een flinke hap zou opleveren.
Had je die met suiker en boter alleen gekoeld of ook gebakken?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4331 Gepost op: 06 augustus 2012, 17:48:51 »
Ook gebakken, anders wordt het zeker niet stevig. En ik maak dat soort dingen voor onderweg, dus ik ben ook blij met de daardoor verminderende plakkerigheid.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4332 Gepost op: 06 augustus 2012, 22:14:23 »
Er staat nu een experiment af te koelen in de oven. Ik laat wel even weten hoe het is geworden.

Edit: lang en laag gebakken en er al royaal van gesnoept, wat natuurlijk niet de bedoeling was.
Ze zijn behoorlijk knapperig alleen de binnenste rij is wat zachter. Smaak is goed, proef duidelijk de pindakaas. Achteraf was het dus wel leuk geweest om er pinda's in te verwerken. De kokos valt helemaal weg qua smaak en er hadden sowieso wel meer (aard)noten in gekund. De sesam aan boven- en onderkant doet het goed.
Zeker voor herhaling vatbaar!
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2012, 00:13:32 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4333 Gepost op: 07 augustus 2012, 08:06:22 »
:D
This is between me and the vegetable!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4334 Gepost op: 15 augustus 2012, 09:48:44 »
Niet echt een kookvraag, maar toch vraag ik het hier.
Ik had met de dochter een discussie over smoothies, volgens haar moet er zuivel in, volgens mij niet, dan is het meer een milkshake.
Wikipedia maakte me niet echt wijzer  ::): klik

edit: Mijn vraag dus: met of zonder zuivel?

Re: Kookvragen
« Reactie #4335 Gepost op: 15 augustus 2012, 10:16:44 »
Uit de Engelse Wikipedia:
"smoothie (alternatively spelled smoothy) is a blended and sometimes sweetened beverage made from fresh fruit (fruit smoothie) and in special cases can contain chocolate or peanut butter. In addition to fruit, many smoothies include crushed ice, frozen fruit, honey or contain syrup and ice ingredients.[1] They have a milkshake-like consistency that is thicker than slush drinks. They can also contain milk, yogurt or ice cream."
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4336 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:00:06 »
Naar mijn mening moet er wel iets in om het dikker te maken, zoals een scheutje yoghurt en banaan, anders is het gewoon fruitsap. Een milkshake bestaat uit voornamelijk melk met een smaakje.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #4337 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:06:36 »
Wikipedia maakte me niet echt wijzer  ::): klik

Oooh, Joske linkt naar naaktplaatjes!

Op http://www.smoothie.nl/ staat bij de smoothie van de dag vandaag toevallig eentje zonder zuivel.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4338 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:59:11 »
Wikipedia maakte me niet echt wijzer  ::): klik
Oooh, Joske linkt naar naaktplaatjes!
:schater:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Kookvragen
« Reactie #4339 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:27:16 »
Naar mijn mening moet er wel iets in om het dikker te maken, zoals een scheutje yoghurt en banaan, anders is het gewoon fruitsap. Een milkshake bestaat uit voornamelijk melk met een smaakje.
Het is geen vruchtensap maar gepureerd fruit (blender of staafmixer). De resulterende fruitpulp is dik zat om geen yoghurt nodig te hebben, meestal meer om te lepelen dan om te drinken. Ik doe er vaak versgeperst sinaasappelsap bij om het drinkbaar te maken. yoghurt in een smoothie doe ik wel eens om wille van de smaak maar nooit omdat mijn smoothie anders niet dik genoeg is.