Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4120 Gepost op: 05 november 2011, 17:58:06 »
De zaadjes en aanhangsels had ik braaf verwijderd. Na speurwerk vermoed ik dat het een habanero was, een gele.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Als ik morgen zin in soep heb, gooi ik er een halve liter bouillon, rijst en een scheut yoghurt bij, anders ga ik het stapsgewijs invriezen. (Al vrees ik dat het dan nooit weer uit de vriezer komt  :-\ )
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4121 Gepost op: 06 november 2011, 13:08:50 »
Ik heb de soep flink verdund en ruim voorzien van vermicelli en zure room. Nu is ie eetbaar, maar nog steeds pipperig.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4122 Gepost op: 17 november 2011, 18:46:48 »
Ik denk dat ik binnenkort aubergines met miso eens wil eten. Het lijkt me erg lekker en ik hou wel van aubergines. Ik heb alleen geen sake in huis en ben niet van plan dat aan te schaffen. Kan ik de sake door water vervangen? Ik heb ook geen wijn ofzo. Ik ga er ook geen kombu indoen, maar dat is zo te lezen makkelijk weg te laten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4123 Gepost op: 17 november 2011, 22:49:19 »
Je zou droge sherry kunnen gebruiken. Of shaohsing (spelling?) rijstwijn of zo. Heb je zo iets in huis?


Supplement: Heb het recept even goed gelezen nu. Ik denk, dat als je zowel de sake (of iets vervangends) als de kombu weglaat, dat de smaak dan wat vlak kan worden.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2011, 23:10:05 door Temari »

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4124 Gepost op: 17 november 2011, 22:54:17 »
Ik eet ook wel 's aubergine met miso, hoewel ik de aubergine eigenlijk altijd helemaal gril en soms rode miso gebruik, gebruik ik verder meestal dit recept, daar gaat helemaal geen sake of wijn in: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/grilledaubergineswit_90214.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4125 Gepost op: 17 november 2011, 23:23:07 »
Voor die van de BBC heb ik alles wel in huis. Ik heb overigens ook Shaoshing rijstwijn en mirin en donkere en lichte sojasaus (en ketjap).
Ik heb een grill met stekker en die wordt eigenlijk niet heet genoeg, dus ik denk dat ik ze gewoon in de koekenpan doe. Als ik de grill van de oven aanzet, gaat mn brandmelder snel af. En de ovengrill stopt er op een geven moment ook mee, wegens te warm denk ik.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4126 Gepost op: 18 november 2011, 11:07:35 »
Ik denk dat ik binnenkort aubergines met miso eens wil eten. Het lijkt me erg lekker en ik hou wel van aubergines. Ik heb alleen geen sake in huis en ben niet van plan dat aan te schaffen. Kan ik de sake door water vervangen? Ik heb ook geen wijn ofzo. Ik ga er ook geen kombu indoen, maar dat is zo te lezen makkelijk weg te laten.

Laat maar weg, komt goed.
Heb je nog altijd die miso van mij of andere? Ik weet niet meer of ik je lichte en donkere gaf, maar de donkere is niet geschikt hiervoor, de lichte wel.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4127 Gepost op: 18 november 2011, 13:08:49 »
Ik heb beiden gekregen van je en de donkere nog niet gebruikt. Ik denk dat ik nog wel genoeg over heb van de lichte en anders kan ik zo een nieuwe pot halen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4128 Gepost op: 19 november 2011, 10:40:03 »
Wat is nou het beste begin voor een kaassaus? Toch met een roux beginnen of..?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #4129 Gepost op: 19 november 2011, 10:55:46 »
Wat is nou het beste begin voor een kaassaus? Toch met een roux beginnen of..?

Ik verwarm wijn en laat de kaas langzaam smelten. Eh ja, net als bij fondue dus.
Met een roux wordt ie vlug zo melig.
Maar meer nog dan het begin, zijn goed smeltende kazen van belang.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4130 Gepost op: 19 november 2011, 11:01:55 »
Wijn hadden we niet bij de hand en het smelten ging best ok, afgezien van de cheddar. Ik dacht eerst aan te weinig vocht, maar dat leek niet alles op te lossen helaas.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #4131 Gepost op: 19 november 2011, 12:33:11 »
Ik maak meestal een kaassaus door eerst wat knoflook in olijfolie aan te fruiten, vervolgens meel toe te voegen (of je dat dan een roux mag noemen, weet ik niet) en dan half melk, half water erbij. Plus smaakmakers (bv oregano en nootmuskaat, of karwijzaad, of ook wel eens een klodder mosterd). Pas als dit alles op temperatuur is, komt de kaas erbij. Zodra de kaas is gesmolten, een scheutje witte balsamico (frist de smaak ontzettend op). Voordeel is dat je zo relatief weinig kaas voor je saus nodig hebt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4132 Gepost op: 19 november 2011, 13:37:37 »
Nadeel lijkt me dat het niet meer zo naar kaas smaakt (in jouw geval zou ik een half bouillonblokje doen en geen kaas, dat is denk ik ook heel lekker.)
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4133 Gepost op: 19 november 2011, 13:48:58 »
Wat is het verschil tussen gewone chocolade en baking chocolate? Wat moet ik erbij doe of juist weglaten uit het recept als ik gewone chocola gebruik?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #4134 Gepost op: 19 november 2011, 14:38:21 »
Ik dacht dat baking chocolate een hoger smeltpunt heeft, dus dat blijven dan van die bolletjes net zoals in de chocolate chip cookies.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4135 Gepost op: 19 november 2011, 15:15:48 »
Nee, dat zijn speciale chocolate chips. Baking chocolate is volgens mij in Engeland chocola die te vies is om zó te eten. Er bestaat ook nog zoiets als 'couverture'-chocola, dat glanst meer bij het smelten (ofzo, ik heb het dikste boek dat ik ooit over chocola gezien heb aan een nog grotere liefhebber weggegeven.)
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #4136 Gepost op: 19 november 2011, 16:00:32 »
Nee, dat zijn speciale chocolate chips. Baking chocolate is volgens mij in Engeland chocola die te vies is om zó te eten.
Wat maakt 'm zo vies? Komt dat doordat ie niet/weinig gezoet is, of is het iets anders?

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #4137 Gepost op: 19 november 2011, 16:19:37 »
Nee, dat zijn speciale chocolate chips. Baking chocolate is volgens mij in Engeland chocola die te vies is om zó te eten.
Wat maakt 'm zo vies? Komt dat doordat ie niet/weinig gezoet is?

Ja. In Nederland wordt het meestal bittere chocolade genoemd geloof ik. Meestal zit er wel iets van suiker in en is het dan ook los goed te eten.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #4138 Gepost op: 19 november 2011, 17:07:56 »
Cooking chocolate is helemaal niet altijd heel puur ofzo, het is gewoon (tegenwoordig, misschien was het ooit iets anders) matige chocola. Die in grote repen wordt verkocht.
(Kijk, er bestaat zelfs 'milk cooking chocolate'
)
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #4139 Gepost op: 19 november 2011, 17:40:15 »
Is die cooking chocolate niet gewoon getemperde chocolade?
En reguliere Britse chocosmaak is voornamelijk van die melkmeuk die meer richting cacaofantasie gaat toch?

Al is G&B wel echt  :kwijl: Daar heb ik ook een kookboek van trouwens...
Sin chile, no tiene chiste!