Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 39 gasten bekijken dit topic.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4220 Gepost op: 23 februari 2012, 18:23:40 »
Ik wil vandaag graag deze cakejes maken voor bezoek morgen, handig dat ze moeten ingevroren worden... Maar ik vind 10 gram suiker weinig, zou dit een vergissing zijn en 100 gram zijn? Het komt uit het vegeterranean kookboek, waar het ook zo genoteerd staat.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4221 Gepost op: 23 februari 2012, 19:22:33 »
Er gaat ook maar 40 gram bloem in, dus misschien klopt die 10 gram wel? Want zo weinig bloem met een paar eieren en 100 gram suiker is misschien ook weer wat uit verhouding, dan zouden het bijna schuimpjes worden (nou ja, ook niet helemaal - 1 eiwit op 100g suiker is dat toch dacht ik?). Vaag, maar alle choco maakt het ook wel weer zoet denk ik.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2012, 19:27:38 door Temari »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4222 Gepost op: 23 februari 2012, 19:32:04 »
Hmmm, ik maakte het deeg met 10 gram, en het was toch in elk geval zoet gnoeg... Hopelijk komt het goed uit de oven straks  :)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4223 Gepost op: 24 februari 2012, 17:47:40 »
Ik denk dat de chocolade die gebruikt wordt ook al aardig zoet is, vandaar.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4224 Gepost op: 29 februari 2012, 10:42:56 »
Bedankt, Eelco, dat klinkt wel alsof het het proberen waard is. Moet ik mij toch eens aan risotto wagen.
Wat raad je aan om erbij te eten?
De rode kool erbij was 'een beetje vreemd maar wel lekker' (restverwerking). Mediterrane bloemkool is vast ook een goede combinatie, zo in de winter. Of gestoofde worteltjes.
Laat ik nou nog een bakje champignons en een zak wortels in de koelkast hebben liggen... Moet er ook nog kruiderij bij de gestoofde wortels, Eelco?
Enneh smaakt witte balsamico wezenlijk anders dan rode?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4225 Gepost op: 29 februari 2012, 11:09:32 »
Rode balsamico?
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4226 Gepost op: 29 februari 2012, 11:31:17 »
Rode balsamico?
Nou ja, bruine, zwart, donker, what ever. Hoe zou jij die kleur noemen/omschrijven dan?
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 11:34:06 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4227 Gepost op: 29 februari 2012, 15:04:53 »
Appelstroopkleurig. Of zwart. Maar ik vind balsamico eerlijk gezegd overgewaardeerde appelstroop, zeker zoals het in de meeste gevallen gebruikt wordt.
Of eigenlijk vind ik appelstroop ondergewaardeerde balsamico.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4228 Gepost op: 29 februari 2012, 21:04:15 »
 Appelstroop is lekker :yummie:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4229 Gepost op: 29 februari 2012, 21:17:58 »
Woest lekker!
This is between me and the vegetable!

Offline Gnoe

Re: Kookvragen
« Reactie #4230 Gepost op: 11 maart 2012, 20:47:14 »
Enneh smaakt witte balsamico wezenlijk anders dan rode?

Yep. Witte heeft veel minder smaak dan rode! Sommige mensen zeggen dat witte "subtieler" is, maar volgens mij gaat er niets boven de rode! :)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4231 Gepost op: 11 maart 2012, 21:22:23 »
Ik ben er inmiddels achter: ik vind weinig "balsamico" aan de witte versie. Maar wel oké in een dressing en idd. subtieler dan gewone azijn.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4232 Gepost op: 12 maart 2012, 12:01:18 »
Als je van de subtiele witte azijnen houdt, probeer dan ook eens rijstazijn. Ben je maar van de rode, stroperige, kijk dan eens bij de Midden Oosterse toko's naar granaatappel- en (onrijpe) druif (verjus)stroop.

Maartje en Haantje, hebben jullie nog leuke appelstrooptips?

Zelf gebruik ik nu al een tijdje regelmatig rietsuikermelasse. Lekker in bijvoorbeeld kaneelthee, in kruidige stoofpotjes met bijvoorbeeld bonen en laatst heb ik er ook een beetje door een frambozenvulling voor bonbons gegooid. 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4233 Gepost op: 12 maart 2012, 12:27:28 »
Bedoel je qua merk (ik vind de biologische van Albert Heijn lekkerder dan die in die kartonnen potten) of kooktips? Qua dat laatste: op een boterham, al dan niet met oude kaas, en verder overal waar het recept van balsamico-azijn rept. Door de gestoofde uien (voor uientaart) bijvoorbeeld.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4234 Gepost op: 12 maart 2012, 12:31:08 »
Kooktips! (al is het voor het culisnobisme sowieso leuk om te weten wie welke lekker vindt)

De combi van appelstroop met pecorino op brood had ik al eens iemand nogal lyrisch over horen doen. Die gestoofde uien vind ik erg lekker klinken, dat ga ik ook eens proberen!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4235 Gepost op: 12 maart 2012, 13:03:07 »
Appelstroop is lekker :yummie:

Appel-perenstroop uit Aubel! MMMMM

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4236 Gepost op: 12 maart 2012, 21:20:55 »
Geen hoogstaande, culisnobistische appelstrooptips, ik vind het bijv. lekker met roomboter eronder op roggebrood.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4237 Gepost op: 12 maart 2012, 21:30:04 »
Tsk, met roomboter, noem dat maar niet culisnobistisch ;)
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4238 Gepost op: 12 maart 2012, 21:33:17 »
Als er iets tussen mijn brood en het beleg gaat is het wel echt natuurlijk  :P
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4239 Gepost op: 12 maart 2012, 21:43:23 »
Als je van de subtiele witte azijnen houdt, probeer dan ook eens rijstazijn. Ben je maar van de rode, stroperige, kijk dan eens bij de Midden Oosterse toko's naar granaatappel- en (onrijpe) druif (verjus)stroop.

Maartje en Haantje, hebben jullie nog leuke appelstrooptips?

Zelf gebruik ik nu al een tijdje regelmatig rietsuikermelasse. Lekker in bijvoorbeeld kaneelthee, in kruidige stoofpotjes met bijvoorbeeld bonen en laatst heb ik er ook een beetje door een frambozenvulling voor bonbons gegooid. 
Waar koop je rietsuikermelasse? Wij hadden gele kartonnen potten, heerlijk op de pannenkoek.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken