Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4280 Gepost op: 22 april 2012, 17:49:50 »
Twee weken geleden heb ik iets in mijn koelkast gelegd, ik dacht dat het paksoi was. Vandaag wilde ik de bewuste groente bereiden en het lijkt wel erg op paksoi maar is het volgens mij niet. Het is wat steviger allemaal, en de witte stelen hebben een rozige gloed. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Rabarber?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4281 Gepost op: 22 april 2012, 17:50:50 »
 ;D

Er bestaat een roze variant snijbiet. Laat maar, het moet juist nog steviger zijn dan paksoi.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2012, 18:04:22 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4282 Gepost op: 22 april 2012, 18:41:26 »
Twee weken geleden heb ik iets in mijn koelkast gelegd, ik dacht dat het paksoi was. Vandaag wilde ik de bewuste groente bereiden en het lijkt wel erg op paksoi maar is het volgens mij niet. Het is wat steviger allemaal, en de witte stelen hebben een rozige gloed. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Rabarber?

Nou, waar zie je me voor aan!

@Haantje, denk dat het toch wel iets snijbiet-achtigs zou kunnen zijn, maar dan de witte! Dit lijkt toch ook wel op paksoi? En dat roze is echt heel subtiel, meer een soort gloed.
Nou ja, het recept wat ik wilde maken kan ook met snijbiet, komt goed uit :)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2012, 18:45:02 door M. »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4283 Gepost op: 22 april 2012, 21:18:20 »
Ja snijbiet kan wel wat weghebben van paksoi, en zilverstelen ook maar die hebben geen roze gloed.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4284 Gepost op: 30 april 2012, 20:29:19 »
Waarom moet je altijd appel bij de rode kool doen? Heeft dat een functie, of vinden mensen dat echt lekker?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4285 Gepost op: 30 april 2012, 20:32:12 »
Waarom moet je altijd appel bij de rode kool doen? Heeft dat een functie, of vinden mensen dat echt lekker?

Ook vanwege de smaak, maar ook omdat het zuur in de appel zorgt voor een mooie rode kleur. Maar een scheut azijn doet dat ook. Ik heb het ook niet op appel in rode kool. Hm volgens mij heb ik nog rode kool in de vriezer, maar eens opeten die.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4286 Gepost op: 30 april 2012, 20:37:20 »
Ik had er een in de groententas, en er stond een recept bij dat me op zich wel lekker leek maar dus ook met appel. Ik doe dan wel een scheutje azijn erbij inderdaad, want ik doe niet aan fruit door mijn eten.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4287 Gepost op: 30 april 2012, 20:40:17 »
want ik doe niet aan fruit door mijn eten.
Serieus? Waarom niet dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4288 Gepost op: 01 juni 2012, 20:48:42 »
Oh ik zie het nu pas. Ik vind dat gewoon niet lekker, fruit door hartig eten. Rozijntjes moeten ook ver van mijn bord vandaan blijven.

Nieuwe vraag: bosbiet in mijn groentetas, dit keer wel met stelen eraan. Die stelen kan ik toch ook gewoon eten?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4289 Gepost op: 01 juni 2012, 20:52:39 »
Nieuwe vraag: bosbiet in mijn groentetas, dit keer wel met stelen eraan. Die stelen kan ik toch ook gewoon eten?

Zeker. Is snijbiet. Maar ze verleppen vlug, dus eet ze vlug op. Zeer lekker om te stoven en dan tahinsaus erover mikken en gefrituurde uitjes.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4290 Gepost op: 04 juni 2012, 08:52:23 »
Dank, ik heb gisteren iets in elkaar gefrutseld, was lekker.

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re: Kookvragen
« Reactie #4291 Gepost op: 04 juni 2012, 22:49:43 »
Ik wil al heel lang eens snijbiet eten, maar elke keer als ik die bossen zie liggen bij de natuurwinkel zijn ze al verlept :(

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4292 Gepost op: 06 juni 2012, 13:52:48 »
Bakvraagje: Kan ik een springvorm vervangen door een ovenschaal? Het is niet erg dat de taart er niet gewoon uit zal komen, maar ik word liever niet verrast door een onbedoelde korst oid. Er is een glazen/pyrex schaal hier en ook een aardewerken, ik twijfel welke het meest geschikt is?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4293 Gepost op: 06 juni 2012, 14:00:55 »
Bakvraagje: Kan ik een springvorm vervangen door een ovenschaal? Het is niet erg dat de taart er niet gewoon uit zal komen, maar ik word liever niet verrast door een onbedoelde korst oid. Er is een glazen/pyrex schaal hier en ook een aardewerken, ik twijfel welke het meest geschikt is?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4294 Gepost op: 06 juni 2012, 14:20:50 »
Ik zou denken dat dat prima kan, maar dat je misschien minder korst krijgt dan je gewend was. Omdat het best even duurt  voordat de vorm heet is, langer dan met een springvorm.
This is between me and the vegetable!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #4295 Gepost op: 06 juni 2012, 14:31:31 »
Grrr. Vandaag is er een flinke zak tarwegluten geleverd en heb ik een poging tot seitan maken gedaan. Het ziet er wederom vrij sponzig uit, heb het ook gekookt. Misschien toch een keer eerst bakken ofzo. Heeft iemand hier de gouden tip om lekkere, stevige seitan te maken?
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4296 Gepost op: 06 juni 2012, 17:26:57 »
Ik wil al heel lang eens snijbiet eten, maar elke keer als ik die bossen zie liggen bij de natuurwinkel zijn ze al verlept :(

Misschien heb je een boerenmarkt in de buurt? Daar is het soms wat verser (en krijg je soms nog bieten erbij ook  ;)).
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4297 Gepost op: 07 juni 2012, 08:50:55 »
In een vaas helpt niet, dat heb ik wel eens geprobeerd.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4298 Gepost op: 07 juni 2012, 13:44:41 »
Ik zou denken dat dat prima kan, maar dat je misschien minder korst krijgt dan je gewend was. Omdat het best even duurt  voordat de vorm heet is, langer dan met een springvorm.

Nou de bedoeling is juist niet teveel korst, dus ik vroeg me af of dit spul misschien beter geleid dan die springvorm. Dat klinkt zo niet als het geval, 20 extra baktijd toevoegen anders?

@Djooois
Hier allemaal antwoorden. Heb zelf geen ervaring met seitan maken, maar huisgemaakte seitan zou dus sowieso wat slapper zijn...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4299 Gepost op: 17 juni 2012, 11:37:47 »
Paniek: ik wil zo cakejes maken maar zonder pak cakemix (moet toch ooit een echte kok worden). Maar wat is de waarheid: bloem of zelfrijzend bakmeel; en er zijn recepten mét en zonder melk.

Of misschien moet ik toch gewoon koekjes bij de AH gaan halen ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken