Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #4180 Gepost op: 06 december 2011, 00:14:33 »
zelf maken?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4181 Gepost op: 06 december 2011, 16:58:11 »
Spaghetti gebruiken. (En die dan dus niet vullen, maar de vulling als saus eten.)
Ik meen gelezen te hebben dat pasta van eieren de moeite waard is om zelf te maken, maar zonder ei niet.
O, misschien zijn van die leuke cannelonibuisjes vegan?
This is between me and the vegetable!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4182 Gepost op: 06 december 2011, 18:29:18 »
dank. ja, die canneloni dacht ik wel, maar ik wilde graag ravioli maken.. enfin. ik zal zien
Za Zemiata!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4183 Gepost op: 06 december 2011, 19:05:56 »
Anders probeer je toch een pastadeeg te maken zonder ei, wie weet lukt het wel. IN vegan kookboeken gebruiken ze er immers ook geen ei voor.

http://www.vegalicious.org/2007/02/09/hearty-ravioli/

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4184 Gepost op: 07 december 2011, 15:39:46 »
Ik heb wel eens verse pasta zelf gemaakt, veganistisch, en dat ging prima. Hartstikke lekker.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4185 Gepost op: 07 december 2011, 17:29:13 »
Ja, je vervangt het ei gewoon door water, eventueel met wat olijfolie. Geen enkel probleem om zelf te maken.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4186 Gepost op: 07 december 2011, 21:49:30 »
ik ga het binnenkort eens proberen.. wordt het deeg niet te droog?
Za Zemiata!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #4187 Gepost op: 07 december 2011, 23:34:04 »
Nee, hoor, en anders voeg je gewoon nog wat water toe. Pasta maken is trouwens geen exacte wetenschap, je moet de verhoudingen water en meel een beetje aanvoelen, omdat elke bloem anders is. En als hij te vochtig is, dan doe je er wat meer bloem bij. Logischer bestaat niet  ;)
Bovendien bestaat bijna elke gedroogde pasta uit enkel water en tarwemeel, dus zo slecht kan het nu ook niet zijn, hé...
Je proeft het wel, vind ik, of er ei in je pasta zit, hij wordt dan veel steviger (en lekkerder maar ook extreem vullend...), maar heb het ook al zonder gemaakt, gaat echt prima.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4188 Gepost op: 11 december 2011, 17:55:10 »
Paul Gayler gebruikt wontonvelletjes om ravioli te maken. Volgens mij wordt dat qua smaak wel iets anders, maar als je vegan ravioli wilt maken, is dat wellicht ook nog een idee.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4189 Gepost op: 14 december 2011, 22:41:04 »
Van mijn moeder heb ik een Hackman gietijzeren braadpan (vd AH) gekregen, maar na het uitpakken bleek er een stukje van de coating af te zijn van een handvat.

Kan dit verder schade opleveren, met het verhitten van de pan en het uitzetten en krimpen? Of dat er vocht achter komt?

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #4190 Gepost op: 22 december 2011, 20:02:24 »
@Hiziki: lijkt me niet, maar ik heb er geen ervaring mee. De gietijzeren pannen die ik in handen heb gehad hadden of een gietijzeren handvat (ja, erg handig...) of een handvat van een ander metaal :/

Weet iemand of er een verschil zit tussen "cashew cream" en de cashew pasta die de biologische winkels verkopen? Is de een vloeibaarder dan de ander? Of is de consistentie hetzelfde en kan ik gewoon de pasta indien nodig wat aanlengen met water?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4191 Gepost op: 22 december 2011, 20:19:00 »
Weet iemand of er een verschil zit tussen "cashew cream" en de cashew pasta die de biologische winkels verkopen? Is de een vloeibaarder dan de ander? Of is de consistentie hetzelfde en kan ik gewoon de pasta indien nodig wat aanlengen met water?

Cashewpasta is een soort pindakaas. Voor zover ik weet is cashew cream een soort dikke room, een soort dikke amandelmelk maar dan van cashew, een soort vegan zuivel dus, wat cashewpasta niet is. Heb je het recept waar het in moet online?
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #4192 Gepost op: 22 december 2011, 20:34:37 »
Ik vreesde al zoiets... yup, het is een vegan creme brulee:

http://vegangoodeats.com/2010/07/la-creme-brulee-sans-la-dairy-pour-le-vegan/

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4193 Gepost op: 22 december 2011, 21:32:56 »
Ik vreesde al zoiets... yup, het is een vegan creme brulee:

http://vegangoodeats.com/2010/07/la-creme-brulee-sans-la-dairy-pour-le-vegan/

Maar er gaat amandelmelk in.. dat hebben we hier toch wel? Dan moet je alleen iets verzinnen op de cashewboter want dat is hier niet..
Hm of toch maar een ander recept.
,,,,فلافل

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4194 Gepost op: 22 december 2011, 21:58:30 »
Cashew butter is toch gewoon "pindakaas" van cashewnoten? Die kan je in de biowinkel vinden, misschien zelfs bij de AH. Ofwel gewoon zelf maken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4195 Gepost op: 22 december 2011, 22:06:19 »
Cashew butter is toch gewoon "pindakaas" van cashewnoten? Die kan je in de biowinkel vinden, misschien zelfs bij de AH. Ofwel gewoon zelf maken.

Ah, ja, dat zal wel (dat het dat product is), heb ik niet bij stilgestaan. Nou mooi!
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #4196 Gepost op: 22 december 2011, 22:07:58 »
Cashew butter is toch gewoon "pindakaas" van cashewnoten? Die kan je in de biowinkel vinden, misschien zelfs bij de AH. Ofwel gewoon zelf maken.

Ah, ja, dat zal wel (dat het dat product is), heb ik niet bij stilgestaan. Nou mooi!

Ah, dus het is toch wel hetzelfde :) Ik heb de cashew pasta (dus butter) al in huis, dus het gaat denk ik zo wel lukken :) Bedankt voor het meedenken!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4197 Gepost op: 22 december 2011, 22:22:56 »
Cashew butter is toch gewoon "pindakaas" van cashewnoten? Die kan je in de biowinkel vinden, misschien zelfs bij de AH. Ofwel gewoon zelf maken.

Ah, ja, dat zal wel (dat het dat product is), heb ik niet bij stilgestaan. Nou mooi!

Ah, dus het is toch wel hetzelfde :)

Ja cashew butter. Jij had het eerst over cashew cream  :)
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #4198 Gepost op: 22 december 2011, 22:28:50 »
Cashew butter is toch gewoon "pindakaas" van cashewnoten? Die kan je in de biowinkel vinden, misschien zelfs bij de AH. Ofwel gewoon zelf maken.

Ah, ja, dat zal wel (dat het dat product is), heb ik niet bij stilgestaan. Nou mooi!

Ah, dus het is toch wel hetzelfde :)

Ja cashew butter. Jij had het eerst over cashew cream  :)

Blub... dan verwar ik het duidelijk met een ander recept... maar hier ging het om, de spannende veganistische creme brulee.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4199 Gepost op: 22 december 2011, 22:34:10 »
 :) Laat je weten hoe het is geworden? Ben benieuwd.
,,,,فلافل